קיה ספורטאז'. מכירים? בטח שמכירים.
רכב פנאי פופולרי בישראל. כמעט בכל חניון תמצאו אחד.
משפחות אוהבות אותו. הוא נראה טוב, מרווח יחסית, ונותן תמורה טובה למחיר.
אבל, כמו כל רכב, גם לספורטאז' יש את ה"מחלות" שלו.
לא באנו להשמיץ, חלילה. רק לתת לכם תמונה ברורה.
ידע זה כוח, נכון? אז בואו נדבר תכל'ס על תקלות נפוצות.
כדי שתדעו למה לצפות, איך לזהות, ומה לעשות.
מוכנים? קדימה!
מנוע ומה שמסביב: הלב הפועם (ולפעמים מקרטע)
המנוע הוא החלק המרכזי, כמובן. בלעדיו, הספורטאז' הוא סתם גוש מתכת יפה.
עם השנים והקילומטרים, גם המנועים של קיה יכולים להראות סימני עייפות.
חשוב לציין: יש דורות שונים וסוגי מנועים שונים (בנזין, דיזל, טורבו). התקלות יכולות להשתנות.
צריכת שמן מוגברת
זו תלונה שחוזרת על עצמה בדגמים מסוימים, בעיקר במנועי בנזין אטמוספריים (לא טורבו) מדורות קודמים.
מה זה אומר בפועל? שהמנוע "אוכל" שמן בין טיפול לטיפול.
אתם עלולים למצוא את עצמכם צריכים להוסיף שמן כל כמה אלפי קילומטרים.
הסימן: ירידה במפלס השמן במדיד, או נורית לחץ שמן שנדלקת (במקרה קיצוני).
מה עושים? קודם כל, בודקים שמן באופן קבוע! כן, כמו פעם. פעם בשבוע-שבועיים, זה לא סיפור.
חשוב להשתמש בשמן איכותי בצמיגות המומלצת על ידי היצרן.
אם הצריכה חריגה מאוד, כדאי לגשת למוסך לבדיקה מעמיקה יותר. לפעמים זה מצריך טיפול משמעותי יותר.
עוד נקודה חשובה בנוגע למנוע…
רעשים מהטיימינג (שרשרת או רצועה)
מערכת התזמון (טיימינג) אחראית לסנכרון המושלם בין חלקי המנוע הפנימיים.
בחלק מהדגמים יש רצועת טיימינג, ובחלקם שרשרת. לכל אחד יתרונות וחסרונות.
הסימן: רעשי "טרטור" או "שקשוק" מתכתיים מהמנוע, במיוחד בהנעה קרה בבוקר.
זה יכול להעיד על שרשרת טיימינג שנמתחה או על מותחן הידראולי עייף.
מה עושים? לא מתעלמים! בעיית טיימינג שמוזנחת עלולה לגרום לנזק חמור ויקר למנוע.
גשו למוסך מומחה לאבחון. החלפת טיימינג היא לא טיפול זול, אבל היא הכרחית כשצריך.
זכרו: טיפול מונע (החלפת רצועה לפי הוראות יצרן) או הקשבה לרעשים חשודים יכולים לחסוך הרבה כסף וכאב ראש.
ונמשיך עם עולם האלקטרוניקה…
חיישנים, חיישנים, חיישנים
המנוע המודרני מלא בחיישנים. הם כמו מערכת העצבים של הרכב.
הם מודדים הכל: זרימת אוויר (חיישן MAF), כמות חמצן בגזי הפליטה (חיישן למבדה/חמצן), מיקום גל ארכובה ועוד.
הסימן: נורית "בדוק מנוע" (Check Engine) נדלקת בלוח השעונים.
לפעמים זה מלווה גם בסימפטומים כמו: צריכת דלק מוגברת, סחיבה חלשה, גמגומים, קושי בהנעה או אפילו כיבוי פתאומי של המנוע.
מה עושים? גשים למוסך שיש לו סורק תקלות (מחשב דיאגנוסטיקה).
הסורק יקרא את קוד התקלה ויכוון את המכונאי לחיישן הסורר או לבעיה אחרת.
לא תמיד החיישן עצמו תקול, לפעמים הבעיה היא בחיווט אליו או במערכת אחרת שמשפיעה עליו.
חשוב לאבחן נכון ולא סתם להחליף חלקים. זה יכול להיות בזבוז כסף.
גיר אוטומטי: העברת הילוכים חלקה? לא תמיד
תיבת ההילוכים האוטומטית היא ברכה בנהיגה יומיומית בפקקים.
אבל גם היא מכלול מורכב שיכול לפתח בעיות.
בקיה ספורטאז' נעשה שימוש בכמה סוגי תיבות לאורך השנים.
תיבות הילוכים אוטומטיות "רגילות" (פלנטריות)
אלו התיבות הנפוצות יותר, במיוחד בדורות הוותיקים.
הסימנים לבעיה:
- "מכות" או "חבטות" בהעברת הילוכים, במיוחד בין הילוך ראשון לשני.
- השהייה או היסוס בהעברת הילוך. כאילו הרכב "לא בטוח" מתי להחליף.
- "החלקה" של הילוך (הסל"ד עולה אבל הרכב לא מאיץ בהתאם).
- רעידות במהירויות מסוימות.
מה עושים? הדבר הראשון והכי חשוב הוא לוודא שמחליפים שמן גיר לפי הוראות היצרן!
הרבה בעיות מתחילות מהזנחה של נוזל התיבה. חשוב להשתמש בשמן המקורי או בתחליף איכותי מאושר.
אם הבעיות ממשיכות, נדרשת בדיקה של מומחה לתיבות הילוכים. לפעמים הבעיה היא ב"מוח" הגיר (יחידת הבקרה), בחיישנים או במצמדים הפנימיים.
יש גם סוג נוסף של תיבה בחלק מהדגמים:
תיבות כפולות מצמדים (DCT / רובוטיות)
בדגמים מסוימים (לרוב עם מנועי טורבו) הותקנו תיבות DCT.
הטכנולוגיה הזו מאפשרת העברות הילוכים מהירות וחיסכון בדלק, אבל היא רגישה יותר.
הסימנים לבעיה (שונים קצת מהתיבה הרגילה):
- רעידות או קפיצות בתחילת נסיעה או במהירות זחילה (פקקים).
- היסוס או השהייה ביציאה מהמקום.
- רעשים מכאניים מהתיבה בזמן העברת הילוכים.
- במקרים מסוימים, הודעת תקלה בלוח השעונים.
מה עושים? גם כאן, הקפדה על טיפולים היא המפתח.
תיבות DCT דורשות לעיתים כיול מחדש של המצמדים או עדכון תוכנה.
בלאי של המצמדים עצמם הוא גם אפשרות, והחלפתם יקרה יחסית.
נהיגה אגרסיבית או זחילות מרובות בפקקים יכולות להאיץ את הבלאי בתיבות אלו.
חשמל ואלקטרוניקה: כשרוחות רפאים משתלטות
רכב מודרני הוא מחשב על גלגלים. המון מערכות, המון חוטים, המון פוטנציאל לתקלות "מוזרות".
הספורטאז', על דורותיו השונים, לא חף מבעיות חשמל ואלקטרוניקה פה ושם.
מערכת המולטימדיה והבידור
המסך הגדול במרכז הקונסולה הוא נחמד, עד שהוא מחליט לשבות.
הסימנים לבעיה:
- מסך קופא ולא מגיב למגע. "תקיעות" בלתי מוסברות.
- בעיות בחיבור בלוטות' לסמארטפון. מתנתק או לא מתחבר בכלל.
- מערכת הניווט (אם קיימת) "מתברברת", מאבדת מיקום או נתקעת.
- מצלמת רוורס שלא נדלקת או מציגה תמונה משובשת.
- כפתורים פיזיים (שליטה מההגה או מהקונסולה) שמפסיקים לעבוד או עובדים לסירוגין.
מה עושים? לפעמים, ריסט (איפוס) פשוט למערכת יכול לעזור (חפשו בגוגל או בספר הרכב איך עושים זאת לדגם שלכם).
עדכון גרסת תוכנה למערכת המולטימדיה במוסך מורשה יכול לפתור באגים רבים.
במקרים אחרים, ייתכן שיש בעיית חומרה ביחידה עצמה, מה שעלול לדרוש תיקון או החלפה.
לא רק בידור, גם בטיחות תלויה בחשמל:
חיישנים ומערכות בטיחות
הספורטאז' מצויד (תלוי ברמת הגימור) בחיישני חניה, מצלמות, מערכות התרעה על סטייה מנתיב, רכב בשטח מת ועוד.
הסימנים לבעיה:
- חיישני חניה שמצפצפים בלי סוף גם כשאין כלום מאחור (או להפך, שותקים כשיש מכשול).
- התרעות שווא ממערכות הבטיחות האקטיביות.
- מערכות שלא נכנסות לפעולה כשצריך (למשל, בלימה אוטונומית).
- נוריות אזהרה של מערכות הבטיחות שנדלקות בלוח השעונים.
מה עושים? קודם כל, בדקו שהחיישנים והמצלמות נקיים! לכלוך או בוץ יכולים לשבש את פעולתם.
אם הבעיה נמשכת, נדרש אבחון ממוחשב במוסך. ייתכן וחיישן תקול, בעיית חיווט או צורך בכיול מחדש של המערכת.
אל תתעלמו מתקלות במערכות בטיחות! הן שם כדי להגן עליכם.
ולסיום פרק החשמל, בעיה קלאסית:
בעיות טעינה ומצבר
כמו בכל רכב, גם בספורטאז' המצבר הוא בעל אורך חיים מוגבל (בדרך כלל 2-4 שנים).
הסימנים למצבר חלש: קושי בהנעה (הסטרטר מסתובב לאט), אורות מעומעמים, מערכות חשמל שמתאפסות.
לפעמים הבעיה היא לא במצבר עצמו, אלא באלטרנטור שאמור לטעון אותו.
הסימנים לבעיית אלטרנטור: נורית מצבר שנדלקת בזמן נסיעה, אורות שמתעמעמים ומוארים לסירוגין עם שינוי סל"ד המנוע.
מה עושים? בדיקה פשוטה במוסך או אצל חשמלאי רכב תזהה אם הבעיה במצבר או באלטרנטור.
מומלץ לבדוק את תקינות המצבר והטעינה בכל טיפול תקופתי.
מתלים והיגוי: רעשים, קפיצות ונהיגה לא "ישרה"
מערכות המתלים וההיגוי אחראיות על נוחות הנסיעה, אחיזת הכביש והיכולת לשלוט ברכב.
הכבישים המשובשים בישראל לא עושים חיים קלים למכלולים האלה.
רעשי נקישות ודפיקות ("קלאנקים")
שומעים "בום" קטן כשעוברים על פסי האטה? או "קלאנק" בסיבוב ההגה?
הסימן: רעשים מכיוון הגלגלים, בעיקר בנסיעה על כביש משובש, בפניות או בבלימה/האצה.
מקורות אפשריים לרעש:
- בולמי זעזועים או קפיצים שחוקים.
- תושבות בולמים ("כריות") בלויות.
- מוטות מייצבים או הגומיות שלהם ("בוקסות").
- תפוחי הגה או זרועות פרונט חופשיים.
- מיסבי גלגל ("לאגרים") מרעישים (יפיקו זמזום שהולך ומתגבר עם המהירות).
מה עושים? רעשים מהמתלים הם לא רק עניין של נוחות, הם יכולים להעיד על בעיית בטיחות.
גשו למוסך לבדיקה של מערכת המתלים וההיגוי (פרונט). חשוב לאתר את מקור הרעש המדויק.
אל תתנו ל"תזמורת" הזו לנגן יותר מדי זמן.
בעיה נפוצה נוספת שקשורה לכבישים שלנו:
בעיות בכיוון פרונט (יישור גלגלים)
פגיעה בבור בכביש, עלייה אגרסיבית על מדרכה או סתם בלאי טבעי יכולים להוציא את הגלגלים מכיוון.
הסימן:
- הרכב "מושך" הצידה כשההגה ישר.
- ההגה לא ממורכז כשהרכב נוסע ישר.
- שחיקה לא אחידה של הצמיגים (בדרך כלל בחלק הפנימי או החיצוני של הסוליה).
מה עושים? גשים למכון כיוון פרונט ממוחשב.
כיוון פרונט תקופתי (מומלץ פעם בשנה או אחרי פגיעה משמעותית) שומר על הצמיגים, משפר את הבטיחות וחוסך בדלק.
אם יש חופשים במערכת ההיגוי או המתלים, צריך לתקן אותם *לפני* ביצוע הכיוון.
מערכת הבלימה: בטיחות מעל הכל
על מערכת הבלמים אין מה להתפשר. היא החשובה ביותר לבטיחות.
כמו בכל רכב, גם בספורטאז' רכיבי הבלמים מתבלים ודורשים החלפה.
הסימנים לבעיה:
- רעש חריקה או שריקה בזמן לחיצה על הדוושה (יכול להעיד על רפידות שחוקות).
- רעש "גריסה" מתכתי (מעיד בדרך כלל שהרפידות נגמרו ופוגעות בצלחות).
- דוושת בלם "ספוגית" או ששוקעת נמוך מהרגיל.
- רעידות בהגה או בדוושה בזמן בלימה (יכול להעיד על צלחות בילום עקומות).
- נורית אזהרה של מערכת הבלמים בלוח השעונים.
מה עושים? לא מחכים! כל חשד לבעיה בבלמים מחייב בדיקה מיידית במוסך.
החלפת רפידות ו/או צלחות היא טיפול שגרתי. חשוב להשתמש בחלקים איכותיים.
מומלץ גם לבדוק את מפלס נוזל הבלמים ולהחליף אותו לפי הוראות היצרן (בדרך כלל כל שנתיים), כיוון שהוא סופח לחות ומאבד מיעילותו.
תא נוסעים ופיצ'רים: נוחות עם קצת "קראנצ'"
אנחנו מבלים הרבה זמן בתוך הרכב, ולכן חשוב שיהיה נעים ונוח.
גם כאן, יש כמה תקלות קטנות ומעצבנות שיכולות לצוץ.
מערכת מיזוג אוויר
אין דבר יותר מבאס ממזגן שלא מקרר ביום חם, במיוחד בפקק תל אביבי.
הסימנים לבעיה:
- המזגן מוציא אוויר לא קר מספיק, או רק אוורור.
- רעשים מוזרים מהמדחס או מפתחי האוורור.
- ריח לא נעים מהמזגן (יכול להעיד על עובש במערכת).
מה עושים? הסיבה הנפוצה ביותר לחוסר קירור היא מחסור בגז קירור (פריאון).
מילוי גז הוא פעולה פשוטה יחסית, אך חשוב לוודא שאין דליפה מהמערכת.
סיבות אפשריות נוספות: מדחס תקול, מאוורר פנימי או חיצוני לא עובד, בעיה בחיישן טמפרטורה או בכפתורי הבקרה.
מומלץ לגשת למומחה מיזוג אוויר לרכב לאבחון מדויק.
טיפ: החלפת פילטר מזגן (פילטר תא נוסעים) באופן קבוע עוזרת לשמור על איכות האוויר וזרימה טובה.
ולצד הקירור, מגיעים גם הקולות…
קרקושים ורעשי פלסטיקה
זו אולי לא תקלה במובן הקלאסי, אבל היא בהחלט יכולה לשגע.
הסימן: צרצורים, חריקות או קרקושים מחלקי פלסטיק שונים בתא הנוסעים (דשבורד, דלתות, קונסולה מרכזית).
הרעשים האלה נוטים להופיע ולהיעלם, במיוחד בשינויי טמפרטורה או בנסיעה על כביש משובש.
מה עושים? זה יכול להיות מתסכל לאתר את המקור המדויק.
לפעמים, הידוק ברגים רופפים או הנחת חומר מבודד (כמו לבד דביק) בנקודות מגע בין חלקי פלסטיק יכולה לעזור.
בדקו שאין חפצים רופפים בתאי האחסון או במשענות היד שגורמים לרעש.
אם הרעש בלתי נסבל ומגיע מחלק ספציפי, אפשר לנסות לפרק ולהרכיב אותו מחדש בזהירות, או לפנות לאיש מקצוע עם סבלנות.
מניעה, מניעה, מניעה: הטיפ הכי חשוב
אחרי שסקרנו כמה מהתקלות הנפוצות, חשוב לזכור את הדבר החשוב ביותר: תחזוקה מונעת.
טיפולים שוטפים לפי הוראות היצרן הם הדרך הטובה ביותר לשמור על הספורטאז' שלכם במצב תקין ולמנוע תקלות יקרות.
אל תחסכו על החלפת שמנים, פילטרים ונוזלים בזמן.
הקשיבו לרכב שלכם. רעשים חדשים, התנהגות מוזרה או נוריות אזהרה הם סימנים שדורשים התייחסות.
טיפול קטן בזמן יכול למנוע נזק גדול ויקר בהמשך.
זה כמו ללכת לרופא שיניים לבדיקה שגרתית במקום לחכות לכאב בלתי נסבל.
סיכום: לא להילחץ, פשוט להיות מודעים
אז כן, לקיה ספורטאז', כמו לכל רכב אחר, יש פוטנציאל לתקלות.
המדריך הזה לא נועד להפחיד או להרתיע, אלא לתת לכם כלים וידע.
רוב רכבי הספורטאז' ישרתו את בעליהם נאמנה לאורך שנים, במיוחד אם יקפידו על תחזוקה נכונה.
היכרות עם התקלות הנפוצות עוזרת לזהות בעיות בשלב מוקדם, לקבל החלטות מושכלות במוסך ואפילו לדעת מה לבדוק כשקונים רכב משומש.
אז תיהנו מהספורטאז' שלכם, סעו בזהירות, טפלו בו כמו שצריך, והוא יחזיר לכם אהבה (בדרך כלל).