Skip to content
דף הבית » סקירה מקצועית על ג'יפ רנגלר – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

סקירה מקצועית על ג'יפ רנגלר – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים לפורטל הרכב של ישראל!
היום אנחנו צוללים לעומק של אחד מכלי הרכב האייקוניים והמעניינים ביותר שניתן למצוא על הכביש ומחוצה לו.
ג'יפ רנגלר.
שם שמעלה מיד אסוציאציות של הרפתקה, שטח, חופש וקצת בוץ.
הדור הנוכחי, שמכונה גם JL (לאחר שהדור הקודם כונה JK, ולפניו TJ ו-YJ למי שזוכר עוד את המרובעים הראשונים), ממשיך את השושלת המפוארת של רכבי השטח הקשוחים באמת.
הרנגלר הוא לא סתם עוד ג'יפון אופנתי.
זהו רכב שטח אמיתי, עם יכולות שטח מהטובות בעולם, ששורשיו נטועים עמוק עמוק בהיסטוריה המוטורית.
הוא מבית Jeep האמריקאית, יצרן שקנה את שמו בזכות רכבי השטח שלו, והרנגלר הוא היהלום שבכתר, או ליתר דיוק – הבוץ שבכתר.
בישראל, הרנגלר הוא רכב עם נוכחות חזקה.
יש לו קהל נאמן של חובבי שטח מושבעים.
אבל לא רק.
בשנים האחרונות, במיוחד עם כניסת גרסת הפלאג-אין הייבריד, הוא הפך לרלוונטי גם לקהל רחב יותר שמחפש הצהרה אופנתית, יכולת שטח נדירה, ואפילו חסכון מסוים בדלק (או באנרגיה, ליתר דיוק) הודות למיסוי הירוק והאפשרות לנסוע על חשמל.
הוא מתמודד ראש בראש עם מתחרים לא רבים בקטגוריה הנישתית שלו, כמו טויוטה לנד קרוזר המיתולוגי, שמציע שילוב שונה של שטח, יוקרה ושימושיות יומיומית, ואולי גם סוזוקי ג'ימני, שקטן יותר וזול יותר, אבל גם הוא אייקון שטח בפני עצמו.
המיצוב של הרנגלר ברור: הוא מיועד קודם כל למי שנושא "שטח" אינו רק מילה, אלא דרך חיים.
למי שלא מפחד להתלכלך, למי שרוצה לטפס על סלעים ולחצות נחלים.
אבל גם למי שרוצה רכב עם אמירה, שונה, בולט, כזה שלא רואים בכל פינה (למרות שבישראל רואים לא מעט מהם).
בסקירה המקיפה הזו, נצלול לעומק כל ההיבטים של הג'יפ רנגלר.
נבחן את העיצוב החיצוני והפנימי, את הטכנולוגיה, הביצועים, *צריכת הדלק* או האנרגיה, חווית הנהיגה על הכביש ובשטח (כמובן!), הבטיחות, ובסוף, איך לא – את ה*מחיר* בישראל ואת השאלה הבוערת: *האם כדאי לקנות* רנגלר בשנת 2025?
נדון גם ב*יתרונות* וב*חסרונות*, נתייחס ל*מחירון* ולרמות הגימור העיקריות המשווקות כאן, ונסכם בפסק דין שיעזור לכם להחליט.
נעשה זאת תוך התייחסות ספציפית לשוק הישראלי, לתנאי הדרך המקומיים (הן האספלט והן השטח), ונתייחס גם ל*חוות דעת גולשים* שנתקלנו בהן לגבי הדגם.

I. מבוא

הג'יפ רנגלר, בשמו המלא Jeep Wrangler, הוא הרבה יותר מכלי רכב.
הוא סמל אמריקאי, אגדת שטח עולמית, ואייקון עיצובי שזוכה להערצה מצד מיליוני אנשים ברחבי העולם.
שורשיו נעוצים עמוק בשנות ה-40 של המאה הקודמת, עם הג'יפ הצבאי Willys MB, ששימש את בעלות הברית במלחמת העולם השנייה.
ה-JL, הדור הרביעי והנוכחי, שהוצג בשנת 2017 כמודל 2018, שומר בקנאות על עקרונות העיצוב והיכולת של קודמיו, אך משלב אותם עם טכנולוגיה מודרנית יותר, נוחות נסיעה משופרת (יחסית!) ויחידות הנעה עכשוויות, כולל גרסת הפלאג-אין הייבריד (PHEV) שזכתה לכינוי Wrangler 4xe (הנאמר "פור ביי אי"), שהפכה לרלוונטית מאד בשוק הישראלי בשנים האחרונות בשל הטבות המס המוענקות לרכבים מסוג זה.
הרנגלר מיוצר בארה"ב, והוא משווק במגוון רחב של תצורות ורמות גימור ברחבי העולם.
בישראל, היבואן מציע בדרך כלל את גרסאות ה-2 ו-4 דלתות, ברמות גימור הנעות מ"ספורט" הבסיסית יחסית (לרוב פחות פופולרית) ועד ה"סהרה" המאובזרת יותר וה"רוביקון" האולטימטיבית לשטח.
גרסת ה-4xe ההיברידית משווקת לרוב ברמות גימור סהרה ורוביקון, ומאפשרת ליהנות גם מיכולות שטח וגם מנהיגה חשמלית יומיומית.

השוק הישראלי לרכבי שטח קשוחים הוא נישתי יחסית, אך קיים ופעיל.
המתחרה העיקרי של הרנגלר, כפי שציינו, הוא טויוטה לנד קרוזר.
בעוד הלנד קרוזר מציע חבילה יותר יוקרתית, מרווחת ונוחה על הכביש, עם יכולות שטח מצוינות אך אולי פחות אקסטרימיות מגרסאות מסוימות של הרנגלר (במיוחד הרוביקון), הרנגלר שם דגש כמעט בלעדי על יכולת שטח מקסימלית, עיצוב רטרו מובהק, ואפשרויות התאמה אישית ופירוק רחבות.
במובן מסוים, סוזוקי ג'ימני מהווה מתחרה עקיף למי שמחפש רכב שטח קטן, זול ומסוגל, אך הוא בקטגוריית גודל ו*מחיר* שונה לחלוטין.
הרנגלר פונה בעיקר למי שפעיל בשטח, מטייל הרבה, או פשוט חולם על רכב עם יכולות אמיתיות, גם אם רוב זמנו יבלה בפקקים של גוש דן.
הוא גם מושך קהל של "לייפסטייל" שרוצה את ה"לוק" הקשוח והאייקוני.

בסקירה זו נפרט את כל מה שחשוב לדעת על הג'יפ רנגלר JL.
נתחיל בעיצוב שמייחד אותו, נמשיך אל תא הנוסעים והטכנולוגיה שמצויה בו (כן, יש לו כזו!), נעמיק ביחידות ההנעה, בביצועים ובנתוני *צריכת הדלק* או *צריכת האנרגיה* שלו, נדבר על חווית הנהיגה הייחודית, נסקור את נושא ה*בטיחות* ו*מערכות העזר לנהג*, נבחן את ה*מחיר* ורמות הגימור בישראל, ונסכם ב*יתרונות* ו*חסרונות* שיעזרו לכם להבין *האם כדאי לקנות* אותו.
נתייחס גם ל*מחירון* הרשמי ולעלויות התחזוקה הצפויות.
בואו נתחיל במסע אל עולם הרנגלר.

II. עיצוב חיצוני

אם יש דבר אחד שאי אפשר לטעות בו כשרואים ג'יפ רנגלר, זה שהוא ג'יפ רנגלר.
העיצוב החיצוני של ה-JL הוא אבולוציה עדינה של הדור הקודם, JK, ושומר באדיקות על כל המאפיינים שהפכו אותו לאייקון מוטורי.
מדובר ברכב עם נוכחות כביש אדירה.
הוא נראה קשוח, מרובע, ובלי שום יומרות אווירודינמיות (טוב, אולי קצת פחות קופסתי מהג'ימני).
פילוסופיית העיצוב ברורה: פונקציונליות, עמידות, ויכולת התאמה לשטח ולשינויים (כמו פירוק דלתות וגג).

נתחיל מהחזית.
הגריל המפורסם עם שבעה הפתחים האנכיים הוא סימן ההיכר המיידי של כל ג'יפ, וברנגלר הוא בולט במיוחד.
הפנסים הקדמיים, עגולים וממוקמים בקצות הגריל, הם מחווה ישירה לג'יפים המקוריים.
בדור ה-JL, הפנסים שודרגו ולרוב כוללים תאורת LED מודרנית ויעילה, שמקנה מראה טכנולוגי יותר מבלי לפגוע בנוסטלגיה.
הפגוש הקדמי מסיבי, ולרוב מיועד לשאת כננת או אביזרים אחרים בשטח.
אפשר לזהות מיד שמדובר ברכב שלא מפחד ממכשולים.

מבט מהצד חושף את הפרופיל המרובע והמוכר כל כך.
צללית הרכב גבוהה, עם שמשה קדמית זקופה (שניתנת לקיפול!) וקו גג ישר.
בתי הגלגלים טרפזיים ומעניקים מראה אגרסיבי, ומיועדים להכיל צמיגי שטח גדולים ואיפשר מרווח תנועה רחב לציר (מה שנקרא "ארטיקולציה").
הדלתות נראות קשוחות, והן, יחד עם הגג (הקשיח או הרך), ניתנות לפירוק בקלות יחסית, מה שהופך את הרנגלר למכונית קבריולה פתוחה לחלוטין – חוויה ייחודית שאין כמעט בשום רכב אחר סדרתי.
יש גם כמובן את גלגל הרזרבי התלוי על דלת תא המטען, מאפיין קלאסי לרכבי שטח "אמיתיים" שתורם למראה ההרפתקני.

החלק האחורי ממשיך את הקו הקשוח והפונקציונלי.
הפנסים האחוריים מרובעים, עם עיצוב פנימי מודרני.
דלת תא המטען נפתחת הצידה, ובגלל המשקל של הגלגל הרזרבי, היא מסיבית ודורשת קצת כוח.
הפגוש האחורי כמו הקדמי, קצר ומאפשר זוויות גישה ונטישה מצוינות בשטח.
החישוקים המוצעים ברמות הגימור השונות נעים בדרך כלל בין 17 ל-18 אינץ', עם עיצובים שונים – חלקם יותר ממוקדי שטח עם צמיגים עבים, וחלקם יותר אופנתיים ומתאימים לכביש.
בסך הכל, הרנגלר JL שומר על הנאמנות למקורותיו, תוך עדכונים עדינים שמיישרים קו עם דרישות מודרניות, אבל מבלי לוותר על אף גרם מהאופי המחוספס והאייקוני שלו.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח

כשנכנסים לתא הנוסעים של הג'יפ רנגלר, מקבלים תחושה מיידית של כניסה לרכב קשוח ופונקציונלי, אבל עם שיפור ניכר לעומת הדורות הקודמים מבחינת איכות החומרים והטכנולוגיה.
הקונספט העיצובי בפנים משלב בין אלמנטים מחוספסים, כמו ידיות אחיזה גדולות ובולטות שנועדו לשטח, לבין מסכי מגע גדולים ואלמנטים מודרניים יותר.
האווירה הכללית היא פחות יוקרתית ויותר פרקטית, מה שמתאים לאופיו של הרכב.

איכות החומרים היא סיפור מעורב.
חלקים רבים עשויים פלסטיק קשיח ועמיד, מה שמתאים לרכב שנועד להתלכלך וקל לניקוי (הרצפה, אגב, כוללת פתחי ניקוז מיוחדים!).
עם זאת, בדור ה-JL ישנם גם אזורים עם חומרים רכים ונעימים יותר למגע, כמו דיפוני הדלתות העליונים וחלקים מהדשבורד, במיוחד ברמות גימור גבוהות כמו סהרה ורוביקון.
איכות ההרכבה טובה בסך הכל, אך עדיין לא מגיעה לרמה של מכוניות יוקרה גרמניות או יפניות, וצריך לזכור שרכב כזה שעובר טלטלות בשטח עשוי לפתח עם הזמן קרקושים קטנים.

הנדסת האנוש טובה ברובה, אך דורשת הסתגלות קלה.
מיקום הפקדים לרוב אינטואיטיבי, אך פקדים מסוימים כמו אלה של חלונות החשמל (שממוקמים על הדשבורד המרכזי ולא על הדלתות בשל אופציית הפירוק) עשויים להפתיע בהתחלה.
מסך המולטימדיה המרכזי גדול וקל לתפעול.
הראות החוצה טובה קדימה והצידה, הודות לשמשות הגדולות ולמיקום הישיבה הגבוה, אך לאחור היא מוגבלת יחסית בגלל הגלגל הרזרבי והחלון האחורי הקטן.
מושבי הנהג והנוסע הקדמי נוחים יחסית לנסיעות קצרות ובינוניות, ומספקים תמיכה סבירה.

המרווח בתא הנוסעים תלוי במידה רבה אם בחרתם בגרסת ה-2 דלתות הקצרה או ב-4 דלתות הארוכה (שנקראת Wrangler Unlimited).
בגרסת ה-2 דלתות, המושב האחורי צפוף יחסית, בעיקר מבחינת מרווח רגליים, ומתאים יותר לשני ילדים או מבוגרים לנסיעות קצרות.
הכניסה אליו פחות נוחה.
בגרסת ה-4 דלתות, המרווח מאחור טוב יותר, ומאפשר ישיבה סבירה לשני מבוגרים ואפילו שלושה בצפיפות לנסיעות קצרות.
מרווח הראש מצוין בשתי הגרסאות, אלא אם כן בחרתם בגרסת גג רך שעלול לצמצם אותו מעט.
רוחב הכתפיים סביר.

תא המטען ברנגלר הוא נקודת תורפה עבור מי שזקוק לשימושיות יומיומית גבוהה.
בגרסת ה-2 דלתות הוא קטן מאד, מספיק בקושי לכמה תיקים קטנים.
בגרסת ה-4 דלתות הנפח סביר יותר (כ-533 ליטר עם המושבים במקומם), אך הוא עדיין לא ענק בהשוואה לרכבי פנאי בגודל דומה.
הצורה של תא המטען די קובייתית ושימושית, אבל סף ההטענה גבוה יחסית ודלת תא המטען הנפתחת הצידה דורשת מרווח מאחור.
יש אמנם פתרונות אחסון קטנים בתא הנוסעים, כמו תאים בדלתות ותא הכפפות, אבל בסך הכל, פרקטיות השימוש היומיומי היא פשרה שצריך להיות מודעים אליה כשבוחנים רנגלר, במיוחד *בהשוואה* למתחרים כמו הלנד קרוזר המרווח יותר.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה

בעוד הרנגלר שומר על מראה רטרו וקשוח, הוא לא נשאר מאחור מבחינה טכנולוגית, לפחות לא בדור ה-JL.
הוא מצויד במערכות מולטימדיה ואבזור נוחות מודרניים יחסית, שמיישרים קו עם המתחרים (או לפחות עם דרישות השוק).

מערכת המולטימדיה המרכזית היא לרוב מערכת ה-Uconnect של קבוצת סטלנטיס (לשעבר פיאט-קרייזלר).
ברמות הגימור הגבוהות בישראל, מקבלים לרוב מסך מגע גדול בגודל 8.4 אינץ'.
איכות התצוגה טובה, ורזולוציית המסך מספקת.
המערכת מהירה יחסית בתגובה שלה לנגיעות, ותפריטי האפליקציות וההגדרות מאורגנים באופן ברור וקל לניווט.
מערכת ההפעלה עצמה של Uconnect נחשבת לאחת הטובות בתעשייה, עם ממשק ידידותי ומגוון רחב של פונקציות.
ישנה תמיכה מלאה בקישוריות סמארטפונים באמצעות Apple CarPlay ו-Android Auto, לרוב בחיבור חוטי אך בגרסאות מתקדמות ייתכן גם חיבור אלחוטי.
איכות העוזר הקולי (דרך הסמארטפון המחובר) תלויה כמובן באפליקציה עצמה (סירי או גוגל אסיסטנט).
מערכת המולטימדיה כוללת גם מסכי מידע ייעודיים לרכב, כמו מדדי שטח שונים (זווית גלגול, זווית שיפוע, מצב מערכות הנעה) שהם שימושיים במיוחד עבור הנהיגה המיועדת לרכב.

מעבר למסך המרכזי, הרנגלר JL כולל גם לוח מחוונים דיגיטלי או משולב.
ברמות גימור גבוהות, מקבלים מסך בגודל 7 אינץ' במרכז לוח המחוונים, בין מד המהירות למד הסל"ד (או מד טעינה/אנרגיה ב-4xe).
המסך מאפשר הצגת מידע רב ומגוון, כמו נתוני נסיעה, נתוני *צריכת דלק* / *צריכת אנרגיה*, התראות ממערכות הבטיחות, ניווט בסיסי ועוד.
ניתן להתאים אישית את המידע המוצג, מה שתורם לנוחות הנהג.

מערכת השמע הסטנדרטית סבירה, אך מי שמחפש איכות סאונד גבוהה יותר, במיוחד עם רעשי הכביש והרוח האופייניים לרכב, עשוי לשקול שדרוג.
ברמות גימור גבוהות יותר, לעיתים מוצעת מערכת שמע מבית Alpine עם סאבוופר, המספקת חוויה אקוסטית טובה יותר.
מבחינת אבזור נוחות נוסף, הרנגלר מציע בהתאם לרמת הגימור: בקרת אקלים מפוצלת, מושבים מחוממים, גלגל הגה מחומם, שקעי USB מרובים (כולל USB-C), שקע 230 וולט בגרסת ה-4xe, כניסה והנעה ללא מפתח, מצלמת רוורס ואף מצלמת שטח קדמית (ברמות רוביקון).
אין גג שמש פנורמי זכוכית קלאסי, במקום זאת יש את האפשרויות לגג קשיח מחולק או גג רך נגלל, או שילוב של שניהם, המאפשרים נהיגה פתוחה לחלוטין.
חשוב לבדוק איזו *רמת גימור* ספציפית מציעה איזה אבזור בישראל, מכיוון שיכול להיות שוני בין המפרטים השונים.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה

הג'יפ רנגלר JL משווק בישראל עם מספר אופציות ליחידות הנעה, שהפופולרית ביותר בשנים האחרונות היא ללא ספק גרסת הפלאג-אין הייבריד 4xe.
יחידת הנעה נפוצה נוספת היא מנוע בנזין טורבו בנפח 2.0 ליטר.

נתחיל ממנוע הבנזין 2.0 ליטר טורבו.
מדובר במנוע מודרני יחסית שמספק 272 כוחות סוס ומומנט מכובד של 40.8 קג"מ.
הוא משודך לרוב לגיר אוטומטי פלנטרי עם 8 *הילוכים*.
יחידת הנעה זו מספקת ביצועים טובים, עם תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך כ-7.5-8 שניות בגרסת ה-4 דלתות (מה שהופך אותו לזריז יחסית לגודלו וצורתו).
תחושת הכוח טובה, במיוחד בתאוצות ביניים, והמנוע מרגיש גמיש.

יחידת ההנעה 4xe היא גולת הכותרת בשנים האחרונות.
היא משלבת מנוע בנזין טורבו בנפח 2.0 ליטר (בדומה לגרסת הבנזין הטהור) עם שני מנועים חשמליים וסוללה בקיבולת של 17.3 קוט"ש.
ההספק המשולב מרשים ביותר ועומד על 380 כוחות סוס, עם מומנט משולב אדיר של 65 קג"מ.
הכוח מועבר דרך גיר אוטומטי בעל 8 *הילוכים* שמשולב בו אחד המנועים החשמליים.
הביצועים בגרסת ה-4xe מצוינים, במיוחד התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש שלוקחת קצת מעל 6 שניות בגרסת ה-4 דלתות – נתון מרשים לכל הדעות עבור רכב כזה.
תחושת הכוח זמינה ומיידית בזכות המנועים החשמליים, מה שהופך אותו לזריז וקל לעקיפה.

ועכשיו ל*צריכת דלק* או *צריכת אנרגיה*, נושא רגיש ברנגלר.
לגרסת הבנזין הטהור 2.0 טורבו, נתוני היצרן (WLTP) מדברים על סביב 9-10 קילומטר לליטר בממוצע.
בפועל, בנהיגה יומיומית בישראל, במיוחד עם עומסי תנועה ופחות קטעי כביש פתוחים, ועם צורת המרכב הלא אווירודינמית, צפו ל*צריכת דלק* ריאלית הנעה בין 6 ל-8 קילומטר לליטר. בשטח או בנהיגה מהירה, הצריכה יכולה לצנוח משמעותית. זהו נתון לא חסכוני במיוחד, וחשוב להיות מודעים לעלויות הדלק הגבוהות.

גרסת ה-4xe היא סיפור שונה.
נתון *צריכת אנרגיה* הרשמי שלה (קוט"ש/100 ק"מ) ונתון *צריכת דלק* הרשמי (ליטר/100 ק"מ או קילומטר לליטר) תיאורטיים לחלוטין ותלויים עד כמה אתם מטעינים את הסוללה.
טווח הנסיעה החשמלי הרשמי (WLTP) הוא סביב 40-50 קילומטר.
בפועל, בנהיגה עירונית או בינעירונית רגועה, ניתן להשיג טווח חשמלי של 30-40 קילומטר.
אם מסלול הנסיעה היומי שלכם קצר מזה ואתם מטעינים באופן קבוע (בבית ובעבודה), תוכלו לנסוע את רוב הנסיעות על חשמל בלבד, ואז *צריכת הדלק* (השימוש בבנזין) תהיה אפסית.
אם הסוללה ריקה, הרכב מתפקד כהיברידי רגיל, ו*צריכת הדלק* בפועל דומה לגרסת הבנזין הטהור, אולי קצת יותר טובה בזכות הסיוע החשמלי בבלימה (רגנרציה) ובתאוצות קלות, אבל עדיין לא חסכונית במיוחד.
היתרון הגדול של ה-4xe בישראל הוא לא רק פוטנציאל החיסכון בדלק/אנרגיה למי שמטעין, אלא גם ובעיקר הטבת המס המשמעותית שהופכת את ה*מחיר* שלו (לפחות ה*מחירון* הרשמי לפני מיקוח) לאטרקטיבי יותר יחסית לגרסת הבנזין (היקרה יותר במיסוי), מה שהופך אותו לאופציה המועדפת על היבואן ועל לקוחות רבים.
כשמחפשים *צריכת דלק* לרכב חשמלי או פלאג-אין, חשוב לזכור שהמונח הנפוץ הוא עדיין "צריכת דלק" למרות שמדובר בצריכת אנרגיה חשמלית.

VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי)

גרסת הג'יפ רנגלר 4xe (פור ביי אי) היא רכב פלאג-אין הייבריד, מה שאומר שהיא משלבת מנוע בנזין עם מערכת חשמלית בעלת סוללה גדולה יחסית הניתנת לטעינה חיצונית.
היבט הטעינה הוא קריטי למיצוי הפוטנציאל החסכוני והירוק של הרכב.

הרנגלר 4xe מצויד במחבר טעינה מסוג Type 2 בצד שמאל הקדמי (בדומה לרכבים חשמליים ופלאג-אין רבים בישראל ואירופה) עבור טעינת AC (זרם חילופין) מהבית או מעמדות ציבוריות רגילות.
קצב טעינת ה-AC המקסימלי שהוא תומך בו הוא 7.4 קילוואט.
בבית, באמצעות עמדת טעינה ייעודית בהספק זה, טעינה מלאה של הסוללה (מ-0 ל-100%) אורכת כשעתיים וחצי עד שלוש שעות.
מדובר בקצב טעינה סביר ומספק לחלוטין עבור טעינה לילית בבית, המאפשר להתחיל כל יום עם סוללה מלאה וטווח נסיעה חשמלי מירבי.
ניתן כמובן לטעון גם משקע חשמל רגיל (עם כבל מתאים, המסופק או נרכש בנפרד), אך קצב הטעינה יהיה איטי משמעותית (סביב 2.3 קילוואט), וטעינה מלאה תיקח כ-7-8 שעות.

חשוב לציין שהרנגלר 4xe אינו תומך בטעינת DC מהירה מעמדות ציבוריות מהירות.
הוא מיועד לטעינה איטית יותר מהבית או מעמדות AC רגילות בנקודות יעד (קניונים, חניונים ציבוריים).
אין אפשרות לחבר אותו לעמדת טעינה מהירה בהספק של עשרות או מאות קילוואטים כפי שניתן לעשות עם רכבים חשמליים מלאים.
היעדר יכולת טעינת DC הוא מאפיין נפוץ יחסית ברכבי פלאג-אין היברידיים, ומצביע על כך שהרכב מתוכנן בעיקר לנסיעות קצרות על חשמל עם טעינה בבית או בעבודה, ולא לנסיעות ארוכות הדורשות טעינה מהירה בדרך.
היבואן מספק לרוב כבל טעינה המתאים לשקע ישראלי רגיל, ויש לרכוש עמדת טעינה ביתית כדי לנצל את קצב הטעינה המירבי.
השימוש באפליקציות ניהול טעינה של היצרן (דרך אפליקציית מובייל) מאפשר שליטה על זמני טעינה, צפייה בנתונים, ואף חימום/קירור מוקדם של תא הנוסעים כשהרכב מחובר לטעינה, מה שתורם לנוחות וליעילות.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש

חווית הנהיגה בג'יפ רנגלר היא ייחודית, ומחולקת באופן ברור בין נהיגה על הכביש לנהיגה בשטח.
על הכביש, הרנגלר הוא… ובכן, הוא רנגלר.
צריך להבין שמדובר ברכב שטח קשוח שנבנה קודם כל להתמודדות עם מכשולים, ולא לשיוט מהיר ונוח בכבישים מהירים או לנהיגה ספורטיבית בכבישים מפותלים.

נוחות הנסיעה היא אחת הפשרות המרכזיות ברנגלר.
המתלים (סרנים חיים מלפנים ומאחור, שזה נהדר לשטח, פחות לכביש) והשלדה הקשיחה גורמים לו להיות קופצני ופחות מרוכך מרכבי פנאי או אפילו רכבי שטח אחרים כמו הלנד קרוזר.
בדרכים משובשות או עירוניות עם בורות ופסי האטה, הרנגלר מתנדנד ומעביר לא מעט תחושות לתא הנוסעים.
על כבישים סלולים היטב המצב טוב יותר, אבל עדיין לא מדובר בנוחות של לימוזינה, רחוק מזה.

רמת בידוד הרעשים ברנגלר בינונית.
בשל צורת המרכב המרובעת, השמשה הזקופה, וגג (במיוחד גג רך), ישנם לא מעט רעשי רוח במהירויות גבוהות.
גם רעשי כביש ורעשי מנוע (במיוחד מנוע הבנזין או כשהמנוע החשמלי מפסיק לפעול ב-4xe) נוכחים בתא הנוסעים, אם כי בדור ה-JL יש שיפור לעומת הדורות הקודמים.
מי שרגיל לרכב שקט ומבודד עלול למצוא זאת כחיסרון משמעותי.

מבחינת התנהגות דינמית, הרנגלר הוא לא מכונית ספורט.
ההיגוי קליל יחסית, לא מהיר במיוחד, וחסר מעט משוב.
זוויות גלגול בפניות מורגשות, והרכב נוטה לנטות לצדדים בסיבובים חדים.
אחיזת הכביש סבירה בצמיגי כביש או כביש-שטח, אך היא כמובן לא דומה לאחיזה של רכב עם מרכז כובד נמוך יותר ומתלים עצמאיים.
תחושת הבלמים טובה, והבלימה עצמה יעילה.
בגרסת ה-4xe, יש גם את מערכת הרגנרציה, שבולמת את הרכב ומטעינה את הסוללה בזמן האטה – אפשר לנהוג במידה רבה בדוושה אחת בתנועה עירונית, וזה נוח.

יציבות כיוונית במהירויות גבוהות דורשת מעט תשומת לב ותיקוני היגוי קלים, שוב בשל מבנה הרכב וסרניו החיים.
קחו בחשבון שהשפעת רוחות צד מורגשת גם היא.
לעומת זאת, קלות התמרון בעיר מפתיעה לטובה ביחס לגודלו (במיוחד בגרסת ה-4 דלתות), רדיוס הסיבוב סביר והראות הטובה (קדימה) עוזרת בחניות.
אך כל הנ"ל מתגמד כשיורדים לשטח.

בשטח, הרנגלר נמצא באלמנט שלו.
הוא אחד מכלי הרכב הסדרתיים המסוגלים ביותר שיש.
מרווח גחון עצום, זוויות גישה, בטן ונטישה מצוינות, מערכת הנעה 4X4 עם הילוך כוח (Low Range), נעילות דיפרנציאל (בגרסאות הרוביקון) ויכולת "ארטיקולציה" (תנועה רחבה של הסרנים) הופכים אותו למטפס הרים וחיה אמיתית במעברי שטח קשים במיוחד.
היעדר *גיר* קלאסי והעברת *הילוכים* רציפה (למעשה, הגיר האוטומטי מתפקד כמו רכב אוטומטי רגיל) מסייע לשמירה על מומנט קבוע וזחילה איטית ומבוקרת במכשולים טכניים, במיוחד בגרסת ה-4xe בזכות המומנט החשמלי הזמין מהרגע הראשון.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג

נושא ה*בטיחות* בג'יפ רנגלר הוא מורכב מעט.
מבחינת מבנה, מדובר ברכב עם שלדת סולם חזקה ומבנה קשוח.
עם זאת, צורתו המרובעת, הסרנים החיים והאפשרויות לפירוק דלתות וגג משפיעים על התוצאות ב*מבחני בטיחות* רשמיים.
ב*מבדקי בטיחות* של ארגון Euro NCAP, הדור הנוכחי של הרנגלר (JL) קיבל ציון נמוך יחסית – כוכב אחד בלבד (בגרסה שנבחנה).
חשוב להבין שהציון הנמוך נבע בעיקר מתפקוד לקוי יחסית של מערכות הבטיחות האקטיביות (ADAS) בבדיקות הראשוניות, ופחות מחוזק המבנה בפני התנגשות (שבו קיבל ציונים סבירים יחסית בקטגוריות מסוימות, אך עדיין לא מצוינים).
הציון הזה עורר בזמנו לא מעט דיון, ויש להבין שארגון Euro NCAP מקדיש חשיבות רבה למערכות אקטיביות ציון כולל מושפע משמעותית מתפקודן.
גרסאות מאובזרות יותר בדור ה-JL עשויות להגיע עם מערכות עזר שמשפרות את המצב.

מבחינת מערכות עזר לנהג (ADAS), הרנגלר JL מציע רשימה סבירה יחסית, התלויה כמובן ב*רמת גימור* ובשנה (האבזור משתנה לעיתים).
מערכות נפוצות שניתן למצוא כוללות: בקרת שיוט אדפטיבית (ACC), ניטור שטחים מתים (כולל בעת גרירה), התרעת תנועה חוצה מאחור, התרעת התנגשות קדמית עם בלימת חירום אוטונומית (בגרסאות מאובזרות), ומערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים.
בחלק מרמות הגימור בישראל, חלק ממערכות ה-ADAS מוצעות כחלק מחבילות אבזור או כסטנדרט.
תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי סביר ברובו. בקרת השיוט האדפטיבית פועלת בצורה חלקה יחסית, אם כי לא ברמת העידון של מערכות ברכבי יוקרה.
התרעת ההתנגשות הקדמית עשויה להיות רגישה מעט לעיתים, אך היא מסייעת בשמירה על בטיחות.
חשוב לציין שאין לרנגלר מערכת לשמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה שתתקן היגוי (לכל היותר יש התרעה על סטייה מהנתיב), וגם אין מערכת חניה אוטונומית.
בסך הכל, מערכות הבטיחות האקטיביות ברנגלר הן תוספת חשובה שתורמת ל*בטיחות* הכללית, אך הן אינן מהמתקדמות או המקיפות ביותר שקיימות כיום בשוק, וציון ה-Euro NCAP הנמוך הוא משהו שקונים פוטנציאליים צריכים להיות מודעים אליו ולשקלל אותו בהחלטה *האם כדאי לקנות*.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)

כשמגיעים לנושא ה*מחיר*, כאן הדברים נהיים מעניינים, או ליתר דיוק – יקרים למדי, במיוחד בשוק הישראלי עם מנגנון המיסוי המורכב שלו.
הג'יפ רנגלר אינו רכב זול, ו*כמה עולה* רנגלר בישראל תלוי מאד ב*רמת גימור*, בתצורת המרכב (2 או 4 דלתות), וביחידת ההנעה (בנזין או 4xe).

טווח ה*מחיר* העדכני של ג'יפ רנגלר JL בישראל (נכון לאפריל 2025, המחירים עלולים להשתנות) נע בדרך כלל מאיזור ה-300,000 ש"ח לגרסאות הבסיס (אם משווקות) ויכול להאמיר עד קרוב ל-450,000-500,000 ש"ח לגרסאות ה-4xe המאובזרות והחזקות יותר, במיוחד ברמת גימור רוביקון.
היבואן מפרסם *מחירון* רשמי, אך מומלץ תמיד לבדוק את המחיר בפועל אצל סוכנויות המכירה, מכיוון שיכולים להיות מבצעים או שינויים במחיר בהתאם למלאי ולמצב השוק.

רמות הגימור העיקריות שמשווקות בישראל הן לרוב סהרה ורוביקון, בגרסאות 2 או 4 דלתות, ובשנים האחרונות בעיקר ביחידת ההנעה 4xe.
*רמת גימור* סהרה מציעה שילוב של יכולת שטח טובה עם אבזור נוחות ובטיחות נרחב יחסית, הכולל בדרך כלל את מערכת המולטימדיה הגדולה, ריפודי עור או משולבים, מערכות ADAS מסוימות ועוד.
*רמת גימור* רוביקון מיועדת לחובבי השטח המושבעים. היא כוללת את כל מה שיש בסהרה (ולעיתים יותר מבחינת אבזור), אך עיקר ההבדלים הם במערכות השטח: סרני דנה 44 קשוחים יותר, יחס העברה קצר יותר בהילוך כוח, נעילות דיפרנציאל קדמית ואחורית הניתנות להפעלה חשמלית, ניתוק מוט מייצב קדמי חשמלית לשיפור הארטיקולציה, וצמיגי שטח ייעודיים.
אלה תוספות שהופכות את הרוביקון למכונת שטח כמעט בלתי ניתנת לעצירה, אך פחות רלוונטיות למי שנוהג רק על כביש. ההבדלים בין רמות הגימור משפיעים משמעותית על ה*מחיר*.

נושא האחריות חשוב מאד, במיוחד ברכב מורכב כמו הרנגלר, ובפרט בגרסת ה-4xe עם המערכת ההיברידית והסוללה.
האחריות המלאה על הרכב היא בדרך כלל 3 שנים או 100,000 ק"מ (מומלץ לוודא את התנאים המדויקים בעת הרכישה).
על סוללת ה-4xe ניתנת אחריות ארוכה יותר, כמקובל ברכבים היברידיים וחשמליים, בדרך כלל 8 שנים או 160,000 ק"מ, המוקדם מביניהם.
אחריות ארוכה על הסוללה חשובה מאד ומעניקה שקט נפשי מסוים בנוגע לאחד הרכיבים היקרים ביותר ברכב.

עלויות התחזוקה השוטפות של הרנגלר עשויות להיות גבוהות יחסית.
טיפולים תקופתיים, במיוחד במוסך מורשה יבואן, אינם זולים.
*צריכת דלק* גבוהה בגרסאות הבנזין מוסיפה לעלות התפעול השוטפת.
גם *בעיות* או *תקלות* שעלולות לצוץ, במיוחד לאחר שימוש מסיבי בשטח, עלולות להיות יקרות לתיקון.
קיימות דיווחים מסוימים על *תקלות* קלות יחסית במערכות חשמל או תוכנה בדגמים מסוימים של הרנגלר, כמו בכל רכב מודרני עמוס אלקטרוניקה, אך לרוב אין *בעיות* מהותיות נפוצות במיוחד בדגם ה-JL הספציפי (לעומת הדורות הקודמים שהיו פשוטים יותר מכאנית).
חשוב לקחת בחשבון את עלויות הביטוח (בדרך כלל גבוהות יחסית), את ירידת הערך (שעשויה להיות מתונה יחסית בגרסאות מבוקשות ומוחזקות היטב, במיוחד הרוביקון), ואת שווי השימוש למי שמקבל רכב ליסינג או חברה.
כל אלה מרכיבים את התמונה הכלכלית השלמה של בעלות על רנגלר בישראל.

X. יתרונות

  • יכולת שטח אגדית: זהו היתרון המרכזי והבולט ביותר. הרנגלר הוא כלי שטח אמיתי, מסוגל להתמודד עם מסלולים קשים במיוחד, במיוחד בגרסת הרוביקון. אין הרבה רכבים סדרתיים שיכולים להתחרות בו מחוץ לאספלט.
  • עיצוב אייקוני ואמירה אישית: המראה המרובע והקשוח של הרנגלר הוא משהו שלא רואים בכל יום. הוא בולט, יש לו אישיות חזקה, והוא מעניק תחושה של ייחודיות וחופש. אפשרות פירוק הדלתות והגג היא יתרון אדיר למי שרוצה את חווית הנסיעה הפתוחה.
  • גרסת 4xe – שילוב ייחודי בשטח ופוטנציאל לחיסכון: גרסת הפלאג-אין הייבריד מציעה יכולת שטח מעולה בזכות המומנט החשמלי הזמין מיידית, וגם מאפשרת נסיעה יומיומית חשמלית לטווח סביר (למי שמטעין). בנוסף, הטבת המס הופכת את ה*מחיר* שלה בישראל לאטרקטיבי יחסית.
  • טכנולוגיה ומולטימדיה: למרות מראהו הקשוח, הרנגלר JL מצויד במערכת מולטימדיה Uconnect טובה וידידותית, לוח מחוונים דיגיטלי ואבזור נוחות מודרני יחסית, מה שמשפר משמעותית את השימושיות היומיומית לעומת דורות קודמים.
  • קהילה ותמיכה: לרנגלר קהילה עצומה ונאמנה של בעלים וחובבים, בישראל ובעולם. זה אומר שקל למצוא מידע, טיפים, אביזרים, ואף קבוצות טיולים בשטח.

XI. חסרונות

  • נוחות נסיעה והתנהגות כביש: זהו אולי החיסרון המשמעותי ביותר עבור מי שמבלה את רוב זמנו על כבישים סלולים. הרנגלר קופצני, רועש במהירויות גבוהות, ואינו מספק את הנוחות או העידון שמציעים רכבי פנאי או אפילו רכבי שטח מתחרים כמו הלנד קרוזר.
  • צריכת דלק / צריכת אנרגיה גבוהה (במיוחד בנזין): גרסת הבנזין צורכת דלק רב באופן קבוע. גרסת ה-4xe חסכונית רק אם מטעינים אותה בקביעות ונוסעים בעיקר לטווחים חשמליים קצרים. ללא טעינה, *צריכת הדלק* קרובה לגרסת הבנזין.
  • מחיר רכישה גבוה: ה*מחיר* של הג'יפ רנגלר בישראל, למרות הטבות המס ל-4xe, הוא עדיין גבוה מאד. זהו רכב יקר לקנות, וגם עלויות התחזוקה אינן נמוכות. *כמה עולה* בסוף? הרבה כסף.
  • שימושיות יומיומית מוגבלת: תא מטען קטן (במיוחד בגרסת 2 דלתות), מרווח מצומצם במושב האחורי (בגרסת 2 דלתות), ודלת תא מטען מסורבלת פחות מתאימים לשימוש משפחתי קלאסי או להסעת ציוד רב על בסיס יומיומי, *בהשוואה* למתחרים פרקטיים יותר.
  • בטיחות פסיבית ואקטיבית (ציון Euro NCAP): ציון הכוכב האחד ב*מבחני בטיחות* של Euro NCAP הוא נתון מדאיג עבור חלק מהקונים. למרות שיפור במערכות ה-ADAS לעומת העבר, הן עדיין לא מהמתקדמות בשוק, ומבנה הרכב פוגע בציונים במבדקי בטיחות מסוימים.
  • פוטנציאל לבעיות/תקלות: כמו כל רכב שטח שמשתמשים בו כייעודו (שטח), קיים פוטנציאל גבוה יותר ל*תקלות* או *בעיות* כתוצאה ממאמצים גבוהים על המכלולים. למרות שה-JL אמין יותר מקודמיו, עדיין מדובר ברכב מורכב.

XII. בפסקה לקראת הסיום התייחס לדגם הרכב לעומת דגמים אחרים של יצרנים אחרים המקבילים לו באותה קטגוריה ותן פסקה מורחבת על כך.

הג'יפ רנגלר פועל בקטגוריה די ייחודית של רכבי שטח קשוחים באמת.
כאשר מבצעים *בהשוואה* בינו לבין מתחרים, חשוב להבין את נקודת המוצא של כל רכב.
המתחרה העיקרי שלו בשוק הישראלי, כאמור, הוא טויוטה לנד קרוזר.
הלנד קרוזר הוא גם רכב שטח מצוין, עם שלדת סולם וסרן אחורי חי, אך הוא מציע חבילה שונה לחלוטין.
הלנד קרוזר יוקרתי יותר, מרווח יותר בתא הנוסעים ובתא המטען, נוח משמעותית על הכביש (בזכות מתלים קדמיים עצמאיים וכיול שונה), ומאובזר יותר באלמנטים של נוחות ויוקרה.
יכולות השטח שלו מצוינות ומספיקות בהחלט לרוב המוחלט של חובבי הטיולים, אך לרוב הוא פחות אקסטרימי במעברים טכניים קשים במיוחד *בהשוואה* לרנגלר רוביקון עם נעילות הדיפרנציאל וניתוק המוט המייצב.
*צריכת הדלק* של הלנד קרוזר (בדרך כלל עם מנוע דיזל) גם היא גבוהה, אך לעיתים עדיפה במעט מזו של הרנגלר בנזין.
*המחיר* של הלנד קרוזר לרוב גבוה אף יותר מזה של הרנגלר.
*בהשוואה* נוספת, רכבי פנאי מודרניים (SUV) רבים שמכונים "שטח" אין להם שום קשר ליכולות האמיתיות של הרנגלר או הלנד קרוזר; הם מיועדים לכביש ולשבילים קלים בלבד.
סוזוקי ג'ימני, לעומת זאת, הוא רכב שטח קשוח נוסף עם שלדת סולם ושני סרנים חיים, והוא גם אייקון בפני עצמו.
אבל הג'ימני קטן משמעותית, מנועו חלש יותר, הוא בסיסי בהרבה מבחינת אבזור ונוחות, והוא נמצא בקטגוריית *מחיר* נמוכה משמעותית.
*בהשוואה* ישירה, הרנגלר מציע יותר כוח, יותר מרווח (בגרסת 4 דלתות), יותר אבזור וטכנולוגיה, וגם יכולת שטח גדולה יותר מהג'ימני.
בסופו של דבר, הרנגלר הוא הרכב למי שהיכולת בשטח היא בראש סדר העדיפויות ומוכן להתפשר על נוחות כביש ושימושיות יומיומית *בהשוואה* למתחרים פרקטיים יותר אך פחות מסוגלים מחוץ לאספלט.

XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין)

הג'יפ רנגלר JL הוא רכב עם אישיות עצומה ויכולות נדירות, הממשיך את המורשת המפוארת של הדגם.
הוא לא מתאים לכל אחד, והפשרות שהוא דורש בשימוש יומיומי משמעותיות.
על הכביש, הוא קופצני, רועש ופחות מעודן מכל רכב פנאי או שטח אחר *בהשוואה* אליו.
*צריכת הדלק* של גרסת הבנזין גבוהה, וה*מחיר* הרכישה בישראל (גם אם בודקים *כמה עולה* גרסת ה-4xe הממוסה קל יותר בזכות ה*מחירון* שמושפע מהטבות המס) גבוה למדי.
גם נושא ה*בטיחות*, עם ציון ה-Euro NCAP הנמוך, הוא משהו שיש לשקול.

אבל כשמגיעים לשטח, הרנגלר הוא מלך בלתי מעורער.
יכולותיו האגדיות, במיוחד בגרסת הרוביקון, מאפשרות להגיע למקומות שרוב הרכבים רק יכולים לחלום עליהם.
האפשרות לפרק דלתות וגג מעניקה חווית נהיגה פתוחה וייחודית, ועיצובו האייקוני גורר מבטים ותמיד מעלה חיוך.
גרסת ה-4xe מוסיפה ממד מעניין של ביצועים טובים מאד ופוטנציאל לנסיעה חשמלית יומיומית לטווחים קצרים (למי שיכול לטעון בקביעות), והיא ללא ספק האופציה הרלוונטית והפופולרית ביותר בישראל כיום.
האם כדאי לקנות ג'יפ רנגלר? התשובה תלויה לחלוטין במי אתם ובמה אתם מחפשים.
אם אתם חובבי שטח אמיתיים, שמבלים סופי שבוע בטיולים טכניים, או שאתם פשוט חייבים את ה"לוק" והאמירה האישית הבלתי מתפשרת של הרנגלר ומוכנים לקבל את פשרות הנוחות וה*צריכת דלק* על הכביש, אז בהחלט *כדאי לקנות*.
אם אתם מחפשים רכב פנאי מרווח, נוח, וחסכוני יחסית לנסיעה עירונית ובינעירונית בלבד, עם יכולת שטח קלה לשבילים, אז הרנגלר כנראה פחות מתאים לכם, ועדיף לבחון *בהשוואה* רכבים אחרים בקטגוריה.
לסיכום, הג'יפ רנגלר הוא רכב שטח מדהים עם חסרונות בולטים על הכביש.
הוא לא רכב רציונלי לרוב האנשים, אלא רכב של תשוקה והרפתקה.
אם ה*יתרונות* שלו מדברים אליכם וה*חסרונות* נסבלים מבחינתכם, ובדקתם את ה*מחיר*, ה*מחירון*, האחריות ודיווחי *תקלות* או *בעיות* פוטנציאליות, ואתם מבינים את משמעות ה*צריכת דלק* (או אנרגיה) והצורך בטעינה (ב-4xe), והוא עדיין גורם לכם לחייך – לכו על זה.
יש לו קסם שאין כמעט לאף רכב אחר.
נסו אותו בנהיגת מבחן ארוכה, על כביש ובשטח, כדי לראות אם הוא מתאים ל*חוות דעת גולשים* שקראתם עליו וציפיותיכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *