ברוכים הבאים לסקירה המקיפה שלנו על אחד הלהיטים הגדולים ביותר בשוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות – ה-BYD דולפין (BYD Dolphin).
אם אתם מסתובבים ברחובות ישראל, רוב הסיכויים שכבר נתקלתם בלא מעט אקזמפלרים של הדולפין הקומפקטית והחשמלית.
היא כאן כדי לנער את קטגוריית הסופרמיני החשמליות, ולהציע אלטרנטיבה נגישה, מאובזרת ומודרנית לקהל הרחב.
בסקירה זו נצלול לעומק ונבחן את הדולפין מכל זווית אפשרית – מהעיצוב הייחודי, דרך תא הנוסעים המרווח והטכנולוגי, ועד לביצועים, צריכת האנרגיה, וכמובן, השאלה הגדולה: האם באמת כדאי לקנות אותה?
I. מבוא: הדג הקטן שעושה גלים גדולים
BYD, או בשמה המלא Build Your Dreams, היא ענקית רכב וטכנולוגיה סינית שעשתה כניסה מטאורית לשוק הרכב העולמי, ובמיוחד לשוק הישראלי.
הדולפין היא חלק מרכזי באסטרטגיה הזו. היא ממוצבת כדגם כניסה לעולם הרכב החשמלי של המותג, תחת סדרת ה-"Ocean" של החברה, הכוללת גם את האטֹו 3 (Atto 3) הפופולרית ואת הסיל (Seal) היוקרתית יותר.
באנגלית, השם הוא פשוט BYD Dolphin. אין לה שמות רבים או תתי-דגמים מבלבלים מעבר לשתי רמות הגימור העיקריות המשווקות אצלנו.
החשיבות של הדולפין עבור BYD היא עצומה. היא מאפשרת למותג לפנות לקהל רחב יותר, שמחפש רכב חשמלי קומפקטי ושימושי במחיר יחסית שפוי, בלי לוותר על טכנולוגיה ואבזור.
בישראל, הדולפין נכנסה לנישה תחרותית למדי. היא מתחרה ראש בראש עם דגמים כמו ה-MG4 של SAIC, גם היא מסין, שהפכה ליריבה העיקרית שלה מבחינת תמחור ופופולריות.
מתחרות נוספות כוללות את האורה פאנקי קאט (GWM Ora Funky Cat / Ora 03) המעוצבת, ודגמים אירופאיים ותיקים יותר כמו פיג'ו e-208 ואופל קורסה-e החשמליות, אם כי אלו בדרך כלל יקרות יותר ומציעות פחות מרווח.
בהשוואה אליהן, הדולפין מנסה לבלוט בזכות שילוב של מרווח פנימי נדיב יחסית לגודלה החיצוני, אבזור עשיר כסטנדרט, טכנולוגיה מתקדמת (כמו מסך המולטימדיה המסתובב) ומחיר תחרותי מאוד.
קהל היעד העיקרי של ה-BYD דולפין הוא מגוון למדי. הוא כולל נהגים צעירים המחפשים רכב ראשון מודרני וידידותי לסביבה, משפחות צעירות הזקוקות לרכב עירוני שימושי וחסכוני, או אפילו כרכב שני במשפחה שמחפש פתרון נסיעה יומיומי יעיל.
היא קורצת במיוחד למי שרוצה לעבור לרכב חשמלי אבל חושש מהמחירים הגבוהים של דגמים גדולים יותר.
בסקירה זו, נצלול לעומק כל ההיבטים של הדולפין: נתחיל בעיצוב החיצוני והפנימי, נעבור לאיכות החומרים, המרווח והשימושיות. נבחן את הטכנולוגיה, האבזור והמולטימדיה. נדון בביצועים, בצריכת האנרגיה ובחווית הטעינה. ננתח את חווית הנהיגה והתנהגות הכביש. נבדוק את רמת הבטיחות ומערכות העזר. נפרט על המחיר ורמות הגימור בישראל. ולבסוף, נסכם את היתרונות והחסרונות ונגיע לפסק דין – האם מדובר בקנייה משתלמת?
כבר עכשיו אפשר לומר שהדולפין מעוררת עניין רב, וגם חוות דעת גולשים רבות ניתן למצוא ברשת, רובן חיוביות ומצביעות על שביעות רצון גבוהה מהתמורה למחיר.
II. עיצוב חיצוני: דולפין או לא דולפין?
פילוסופיה עיצובית ימית
העיצוב החיצוני של הדולפין הוא חלק משפת העיצוב "Ocean Aesthetics" של BYD, שאמורה לשאוב השראה מהים ומהיצורים החיים בו. במקרה של הדולפין, התוצאה היא מכונית קומפקטית עם מראה מודרני, אבל לא פורץ דרך או צעקני במיוחד.
היא לא תסובב ראשים כמו אחותה הגדולה והמקושטת, האטֹו 3, וגם לא תיראה ספורטיבית כמו ה-MG4 המתחרה. היא יותר… חמודה ופונקציונלית.
הרושם הכללי הוא של רכב ידידותי, אולי קצת גנרי ממבט ראשון, אבל עם כמה פרטים מעניינים כשמתקרבים.
חזית, צד ואחור
בחזית, נמצא פנסים קדמיים צרים ומלוכסנים בטכנולוגיית LED, המחוברים בפס כרום (או שחור, תלוי ברמת הגימור) שעליו מוטבע לוגו BYD. הגריל הקדמי אטום כמעט לחלוטין, כמקובל ברכבים חשמליים, עם פתח אוורור קטן בחלק התחתון של הפגוש, המעוטר בדוגמת קשקשים עדינה.
מהצד, הצללית של הדולפין היא מעין שילוב בין האצ'בק קלאסית למיניוואן קטן. קו הגג ישר יחסית ומשתפל בעדינות לאחור, מה שתורם למרווח הראש מאחור. קו המותניים עולה בהדרגה, ויוצר חלונות צד שהולכים ונהיים צרים יותר לקראת קורה C. פרט עיצובי מעניין הוא האפשרות לצביעה דו-גונית (בעיקר ברמת הגימור Design), עם גג בצבע שונה מהמרכב, המוסיף קצת עניין ויזואלי.
ידיות הדלתות הן סטנדרטיות ולא שקועות, בניגוד לאופנה הרווחת בחלק מהחשמליות החדשות. בתי הגלגלים מעט תפוחים, וחיפוי פלסטיק שחור מקיף אותם ואת ספי הדלתות, ומעניק מראה מעט "קשוח" יותר.
מאחור, גולת הכותרת היא פס תאורה LED הנמתח לרוחב כל דלת תא המטען, עם חתימת תאורה ייחודית בלילה. הפנסים עצמם משתלבים בתוך הפס הזה וכוללים דוגמה פנימית מורכבת. הפגוש האחורי נקי יחסית, וספוילר קטן משולב בקצה הגג.
גלגלים ונוכחות
הדולפין מוצעת בישראל עם שני גדלי חישוקים: 16 אינץ' בגרסת ה-Comfort הבסיסית, ו-17 אינץ' בגרסת ה-Design הבכירה. בשני המקרים מדובר בחישוקים קלים בעיצוב אווירודינמי למדי, עם שילוב של משטחים מוברשים ואזורים צבועים (לרוב באפור כהה), במטרה לשפר במעט את יעילות הנסיעה.
מבחינת נוכחות על הכביש, הדולפין לא משדרת יוקרה או ספורטיביות. היא נראית קומפקטית ומודרנית, ומשתלבת היטב בנוף העירוני. מידותיה הפיזיות (אורך של כ-4.29 מטר, רוחב של כ-1.77 מטר וגובה של כ-1.57 מטר) ממקמות אותה בלב קטגוריית הסופרמיני, אך בסיס הגלגלים שלה, העומד על 2.70 מטר, ארוך משמעותית מהמקובל בקטגוריה הזו (דומה יותר לרכבים משפחתיים קומפקטיים), וזהו אחד המפתחות למרווח הפנימי הנדיב שלה, כפי שנראה בהמשך.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: הפתעה נעימה
אווירה מודרנית וייחודית
אם העיצוב החיצוני של הדולפין היה יחסית שמרני, תא הנוסעים הוא סיפור אחר לגמרי. כאן, מעצבי BYD הרשו לעצמם להשתולל קצת יותר, עם קונספט עיצובי אוורירי, מודרני ומלא בפרטים מעניינים, שוב בהשראת הים.
הדשבורד נשלט על ידי מסך המולטימדיה המרכזי הגדול (והמתסובב!), ומתחתיו פתחי מיזוג בעיצוב גלי ופס של פקדים פיזיים הממוקמים בגליל מסתובב – גימיק נחמד. ידיות פתיחת הדלתות הפנימיות מעוצבות בצורת סנפיר, וגם דיפוני הדלתות כוללים קימורים וטקסטורות לא שגרתיות.
הקונסולה המרכזית "צפה" וכוללת משטח טעינה אלחוטי (בגרסת Design), תאי אחסון וידית הילוכים קטנה ואלקטרונית. התחושה הכללית היא מרווחת וקלילה, במיוחד בצבעים הבהירים המוצעים בחלק מרמות הגימור.
איכות חומרים והרכבה
כצפוי מרכב בקטגוריית המחיר הזו, תא הנוסעים של הדולפין מורכב ברובו מפלסטיק קשיח. עם זאת, BYD עשו עבודה טובה בשילוב טקסטורות וצבעים שונים כדי לשבור את המונוטוניות ולהעניק תחושה איכותית יותר ממה שהחומרים באמת מרמזים עליו.
החלק העליון של הדשבורד ודיפוני הדלתות הקדמיות מצופים בחומר דמוי-עור רך ונעים למגע, וגם משענות היד מרופדות. אזורים נמוכים יותר ופחות נגישים עשויים פלסטיק פשוט ונוקשה יותר, אבל בסך הכל, התחושה היא סולידית והגימור טוב.
איכות ההרכבה מרגישה הדוקה בדרך כלל, ללא קרקושים או רעשים מיוחדים בנסיעה, מה שמעיד על שיפור משמעותי באיכות הייצור של יצרנים סיניים בשנים האחרונות.
הנדסת אנוש ומרווח
הנדסת האנוש בדולפין היא בסך הכל טובה. רוב הפקדים החשובים נגישים וקלים לתפעול. המסך המרכזי הגדול מרכז את רוב הפונקציות, אך עדיין ישנם פקדים פיזיים לבקרת האקלים (משולבים בתוך המסך וגם בכפתורים מתחתיו), לעוצמת השמע ולמצבי הנהיגה, וזה מבורך.
המסך המסתובב הוא בעיקר גימיק – רוב הזמן הוא שימושי יותר במצב האופקי, אם כי במצב האנכי הוא יכול להציג יותר מידע באפליקציות ניווט מסוימות. הראות החוצה טובה לכל הכיוונים, בזכות קורות A דקות יחסית ושטח חלונות גדול.
המושבים הקדמיים נוחים למדי, עם ריפוד נעים (בד ב-Comfort, דמוי עור משולב ב-Design) ותמיכה סבירה לגוף. הם כוללים כוונון חשמלי לנהג בגרסת ה-Design. הנסיעות היומיומיות עוברות בנוחות, אם כי בנסיעות ארוכות מאוד ייתכן שתרצו קצת יותר תמיכה לגב התחתון.
ההפתעה הגדולה מגיעה במושב האחורי. בזכות בסיס הגלגלים הארוך (2.70 מטר, כאמור) והרצפה השטוחה לחלוטין (יתרון של פלטפורמה חשמלית ייעודית), המרווח לנוסעים מאחור פשוט מצוין לקטגוריה. יש שפע של מקום לרגליים, גם עבור מבוגרים גבוהים, וגם מרווח הראש והכתפיים טוב מאוד לשני נוסעים. שלושה ירגישו צפוף יותר, כמקובל.
תא מטען ושימושיות
נפח תא המטען עומד על 345 ליטר – נתון סביר בהחלט לקטגוריית הסופרמיני, ואף טוב יותר מחלק מהמתחרות. קיפול המושבים האחוריים (ביחס של 60/40) מגדיל את הנפח ל-1,310 ליטר, ויוצר משטח הטענה כמעט שטוח.
סף ההטענה מעט גבוה, אך המפתח רחב והצורה של התא רבועה ושימושית. ישנם ווי תלייה ונקודות עיגון, אך אין פתרונות אחסון חכמים במיוחד כמו רצפה כפולה או תאים ייעודיים לכבלי הטעינה (הם יצטרכו לשבת בתא המטען עצמו או בשקע קטן מתחת לרצפה).
בסך הכל, תא הנוסעים של הדולפין הוא אחד מנקודות החוזק המשמעותיות שלה, ומציע שילוב מוצלח של עיצוב מודרני, מרווח נדיב ושימושיות טובה.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: סינית דיגיטלית
מסכים ומערכת הפעלה
הטכנולוגיה היא חלק בלתי נפרד מהחוויה ב-BYD דולפין. במרכז הדשבורד ניצב בגאון מסך המגע המרכזי בגודל 12.8 אינץ', שכאמור, ניתן לסובב אותו בלחיצת כפתור (או בפקודה קולית) בין מצב אופקי לאנכי. איכות התצוגה טובה, עם צבעים חיים ורזולוציה חדה. מהירות התגובה של המסך סבירה בדרך כלל, אם כי לפעמים יש השהיה קלה במעבר בין תפריטים.
מערכת ההפעלה היא פיתוח עצמי של BYD, עם ממשק גרפי צבעוני ועתיר אייקונים. המבנה לא תמיד הכי אינטואיטיבי, ונדרש זמן הסתגלות כדי למצוא את כל הפונקציות. המערכת תומכת בעדכוני תוכנה מהאוויר (OTA), מה שמאפשר הוספת תכונות ושיפורים לאורך זמן.
קישוריות לסמארטפונים כוללת Apple CarPlay ו-Android Auto, אך נכון לכתיבת שורות אלו (אוקטובר 2024), החיבור הוא קווי בלבד בישראל, באמצעות שקעי USB-A ו-USB-C בקונסולה המרכזית. העוזר הקולי המובנה, "Hi BYD", מבין פקודות באנגלית לשליטה על מערכות שונות ברכב (מיזוג, ניווט, חלונות, סיבוב המסך), ועובד בצורה סבירה.
לוח מחוונים ומערכת שמע
מול הנהג נמצא לוח מחוונים דיגיטלי קטן יחסית, בגודל 5 אינץ' בלבד. הוא מותקן על מוט ההגה עצמו (בדומה לאטו 3), ועולה ויורד יחד איתו. התצוגה ברורה ומציגה את המידע החיוני – מהירות, מצב סוללה, טווח נסיעה, נתוני מערכות הבטיחות ועוד. עם זאת, הוא נראה מעט בסיסי ולא מרשים, ואפשרויות ההתאמה האישית שלו מוגבלות.
מערכת השמע הסטנדרטית כוללת 6 רמקולים ומספקת איכות צליל סבירה לרכב בקטגוריה זו. היא לא תרגש אודיופילים, אבל בהחלט מספקת לשימוש יומיומי. אין אופציה למערכת שמע משודרגת ממותג מוכר, גם לא ברמת הגימור הגבוהה.
אבזור נוחות ופינוקים
כאן הדולפין מצטיינת, במיוחד ביחס למחיר. כבר ברמת הגימור הבסיסית Comfort מקבלים מפתח חכם לכניסה והנעה, בקרת אקלים אוטומטית (אזור אחד), בלם יד חשמלי עם Auto Hold, חיישני חניה אחוריים ומצלמת רוורס, תאורת LED מלאה וחישוקי "16.
רמת הגימור הבכירה Design מוסיפה פינוקים רבים: גג שמש פנורמי (לא נפתח, עם וילון ידני), ריפוד דמוי עור משולב בשני גוונים, מושבים קדמיים מחוממים, כוונון חשמלי למושב הנהג, משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון, חיישני חניה קדמיים, מצלמות 360 מעלות עם תצוגת "מבט על" איכותית, תאורת אווירה דינמית וחישוקי "17. רשימת אבזור כזו היתה שמורה עד לא מזמן לרכבי יוקרה.
טכנולוגיות ייחודיות נוספות כוללות את סוללת ה-"Blade" של BYD (נדבר עליה בהמשך) ואת מערכת ה-V2L (Vehicle-to-Load) המאפשרת לספק חשמל מהסוללה של הרכב למכשירים חיצוניים באמצעות מתאם מיוחד (אופציה בתוספת תשלום).
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: שתי מהירויות
שתי גרסאות הנעה
ה-BYD דולפין משווקת בישראל עם שתי יחידות הנעה חשמליות נפרדות, המשויכות לשתי רמות הגימור:
- Comfort: גרסת הבסיס מצוידת במנוע חשמלי קדמי המפיק הספק צנוע יחסית של 95 כוחות סוס (70 קילוואט) ומומנט של 18.3 קג"מ. המנוע מוזן מסוללת LFP (ליתיום-ברזל-פוספט) בקיבולת של 44.9 קוט"ש (נטו).
- Design: הגרסה הבכירה והחזקה משמעותית, מקבלת מנוע קדמי המפיק 204 כוחות סוס (150 קילוואט) ומומנט נאה של 31.6 קג"מ. כאן הסוללה גדולה יותר, גם היא מסוג LFP, בקיבולת של 60.4 קוט"ש (נטו).
בשני המקרים, הכוח מועבר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת העברה ישירה, ללא גיר או הילוכים מסורתיים, כמקובל ברכבים חשמליים.
ביצועים על הכביש
ההבדל בביצועים בין שתי הגרסאות מורגש מאוד. גרסת ה-Comfort מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-12.3 שניות – נתון לא מרשים על הנייר, אך מספק בהחלט לנהיגה עירונית ובינעירונית רגועה. התגובה ללחיצה על הדוושה מיידית, והתחושה זריזה מספיק במהירויות נמוכות ובינוניות.
גרסת ה-Design היא סיפור אחר לגמרי. עם יותר מכפול הספק, היא מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-7.0 שניות בלבד – נתון שמכניס אותה לליגה של מכוניות ספורטיביות קומפקטיות (Hot Hatch). התאוצה חזקה ומרשימה, במיוחד מהמקום ובתאוצות ביניים. גם במהירויות גבוהות יותר היא מרגישה חזקה ונמרצת.
הבחירה בין השתיים תלויה בצרכים ובתקציב. למי שנוסע בעיקר בעיר ובפקקים, גרסת ה-Comfort תספיק בהחלט. מי שנוסע הרבה מחוץ לעיר, או פשוט אוהב תחושת כוח וזריזות, יעדיף ללא ספק את גרסת ה-Design.
טווח נסיעה וצריכת אנרגיה
נושא הטווח וצריכת האנרגיה הוא קריטי ברכב חשמלי. כאן המקום להזכיר שבעוד שנהגים רבים עדיין מחפשים "צריכת דלק של BYD דולפין", המונח הנכון הוא צריכת אנרגיה, הנמדדת בקוט"ש ל-100 ק"מ.
נתוני היצרן הרשמיים לפי תקן WLTP הם:
- Comfort (סוללה 44.9 kWh): צריכת אנרגיה משולבת של 15.2 קוט"ש/100 ק"מ, וטווח נסיעה מוצהר של 340 ק"מ.
- Design (סוללה 60.4 kWh): צריכת אנרגיה משולבת של 15.9 קוט"ש/100 ק"מ, וטווח נסיעה מוצהר של 427 ק"מ.
כמו תמיד, נתוני ה-WLTP הם אופטימיים. בעולם האמיתי, בתנאי נהיגה מגוונים הכוללים מיזוג אוויר, נסיעה בינעירונית וסגנון נהיגה רגיל, צפו לטווח ריאלי נמוך יותר בכ-15-25%.
כלומר, גרסת ה-Comfort תספק טווח מעשי של כ-260-290 ק"מ, וגרסת ה-Design תגיע לכ-330-370 ק"מ. אלו נתונים טובים מאוד לקטגוריה, במיוחד בגרסת ה-Design, שמספקים שקט נפשי גם לנסיעות ארוכות יותר מדי פעם.
מבחינת עלויות, נסיעה בחשמל זולה משמעותית מנסיעה בבנזין. בהנחה שעלות קוט"ש ביתי היא כ-60 אגורות, עלות נסיעה של 100 ק"מ בדולפין תהיה כ-9-10 שקלים. לשם השוואה, מכונית בנזין חסכונית שצורכת 15 ק"מ לליטר (כ-6.7 ליטר/100 ק"מ), תעלה כ-50 שקלים ל-100 ק"מ (בהנחת מחיר בנזין של 7.5 ש"ח לליטר). החיסכון בעלויות ה"דלק" הוא אחד היתרונות המרכזיים של רכב חשמלי.
VI. טעינה: ממלאים חשמל בבית ועל הדרך
טעינה ביתית (AC)
רוב טעינות הרכב החשמלי מתבצעות בבית, במהלך הלילה. ה-BYD דולפין תומכת בטעינה ביתית (AC) בהספקים שונים:
- Comfort: תומכת בטעינה חד-פאזית עד 7 קילוואט (kW). טעינה מלאה מ-0 ל-100% מעמדת טעינה ביתית תארך כ-7-8 שעות.
- Design: תומכת בטעינה תלת-פאזית עד 11 קילוואט (kW). זהו יתרון משמעותי, המאפשר טעינה מהירה יותר בבית (אם יש תשתית תלת-פאזית). טעינה מלאה מ-0 ל-100% תארך כ-6-7 שעות.
המחבר המשמש לטעינת AC הוא Type 2, הסטנדרט האירופאי והישראלי.
טעינה מהירה (DC)
לטעינה מהירה בדרכים, בעמדות ציבוריות, הדולפין תומכת בטעינת DC (זרם ישר) באמצעות מחבר CCS2. הספקי הטעינה המקסימליים שונים בין הגרסאות:
- Comfort (סוללה 44.9 kWh): תומכת בטעינת DC עד 60 קילוואט (kW).
- Design (סוללה 60.4 kWh): תומכת בטעינת DC עד 88 קילוואט (kW).
אלו לא ההספקים הגבוהים ביותר בשוק, אך הם סבירים בהחלט. BYD מציינת זמן טעינה של כ-30 דקות מ-30% ל-80% סוללה בשתי הגרסאות בעמדות מהירות תומכות. טעינה מ-10% ל-80% תארך מעט יותר, סביב 40 דקות.
חשוב לציין שקצב הטעינה הממשי תלוי בגורמים רבים, כמו טמפרטורת הסוללה, מצב הטעינה ההתחלתי וההספק שמספקת עמדת הטעינה בפועל. בישראל, רשת הטעינה הציבורית עדיין בפיתוח, ולא כל העמדות המהירות מסוגלות לספק את ההספק המקסימלי שהרכב יכול לקבל.
ניהול טעינה וחוויה
ניתן לנהל את הטעינה דרך מסך המולטימדיה ברכב, לקבוע זמני טעינה (למשל, לנצל תעריפי חשמל מוזלים בלילה) ולהגביל את רמת הטעינה המקסימלית (מומלץ לרוב לא להטעין מעל 80-90% בשימוש יומיומי לשמירה על בריאות הסוללה).
נכון להיום, אין בישראל אפליקציה ייעודית של BYD לניהול הרכב מרחוק (כמו הפעלת מיזוג לפני כניסה לרכב או בדיקת מצב טעינה), מה שמהווה חיסרון קל בהשוואה למותגים אחרים.
חווית הטעינה הציבורית בישראל משתפרת בהדרגה, אך עדיין דורשת תכנון מוקדם, שימוש באפליקציות של ספקיות הטעינה השונות ולעיתים התמודדות עם עמדות לא תקינות או תפוסות. זהו אתגר כללי לבעלי רכב חשמלי בארץ, ולא ייחודי לדולפין.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות לפני הכל
נוחות נסיעה ובידוד רעשים
ה-BYD דולפין מכוונת בראש ובראשונה לנוחות. כיול המתלים רך יחסית, וברוב המקרים היא מצליחה לספוג שיבושים קטנים ובינוניים בצורה טובה, במיוחד בנסיעה עירונית.
עם זאת, על שיבושים חדים או פסי האטה גבוהים, היא עלולה להרגיש מעט קופצנית, בעיקר מאחור. בנסיעה בינעירונית על כבישים גליים, המתלים הרכים עשויים לגרום לתחושה מעט "ספוגית" או מתנדנדת.
רמת בידוד הרעשים סבירה לקטגוריה. היעדר רעש מנוע (יתרון מובנה של הנעה חשמלית) תורם לשקט הכללי במהירויות נמוכות. עם זאת, במהירויות בינעירוניות, רעשי רוח מכיוון קורות A והמראות, ורעשי כביש מהצמיגים, נוכחים בתא הנוסעים. זה לא רועש באופן מטריד, אבל גם לא שקט כמו ברכבים מקטגוריות גבוהות יותר.
התנהגות דינמית והיגוי
אם אתם מחפשים ריגושים מאחורי ההגה, הדולפין היא כנראה לא הכתובת. היא לא מתיימרת להיות מכונית ספורטיבית, והתנהגות הכביש שלה משקפת זאת.
ההיגוי קל מאוד, כמעט נטול משוב, ומעט מעורפל סביב המרכז. זה מצוין לתמרונים עירוניים וחניה, אבל פחות מספק בנהיגה דינמית בכבישים מפותלים. אחיזת הכביש של הצמיגים (לרוב מתוצרת סינית כמו Linglong או Chaoyang המגיעים כסטנדרט) סבירה, אך לא גבוהה במיוחד.
בפניות חדות, זוויות הגלגול מורגשות בשל המתלים הרכים, והרכב לא מרגיש נטוע ובטוח כמו מתחרות מסוימות (כמו ה-MG4, למשל). עם זאת, בנהיגה רגועה ויום-יומית, הדולפין יציבה ובטוחה, ומשרה תחושת ביטחון מספקת גם במהירויות גבוהות בכביש ישר.
בלימה ותמרון
מערכת הבלימה כוללת בלימה רגנרטיבית, הממירה חלק מאנרגיית התנועה בחזרה לחשמל ומאטה את הרכב בעת עזיבת דוושת התאוצה. ניתן לבחור בין שתי רמות עוצמה לבלימה הרגנרטיבית, אך גם ברמה החזקה ביותר היא אינה מאפשרת נהיגה "בדוושה אחת" אמיתית.
תחושת דוושת הבלם עצמה מעט ספוגית ולא אחידה, במיוחד במעבר בין הבלימה הרגנרטיבית לבלימה הפיזית באמצעות הרפידות והדיסקים. נדרש זמן הסתגלות כדי לבלום בצורה חלקה.
קלות התמרון בעיר היא יתרון בולט. המידות הקומפקטיות, ההיגוי הקל ורדיוס הסיבוב הטוב (כ-5.25 מטר) הופכים את החניה וההשתחלות בתנועה צפופה למשימה קלה ונוחה. מצלמות ה-360 בגרסת ה-Design מסייעות בכך מאוד.
היעדר הגיר וההילוכים תורם לחווית נסיעה חלקה, שקטה ורציפה, ללא טלטלות או השהיות בהעברת הכוח.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: חמישה כוכבים וחבילה נדיבה
מבחני בטיחות וחוזק מבני
ה-BYD דולפין נבחנה על ידי ארגון הבטיחות האירופאי Euro NCAP בשנת 2022 וזכתה בציון המקסימלי של 5 כוכבים. אלו הם מבחני בטיחות מחמירים המהווים אינדיקציה חשובה לרמת ההגנה שהרכב מספק.
הציונים המפורטים היו טובים מאוד: 89% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 85% בהגנה על הולכי רגל ורוכבי אופניים, ו-79% עבור מערכות העזר לנהג. אלו ציונים המעידים על תכנון בטיחותי קפדני וחוזק מבני טוב, כולל שימוש בסוללת ה-"Blade" הבטוחה יותר של BYD, העמידה יותר בפני חדירה והתלקחות במקרה של תאונה.
מעבר למבדקי בטיחות הרשמיים, הרכב כולל 6 כריות אוויר כסטנדרט, עיגוני ISOFIX למושבי בטיחות מאחור ומבנה מרכב שנועד לספוג ולהסיט אנרגיה בעת התנגשות.
מערכות עזר אקטיביות (ADAS)
אחד היתרונות הבולטים של הדולפין הוא חבילת מערכות הבטיחות האקטיביות המקיפה, המוצעת כסטנדרט בשתי רמות הגימור המשווקות בישראל. החבילה כוללת:
- בלימה אוטונומית בעת חירום (עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי)
- בקרת שיוט אדפטיבית (עם פונקציית זחילה בפקקים)
- שמירה אקטיבית על מרכז הנתיב
- זיהוי תמרורי מהירות והתאמת המהירות בבקרת השיוט
- ניטור שטחים מתים (עם התרעה ויזואלית וקולית)
- התרעה על תנועה חוצה מאחור (עם בלימה אוטונומית)
- התרעה על פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף
- שליטה אוטומטית באורות הגבוהים
בנוסף, גרסת ה-Design כוללת גם את מצלמות ה-360 המצוינות.
תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי הוא מעורב. בקרת השיוט האדפטיבית ומערכת הבלימה האוטונומית פועלות בצורה טובה ויעילה בדרך כלל. עם זאת, מערכת השמירה על הנתיב נוטה להיות מעט פעלתנית מדי ומתערבת לעיתים בצורה לא מאוד חלקה או מדויקת, מה שעלול להרגיז נהגים מסוימים (ניתן לבטל אותה, אך היא חוזרת לפעול בכל התנעה).
גם ההתרעות הקוליות של המערכות השונות יכולות להיות מעט רבות ורועשות לעיתים. בסך הכל, זו חבילת בטיחות מרשימה מאוד לרכב בסגמנט הזה, אך תפעול המערכות דורש מעט הסתגלות.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): התמורה הגבוהה
כמה עולה התענוג?
אז הגענו לשאלת המחיר. כמה עולה ה-BYD דולפין בישראל? נכון לאוקטובר 2024, המחירון הרשמי של היבואנית (שלמה מוטורס) עומד על:
- BYD דולפין Comfort: החל מ-141,990 ש"ח
- BYD דולפין Design: החל מ-147,990 ש"ח
אלו מחירים תחרותיים מאוד בשוק החשמליות בישראל, וממקמים את הדולפין כאחת האופציות הנגישות ביותר בקטגוריה שלה, ובכלל.
רמות גימור והבדלים
כפי שצוין, הדולפין מוצעת בשתי רמות גימור עיקריות:
רמת גימור Comfort: כוללת את המנוע החלש יותר (95 כ"ס), הסוללה הקטנה יותר (44.9 kWh, טווח 340 ק"מ WLTP), טעינת AC עד 7kW, חישוקי "16, ריפוד בד, בקרת אקלים רגילה, מסך 12.8 אינץ', לוח מחוונים 5 אינץ', מפתח חכם, חיישני חניה אחוריים, מצלמת רוורס וחבילת בטיחות מלאה.
רמת גימור Design: זו הרמת גימור המומלצת יותר לדעתנו. תמורת תוספת מחיר קטנה יחסית (כ-6,000 ש"ח), מקבלים שדרוג משמעותי: מנוע חזק בהרבה (204 כ"ס), סוללה גדולה יותר (60.4 kWh, טווח 427 ק"מ WLTP), טעינת AC מהירה יותר (11kW תלת-פאזי), חישוקי "17, גג פנורמי, ריפוד דמוי עור משולב, מושבים קדמיים מחוממים, כוונון חשמלי לנהג, משטח טעינה אלחוטי, חיישני חניה קדמיים, מצלמות 360 מעלות ותאורת אווירה.
הפער הקטן במחיר הופך את גרסת ה-Design לבחירה הכמעט מתבקשת, המציעה תמורה טובה בהרבה לכסף.
אחריות ועלויות
האחריות המוצעת על ה-BYD דולפין בישראל היא מהטובות בשוק: 4 שנים או 120,000 ק"מ על הרכב המלא, ו-8 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה (עם הבטחה לשמירה על לפחות 70% מקיבולת הסוללה המקורית). זו אחריות נדיבה שמעניקה שקט נפשי.
עלויות התחזוקה השוטפת של רכב חשמלי נמוכות משמעותית מרכב בנזין, בזכות מיעוט חלקים נעים במערכת ההנעה (אין צורך בהחלפת שמנים, פלאגים, מסננים וכו'). טיפולים תקופתיים נדרשים בעיקר לבדיקת מערכת הבלמים, המתלים, הצמיגים ונוזל הקירור של הסוללה, והם זולים יותר.
שווי השימוש לרכב חשמלי עדיין נמוך יותר משל רכב בנזין מקביל (אם כי ההטבה הולכת ומצטמצמת), מה שמוזיל את עלות האחזקה החודשית למי שמקבל רכב מהעבודה.
לגבי תקלות ובעיות פוטנציאליות – הדולפין הוא דגם חדש יחסית בשוק העולמי והישראלי, ולכן עוד מוקדם לקבוע דפוס של תקלות נפוצות. חוות דעת גולשים ראשוניות ודיווחים מחו"ל מצביעים על אמינות טובה בסך הכל, אך כמו בכל רכב חדש, ייתכנו מחלות ילדות. האחריות המקיפה חשובה בהקשר זה.
X. יתרונות: למה כן?
לסיכום נקודות החוזק המרכזיות של ה-BYD דולפין:
- תמורה מעולה למחיר: אחת החשמליות המשתלמות ביותר בישראל, מציעה המון עבור הכסף. המחיר שלה אטרקטיבי מאוד.
- אבזור עשיר: במיוחד בגרסת ה-Design, מקבלים רשימת אבזור נוחות ובטיחות ארוכה ונדיבה, שקשה למצוא במחיר הזה.
- מרווח פנים נדיב: למרות המידות החיצוניות הקומפקטיות, תא הנוסעים מרווח מאוד, בעיקר מאחור, בזכות בסיס גלגלים ארוך.
- טווח נסיעה מספק (Design): גרסת ה-Design עם סוללת ה-60.4 קוט"ש מציעה טווח ריאלי טוב מאוד של כ-350 ק"מ, המספיק לרוב השימושים ואף יותר.
- עלויות תפעול נמוכות: חיסכון משמעותי בעלויות ה"דלק" (חשמל זול מבנזין) ובתחזוקה השוטפת.
- עיצוב פנים מודרני וייחודי: תא נוסעים עם אווירה קלילה, צבעונית ומלאת גימיקים טכנולוגיים.
- בטיחות גבוהה: ציון של 5 כוכבים במבחני Euro NCAP וחבילת מערכות בטיחות אקטיביות מקיפה כסטנדרט.
XI. חסרונות: איפה הפשרות?
כמו כל רכב, גם לדולפין יש כמה חסרונות או פשרות שכדאי להכיר:
- איכות חומרים פנימית: למרות העיצוב המרשים, שימוש נרחב בפלסטיק קשיח בחלקים מסוימים של תא הנוסעים.
- נוחות נסיעה לא מושלמת: מעט קופצנית על שיבושים חדים ורכה מדי במהירויות גבוהות בכביש גלי.
- התנהגות כביש בינונית: לא מכונית מהנה לנהיגה דינמית, עם היגוי קל וחסר תחושה וזוויות גלגול מורגשות.
- לוח מחוונים קטן ובסיסי: מסך ה-5 אינץ' מול הנהג מרגיש מעט מיושן וחסר אפשרויות התאמה.
- תפקוד מערכות עזר לא תמיד חלק: בעיקר מערכת שמירת הנתיב וההתרעות הקוליות יכולות להיות מעט פעלתניות מדי.
- תחושת בלמים ספוגית: דוושת הבלם דורשת הסתגלות, והבלימה הרגנרטיבית אינה חזקה במיוחד.
- אין אפליקציה לניהול מרחוק (בישראל): חסרון קל בהשוואה למתחרות מסוימות.
XII. בהשוואה למתחרות: איפה הדולפין עומדת?
ה-BYD דולפין מתמודדת מול מספר מתחרות מעניינות בשוק הישראלי. בהשוואה אליהן, היא מציגה יתרונות וחסרונות ברורים.
היריבה העיקרית היא ה-MG4. ה-MG מציעה חווית נהיגה דינמית ומהנה יותר, עם היגוי מדויק יותר והתנהגות כביש הדוקה יותר. תא הנוסעים שלה מרגיש סולידי ואיכותי יותר בחלק מהחומרים, והיא מציעה גם גרסת טווח ארוך יותר (X-Range). מנגד, הדולפין מרווחת יותר משמעותית במושב האחורי, מציעה תא נוסעים ייחודי ומעניין יותר (לטוב ולרע), ואבזור הנוחות שלה, במיוחד בגרסת ה-Design, עשיר יותר במחיר דומה. הבחירה ביניהן היא עניין של סדרי עדיפויות: דינמיות ואיכות מול מרווח ואבזור.
אורה פאנקי קאט (Ora 03) היא מתחרה נוספת מסין. האורה מציעה עיצוב חיצוני ופנימי בולט וייחודי עוד יותר מהדולפין, ותא נוסעים שמרגיש איכותי ויוקרתי יותר למגע. היא גם מציעה נוחות נסיעה טובה יותר. עם זאת, הדולפין מנצחת אותה בפרקטיות – היא מרווחת יותר מאחור, תא המטען שלה גדול ושימושי יותר, והיא מוצעת במחיר נמוך יותר באופן משמעותי, מה שהופך אותה לבחירה רציונלית יותר עבור רבים.
מול מתחרות אירופאיות ותיקות יותר כמו פיג'ו e-208 ואופל קורסה-e, הדולפין מציגה יתרונות ברורים במרווח הפנימי (האירופאיות צפופות מאוד מאחור), בטווח הנסיעה (במיוחד בגרסת ה-Design), ובאבזור הסטנדרטי. המחיר שלה גם נמוך יותר. האירופאיות, מצידן, מציעות איכות נסיעה והתנהגות כביש מעודנות ומהנות יותר, תאי נוסעים עם חומרים איכותיים יותר ותחושה כללית סולידית יותר. הן פונות לקהל שמחפש את ה"טאץ'" האירופאי ומוכן לשלם יותר ולוותר על קצת פרקטיות.
XIII. סיכום ומסקנות: האם זה הדג בשבילכם?
ה-BYD דולפין היא ללא ספק אחת המכוניות החשובות והמשפיעות ביותר שהגיעו לישראל בשנים האחרונות. היא מצליחה להנגיש את המעבר לרכב חשמלי לקהל רחב יותר, מבלי להתפשר יותר מדי על טכנולוגיה, אבזור או שימושיות.
היא מציעה חבילה כוללת מרשימה מאוד: עיצוב חיצוני נעים לעין, תא נוסעים מרווח, מודרני ומאובזר לעילא (בעיקר בגרסת Design), ביצועים זריזים (שוב, ב-Design), טווח נסיעה מספק, עלויות תפעול נמוכות ורמת בטיחות גבוהה. כל זאת, במחיר תחרותי ביותר שהופך אותה לאחת העסקאות הטובות בשוק הרכב החשמלי.
כמובן, היא לא מושלמת. הפשרות העיקריות הן באיכות חומרים מסוימת, בנוחות נסיעה שאינה תמיד מעודנת, ובהתנהגות כביש שמעדיפה נוחות על פני דינמיות. גם לוח המחוונים הקטן ותפקודן של חלק ממערכות העזר הם נקודות לשיפור.
בהשוואה למתחרה העיקרית, ה-MG4, הדולפין מציעה יותר מרווח ואבזור, בעוד ה-MG מציעה יותר הנאה מנהיגה ואיכות נתפסת. הבחירה תלויה בצרכים ובהעדפות האישיות.
אז לשאלת מיליון הדולר (או יותר נכון, 150 אלף השקלים): האם כדאי לקנות BYD דולפין? התשובה שלנו היא כן, בהחלט, עבור קהל היעד הנכון. אם אתם מחפשים רכב חשמלי ראשון, רכב עירוני יעיל וחסכוני, או רכב שני למשפחה שיהיה מרווח, מאובזר ובטוח – הדולפין היא בחירה מצוינת, במיוחד בגרסת ה-Design המומלצת.
היא מתאימה פחות למי שמבלה שעות ארוכות בנסיעות בינעירוניות מהירות בכבישים מפותלים, או למי שמעריך איכות חומרים ברמה של פרימיום וחווית נהיגה ספורטיבית. עבור כל השאר, ה-BYD דולפין היא דג קטן וחכם שעושה גלים גדולים מאוד בשוק, ובצדק. היא מציעה הצצה לעתיד התחבורה החשמלית הנגישה, והיא עושה זאת בצורה משכנעת למדי.