הסקודה קודיאק שלכם היא מכונת נסיעה נהדרת. היא מרווחת, נוחה וחזקה. אבל כמו כל דבר טוב, היא צריכה טיפוח. אחד הדברים החשובים ביותר, ולפעמים קצת נשכחים, הוא לחץ האוויר בצמיגים. חשבו על הצמיגים כעל הנעליים של הקודיאק. אתם לא הייתם רצים מרתון עם נעליים לא מתאימות, נכון? לחץ אוויר נכון הוא קריטי. הוא משפיע על הבטיחות שלכם. הוא משפיע על צריכת הדלק. הוא משפיע על אורך החיים של הצמיגים. וכן, זה אפילו משפיע על הכיף שבנהיגה. זה אולי נשמע טכני, אבל זה ממש פשוט. המדריך הזה יעשה לכם סדר, בקלילות וביעילות.
למה לחץ אוויר נכון זה כל כך חשוב?
זה לא סתם עוד משהו ברשימת המטלות. לחץ אוויר תקין הוא עניין רציני עם יתרונות ברורים.
קודם כל, בטיחות!
זה העיקר. לחץ נמוך מדי? שטח המגע של הצמיג עם הכביש גדל בצורה לא יעילה. זה פוגע באחיזה, מאריך את מרחק הבלימה ומקשה על שליטה בפניות פתאומיות. לחץ גבוה מדי? שטח המגע קטן מדי, מה שגם פוגע באחיזה, במיוחד בכביש רטוב. הסכנה הגדולה ביותר בלחץ נמוך היא חימום יתר של דופן הצמיג. החימום הזה עלול להוביל לכשל פתאומי של הצמיג, או בשפה פשוטה – פיצוץ. לא נעים בכלל, במיוחד במהירות גבוהה.
דמיינו שאתם מנסים לבצע פנייה חדה עם נעליים רחבות מדי או הדוקות מדי – קשה לשמור על יציבות. אותו דבר עם הקודיאק שלכם.
ביצועים והתנהגות כביש
רוצים שהקודיאק שלכם ירגיש חד ומדויק? לחץ אוויר נכון הוא המפתח. הוא מבטיח שהצמיג שומר על צורתו האופטימלית. זה מתורגם לתגובה טובה יותר של ההגה. הרכב מרגיש יותר "מחובר" לכביש. לחץ נכון גם תורם לנוחות הנסיעה, בספיגת מהמורות קטנות. לחץ גבוה מדי, לעומת זאת, יהפוך את הנסיעה לקופצנית ולא נעימה.
חיסכון בכסף (כן, כן!)
צמיגים שלא מנופחים כראוי מתגלגלים פחות ביעילות. לחץ נמוך מגדיל את מה שנקרא "התנגדות לגלגול". זה כאילו אתם נוסעים עם עוגן קטן שנגרר מאחור. המנוע צריך לעבוד קשה יותר. התוצאה? צריכת דלק גבוהה יותר. מדובר על אחוזים בודדים אולי, אבל לאורך זמן זה מצטבר לסכומים משמעותיים בארנק.
חוץ מדלק, יש גם את עניין שחיקת הצמיגים. לחץ לא אחיד גורם לשחיקה לא אחידה. לחץ נמוך שוחק את כתפי הצמיג (הצדדים). לחץ גבוה שוחק את מרכז הצמיג. שחיקה לא אחידה מקצרת משמעותית את חיי הצמיג. במקום להחליף צמיגים כל כמה שנים טובות, תמצאו את עצמכם בהוצאה הזו מוקדם מהצפוי. צמיגים לקודיאק הם לא עניין זול.
וגם קצת לסביבה
פחות דלק שנשרף = פחות זיהום אוויר. פשוט וירוק.
איך מוצאים את לחץ האוויר הנכון לקודיאק *שלכם*?
סקודה עשו לנו חיים קלים. לא צריך לנחש.
מדבקת הקסם
ברוב המכוניות, ובקודיאק בפרט, תמצאו מדבקה חשובה. חפשו אותה באחד המקומות הבאים:
- על משקוף דלת הנהג (המיקום הנפוץ ביותר).
- בתוך מכסה פתח התדלוק.
- לפעמים בתוך תא הכפפות.
המדבקה הזו היא כמו מפת אוצר קטנה. היא מפרטת את לחץ האוויר המומלץ על ידי היצרן. שימו לב: לרוב יהיו מספר ערכים. יהיה לחץ שונה לצמיגים הקדמיים והאחוריים. ולפעמים, יהיה לחץ שונה למצב נסיעה רגיל (נהג + נוסע) ולמצב עומס מלא (משפחה + ציוד לחופשה).
ספר הרכב
המקור האולטימטיבי לכל המידע על הקודיאק שלכם. אם המדבקה דהויה או חסרה, ספר הרכב תמיד שם בשבילכם. שמרו עליו ברכב.
להבין את עניין העומס
נוסעים לבד לעבודה כל יום? לחץ האוויר "הרגיל" שעל המדבקה מתאים. מתכננים נסיעה לצפון עם כל המשפחה והמזוודות? כדאי לבדוק אם המדבקה ממליצה על לחץ גבוה יותר למצב "עומס מלא". הלחץ הנוסף עוזר לצמיגים לשאת את המשקל הנוסף בבטחה ולשמור על ביצועים.
PSI או BAR?
המדבקה (וספר הרכב) יציינו את הלחץ ביחידות PSI (Pounds per Square Inch) או BAR. רוב משאבות האוויר בתחנות הדלק בישראל מכוילות ב-PSI. אם המדבקה שלכם מציגה BAR, דעו ש-1 BAR שווה בערך ל-14.5 PSI. הכי פשוט זה להשתמש ביחידה שמופיעה במשאבה שאתם משתמשים בה, ולוודא שהיא תואמת את הערך המומלץ באותה יחידה.
איך בודקים ומכוונים לחץ אוויר (החלק הכיפי!)
זה באמת פשוט ומהיר. רק צריך להפוך את זה להרגל.
מתי בודקים?
הכי חשוב: בודקים כשהצמיגים "קרים". מה זה אומר? הכוונה היא שהרכב עמד לפחות 3 שעות, או שנסע לא יותר מקילומטר או שניים במהירות נמוכה. נסיעה מחממת את האוויר בצמיגים, והחום גורם ללחץ לעלות באופן זמני. בדיקה במצב חם תיתן קריאה לא מדויקת (גבוהה מדי).
תדירות? מומלץ לבדוק לפחות פעם בחודש. וגם, חובה לבדוק לפני כל נסיעה ארוכה. זה כמו לצחצח שיניים – הרגל קטן עם השפעה גדולה.
מה צריך?
- מד לחץ אוויר אמין: אפשר דיגיטלי או אנלוגי. אל תסתמכו רק על המד של המשאבה בתחנת הדלק! הם לעיתים קרובות לא מכוילים ומזייפים. השקעה קטנה במד לחץ אישי היא חכמה מאוד.
- משאבת אוויר (קומפרסור): זמינה חינם ברוב תחנות הדלק. אפשר גם לקנות משאבה ניידת קטנה שמתחברת לשקע המצת ברכב – נוח מאוד לשימוש ביתי.
צעד אחר צעד
מוכנים? הנה התהליך הפשוט:
- אתרו את לחץ האוויר המומלץ לקודיאק שלכם (זוכרים? המדבקה בדלת או במכסה הדלק). רשמו או זכרו את הערכים לקדמיים ולאחוריים.
- לכו לאחד הצמיגים והסירו את מכסה הפלסטיק הקטן מהשסתום (ונטיל). שימו אותו במקום בטוח! קל לאבד את הדברים הקטנים האלה.
- הצמידו את מד הלחץ שלכם בחוזקה וביציבות על פתח השסתום. אולי תשמעו בריחת אוויר קצרה לשנייה – זה תקין.
- קראו את הלחץ שמד הלחץ מראה.
- השוו את הקריאה ללחץ המומלץ על המדבקה.
- חסר אוויר? חברו את צינור המשאבה לשסתום. הוסיפו אוויר בפולסים קצרים. אחרי כל פולס, נתקו את המשאבה ובדקו שוב עם מד הלחץ *האישי שלכם*. המשיכו עד שתגיעו ללחץ הנכון.
- יש יותר מדי אוויר? רוב מדי הלחץ כוללים בליטה קטנה מאחור. אפשר גם להשתמש בציפורן או בכלי קטן אחר. לחצו בעדינות על הפין הקטן שבמרכז השסתום כדי לשחרר אוויר לאט. שחררו, ובדקו שוב עם המד. חזרו על הפעולה עד שתגיעו ללחץ הנכון.
- חזרו על התהליך לכל ארבעת הצמיגים. כן, גם האחוריים! לחץ שונה נדרש לעיתים קרובות בין הסרנים.
- אל תשכחו להבריג בחזרה את מכסי השסתומים. הם שומרים על ניקיון השסתום מלכלוך ואבק שעלולים לגרום לדליפות.
טיפ למתקדמים
בדקו גם את הצמיג הרזרבי! (אם יש לכם אחד בגודל מלא או זמני שאינו מסוג "חירום" בלבד). לרוב, הצמיג הרזרבי דורש לחץ גבוה יותר מהרגילים, כי הוא עלול לשבת בתא המטען חודשים או שנים ולאבד אוויר לאט. אין דבר מבאס יותר מלגלות שהגלגל הרזרבי שטוח בדיוק כשצריכים אותו. בדקו בספר הרכב או על הצמיג עצמו מה הלחץ הנדרש לו.
טעויות נפוצות ופתרון בעיות
כמה דברים שכדאי להימנע מהם:
הסתמכות עיוורת על מדי הלחץ בתחנות הדלק
כפי שכבר אמרנו, הם לא תמיד אמינים. השתמשו בהם למילוי אוויר, אבל ודאו את הלחץ הסופי עם מד אישי משלכם.
בדיקת לחץ בצמיגים חמים
הקריאה שתקבלו תהיה גבוהה מהלחץ האמיתי במצב קר. אם אין ברירה וחייבים לבדוק כשהצמיגים חמים (למשל, באמצע נסיעה ארוכה אם חושדים בפנצ'ר), כלל אצבע הוא לנפח ללחץ הגבוה ב-3-4 PSI מהמומלץ. אבל חשוב לזכור לבדוק שוב כשהצמיגים יתקררו ולתקן בהתאם.
שכחת הצמיג הרזרבי
כן, אנחנו מזכירים את זה שוב. זה חשוב!
התעלמות מנורית ה-TPMS
ברכבים מודרניים רבים, כולל הקודיאק, יש מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים (Tire Pressure Monitoring System). זו נורה כתומה/צהובה בלוח המחוונים, שלרוב נראית כמו חתך של צמיג עם סימן קריאה (!). אם הנורה הזו נדלקת בזמן נסיעה, אל תתעלמו ממנה! היא מתריעה שלפחות אחד הצמיגים שלכם נמצא בתת-לחץ משמעותי. עצרו במקום בטוח בהקדם האפשרי, בדקו ויזואלית את כל הצמיגים, ואז השתמשו במד לחץ כדי לבדוק את הלחץ בכולם. נפחו לפי הצורך. לפעמים, אחרי מילוי אוויר, צריך לאפס את המערכת דרך תפריטי הרכב (בדקו בספר הרכב איך). אם הנורה ממשיכה לדלוק גם אחרי שמילאתם אוויר והלחץ תקין, ייתכן שיש תקלה בחיישן או דליפה איטית – גשו למוסך או לפנצ'ריה לבדיקה.
זיהוי שחיקה לא אחידה
הצמיגים שלכם יכולים לספר סיפור. הסתכלו עליהם מדי פעם:
- שחיקה מוגברת במרכז סוליית הצמיג? סימן ללחץ אוויר גבוה מדי לאורך זמן.
- שחיקה מוגברת בשני צידי הצמיג (בכתפיים)? סימן ללחץ אוויר נמוך מדי לאורך זמן.
- שחיקה מוגברת רק בצד אחד של הצמיג (פנימי או חיצוני)? זה בדרך כלל מצביע על בעיית כיוון פרונט (זוויות היגוי). במקרה כזה, גשו למכון כיוון פרונט מקצועי.
שינויי עונות ולחץ אוויר
מזג האוויר משפיע על לחץ האוויר.
תנודות טמפרטורה
כלל פיזיקלי פשוט: אוויר מתכווץ בקור ומתרחב בחום. המשמעות לצמיגים שלכם היא שלחץ האוויר יורד כשהטמפרטורות צונחות (בחורף) ועולה כשהן עולות (בקיץ). השינוי הוא בערך 1 PSI על כל שינוי של 5-6 מעלות צלזיוס בטמפרטורת הסביבה.
מה עושים?
בתקופות של שינויי מזג אוויר משמעותיים (כניסה לחורף, כניסה לקיץ), כדאי להקפיד ולבדוק את לחץ האוויר בתדירות גבוהה יותר, אולי פעם בשבועיים. חשוב לזכור תמיד להתאים את הלחץ לערך המומלץ על המדבקה, כאשר הבדיקה נעשית בבוקר כשהצמיגים קרים וטמפרטורת הסביבה היא הנוכחית.
זהו זה! סיכמנו את כל מה שצריך לדעת על לחץ אוויר בסקודה קודיאק שלכם. זו פעולה פשוטה ומהירה, שלוקחת דקות ספורות פעם בחודש, אבל התרומה שלה לבטיחות, לחיסכון ולביצועי הרכב היא עצומה. הפכו את בדיקת לחץ האוויר להרגל קבוע. הקודיאק שלכם, הארנק שלכם, ובעיקר – הביטחון שלכם ושל משפחתכם על הכביש, יודו לכם. נסיעה טובה ובטוחה!