טויוטה ראב 4 הוא רכב פופולרי. מאוד פופולרי. ולא בכדי. הוא נחשב לאמין, שימושי ונוח. רבים רואים בו בחירה בטוחה וסולידית. אבל כמו בכל מערכת יחסים, גם עם הראב 4 שלכם יכולים להיות קצת… אתגרים. חשוב להדגיש: אף רכב אינו מושלם. המטרה כאן היא לא להשמיץ, אלא לתת לכם תמונה מציאותית. נדבר על כמה מהבעיות שדווחו לאורך השנים בדגמים השונים. זה יעזור לכם לדעת למה לשים לב, בין אם אתם שוקלים לקנות אחד משומש או כבר מחזיקים באחד כזה. בואו נצלול לעומק, בצורה קלילה ומעשית.
רגע לפני שמתחילים: פרספקטיבה חשובה
חשוב לזכור ש"בעיות נפוצות" לא אומר שכל ראב 4 יסבול מהן. ממש לא. טויוטה בנתה מוניטין חזק מאוד באמינות. רוב בעלי הראב 4 מרוצים מאוד מהרכב שלהם. הבעיות שנתאר הן כאלו שעלו במספר מקרים מספיק גדול כדי שיהיה שווה להכיר אותן. בנוסף, הרבה תלוי בדור הספציפי של הרכב (שנת הייצור) וברמת התחזוקה שהוא קיבל.
תיבת הילוכים: לא תמיד חלקה כמו חמאה
בדורות ישנים יותר של הראב 4 (למשל, הדור השלישי, 2006-2012), דווחו מקרים של בעיות בתיבת ההילוכים האוטומטית. זה יכול להתבטא בהססנות בהעברת הילוכים, רעידות קלות, או אפילו "מכות" בזמן המעבר בין הילוכים. לפעמים עדכון תוכנה יכול לעזור, אך במקרים אחרים ייתכן שיידרש טיפול משמעותי יותר.
בדגמים חדשים יותר עם תיבת הילוכים רציפה (CVT), התחושה שונה. יש כאלה שמתארים תחושה קצת "אלסטית" או "מסטיקית". זו לא בהכרח תקלה, אלא אופי הפעולה של התיבה. עם זאת, היו דיווחים בודדים על בעיות גם בתיבות CVT, אם כי פחות נפוצות מאשר בדגמים האוטומטיים הישנים יותר. דמיינו שאתם לוחצים על הגז, המנוע צובר טורים, אבל הרכב מרגיש כאילו הוא לוקח שנייה "לחשוב" לפני שהוא באמת מאיץ. זה יכול להיות מאפיין של CVT, אבל אם זה מוגזם או מלווה ברעשים, כדאי לבדוק.
צריכת שמן מוגברת: בעיקר בדורות קודמים
זה היה נושא די מדובר במנועי בנזין מסוימים של טויוטה, בעיקר מנוע ה-2.4 ליטר (קוד 2AZ-FE) שהותקן בדור השלישי (עד 2008 בערך). הבעיה הייתה נטייה ל"שתות" שמן מנוע בין טיפולים. זה לא אסון עולמי, אבל זה דורש מכם להיות ערניים ולבדוק את מפלס השמן באופן קבוע. לא נעים לגלות שחסר שמן באמצע נסיעה ארוכה לצפון. טויוטה התמודדה עם הנושא הזה, ובדגמים מאוחרים יותר הבעיה פחות נפוצה באופן משמעותי. אם אתם קונים ראב 4 מהשנתונים האלה, בדיקת שמן יסודית והיסטוריית טיפולים חשובות במיוחד.
מערכת החשמל והאלקטרוניקה: לפעמים יש "גליצ'ים"
ככל שהמכוניות הופכות למתוחכמות יותר, כך גדל הפוטנציאל לתקלות חשמל ואלקטרוניקה. בראב 4, זה יכול להתבטא בכמה אופנים:
- מערכת המולטימדיה: מסך שמגיב לאט, קושי בחיבור בלוטות', או מערכת ניווט ש"נתקעת". מכירים את זה שאתם ממהרים, והבלוטות' פשוט מסרב להתחבר לשיר האהוב עליכם? זה יכול לקרות.
- חיישנים: לפעמים חיישן חמצן, חיישן לחץ אוויר בצמיגים (TPMS), או חיישן אחר יכול "לזייף" ולהדליק נורת אזהרה. לא תמיד מדובר בבעיה אמיתית, אבל זה דורש בדיקה.
- מצבר: היו דיווחים על התרוקנות מהירה יחסית של המצבר בדגמים מסוימים, לפעמים בגלל צרכן חשמל סמוי. אם הרכב עומד כמה ימים ומתקשה להניע, זה כיוון לבדיקה.
ברוב המקרים, מדובר בתקלות קטנות ומציקות, לא משהו שמשבית את הרכב. אבל הן עדיין יכולות להיות מתסכלות.
מתלים והיגוי: רעשים ורעידות לאורך זמן
כמו בכל רכב, במיוחד כזה שנוסע הרבה או על כבישים פחות איכותיים (ויש לנו כאלה בישראל, נכון?), רכיבי המתלים וההיגוי נשחקים עם הזמן. בראב 4 זה יכול להתבטא ב:
- רעשי "קלאנקים" או נקישות: לרוב מגיעים מכיוון המתלים הקדמיים בעת סיבוב ההגה או נסיעה על מהמורות. יכול להצביע על בולמי זעזועים עייפים, תפוחי הגה שחוקים או מייצבים (מוטות קישור).
- רעידות בהגה: יכולות להופיע במהירויות מסוימות, ולרוב מצביעות על צורך באיזון גלגלים או בעיה בצמיגים. במקרים נדירים יותר, זה יכול להעיד על בעיה במערכת ההיגוי עצמה.
- היגוי נוקשה או לא מדויק: בעיקר בדגמים ישנים יותר. יכול להיות קשור למשאבת הגה כוח (בדגמים עם הגה הידראולי) או למנגנון ההגה החשמלי.
תחזוקה נכונה ובדיקות תקופתיות של מערכת המתלים וההיגוי יכולות למנוע החמרה של בעיות אלו.
מערכת היברידית: אמינה, אך לא חפה לגמרי מבעיות
הגרסאות ההיברידיות של הראב 4 נחשבות לאמינות מאוד. טויוטה היא חלוצה בתחום ויש לה ניסיון רב. הסוללה ההיברידית לרוב מחזיקה שנים רבות ומאות אלפי קילומטרים. עם זאת, חשוב לדעת:
- דעיכת סוללה: בסופו של דבר, כל סוללה מאבדת מיעילותה. זה תהליך טבעי ואיטי. החלפת סוללה היברידית היא הוצאה משמעותית, אם כי לרוב היא נדרשת רק לאחר שנים רבות מאוד של שימוש.
- ממיר מתח (Inverter): זהו רכיב קריטי במערכת ההיברידית. תקלות בו נדירות יחסית, אך עלולות לקרות וגם התיקון שלהן יקר.
- מערכת הקירור של הסוללה: חשוב לוודא שפתחי האוורור של הסוללה (לרוב נמצאים מתחת למושבים האחוריים) נקיים ולא חסומים. מערכת קירור לא תקינה עלולה לקצר את חיי הסוללה.
בגדול, המערכת ההיברידית של טויוטה היא הצלחה מוכחת. אבל חשוב להיות מודעים לעלויות הפוטנציאליות אם וכאשר תתעורר תקלה משמעותית.
דברים קטנים ומעצבנים: איכות חומרים ורעשים
לפעמים, הבעיות הן לא מכניות אלא יותר קוסמטיות או עניין של נוחות:
- רעשי פלסטיקה (קרקושים): במיוחד בדגמים ישנים יותר או כאלה שנסעו הרבה. רעש קטן מהדשבורד או מהדלת יכול להיות מאוד מציק בנסיעה שקטה.
- שחיקת חומרים: ריפודים שמתבלים מהר יחסית, פלסטיק שרוט בקלות באזור תא המטען, או ציפוי שמתקלף מכפתורים מסוימים.
- נזילות מים: לעיתים נדירות, ייתכנו נזילות מים לתא הנוסעים, לרוב מאזור הגג השמש (סתימה בצינורות הניקוז) או מאטמים ישנים בדלתות.
אלו אולי לא בעיות "קריטיות", אבל הן בהחלט יכולות לפגום בחוויית הבעלות על הרכב.
אז מה עושים? עצות פרקטיות
אוקיי, דיברנו על הבעיות הפוטנציאליות. אבל מה אפשר לעשות בנידון?
- בדיקה לפני קנייה (חובה!): אם אתם קונים ראב 4 משומש, אל תוותרו על בדיקה מקיפה במכון מורשה או במוסך שאתם סומכים עליו. בקשו מהם להתמקד בנקודות שציינו כאן, בהתאם לשנתון הרכב.
- תחזוקה, תחזוקה, תחזוקה: הקפידו על שגרת הטיפולים המומלצת על ידי היצרן. החלפת שמנים, פילטרים, ונוזלים בזמן יכולה למנוע המון בעיות עתידיות. זה כמו ללכת לרופא שיניים לבדיקה שגרתית – עדיף לטפל בחור קטן מאשר בטיפול שורש.
- הקשיבו לרכב שלכם: אתם נוהגים בו כל יום. אם אתם שומעים רעש חדש, מרגישים רעידה שלא הייתה קודם, או מבחינים בהתנהגות מוזרה – אל תתעלמו. גשו לבדוק. זיהוי מוקדם יכול לחסוך כסף וכאב ראש.
- חקרו את הדגם הספציפי: לפני שאתם קונים, או אם כבר יש לכם ראב 4, חפשו מידע ספציפי על שנת הייצור והדגם שלכם. האם היו ריקולים (קריאות לתיקון)? האם יש בעיות ידועות ספציפיות לשנה הזו? ידע הוא כוח.
בשורה התחתונה
טויוטה ראב 4 הוא ללא ספק רכב מוצלח ואמין ברובו. הוא מציע שילוב טוב של שימושיות, נוחות וטכנולוגיה. הבעיות שתיארנו כאן קיימות, אבל הן לא צריכות להרתיע אתכם באופן גורף. המטרה היא להיות מודעים, לדעת למה לשים לב, ובעיקר – לתחזק את הרכב כראוי. רוב בעלי הראב 4 ייהנו מרכב אמין שישרת אותם נאמנה לאורך שנים. רק תזכרו להיות קשובים, לבדוק כשצריך, ולטפל בזמן. נסיעה טובה ובטוחה!