הסיפור המלא מאחורי הנורה ההיא במאזדה 2 שלך, ואיך לכבות אותה בלי לעשות דרמות
רגע של אמת. זה קרה לכולנו.
אתם נוהגים בכיף, המוזיקה בפול ווליום, העולם יפה, ולפתע…
אור קטן וכתום מהבהב לכם בלוח השעונים.
זו לא נורת מנוע (בדרך כלל).
זו לא נורת דלק (נקווה שלא).
זו הנורה הצהובה והמעצבנת הזו שנראית כמו צמיג שטוח עם סימן קריאה בפנים.
אה, נורת לחץ האוויר.
או בשמה המלא והמפוצץ יותר: נורת מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים (TPMS).
במיוחד אם יש לכם מאזדה 2 החמודה והזריזה.
הנורה הזו שגורמת לכם להתכווץ קצת.
"עוד משהו שהתקלקל?", אתם שואלים את עצמכם.
"עכשיו צריך לרוץ לפנצ'רייה?", המוח מתחיל לעבוד שעות נוספות.
רגע, קחו אוויר (תרתי משמע).
לרוב, הסיפור מאחורי הנורה הזו הרבה יותר פשוט ממה שנדמה לכם.
וברוב המקרים?
אתם לגמרי יכולים לטפל בזה בעצמכם.
בלי סדנאות יקרות.
בלי כאבי ראש מיותרים.
בלי תואר בהנדסת רכב.
המאמר הזה הולך לפרק לכם את כל המיתוסים סביב הנורה הזו במאזדה 2 שלכם.
הוא ייתן לכם את כל הידע שאתם צריכים.
ויותר חשוב: הוא ייתן לכם את הכלים לכבות אותה.
לבד.
ובלי דרמות מיותרות.
מוכנים להפוך את הנורה הזו לחברה טובה במקום אויבת?
יאללה, בואו נתחיל.
מה זה בכלל הנורה הזו ומה היא רוצה מהחיים שלכם?
אוקיי, בואו נשים את הדברים על השולחן.
הנורה הזו היא חלק ממערכת חכמה.
מערכת TPMS (Tire Pressure Monitoring System).
המטרה שלה פשוטה: לוודא שלחץ האוויר בצמיגים שלכם תקין.
למה זה חשוב?
כי לחץ אוויר תקין זה לא רק עניין של "בא לי שיהיה מספיק אוויר".
זה עניין של בטיחות.
היגוי.
צריכת דלק.
אורך חיי הצמיגים.
צמיג עם לחץ אוויר נמוך הוא מתכון לצרות.
הוא מתחמם יותר.
נשחק מהר יותר.
והכי גרוע: הוא פוגע באחיזת הכביש ויכול להוביל לאובדן שליטה או התפוצצות.
אז המערכת הזו היא בעצם המלאך השומר שלכם על הכביש.
היא מנטרת את הלחץ בכל צמיג (בדרך כלל דרך חיישנים בתוך השסתומים או בחישוק).
ברגע שהיא מזהה לחץ שיורד מתחת לסף מסוים (או עולה יותר מדי, למרות שפחות שכיח), היא נדלקת.
כדי להגיד לכם: "היי! תסתכלו עליי! יש פה עניין דחוף!"
לפעמים היא גם נדלקת סתם ככה.
למה סתם ככה?
כי לפעמים חיישנים יכולים להיות קצת רגישים.
או שסתם קר בחוץ ולחץ האוויר ירד קצת בגלל הטמפרטורה.
או שהחלפתם צמיג.
או שהייתם בפנצ'רייה וניפחו לכם את הצמיגים.
ובכל המקרים האלה?
הנורה יכולה להישאר דלוקה גם אחרי שהלחץ תקין.
ולכן, צריך "ללמד" את המערכת שהכל בסדר עכשיו.
צריך לאפס אותה.
3 סיבות עיקריות למה הנורה הזו מופיעה (ולא תמיד זה סוף העולם):
- לחץ אוויר נמוך (הסיבה הכי שכיחה): או שפשוט ירד קצת לחץ עם הזמן, או שיש לכם פנצ'ר קטן (שפוספס).
- שינויי טמפרטורה קיצוניים: בחורף קר, לחץ האוויר יורד. בקיץ חם, הוא עולה. המערכת מזהה שינוי ומתריעה.
- לאחר ניפוח או החלפת צמיגים: גם אם הלחץ עכשיו תקין, המערכת זוכרת את הלחץ הקודם ולוקח לה זמן להבין את המצב החדש, או שהיא פשוט צריכה איפוס ידני כדי להתעדכן.
איך מדברים עם המאזדה 2 שלכם ומסבירים לה שהכל בסדר עכשיו?
אז הנה החלק המעניין.
איך עושים את הקסם הזה?
איך מכבים את הנורה המרגיזה הזו במאזדה 2 שלכם?
החדשות הטובות?
ברוב דגמי מאזדה 2 מהשנים האחרונות (ובעצם, רוב הדגמים החדשים של מאזדה), התהליך די דומה.
והוא פשוט להפליא.
זה לא דורש כלים מיוחדים.
לא צריך לפרק שום דבר.
רק קצת סבלנות ולדעת איפה ללחוץ.
המדריך המקוצר לאיפוס נורת לחץ האוויר במאזדה 2 (ב-4 צעדים קלים):
- ודאו שלחץ האוויר בצמיגים תקין: זה הצעד הכי חשוב! לכו לתחנת דלק או השתמשו במד לחץ ביתי. בדקו את הלחץ המומלץ ברכב (בדרך כלל כתוב על מדבקה בדלת הנהג או בדלת התדלוק, או בספר הרכב). נפחו את כל הצמיגים ללחץ הנכון. אל תשכחו את הגלגל הרזרבי אם הוא חלק מהמערכת (למרות שבמאזדה 2 בדרך כלל אין חיישן ברזרבי).
- היכנסו לרכב והפעילו את ההצתה: סובבו את המפתח למצב ON (אבל אל תניעו את המנוע!). אם הרכב עם כפתור התנעה, לחצו על הכפתור פעם אחת בלי ללחוץ על דוושת הבלם או הקלאץ' (זה יכניס את הרכב למצב אביזרים – ACC). לחצו עליו פעם שנייה בלי ללחוץ על הדוושה – זה מצב ON.
- חפשו את כפתור ה-TPMS: ופה הקסם קורה. במאזדה 2, הכפתור הזה ממוקם בדרך כלל איפשהו נמוך בלוח המחוונים, לרוב מתחת לעמוד ההגה או ליד הברך השמאלית של הנהג. הוא קטן, מרובע או עגול, ולפעמים יש עליו ציור של צמיג או האותיות TPMS.
- לחצו לחיצה ארוכה על הכפתור: מצאתם אותו? יופי. עכשיו לחצו עליו לחיצה ארוכה ורציפה. כמה זמן? בערך 3-5 שניות. שימו לב ללוח המחוונים. נורת ה-TPMS אמורה להבהב מספר פעמים, ואז אולי תשמעו צליל קצר. ברגע שהיא מפסיקה להבהב או נכבית לגמרי, שחררו את הכפתור. זהו! איפסתם את המערכת.
אחרי שסיימתם את התהליך, הניעו את הרכב וסעו עליו במשך כמה דקות.
המערכת צריכה לעשות כיול מחדש וללמוד את הלחץ החדש.
בדרך כלל, הנורה תכבה מעצמה במהלך הנסיעה הקצרה הזו.
אם היא נכבתה?
מזל טוב! הצלחתם! חסכתם זמן, כסף וכאב ראש.
אם היא עדיין דולקת?
אל ייאוש! יש עוד כמה דברים שאפשר לבדוק.
אז עשיתי הכל, והנורה עדיין בוהקת לי בפרצוף. מה עכשיו?
טוב, בואו לא ניכנס לפאניקה עדיין.
לפעמים הדברים לא הולכים חלק בפעם הראשונה.
או שיש סיבה קצת שונה לנורה הזו.
5 סיבות למה האיפוס אולי לא עבד (ולא, זה לא בגלל ששונאים אתכם):
- לחץ האוויר עדיין לא תקין: בדקתם שוב? לפעמים המד בתחנת הדלק לא הכי מדויק. כדאי לבדוק עם מד לחץ נוסף אם יש לכם ספק. ודאו שבדקתם את הלחץ כשהצמיגים קרים (לא אחרי נסיעה ארוכה).
- לא לחצתם מספיק זמן או על הכפתור הנכון: ודאו שמצאתם את הכפתור שמיועד לאיפוס TPMS (ולא, נגיד, לכפתור של מערכת הניווט שאין לכם). ודאו שלחצתם עליו לחיצה ארוכה ורציפה בזמן שההצתה במצב ON והמנוע כבוי.
- נסיעה קצרה מדי אחרי האיפוס: המערכת צריכה קצת זמן וקילומטראז' כדי ללמוד את הלחץ החדש. נסו לנסוע עוד כמה קילומטרים במהירות סבירה (לא חייבים אוטוסטרדה, אבל גם לא זחילה בפקק).
- חיישן תקול: יכול להיות שאחד מחיישני ה-TPMS פשוט החליט לפרוש לגמלאות. זה קורה. חיישנים יושבים בתוך הגלגל, סובלים מחום, קור, מכות… לפעמים הם נכנעים. אם חיישן אחד תקול, המערכת לא תוכל להתאפס. במקרה כזה, הנורה תמשיך לדלוק (לפעמים גם תהבהב בהתחלה לפני שהיא נשארת דלוקה קבוע).
- בעיה במערכת עצמה: במקרים נדירים יותר, יכולה להיות בעיה בקונטרולר הראשי של מערכת ה-TPMS.
אם בדקתם את לחץ האוויר, ניסיתם לאפס שוב ושוב, ונסעתם קצת, והנורה עדיין שם – כנראה שיש בעיה עמוקה יותר.
זו לא בהכרח בעיה מסוכנת ברגע זה (אלא אם כן הלחץ באמת נמוך), אבל כדאי לגשת למוסך.
מוסך מקצועי יוכל לחבר את הרכב למחשב דיאגנוסטיקה, לזהות איזה חיישן עושה בעיות (אם בכלל), ולהחליף אותו במידת הצורך.
החלפת חיישן TPMS היא פעולה פשוטה יחסית, אבל דורשת ציוד מתאים (כדי להוריד את הצמיג ולפרק את החיישן הישן ולהתקין חדש).
שאלות ששמענו בפאב (וגם במוסך):
האם אני יכול לנהוג עם נורת לחץ האוויר דולקת?
טכנית כן, אבל זה ממש לא מומלץ! המערכת התריעה מסיבה כלשהי. אם לחץ האוויר נמוך משמעותית, זה מסוכן לבטיחות, פוגע באחיזת הכביש, מקצר את חיי הצמיג ומבזבז דלק. גם אם הלחץ תקין והנורה דולקת בגלל תקלה אחרת, עדיין כדאי לטפל בזה כדי שהמערכת תעבוד ותוכל להתריע אם תהיה בעיה אמיתית בעתיד.
כל כמה זמן אני צריך לבדוק לחץ אוויר בצמיגים?
מומלץ לבדוק לחץ אוויר לפחות פעם בחודש, וגם לפני כל נסיעה ארוכה. שינויי טמפרטורה משפיעים מאוד על הלחץ, אז כדאי לבדוק בתחילת עונות המעבר.
האם כפתור האיפוס במאזדה 2 שלי נראה בדיוק כמו בתמונה שמצאתי באינטרנט?
ברוב המקרים, הכפתור דומה במאזדה 2 מאותו דור. המיקום הכללי זהה בדרך כלל. אם אתם לא בטוחים, עיינו בספר הרכב שלכם. הוא המקור הכי אמין למידע ספציפי על הרכב שלכם.
ניפחתי אוויר, הנורה כבתה לבד, האם אני עדיין צריך לעשות איפוס ידני?
אם הנורה נכבתה מעצמה אחרי ניפוח, המערכת כנראה הסתנכרנה לבד. זה קורה לפעמים, במיוחד אם הלחץ לא היה נמוך מדי מלכתחילה. אבל תמיד מומלץ לבצע את תהליך האיפוס הידני אחרי כיוון לחץ, כדי לוודא שהמערכת "למדה" את הלחץ החדש וקבעה אותו כנקודת ייחוס תקינה לעתיד.
האם ניטרוגן בצמיגים משפיע על מערכת ה-TPMS?
מבחינת המערכת, אין הבדל אם נפחתם אוויר רגיל או ניטרוגן. הלחץ הוא מה שחשוב למערכת. ניטרוגן יכול לעזור לשמור על לחץ יציב יותר פחות מושפע מטמפרטורה, אבל המערכת עדיין תתריע אם הלחץ יורד מתחת לסף המומלץ.
החלפתי גלגל והשתמשתי בספייר (שיש לו חיישן), עכשיו הנורה מהבהבת ואז דולקת קבוע. מה עושים?
ברוב רכבי מאזדה 2, הגלגל הרזרבי הוא גלגל חירום קטן ואין בו חיישן TPMS. אם החלפתם צמיג בגלגל רגיל אחר, המערכת צריכה ללמוד את המיקום החדש של החיישנים. בדרך כלל נסיעה קצרה אמורה לסנכרן אותם מחדש. אם השתמשתם בספייר בלי חיישן – הנורה תמשיך לדלוק כל עוד הגלגל הזה מורכב. החזירו את הגלגל המקורי (המתוקן או המוחלף) לבדקו לחץ, ואז בצעו את תהליך האיפוס הרגיל. המערכת אמורה להתאפס.
לסיכום: לא לפחד, לטפל בקלות!
אז הנה זה.
הסיפור המלא מאחורי נורת לחץ האוויר המסתורית במאזדה 2 שלכם.
ראינו שזו לא בהכרח תקלה נוראה.
לרוב, זה פשוט קריאה קטנה של הרכב לתשומת לב.
לפעמים פשוט צריך לבדוק לחץ אוויר.
לפעמים צריך רק ללחוץ על כפתור קטן.
ועשיתם את זה! בעצמכם.
ידעתם איך לאתר את הכפתור.
ידעתם כמה זמן ללחוץ עליו.
ידעתם מה לעשות אם זה לא עבד בפעם הראשונה.
והכי חשוב?
אתם יודעים שהידע הזה נשאר אצלכם.
בפעם הבאה שהנורה הזו תחליט לבקר אתכם בלוח המחוונים,
אתם כבר לא תתכווצו.
אתם תחייכו חיוך קטן של מי שיודע סוד.
"אה, את שוב פה?", תגידו לעצמכם.
"אין בעיה, כמה שניות ואת נעלמת".
כי עכשיו אתם מומחים קטנים ל-TPMS במאזדה 2.
ושום נורה כתומה לא תפחיד אתכם יותר.
סעו בזהירות!
ותמיד עם לחץ אוויר תקין.
זה הכי חשוב.