Skip to content
דף הבית » איפוס נורת לחץ אוויר טויוטה יאריס – הטריק המהיר שחוסך מוסך!

איפוס נורת לחץ אוויר טויוטה יאריס – הטריק המהיר שחוסך מוסך!

אז נכנסתם ליאריס החמודה שלכם. מפתח בסוויץ'. מוזיקה מתנגנת. ופתאום… היא! הנורה הכתומה והמעצבנת הזאת של לחץ האוויר בצמיגים. כן, זאת עם הסמל שנראה כמו פרסה עם סימן קריאה באמצע. לפעמים היא מצילה חיים, ולפעמים היא סתם… מציקה. אל דאגה! אנחנו כאן כדי להפוך אתכם למאסטרים באיפוס הנורה הזאת. בקלילות, ובלי להסתבך. המדריך הזה הוא כרטיס הכניסה שלכם לעולם שבו אתם שולטים בנורה, ולא היא בכם. מוכנים? קדימה!

מה זה בכלל TPMS ולמה זה טוב?

לפני שנרוץ לאפס, בואו נבין רגע מי הידיד (או האויב הזמני) שלנו. הנורה הזאת היא חלק ממערכת שנקראת TPMS. ראשי תיבות של Tire Pressure Monitoring System. בעברית צחה: מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים. נשמע רציני, נכון? ובצדק.

המטרה שלה פשוטה אך חשובה: להתריע כשיש ירידה משמעותית בלחץ האוויר באחד או יותר מהצמיגים. למה זה קריטי? כי לחץ אוויר נמוך פוגע בבטיחות. הוא משפיע על האחיזה בכביש. הוא מאריך את מרחק הבלימה. והוא גם יכול לגרום להתחממות יתר של הצמיג, ובמקרים קיצוניים – לפיצוץ. לא נעים.

בנוסף, לחץ אוויר לא תקין גורם לצריכת דלק גבוהה יותר. ושחיקה מהירה יותר של הצמיגים. אז המערכת הזאת בעצם שומרת עליכם. וגם על הכיס שלכם. לפעמים היא פשוט קצת… רגישה מדי.

למה הנורה הזאת בכלל נדלקת? (חוץ מלחץ נמוך, כן?)

אוקיי, אז ברור שאם יש פנצ'ר או סתם בריחת אוויר איטית, הנורה תידלק. זה התפקיד הראשי שלה. אבל מה אם בדקתם והכל נראה תקין? הנה כמה סיבות אפשריות שהנורה החליטה להאיר לכם את לוח המחוונים:

  • שינויי טמפרטורה: האוויר בצמיג מתכווץ בקור ומתרחב בחום. ירידת טמפרטורות חדה, כמו במעבר בין עונות או אפילו בין יום ללילה קר במיוחד, יכולה לגרום לירידת לחץ קלה שתפעיל את החיישן. זוכרים את שיעורי פיזיקה? אז זה.
  • צמיג רזרבי: אם החלפתם גלגל והרזרבי שלכם (במיוחד אם הוא "ספייר" קטן) לא מכיל חיישן TPMS, או אם החיישן שלו לא תקין, המערכת עלולה להתבלבל ולהדליק את הנורה.
  • אחרי טיפול בצמיגים: החלפתם צמיגים? עשיתם רוטציה? לפעמים המערכת צריכה "ללמוד מחדש" את החיישנים. אם לא מבצעים איפוס, היא עלולה לחשוב שמשהו לא בסדר.
  • חיישן תקול: כמו כל רכיב אלקטרוני, גם חיישני ה-TPMS (יש אחד בכל גלגל, בדרך כלל) יכולים להתקלקל או שהסוללה הפנימית שלהם נגמרת (הן מחזיקות מספר שנים).
  • תקלה במערכת עצמה: נדיר יותר, אבל אפשרי. לפעמים יש בעיה במקלט של המערכת או בחיווט.

חשוב להבין: הנורה היא סימפטום. אנחנו צריכים קודם כל לוודא שאין בעיה אמיתית.

לפני הכל – בודקים לחץ אוויר! (השלב שאי אפשר לדלג עליו)

אני יודע, אני יודע. אתם רוצים כבר להגיע לאיפוס. אבל רגע! זה כמו לקחת אקמול לחום בלי לבדוק מה גורם לחום. קודם כל בודקים לחץ אוויר. זה קריטי לבטיחות שלכם. אל תהיו שאננים. הנורה הזאת נדלקה מסיבה כלשהי, וחשוב לוודא שהסיבה הזאת היא לא צמיג שעומד להתפוצץ עוד שני קילומטר.

מה צריך?

מד לחץ אוויר תקין ואמין. לא ההוא ששוכב בתא הכפפות כבר עשור. אפשר לקנות אחד כזה בכמה עשרות שקלים בכל חנות אביזרי רכב. אפשר גם להשתמש במשאבה בתחנת הדלק, אבל תמיד טוב שיש אחד אישי לבדיקה חוזרת.

איפה כתוב כמה אוויר צריך?

בדרך כלל, יש מדבקה על משקוף דלת הנהג. פתחו את הדלת, ותראו אותה שם. לפעמים היא נמצאת בצד הפנימי של מכסה מיכל הדלק. וכמובן, בספר הרכב של היאריס שלכם. שימו לב: יש לחצים שונים לצמיגים קדמיים ואחוריים, ולפעמים גם לחץ שונה לעומס מלא.

איך בודקים וממלאים?

  1. עושים את זה כשהצמיגים קרים. "קרים" זה אומר שהרכב לא נסע יותר מקילומטר-שניים, או עמד לפחות 3 שעות. נסיעה מחממת את הצמיגים ומעלה את הלחץ, מה שיכול לתת קריאה לא נכונה.
  2. פתחו את מכסה השסתום (ה"ונטיל") של הצמיג.
  3. הצמידו את מד הלחץ לשסתום בחוזקה. תשמעו "פססס" קצר. קראו את הלחץ.
  4. השוו ללחץ המומלץ על ידי היצרן.
  5. אם הלחץ נמוך מדי, גשו למשאבה (בתחנת דלק או קומפרסור ביתי) ומלאו אוויר עד ללחץ הרצוי. אם הלחץ גבוה מדי (נדיר יותר, אלא אם מישהו ניפח יותר מדי), שחררו קצת אוויר על ידי לחיצה על הפין הקטן במרכז השסתום עם קצה המכסה או כלי מתאים.
  6. אל תשכחו לבדוק את כל ארבעת הצמיגים! וגם את הצמיג הרזרבי, אם יש בו חיישן (לרוב ביאריס אין חיישן ברזרבי, אבל כדאי לבדוק לחץ גם בו בכל מקרה).

רק אחרי שווידאתם שלחץ האוויר תקין בכל הגלגלים, אפשר להתקדם לשלב האיפוס.


אז איך מאפסים את הנורית הזאת ביאריס? המדריך המעשי

יופי! בדקתם אוויר, הכל תקין, ועכשיו הגיע הזמן להגיד שלום ולא להתראות לנורה הכתומה. חשוב לזכור: ייתכנו הבדלים קלים בין דגמי יאריס משנים שונות. הדרך הטובה ביותר היא תמיד לעיין בספר הרכב הספציפי שלכם. אבל, רוב דגמי היאריס משתמשים באחת משתי שיטות עיקריות:

השיטה הנפוצה: כפתור האיפוס הייעודי (The Magic Button)

ברוב דגמי היאריס, ובכלל טויוטה, יש כפתור קטן וחמוד שמיועד בדיוק למטרה הזאת. איפה הוא מסתתר?

  • לרוב, הוא נמצא מתחת להגה, בצד שמאל או ימין של עמוד ההגה.
  • לפעמים הוא ממוקם בתוך תא הכפפות.
  • במקרים נדירים יותר, הוא יכול להיות ליד תיבת הנתיכים (פיוזים).

הכפתור הזה מסומן בדרך כלל בסמל של TPMS (הפרסה עם סימן הקריאה) ולפעמים עם המילה "SET". הוא קטן, אז צריך לחפש אותו טוב.

תהליך האיפוס:

  1. ודאו שכל הצמיגים מנופחים ללחץ הנכון (כבר עשינו את זה, נכון?).
  2. סובבו את מפתח ההתנעה למצב "ON" (הנוריות בלוח המחוונים דולקות) אבל אל תתניעו את המנוע. בדגמים מסוימים, אפשר גם כשהמנוע פועל, אבל מצב "ON" בטוח יותר.
  3. אתרו את כפתור איפוס ה-TPMS.
  4. לחצו והחזיקו את הכפתור. המשיכו להחזיק אותו.
  5. שימו לב לנורת ה-TPMS בלוח המחוונים. אחרי מספר שניות (בדרך כלל 3-5 שניות), היא אמורה להבהב לאט שלוש פעמים. זה הסימן שהמערכת קיבלה את פקודת האיפוס.
  6. שחררו את הכפתור.
  7. כעת, כבו את מתג ההתנעה (מצב "OFF").
  8. ברוב המקרים, הנורה תיכבה מיד. לפעמים, צריך לנסוע עם הרכב למשך כ-20-30 דקות במהירות של מעל 40-50 קמ"ש כדי שהמערכת תשלים את תהליך הכיול מחדש ותקרא את הנתונים מהחיישנים.

זהו! אם הכל תקין, הנורה אמורה להישאר כבויה. תחושת סיפוק, הא?

השיטה המודרנית: דרך תפריט הרכב (בדגמים עם צג מידע)

בדגמי יאריס חדשים יותר, המצוידים בצג מידע רב-תכליתי (Multi-Information Display – MID) בין השעונים או במסך המולטימדיה המרכזי, ייתכן שהאיפוס מתבצע דרך התפריטים.

תהליך כללי (עשוי להשתנות):

  1. הדליקו את מתג ההתנעה למצב "ON".
  2. השתמשו בכפתורי השליטה שעל ההגה (בדרך כלל חצים ולחצן "Enter" או "OK") כדי לנווט בתפריטי הצג.
  3. חפשו תפריט שנקרא "הגדרות רכב", "Vehicle Settings", "TPMS", "לחץ אוויר בצמיגים" או משהו דומה.
  4. בתוך התפריט הזה, חפשו אופציה של "איפוס", "כיול", "Set Pressure" או "Initialize".
  5. בחרו באופציה הזאת ואשרו את הפעולה.
  6. בדומה לשיטת הכפתור, ייתכן שתצטרכו לנסוע מעט כדי להשלים את התהליך.

שוב, ספר הרכב הוא החבר הכי טוב שלכם כאן, כי תפריטים משתנים מדגם לדגם ומתוכנה לתוכנה.

ואם אין כפתור ואין תפריט?

זה מצב נדיר יותר ביאריס, אבל אם אתם לא מוצאים כפתור פיזי או אופציה בתפריט, בבקשה בדקו היטב בספר הרכב. ייתכן שיש צירוף לחיצות מסוים או הליך אחר. במקרים קיצוניים מאוד (לא סביר ביאריס סטנדרטית), איפוס ידרוש כלי אבחון ייעודי במוסך.

הנורה חזרה? או שלא נכבתה בכלל? (פתרון בעיות קצר)

אז ניסיתם לאפס, אבל הנורה הזדונית הזאת מסרבת להיעלם, או שכבתה וחזרה אחרי כמה דקות או קילומטרים? הנה כמה דברים שכדאי לבדוק:

  • בדקו שוב לחץ אוויר: כן, שוב. אולי יש לכם פנצ'ר איטי מאוד שלא שמתם לב אליו? בדקו את כל ארבעת הצמיגים, וגם את הרזרבי אם הוא מצויד בחיישן (נדיר ביאריס, אבל אפשרי בדגמים מסוימים או אם הותקן חיישן).
  • ביצעתם את האיפוס נכון? עברו שוב על השלבים. האם החזקתם את הכפתור מספיק זמן עד להבהוב? האם נסעתם מספיק זמן אחרי האיפוס (אם נדרש)?
  • חכו קצת: לפעמים למערכת לוקח קצת זמן "להתאפס על עצמה". סעו כרגיל ליום-יומיים (כל עוד אתם בטוחים שאין בעיית לחץ אמיתית).
  • בעיית חיישן: זו הסיבה הנפוצה ביותר לנורה עקשנית. ייתכן שאחד החיישנים (או יותר) שבק חיים. הסוללה הפנימית שלהם (שאינה ניתנת להחלפה ברוב המקרים) נגמרת אחרי 5-10 שנים. חיישן גם יכול להינזק פיזית, למשל בזמן החלפת צמיג לא זהירה.
  • תקלה במערכת ה-TPMS: פחות נפוץ, אבל אפשרי. יכולה להיות בעיה במקלט של המערכת, בחיווט, או ביחידת הבקרה.

אם הנורה מהבהבת למשך כדקה ואז נשארת דולקת קבוע, זה בדרך כלל סימן לתקלה במערכת ה-TPMS עצמה (למשל, חיישן תקול), ולא רק לחץ אוויר נמוך. במקרה כזה, או אם ניסיתם הכל והנורה עדיין דולקת, כנראה שהגיע הזמן לגשת למוסך מורשה טויוטה או למוסך שמתמחה בצמיגים ובמערכות TPMS. יש להם כלים לאבחן איזה חיישן בעייתי או מה מקור התקלה.

טיפים קטנים לחיים קלים עם TPMS

כדי שהיחסים שלכם עם נורת לחץ האוויר יהיו הרמוניים יותר:

  • בדקו לחץ אוויר ידנית באופן קבוע: לפחות פעם בחודש, וגם לפני נסיעות ארוכות. גם אם הנורה לא דולקת. ה-TPMS מתריע רק על ירידה משמעותית, לא על סטיות קטנות שיכולות להשפיע על צריכת דלק ובלאי צמיגים.
  • אפסו אחרי כל שינוי: החלפתם צמיגים? תיקנתם פנצ'ר? עשיתם רוטציה? בצעו איפוס למערכת. זה עוזר לה "ללמוד" את הלחצים הנכונים מחדש.
  • בחורף, בדקו לחץ בתדירות גבוהה יותר: הקור, כאמור, מפחית את לחץ האוויר.
  • אל תתעלמו מהנורה! גם אם היא מעצבנת, היא שם כדי לשמור עליכם. תמיד בדקו את הסיבה לפני שאתם ממהרים לאפס.
  • מה ההבדל בין נורה דולקת קבוע לנורה מהבהבת? נורה דולקת קבוע בדרך כלל מצביעה על לחץ אוויר נמוך באחד או יותר מהצמיגים. נורה מהבהבת (בדרך כלל למשך כ-60-90 שניות עם ההתנעה, ואז נשארת דולקת קבוע) לרוב מצביעה על תקלה במערכת ה-TPMS עצמה (חיישן, מקלט וכו').

סיפור קטן מהחיים: חבר שלי התעלם מהנורה במשך שבועות. "אה, זה בטח כלום, סתם רגיש מדי". יום אחד, באמצע נסיעה בכביש מהיר, שמע "בום". צמיג התפוצץ. למזלו, הוא הצליח להשתלט על הרכב ולעצור בבטחה בצד. הלקח? הנורה הזאת היא לא קישוט.

סיימנו! אתם אלופי האיפוס!

זהו זה! עכשיו אתם יודעים כמעט כל מה שצריך על נורת לחץ האוויר ביאריס שלכם, ובעיקר – איך לגרום לה להפסיק להציק (אחרי שווידאתם שהכל באמת בסדר, כן?). זכרו, קצת תשומת לב לצמיגים יכולה לחסוך לכם הרבה כסף, כאב ראש, ובעיקר – לשמור על הבטיחות שלכם ושל הנוסעים איתכם.

אז בפעם הבאה שהנורה הזאת נדלקת, אל תיבהלו. קחו נשימה עמוקה, חייכו (כי אתם יודעים מה לעשות!), ובדקו את העניינים כמו מקצוענים. נסיעה טובה ובטוחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *