אני מניח שאתם מכירים את הרגע הזה: אתם עומדים מול מדף ענק של קרוסאוברים יד שנייה, עשרות דגמים שונים, שפע של הבטחות, וכל אחד מהם צועק בנחישות "אני הוא הרכב המושלם בשבילך!". אבל בואו נודה באמת, הרוב המוחלט של ההבטחות האלה, טוב… הן קצת מנופחות. יש רכב אחד, לעומת זאת, שהצליח ללכוד את לב הישראלים בצורה חסרת תקדים, וגם שבע שנים אחרי שהגיח לאוויר העולם, הוא עדיין שחקן מפתח ורלוונטי על הכביש שלנו. כן, אנחנו מדברים על ה-קיה ספורטאז' 2017, שזכתה למעמד של אגדה בקרב משפחות, צעירים (בנפשם), ואפילו כאלה שסתם רוצים להרגיש קצת גבוה יותר בפקק הבוקר. אבל האם כל ההילה סביבה מוצדקת?
האם היא באמת שווה את כל הדיבורים, את המחיר, ואת העובדה שהיא עדיין נמכרת כמו לחמניות טריות ביום שישי בבוקר? במאמר הזה, אנחנו הולכים לפרק את הספורטאז' 2017 לגורמים, לגעת בכל בורג, בכל פינה, ובכל פרט קטן שאי פעם רציתם לדעת – ואפילו בכאלה שלא ידעתם שאתם רוצים לדעת. תתכוננו לצלול עמוק, כי כשתסיימו לקרוא, לא רק שתבינו את כל הסודות שלה, אלא גם תהיו חמושים בידע שיאפשר לכם להסתכל על כל קרוסאובר אחר בעיניים של מומחים אמיתיים. בואו נתחיל, כי יש לנו המון על מה לדבר, וחשוב לנו שתקבלו את כל התשובות.
הסודות שלא סיפרו לכם על קיה ספורטאז' 2017: האם היא עדיין מלכת הכביש, או שאנחנו פשוט אוהבים לשטות בעצמנו?
קיה ספורטאז' 2017 היא לא סתם עוד רכב. היא אבן דרך. כששמעו עליה לראשונה, הרבה אנשים הרימו גבה – "קיה? רכב פנאי קוריאני?" אבל קיה עשתה מהפך, והספורטאז' מהדור הרביעי (QL) שהושק ב-2016 והגיע אלינו בגדול ב-2017, היה המסמר האחרון בארון של הספקנים. הוא הציג עיצוב נועז, תא נוסעים מודרני, והבטיח חבילה משתלמת. האם הוא קיים את כל ההבטחות?
עיצוב: כשקוריאה פגשה את אירופה… וניצחה?
בואו נודה בזה: הספורטאז' 2017 נראית טוב. למעשה, היא נראית מצוין גם היום. היא לא מתיימרת להיות עדינה או שקטה. יש לה נוכחות כביש חזקה, כמעט אגרסיבית, אבל עם קריצה אלגנטית. פנסי החזית הגבוהים, "אף הנמר" האייקוני שהפך לסימן ההיכר של קיה, ופרופיל הצד השרירי – כל אלה יצרו מראה שקשה להתעלם ממנו. זה עיצוב שנועד לשדר ביטחון עצמי, ובעיקר – הוא הצליח.
הספורטאז' הצליחה לייצר סוג של קונצנזוס ויזואלי. היא לא יפהפייה במובן הקלאסי, אבל היא בולטת. היא נראית יקר יותר ממה שהיא באמת, וזה, רבותיי, סוד ההצלחה של הרבה מכירות בישראל. ב-2017, היא הייתה חדשנית. היום, היא עדיין נראית רעננה יותר ממתחרות רבות מאותה שנה. זה הישג ששווה הערכה.
המנוע והביצועים: האם ה-1.6 מספיק, או שצריך 2.0?
הספורטאז' 2017 הוצעה בישראל בעיקר עם שני מנועי בנזין אטמוספריים: 1.6 ליטר (132 כ"ס) ו-2.0 ליטר (155 כ"ס). ופה מתחילה הדילמה הקלאסית: האם לחסוך קצת ולקבל את ה-1.6, או להשקיע יותר ב-2.0?
ה-1.6 ליטר הוא מנוע חביב, אבל בואו לא נשלה את עצמנו, הוא לא יהפוך אתכם לנהגי מרוצים. הוא מספק ביצועים סבירים לחלוטין לנהיגה יומיומית, בעיר וגם מחוצה לה, כל עוד לא תצפו ממנו לדחוף אתכם למושב בכיף בעליות תלולות או בעקיפות מהירות. הוא אמין, צפוי, ומשרת את רוב הנהגים נאמנה. תיבת ההילוכים האוטומטית עם 6 הילוכים עושה עבודה טובה בלנסות להפיק את המיטב מהמנוע הצנוע.
ה-2.0 ליטר, לעומת זאת, מציע קצת יותר נשימה. לא מדובר בשינוי דרמטי, אבל 23 סוסים נוספים ומומנט מעט גבוה יותר בהחלט מורגשים, במיוחד בעומס או בעליות. הוא פשוט מרגיש פחות מאומץ, וזה תורם לחווית נהיגה נינוחה יותר. אם אתם נוסעים הרבה עם משפחה, עומסים, או פשוט אוהבים תחושה של קצת יותר כוח זמין, ה-2.0 הוא הבחירה העדיפה. שימו לב, בשני המקרים מדובר במנועים אטמוספריים, מה שאומר שהם אולי פחות חסכוניים ממנועי טורבו קטנים יותר, אבל נוטים להיות אמינים להפליא לאורך שנים.
שאלות ותשובות: מתלבטים בין 1.6 ל-2.0?
שאלה: האם ה-1.6 ליטר באמת "חלש מדי" לספורטאז'?
תשובה: "חלש מדי" זו הגדרה סובייקטיבית. לרוב השימושים, הוא מספיק. אם אתם רוב הזמן לבד או בזוג, או לא ממהרים לשום מקום, הוא יעשה את העבודה. אם אתם ארבעה מבוגרים עם מזוודות, תרגישו אותו מתאמץ יותר.
שאלה: האם יש הבדל משמעותי בצריכת הדלק בין מנועי ה-1.6 ל-2.0?
תשובה: באופן מפתיע, לא תמיד. נהיגה עם מנוע חלש יותר שמתאמץ לעיתים קרובות יכולה לצרוך יותר דלק ממנוע גדול יותר שנוסע בנינוחות. בפועל, ההבדלים קיימים, אבל לא בהכרח דרמטיים בנהיגה מתונה.
שאלה: האם יש גרסאות דיזל של הספורטאז' 2017?
תשובה: כן, הוצעה גרסת דיזל 2.0 ליטר (185 כ"ס) חזקה וחסכונית יותר, אך היא פחות נפוצה בשוק היד השנייה בישראל.
תא הנוסעים: פרקטיות, נוחות וקצת פינוק – איך זה מרגיש מבפנים?
הכניסה לספורטאז' 2017 היא כמו לחזור הביתה – אם הבית שלכם מעוצב היטב ופונקציונלי. העיצוב הפנימי הוא ארגונומי, פשוט לתפעול, ולא מנסה להיות גימיקי. קיה השקיעה בחומרים טובים, גם אם לא יוקרתיים במיוחד, ובהרכבה שורדת לאורך זמן.
מרווח פנימי: לכל המשפחה, או רק לזוג צעיר?
וואלה, פה הספורטאז' מצטיינת. היא אולי לא הגדולה ביותר בקטגוריה, אבל היא בהחלט מציעה מרווח פנים נדיב לנוסעים. מאחור, גם שני מבוגרים ייהנו מנוחות יחסית, ואפילו שלושה ילדים יסתדרו די בקלות. רצפה כמעט שטוחה מאחור תורמת לתחושה אוורירית ונוחה יותר, וזה בונוס משמעותי.
תא המטען, עם נפח של 491 ליטר, הוא גדול ושימושי. הוא יספק את רוב המשפחות עם עגלה, ציוד לים או קניות בסופר בלי יותר מדי בעיות. וזו בדיוק אחת הסיבות המרכזיות להצלחתה – היכולת שלה לשרת משפחות צעירות ומשפחות מרובות ילדים כאחד, בלי להתפשר על נוחות או פרקטיות.
אבזור: מה קיבלנו ב-2017, ומה חסר לנו היום?
ב-2017, הספורטאז' הגיעה בדרך כלל עם רמות אבזור נדיבות יחסית. גם רמות הגימור הבסיסיות הציעו מערכת מולטימדיה עם מסך מגע (לא תמיד עם Apple CarPlay/Android Auto מקורי, אבל עם התקנה מקומית), בקרת אקלים מפוצלת, ובקרת שיוט. רמות הגימור הגבוהות יותר הוסיפו גג פנורמי, מושבי עור (לרוב, משולב), מפתח חכם, ועוד שלל פינוקים.
היום, כשמסתכלים עליה, ברור שהיא חסרה את מערכות הבטיחות האקטיביות המתקדמות שהפכו לסטנדרט – בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב אקטיבי וכו'. בזמנו, זה היה נחשב לסטנדרט טוב, ואבזור הבטיחות הפסיבי (כריות אוויר, בקרות יציבות) היה כמובן קיים. חשוב לזכור את זה כשאתם שוקלים רכישה: מדובר ברכב מודרני לתקופתו, אבל לא בהכרח בטוח בסטנדרטים של 2024.
שאלות ותשובות: תא נוסעים ואבזור – מה כדאי לדעת?
שאלה: האם מסך המולטימדיה המקורי תומך ב-Apple CarPlay או Android Auto?
תשובה: ברוב הדגמים שנמכרו בישראל ב-2017, המערכת הותקנה מקומית ולא תמכה רשמית בממשקים אלו. עם זאת, ישנם פתרונות שוק אחר או החלפות מערכת המאפשרים זאת.
שאלה: האם יש הבדלים משמעותיים באיכות החומרים בין רמות הגימור השונות?
תשובה: בהחלט. רמות הגימור הגבוהות יותר (כמו Premium) הגיעו עם דיפוני דלתות איכותיים יותר, מושבי עור (או דמוי עור) וגימורים מושקעים יותר. ברמות הבסיסיות, החומרים עדיין עמידים אך פחות נעימים למגע.
שאלה: האם הספורטאז' 2017 מגיעה עם פתחי מיזוג אחוריים?
תשובה: כן, ברוב רמות הגימור (למעט הבסיסיות ביותר), קיימים פתחי מיזוג לנוסעים מאחור, מה שתורם מאוד לנוחות, במיוחד בקיץ הישראלי.
חווית הנהיגה: קסם על הכביש, או סתם עוד SUV – מה קורה כשיוצאים לדרך?
בואו נדבר תכל'ס – אף אחד לא קונה ספורטאז' כדי לקחת אותה למסלול מרוצים, ובצדק. היא לא מתיימרת להיות ספורטיבית. אבל היא כן מציעה חווית נהיגה נוחה ונינוחה, וזה לא פחות חשוב עבור קהל היעד שלה.
התנהגות כביש: רכה, קשיחה, או איפשהו באמצע?
הספורטאז' 2017 מכוילת להיות נוחה. המתלים שלה מכוילים לרכך את רוב שיבושי הכביש הישראלי, וזה מורגש לטובה בנסיעות ארוכות וגם בתוך העיר. התוצאה היא נוחות נסיעה טובה מאוד, גם אם במחיר של גלגול קל בפניות חדות. אבל היי, מדובר בקרוסאובר משפחתי, לא ב-GTI. מי שציפה למשהו אחר, פשוט לא הבין את הקונספט. ההיגוי מדויק מספיק, אבל לא "תקשורתי", שוב, בהתאם לאופי הרכב.
צריכת דלק: מיתוסים מול מציאות – האם כיס יסבול?
טוב, זו אחת השאלות הבוערות ביותר. עם מנועים אטמוספריים ומשקל לא מבוטל, הספורטאז' 2017 היא לא אלופת החיסכון בדלק. אל תצפו לנתונים של רכב היברידי קומפקטי. בנהיגה ממוצעת, תוכלו לצפות לנתונים שנעים בין 1:10 ל-1:12 ק"מ לליטר עבור מנוע ה-1.6 ליטר, וקצת פחות מזה עבור מנוע ה-2.0 ליטר. בנסיעות ארוכות ורגועות מחוץ לעיר, המספרים ישתפרו מעט, ובפקקים כבדים, הם יירדו כמובן. חשוב להיות ריאליים ולא להסתמך על נתוני יצרן אופטימיים. היא שותה בנזין, לא תה צמחים. קחו זאת בחשבון בתקציב החודשי.
שאלות ותשובות: נהיגה ודלק – מה באמת חשוב?
שאלה: האם הספורטאז' 2017 מתאימה לנסיעות ארוכות?
תשובה: בהחלט. נוחות הנסיעה הטובה, המרווח הפנימי, ורמת הרעש הסבירה הופכים אותה לרכב נעים מאוד לנסיעות ארוכות וטיולים משפחתיים.
שאלה: האם יש הבדל משמעותי בנוחות הנסיעה בין גרסאות שונות (לדוגמה, עם ג'נט 17 מול 19 אינץ')?
תשובה: כן, בהחלט. ג'נטים גדולים יותר עם צמיגים בחתך נמוך יותר יפגעו מעט בנוחות הנסיעה ויהפכו אותה לקשיחה יותר על שיבושים. העדיפו ג'נטים קטנים יותר לנוחות מקסימלית.
שאלה: האם היא מתאימה לנסיעות שטח קלות?
תשובה: הספורטאז' היא קרוסאובר עם הנעה קדמית (רוב הגרסאות). היא מתאימה לשבילים כבושים קלים מאוד, אבל היא לא רכב שטח. ניסיון לנסוע איתה בשטח אמיתי עלול להסתיים בנזק יקר.
אמינות ועלויות תחזוקה: האמת שמאחורי הקלעים – האם היא תישארו עם חיוך?
אחד היתרונות הגדולים ביותר של קיה ספורטאז' 2017 הוא ללא ספק האמינות המופלגת שלה. המותג קיה עשה קפיצת מדרגה עצומה בתחום האמינות בשנים האחרונות, והספורטאז' הזו היא הוכחה חיה לכך. מנועי ה-GDI האטמוספריים, יחד עם תיבת ההילוכים האוטומטית הקלאסית, נחשבים לשילוב עמיד וחזק שפשוט עובד. ברוב המקרים, אם הרכב טופל בזמן ובהתאם להוראות היצרן, תתקלו בתקלות מינוריות בלבד.
מחלות ידועות: יש כאלה? כדאי להכיר!
בכל רכב, גם האמין ביותר, יש כמה "שריטות" אופייניות. בספורטאז' 2017, מדובר בעיקר בבעיות קלות ופחות חמורות:
- רעשי מתלים: לעיתים, בעיקר ביחידות עם קילומטראז' גבוה, ייתכנו רעשים קלים מכיוון המתלים, לרוב מצריכים החלפת גומיות או בולמים. לא סוף העולם, אבל שווה לבדוק בבדיקה לפני קנייה.
- מערכת מולטימדיה מקורית: המערכות שהותקנו בארץ לעיתים סבלו מבאגים או קריסות. לרוב פתיר בעדכון תוכנה, ולפעמים גם החלפה למערכת אפטרמרקט איכותית יותר.
- בלאי צמיגים: עקב משקל הרכב וכיול המתלים, לפעמים יש בלאי מעט מוגבר לצמיגים, במיוחד אם לא מקפידים על איזון וכיוון פרונט.
- צריכת שמן (נדיר): במקרים בודדים, במנועי ה-1.6GDI עם קילומטראז' גבוה במיוחד, דווח על צריכת שמן מעט מוגברת. מומלץ לבדוק את מפלס השמן באופן קבוע.
כל אלו הן תקלות שגרתיות וניתנות לטיפול, ובהחלט לא אמורות להרתיע אתכם מרכישה. העיקר הוא היסטוריית טיפולים מסודרת.
שוק היד השנייה: השקעה חכמה, או בור בלי תחתית?
הספורטאז' 2017 היא אחת המלכות הבלתי מעורערות של שוק היד השנייה בישראל, וזה לא הולך להשתנות בקרוב. היא שומרת על ערכה בצורה פנומנלית. הסיבות לכך ברורות: מותג חזק, אמינות גבוהה, עיצוב שלא הזדקן, ובעיקר – ביקוש אדיר. זה אומר שגם אם תרכשו אותה היום, תוכלו למכור אותה בעתיד בקלות יחסית ובמינימום הפסד. היא נחשבת להשקעה בטוחה יחסית בעולם הרכב הישן, וזה יתרון שקשה למצוא אצל רכבים אחרים.
שאלות ותשובות: עלויות תחזוקה – איך לא להיתקע?
שאלה: האם חלקי חילוף לספורטאז' יקרים?
תשובה: חלקי חילוף מקוריים של קיה נמצאים בטווח המחירים המקובל. לשמחתנו, יש גם שוק רחב של חלפים חלופיים איכותיים במחירים נוחים יותר, מה שמאפשר תחזוקה סבירה.
שאלה: מה מומלץ לבדוק במיוחד לפני רכישת ספורטאז' 2017 משומשת?
תשובה: חשוב לבדוק את היסטוריית הטיפולים המלאה, לוודא שהטיפולים בוצעו בזמן ובמוסכים מורשים. בנוסף, מומלץ לבצע בדיקה מקיפה במוסך המתמחה בקיה ולשים לב לרעשים מהמתלים ולמצב תיבת ההילוכים.
השורה התחתונה: למי קיה ספורטאז' 2017 מתאימה באמת? האם זו עדיין אהבה?
אחרי שדיברנו על עיצוב, מנועים, תא נוסעים, חווית נהיגה ואמינות, הגיע הזמן לסכם: למי הספורטאז' 2017 באמת מתאימה? ובכן, התשובה פשוטה: לרוב הישראלים. היא מתאימה למשפחות צעירות עם ילדים, לזוגות מבוגרים שרוצים רכב נוח וכניסה/יציאה קלות, וגם למי שמחפש רכב אמין, חסכוני יחסית בתחזוקה (פחות בדלק) ושומר על ערכו. היא לא תהיה הרכב של חובבי הביצועים או אלה שמחפשים את קדמת הטכנולוגיה, אבל היא תספק את רוב האנשים בצורה נאמנה ומספקת.
פסק דין: האם היא עדיין רלוונטית ב-2024?
חד משמעית – כן. קיה ספורטאז' 2017 היא רלוונטית מתמיד. היא מציעה חבילה של אמינות, פרקטיות, מרווח פנים ועיצוב נאה, שהופכים אותה לאחת האופציות החזקות ביותר בשוק הקרוסאוברים המשומשים. המחירים שלה אולי לא "מציאה", אבל אתם מקבלים תמורה מלאה לכסף: רכב מוכח, אהוד, ובעיקר – שקט נפשי. אם אתם מחפשים קרוסאובר משפחתי אמין ובטוח שימשיך לשרת אתכם נאמנה, הספורטאז' 2017 היא עדיין שם למעלה, מנפנפת לכם לשלום עם "אף הנמר" האייקוני שלה. לא סתם אנחנו אוהבים אותה, יש לה סיבות טובות להיות כל כך אהובה.
שאלות ותשובות אחרונות: האם היא הבחירה הנכונה עבורי?
שאלה: האם הספורטאז' 2017 היא בחירה טובה כרכב ראשון?
תשובה: כן, בהחלט. היא קלה יחסית לנהיגה, מציעה שדה ראיה טוב ותחושת ביטחון, ועלויות התחזוקה הסבירות שלה הופכות אותה לבחירה מצוינת כרכב ראשון למשפחה או לנהג חדש שמחפש קרוסאובר.
שאלה: מה לגבי בטיחות? האם היא בטוחה מספיק היום?
תשובה: הספורטאז' 2017 קיבלה ציון 5 כוכבים במבחני הריסוק של Euro NCAP בזמנה, עם אבזור בטיחות פסיבי טוב. עם זאת, היא חסרה את מערכות הבטיחות האקטיביות המתקדמות שהפכו לסטנדרט היום. אם אתם מעדיפים את קדמת הטכנולוגיה בתחום הבטיחות, תצטרכו לשקול דגמים חדשים יותר או להוסיף מערכות התרעה בהתקנה מקומית.
שאלה: האם היא מתאימה למי שנוהג בעיקר בעיר?
תשובה: כן, היא די מתאימה. למרות גודלה, היא מציעה שדה ראייה גבוה ונוח לתמרון. עם זאת, צריכת הדלק בעיר תהיה גבוהה יותר באופן משמעותי מאשר מחוץ לעיר, ופחות חסכונית מרכבים קטנים יותר.