Skip to content
דף הבית » לחץ אוויר סקודה קודיאק 2023 – הטיפים שחוסכים דלק ומשפרים ביצועים!

לחץ אוויר סקודה קודיאק 2023 – הטיפים שחוסכים דלק ומשפרים ביצועים!

רגע לפני שאתם מדלגים הלאה למבחן הדרכים המגניב הבא או לסקירת הרכב החשמלי הכי חדש בשוק… עצרו שנייה. כן כן, אתם. הבעלים הגאים (או המתעניינים) בסקודה קודיאק 2023 המהממת. שמעתם פעם על לחץ אוויר בצמיגים?

נו, בטח שמעתם. מי לא? זה נשמע כמו הדבר הכי משעמם בעולם הרכב. נכון? הדבר האחרון שמישהו רוצה להתעסק איתו.

אבל מה אם נגלה לכם שהעניין ה"משעמם" הזה הוא בעצם אחד הסודות הקטנים שיכולים לשנות לכם את חווית הנהיגה? לחסוך לכם כסף? ולשמור עליכם ועל המשפחה שלכם הרבה יותר בטוחים?

בדיוק. אז לפני שאתם מגללים הלאה, בואו נצלול רגע לפרטים. מבטיחים שזה פחות כואב ממה שזה נשמע. ואפילו יכול להיות… נו, בואו נגיד שזה יהיה *יעיל* ומאיר עיניים. ויחסוך לכם חיפושים אינסופיים אחרי הנתון המדויק.

סקודה קודיאק 2023: לחץ אוויר – באמת צריך לדבר על זה? מסתבר שכן, ועוד איך.

אוקיי, בואו נהיה כנים. כמה פעמים באמת בדקתם לחץ אוויר בחודש האחרון? בחצי שנה האחרונה? אם התשובה היא "אמממ…" אתם ממש לא לבד. רובנו חיים באשליה קלה שזה "בסדר". שהאוטו "יסדר את זה". שיש חיישנים. שיטפל בזה מוסכניק "מתישהו".

אבל האמת היא פשוטה להפליא: לחץ אוויר תקין בצמיגים הוא הבסיס.

הוא הבסיס להתנהגות כביש טובה. הוא הבסיס לבלימה יעילה. הוא הבסיס לצריכת דלק נמוכה יותר (כן, כן!). והוא הבסיס לאריכות חיי הצמיגים שלכם.

כלומר, התעסקות קטנה וקבועה אחת יכולה לחסוך לכם כאבי ראש, כסף וסיכון מיותר בהמשך הדרך.

הסקודה קודיאק 2023 שלכם היא רכב משפחתי מצוין. נוח, מרווח, בטוח. הוא מיועד להסיע אתכם ואת יקיריכם בבטחה ובנוחות. כדי שהוא יעשה את זה הכי טוב שאפשר, צריך לדאוג לבסיס.

והבסיס מתחיל בדיוק כאן. בצמיגים.

למה זה כזה חשוב? 3 סיבות עיקריות שיגרמו לכם לגשת למשאבת אוויר עוד היום

זה לא סתם מספר שמופיע על מדבקה איפשהו באוטו. ללחץ האוויר יש השפעה דרמטית על המכונית שלכם.

1. בטיחות, אדוני, בטיחות!

צמיג עם לחץ אוויר לא תקין מאבד מהיכולות שלו. אם הלחץ נמוך מדי, שטח המגע של הצמיג עם הכביש משתנה. זה משפיע על האחיזה. על היכולת לפנות בצורה חדה. ובעיקר – על מרחק הבלימה.

במצב חירום, כמה מטרים נוספים יכולים להיות ההבדל בין "כמעט" ל… ובכן, אתם מבינים לבד.

לחץ גבוה מדי גם הוא לא אידיאלי. הוא מקטין את שטח המגע של הצמיג עם הכביש, מה שפוגע באחיזה, במיוחד בכביש רטוב או משובש.

אז לשמור על לחץ נכון זה לשמור על שטח מגע אופטימלי. וזה אומר אחיזה מקסימלית ובלימה יעילה.

פשוט, לא?

2. הכסף שלכם חשוב, תודו

אתם משלמים הון על דלק, נכון? כל טיפה חשובה. צמיג עם לחץ אוויר נמוך מדי יוצר התנגדות גלגול גדולה יותר. הצמיג "נמעך" יותר כשהוא מתגלגל.

זה דורש יותר כוח מהמנוע כדי לדחוף את האוטו קדימה.

יותר כוח = יותר דלק.

זה יכול להגיע לכמה אחוזים. אולי לא נשמע דרמטי בנסיעה אחת, אבל תחשבו על זה בחישוב שנתי. עשרות או מאות שקלים שבמקום להיכנס לכיס שלכם, פשוט נשרפים במנוע.

בנוסף, לחץ לא תקין (גם נמוך וגם גבוה) גורם לשחיקה לא אחידה של הצמיג. במקום שהצמיג יישחק באופן אחיד ויחזיק לכם שנים, חלקים ממנו "מתאבדים" מהר יותר. זה אומר שתצטרכו להחליף צמיגים מוקדם יותר. ועוד פעם – כסף.

הרבה כסף.

שווה בדיקה, לא?

3. נוחות וביצועים? גם לזה יש קשר הדוק

אוטו שמרגיש "פלסטיקי", קופצני או לחלופין "עייף" ומתנדנד בפניות… לפעמים הבעיה היא ממש מתחת לאף. או ליתר דיוק, מתחת לגלגלים.

לחץ נמוך מדי גורם לרכב להרגיש רך מדי, "מתגלגל" בפניות. לחץ גבוה מדי הופך את הנסיעה לקופצנית ולא נוחה, מרגישים כל אבן קטנה בכביש.

לחץ אופטימלי נותן לכם את השילוב הנכון: נוחות ספיגה של שיבושים מצד אחד, ותגובה מדויקת וחדה של ההגה בפניות מצד שני.

הקודיאק שלכם נועדה להיות נעימה לנהיגה. אל תפגעו לה באופי רק בגלל הזנחה קלה.

אז איפה לעזאזל כתוב מה הלחץ הנכון לקודיאק 2023 שלי?!

יופי שהגענו לחלק הזה. זה החלק שהכי מעניין אתכם, מניחים. היצרן (סקודה, במקרה הזה) עשה עבודת חשיבה מורכבת וקבע מה הלחץ האופטימלי לרכב הספציפי שלכם, בהתאם למשקל שלו, לסוגי המנועים האפשריים ולצמיגים המקוריים.

הנתון הזה לא שמור בסוד אצל סוכני 007. הוא נגיש לחלוטין. ומופיע ב… מדבקה!

המדבקה המסתורית: איפה היא מסתתרת בקודיאק?

ברוב המכוניות המודרניות, כולל הסקודה קודיאק 2023 שלכם, המדבקה הזו נמצאת באחד משני מקומות עיקריים:

  • בפתח הדלת של הנהג: לפתוח את הדלת של הנהג, להסתכל על המשקוף (החלק הקבוע של המרכב אליו נסגרת הדלת). בדרך כלל בצד התחתון או האמצעי של המשקוף. זה המיקום הכי שכיח.
  • בתוך דלתית מיכל הדלק: לפתוח את הפתח שמכסה את פקק התדלוק. לפעמים המדבקה נמצאת בחלק הפנימי של הדלתית הקטנה הזו.

פחות שכיח, אבל לפעמים גם בפתח דלת הנוסע הקדמי. ובכל מקרה, זה תמיד כדאי לבדוק בספר הרכב – שם הכל מוסבר לפרטי פרטים.

מצאתם את המדבקה? יופי! עכשיו בואו נבין מה היא אומרת, כי היא לא סתם רשימת מספרים.

מפענחים את הצפנים: מה אומרים המספרים על המדבקה?

המדבקה הזו חכמה. היא לא נותנת רק מספר אחד. היא מבינה שלפעמים אתם נוסעים לבד, ולפעמים אתם מלאים עד אפס מקום בחפצים וילדים בדרך לחופשה משפחתית.

בדרך כלל תראו שם מספרים שונים לתרחישים שונים:

  • עומס קל (Light Load): זה הלחץ שצריך כשהרכב לא עמוס במיוחד. אתם נוסעים לבד, או עם עוד נוסע אחד, ואין לכם מטען כבד בתא המטען. זה הלחץ שמתאים לרוב הנסיעות היומיומיות שלכם לעבודה או סידורים.
  • עומס מלא (Full Load): זה הלחץ שצריך כשהרכב עמוס עד הסוף. כל המקומות תפוסים, תא המטען מלא בציוד. במצב כזה, הרכב כבד משמעותית, וצריך יותר לחץ אוויר כדי שהצמיג ישמור על צורתו ועל שטח מגע תקין עם הכביש. הלחץ הזה יהיה גבוה יותר מבלחץ לעומס קל.
  • מהירות גבוהה (High Speed): לפעמים תופיע המלצה ללחץ שונה (בדרך כלל גבוה יותר) אם אתם מתכננים לנסוע במהירויות גבוהות (למשל, מעל 160 קמ"ש, אם כי בישראל זה פחות רלוונטי ברוב הכבישים).

שימו לב! המספרים שמופיעים הם בדרך כלל ב-PSI (Pounds per Square Inch) ו/או ב-Bar (בר). רוב מדחיי האוויר בתחנות דלק מציגים גם וגם, אבל ודאו שאתם קוראים את הסקאלה הנכונה ובוחרים את היחידה שמופיעה על המדבקה שלכם.

אל תתבלבלו. אם המדבקה אומרת 32 PSI, ואתם רואים על המדחס 2.2 Bar, זה לא אותו דבר. 32 PSI זה בערך 2.2 Bar. אבל בדקו את המדבקה הספציפית *שלכם* ופעלו לפי המספרים *שלה* וביחידות המדידה *שלה*.

חשוב גם: בדרך כלל יש לחץ שונה לגלגלים הקדמיים והאחוריים, במיוחד בעומס מלא. בגלל חלוקת המשקל ברכב. אז שימו לב אם יש מספרים שונים לסרן הקדמי ולסרן האחורי.

בודקים לחץ אוויר בקלות: 5 צעדים פשוטים (באמת!)

אז מצאתם את המדבקה, פענחתם את המספרים. עכשיו מה? לבדוק. זה קל. אפשר לעשות את זה לבד בתחנת דלק.

הזמן הנכון זה… כשקר לו!

הכלל הכי חשוב: בודקים לחץ אוויר כשהצמיגים "קרים". מה זה אומר? כשהרכב לא נסע יותר מדי זמן (נניח, נסעתם פחות מקילומטר-שניים בדרך לתחנת הדלק), או שנסע זמן מה אבל עמד לפחות 3-4 שעות.

למה? כי כשהצמיג מתגלגל, הוא מתחמם. אוויר חם מתרחב, והלחץ בפנים עולה. אם תבדקו כשהצמיגים חמים, תקבלו קריאה גבוהה יותר מהלחץ האמיתי כשהצמיג קר. תנפחו פחות אוויר, וכשהצמיג יתקרר, הלחץ בפנים יהיה נמוך מדי.

אז הטיפ הכי טוב: לבדוק בבוקר, לפני שהתחלתם את היום, או אחרי שהרכב עמד כמה שעות.

אם חייבים לבדוק כשהצמיגים חמים (כי נסעתם כבר דרך ארוכה), אפשר, אבל קחו בחשבון שהלחץ יהיה גבוה מהרגיל. תנפחו ללחץ המומלץ + 2-3 PSI (או 0.2 בר), ואז בדקו שוב כשהצמיגים יתקררו.

הנה הצעדים הקסומים:

  1. הגיעו לתחנת דלק או השתמשו במדחס/מד לחץ ביתי. ודאו שהצמיגים קרים יחסית.
  2. פתחו את פקק שסתום האוויר על הצמיג (זה הכיסוי הקטן השחור/אפור). שמרו אותו בצד שלא ילך לאיבוד!
  3. חברו את ראש המדחס/מד לחץ לשסתום בחוזקה. תשמעו שריקת אוויר קטנה ורגעית. המד יראה לכם את הלחץ הנוכחי.
  4. השוו ללחץ המומלץ על המדבקה שלכם. אם הלחץ נמוך מדי, התחילו לנפח (במדחס בתחנה יש כפתורי +/- או כפתור ניפוח). אם גבוה מדי, לחצו קלות על מרכז השסתום כדי לשחרר אוויר (או השתמשו בכפתור שחרור האוויר במדחס).
  5. כשהגעתם ללחץ הרצוי (עבור צמיגים קרים!), נתקו את המדחס/מד לחץ והחזירו את פקק השסתום בחוזקה. הוא מונע כניסת לכלוך וגם בריחת אוויר איטית לאורך זמן.

חוזרים על התהליך הזה בכל 4 הגלגלים. ורגע… אל תשכחו…

הגלגל החמישי והבודד: כן, גם לו מגיע יחס!

אם לסקודה קודיאק 2023 שלכם יש גלגל רזרבי בגודל מלא (ולא קיט תיקון), חשוב מאוד לבדוק גם את הלחץ בו!

אין דבר יותר מבאס מלהגיע לרגע האמת עם פנצ'ר, לפתוח את תא המטען ולגלות שהספייר ריק כמו כיס של סטודנט בסוף החודש. הלחץ בגלגל רזרבי צריך להיות לרוב גבוה יותר מהלחץ בגלגלים הרגילים, כדי שהוא יהיה מוכן לכל תרחיש גם אחרי חודשים ארוכים שלא היה בשימוש. הלחץ המומלץ לספייר גם הוא אמור להופיע על המדבקה או בספר הרכב.

TPMS: החיישן הקטן שמציל אתכם (אבל לא פותר את הכל!)

בסקודה קודיאק 2023, כמו ברכבים מודרניים רבים, קיימת מערכת TPMS (Tire Pressure Monitoring System) – מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים.

זו מערכת מצוינת וחשובה לבטיחות!

היא מזהה ירידת לחץ משמעותית באחד או יותר מהצמיגים ומתריעה לכם על זה בלוח המחוונים. זה נהדר, כי זה יכול להזהיר אתכם בזמן אמת במקרה של פנצ'ר איטי או בעיה אחרת.

אבל וזה אבל גדול: המערכת הזו היא בעיקר מערכת התרעה. היא לא תמיד מראה לכם את הלחץ המדויק בכל צמיג בכל רגע (זה תלוי בדגם ובגרסת המערכת). וגם אם כן, היא לא מחליפה את הצורך שלכם לבדוק את הלחץ באופן יזום וקבוע.

למה? כי המערכת תתריע רק כשיש ירידה *משמעותית* בלחץ. היא לא תתריע אם הלחץ נמוך ב-4-5 PSI מהמומלץ – מצב שעדיין פוגע לכם בצריכת הדלק, בשחיקת הצמיגים ובהתנהגות הכביש, למרות שהוא לא "מצב חירום" בטיחותי מיידי.

אז התייחסו למערכת ה-TPMS כרשת ביטחון נהדרת, אבל אל תתנו לה לגרום לכם להיות עצלנים. בדיקה יזומה וקבועה היא עדיין הכרחית.

כמה שאלות שאתם בטח מתים לשאול (והתשובות עליהן)

  • כמה פעם בחודש/שנה צריך לבדוק לחץ אוויר?

    ההמלצה הגורפת היא לבדוק לפחות פעם בחודש, ומומלץ אפילו פעם בשבועיים-שלושה. זה לוקח 5 דקות מזמנכם ומשתלם בגדול. לפני כל נסיעה ארוכה (חופשה משפחתית, למשל) – חובה לבדוק!

  • איבדתי את המדבקה! מה עושים עכשיו?

    קורה. הדרך הטובה ביותר היא לבדוק בספר הרכב של הסקודה קודיאק 2023 שלכם. כל הנתונים המדויקים אמורים להופיע שם. אם אין לכם ספר רכב, אפשר לפעמים למצוא את המידע הזה באתר היצרן או לפנות לשירות הלקוחות/מוסך מורשה של סקודה.

  • שמעתי על מילוי חנקן בצמיגים. זה מומלץ?

    חנקן הוא גז פחות רגיש לשינויי טמפרטורה מאוויר רגיל, והוא גם נוטה לברוח מהצמיג לאט יותר. זה יכול לשמור על הלחץ יציב יותר לאורך זמן. זה לא בגדר חובה, ואוויר רגיל בהחלט מספיק אם בודקים ומקפידים על הלחץ באופן קבוע. זה גם עולה כסף. אז אם אתם מקפידים על בדיקות שוטפות, אוויר רגיל זה מצוין.

  • האם צריך לשנות לחץ אוויר בקיץ לעומת חורף?

    בעיקרון לא. הלחץ המומלץ על המדבקה הוא הלחץ ה"קר", והוא מתאים לכל טמפרטורת סביבה. אם בדקתם בבוקר קר ולפי המדבקה, זה הלחץ הנכון. הטמפרטורה תשפיע על הלחץ *בזמן נסיעה* (יהיה גבוה יותר בקיץ), אבל לחץ ה"קר" ההתחלתי נשאר זהה.

  • המערכת TPMS התריעה. מה עושים?

    קודם כל – לא נכנסים לפאניקה. מוצאים מקום בטוח לעצור בו. בדקו ויזואלית את הצמיגים – האם אחד מהם נראה רפוי באופן ברור? אם לא, גשו לתחנת דלק הקרובה ובדקו לחץ בכל הגלגלים (כולל הרזרבי, אם יש). לרוב מילוי אוויר פשוט יפתור את הבעיה ויכבה את הנורית (לפעמים צריך לנסוע קצת או לאפס את המערכת דרך מחשב הדרך – ראו בספר הרכב). אם צמיג אחד מאבד לחץ שוב ושוב, כנראה שיש פנצ'ר או בעיה אחרת, וצריך להגיע לפנצ'רייה.

השורה התחתונה: קודיאק שמחה, כי אתם מקפידים

אז כן, לחץ אוויר בצמיגים של הסקודה קודיאק 2023 שלכם זה אולי לא הדבר הכי סקסי לדבר עליו בעולם הרכב. אבל זה אחד הדברים הכי חכמים ואחראיים שאתם יכולים לעשות בתור בעלי רכב.

זה עניין של בטיחות. של חיסכון בכסף. של חווית נהיגה טובה יותר.

המדבקה שם בשבילכם. המידע נגיש. הבדיקה קלה ומהירה.

קחו 5 דקות פעם בשבועיים-שלושה. לכו לתחנת הדלק. בדקו, תקנו במידת הצורך. עשו לכם הרגל קטן עם תמורה גדולה.

הקודיאק שלכם תודה לכם. הצמיגים שלכם יודו לכם. חשבון הבנק שלכם יודה לכם. והכי חשוב? מי שיושב איתכם ברכב יודו לכם, אולי אפילו בלי לדעת.

אז קדימה, צאו לדרך. בלחץ אוויר תקין, כמובן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *