Skip to content
דף הבית » תקלת מנוע פיג'ו 3008 – מה הסיבות ואיך תימנעו הוצאה יקרה במיוחד?

תקלת מנוע פיג'ו 3008 – מה הסיבות ואיך תימנעו הוצאה יקרה במיוחד?

טוב, בואו נשים הכל על השולחן.

כולנו אוהבים את הפיג'ו 3008 שלנו, נכון?

היא נראית מעולה, היא נוחה, היא מרגישה איכותית. סוג של שותפה מושלמת לחיים.

אבל לפעמים… טוב, בואו נודה בזה. לפעמים הרכב הזה יודע לשחק איתנו משחקים.

במיוחד כשזה מגיע ל… לנשמה שלו.

המנוע.

אם הגעתם לכאן, סביר להניח שנתקלתם באיזו גחמה קטנה. אולי רעש מוזר, אולי נורית שהחליטה להאיר לכם את הדרך (לא תמיד לטובה), או סתם תחושה שמשהו לא יושב בול.

אל תלחצו. זה קורה. זה חלק מהעניין.

העניין הוא שמנועים מודרניים, ושל פיג'ו בכלל, הם יצירות הנדסיות מתוחכמות. הם לא כמו המנועים של פעם שאפשר היה לתקן עם פטיש וחוט ברזל בזווית הנכונה.

הם דורשים הבנה. כבוד. ובעיקר – ידע.

והידע הזה?

הוא הולך לחסוך לכם המון. זמן, כסף, ועצבים. תאמינו לי.

בשורות הבאות נצלול עמוק לתוך עולם מנועי ה-3008. נבין את נקודות התורפה שלהם, נגלה איך לזהות סימנים מקדימים, ובעיקר – איך להישאר בצד הנכון של המשוואה ולהקדים תרופה למכה.

בסוף הקריאה הזו, לא רק שתבינו את הרכב שלכם טוב יותר, אתם תרגישו שאתם בשליטה. אתם תדעו מה לשאול במוסך ומה לצפות.

מוכנים לצאת למסע שישאיר אתכם עם חיוך (וכיס פחות כואב)? יאללה, בואו נתחיל!

אז מה כל כך מיוחד (ולפעמים מאתגר) במנועי ה-3008, באמת?

פיג'ו 3008, במיוחד מהדור השני והלאה (החל מ-2016 בערך), הפכה ללהיט מטורף. היא נראית מיליון דולר והיא נוסעת נהדר.

היא הגיעה עם מגוון מנועים, אבל אצלנו בישראל המוכרים ביותר הם מנועי הבנזין: ה-1.2 ליטר PureTech טורבו וה-1.6 ליטר THP טורבו.

אלה מנועים שתוכננו להיות קטנים בנפחם (קטנים במיסוי, כיף!), חסכוניים (יחסית, תלוי ברגל ימין), לעמוד בתקנים מחמירים של זיהום אוויר, ועדיין לספק ביצועים זריזים ומהנים.

כדי להשיג את כל הטוב הזה, הם משלבים טכנולוגיות קצה כמו הזרקה ישירה בלחץ גבוה, מגדשי טורבו חכמים, וניהול מנוע אלקטרוני מתוחכם ברמות שלא הכרנו בעבר.

וזה היופי. וזה גם, מדי פעם, האתגר.

מערכת סופר-מורכבת, עם המון חיישנים קטנים ורגישים ורכיבים שעובדים בתנאי קיצון (חום, לחץ), עלולה לפתח תקלות. לא כי היא גרועה, אלא כי היא מורכבת.

הבנה של העקרונות והנקודות הרגישות במנועים הספציפיים האלה היא המפתח לתחזוקה נכונה ושקט נפשי.

החבר'ה הקבועים במוסך: 3 תקלות מנוע נפוצות ב-3008 (שלא חייבות לרוקן לכם את הכיס)

כמו בכל משפחת מנועים, יש תקלות שפשוט רואים יותר. זה לא לצורך דרמה, אלא לצורך הכנה. כשתדעו לזהות את הסימנים, תוכלו לטפל בזה בזמן.

1. סאגת חגורת הטיימינג הטובלת בשמן (סימן היכר של ה-1.2 PureTech)

כן, כן, שוב היא. חגורת הטיימינג ה"רטובה". ה-1.2 PureTech הוא מנוע פנטסטי בבסיסו – זוכה פרסים עולמיים – אבל הרעיון ההנדסי לשים את חגורת הטיימינג בתוך האגן שמן יצר נקודת תורפה.

המטרה הייתה להקטין חיכוך ולשפר יעילות ורעש. אבל בפועל, החגורה (שעשויה מחומר פולימרי מיוחד) באה במגע מתמיד עם שמן המנוע.

אם השמן לא איכותי מספיק, לא עומד במפרט המדויק של פיג'ו (שמתוכנן לעבוד עם החגורה הזו), או לא מוחלף בזמן…

הוא עלול לגרום לחגורה להתנפח, להתקשות, ולהתחיל להתפורר. כמו פירורי עוגיה שנופלים לשמן (אבל הרבה יותר יקר לנקות).

הפירורים האלה נכנסים למערכת הסיכה. הם סותמים את מסנן השמן העדין, עלולים להגיע למשאבת השמן, ואז…

מערכת סיכה פגועה פירושה מנוע שלא מקבל שימון מספיק. וזה המתכון הכי מהיר להרס מנוע.

איך מזהים? לפעמים אין סימנים מקדימים ברורים עד שזה כמעט מאוחר מדי. לפעמים יכולה להידלק נורית לחץ שמן (ואז צריך לעצור מיד!). לפעמים מוסכניק מנוסה יבחין בפירורים כשמרוקנים את השמן בטיפול. הדרך הכי טובה היא בדיקה ויזואלית של החגורה עצמה. מוסכים שמכירים את הבעיה הזו יודעים לבדוק את הרוחב שלה באמצעות כלי מיוחד – אם היא התנפחה מעבר למפרט, זה סימן אזהרה.

איך נמנעים?

  • הקפידו על טיפולי שמן בזמן, אצל מוסך אמין שמכיר את המנוע.
  • ודאו שהמוסך משתמש בשמן מנוע המתאים במדויק למפרט שפיג'ו דורשת למנוע PureTech עם חגורת טיימינג רטובה (זה לא סתם שמן 5W30, יש לו מפרט ספציפי!). זה קריטי!!!
  • בקשו מהמוסך לבדוק את מצב החגורה בטיפולים תקופתיים. עדיף להחליף חגורה בזמן מאשר מנוע.

2. שכבות הפיח המעצבנות: הצטברות פחמן על שסתומי היניקה (קלאסי למנועי הזרקה ישירה כמו THP ו-PureTech)

עוד "מתנה" מעידן ההזרקה הישירה. במנועים מהסוג הזה (שרוב המנועים המודרניים היום הם כאלה), הדלק מוזרק ישר לתוך הצילינדר. זה מעולה ליעילות, אבל זה אומר שהדלק לא "שוטף" את שסתומי היניקה בדרכו פנימה.

אדי שמן ואדים אחרים ממערכת אוורור המנוע מצטברים על שסתומי היניקה ו"נאפים" שם. עם הזמן, זה הופך לשכבה קשה של פיח (קרבון).

מה הבעיה עם הפיח? הוא מפריע לזרימה חלקה של אוויר לתא השריפה, ומונע מהשסתומים להיסגר לגמרי. זה פוגע ביעילות השריפה, בביצועים, ובצריכת הדלק.

איך מרגישים את זה? המנוע מרגיש "חנוק", יש ירידה בכוח, במיוחד בסל"ד נמוך, הרכב עלול לקרטע או לרעוד בסרק, וצריכת הדלק עולה. במקרים קיצוניים, עלולות להופיע תקלות הצתה או אף להידלק נורית מנוע.

איך מטפלים בזה? לרוב, ההצטברות כל כך קשה שתוספים לדלק לא יעזרו. הפתרון היעיל ביותר הוא ניקוי פיזי. השיטה הנפוצה והמומלצת היא "וולנאט בלאסטינג" – יורים חלקיקי קליפות אגוזים בלחץ גבוה על השסתומים. האגוזים מסירים את הפיח בלי לפגוע במתכת, ונשאבים החוצה בקלות. זה טיפול שמתבצע במוסכים שיש להם את הציוד והידע המתאים.

3. נורית המנוע והמסע לפענוח קוד התקלה (לפעמים זה פשוט כמו חיישן מעצבן אחד)

כולנו מכירים את הרגע הזה. אתם נוסעים לכם בכיף, ופתאום… נורית מנוע צהובה מחייכת אליכם מלוח המחוונים.

הדופק עולה. הזיעה מתחילה. מחשבות שחורות על חשבונות מוסך ענק מציפות את הראש.

עצרו! קחו נשימה!

לפעמים הסיבה היא פשוטה יחסית. מחשב המנוע הוא כמו מוח על סטרואידים, שמקבל מידע כל הזמן מאינספור חיישנים: כמה אוויר נכנס, כמה דלק מוזרק, מה הטמפרטורה של הכל, איפה נמצאים גל הארכובה וגל הזיזים בכל רגע נתון, כמה חמצן יש באגזוז, ועוד ועוד.

אם אחד מהחיישנים האלה נותן קריאה לא הגיונית (כי הוא התקלקל, כי יש חוט קרוע, כי מגע התרופף), או אם יש חריגה כלשהי בתפקוד (תערובת דלק-אוויר לא מאוזנת, בעיית הצתה קלה), המחשב מניח שיש בעיה ומדליק את הנורית.

מה יכול לגרום לנורית מנוע ב-3008 (ובכל רכב מודרני בעצם)?

  • חיישן למדא (חיישן חמצן באגזוז) תקול – נפוץ יחסית.
  • כשל הצתה: סליל הצתה או פלאג תקול.
  • חיישן מיקום גל ארכובה או גל זיזים – יכול לגרום גם לבעיות התנעה.
  • בעיות קטנות במערכת אידוי הדלק (EVAP) – לפעמים אפילו פקק דלק שלא סגור טוב!
  • דליפות וואקום במערכת היניקה.
  • בעיות במערכת ההזרקה (מזרק מלוכלך או תקול).

מה עושים? הולכים למוסך עם סורק תקלות! הסורק "מדבר" עם מחשב הרכב, קורא את קוד התקלה ששמור בזיכרון, ולרוב מצביע על הכיוון לבעיה.

לפעמים התיקון הוא פשוט יחסית: החלפה של החיישן או החלק התקול. זה עדיין דורש תשלום, אבל זה לרוב לא סוף העולם ורחוק משיפוץ מנוע.

מי אשם כשיש תקלה במנוע? (רמז: לרוב לא אתם, אלא… החיים!)

בואו נוציא את האוויר מחדר האשמה. תקלות קורות. רכבים מתבלים.

מנועים מודרניים, כמו שאמרנו, הם מורכבים ועובדים קשה.

יש כמה דברים שבהחלט משפיעים על "בריאות" המנוע ועל הסיכוי לתקלות לאורך זמן:

  • הזנחת טיפולים תקופתיים: זה כמו לא ללכת לרופא שיניים שנים. בסוף החשבון מגיע. שמן מנוע ישן מאבד את יכולות הסיכה, הקירור והניקוי שלו. פילטרים נסתמים. בלאי מצטבר.
  • איכות החומרים המתכלים: שמן מנוע לא מתאים (במיוחד ב-PureTech!), דלק מאיכות ירודה, פילטרים זולים – כל אלה יכולים לגרום נזק מצטבר.
  • סגנון נהיגה: נהיגה אגרסיבית מאוד, נסיעות קצרות מאוד בתוך העיר שבהן המנוע לא מגיע לטמפרטורת עבודה אופטימלית, עומסים כבדים קבועים – כל אלה מגבירים את הבלאי והסיכוי להצטברות פיח.
  • תנאי סביבה: אקלים חם (ברוכים הבאים לישראל!), אבק, נסיעה בכבישים משובשים – כל אלה משפיעים על הרכב כולו, כולל הרכיבים העדינים במנוע.
  • קילומטראז' וגיל: זה פשוט בלאי טבעי. אחרי עשרות ומאות אלפי קילומטרים, חלקים פשוט מתעייפים.

הבשורה הטובה היא שעל רוב הגורמים האלה יש לכם שליטה מסוימת. וזה בדיוק מה שיחסוך לכם כסף ודאגות.

6 סימנים ברורים שהפיג'ו 3008 שלכם צועקת "עזרה!" (ומתי לעצור מיד)

הרכב שלכם הוא לא קופסה אטומה. הוא משדר לכם כל הזמן. אם תלמדו להקשיב, תוכלו למנוע הרבה צרות גדולות.

הנה כמה סימנים שדורשים מכם פעולה מיידית (או קרובה לכך):

  1. רעשים מתכתיים חזקים או נקישות מהמנוע: לא תיקתוק קל מדי פעם, אלא רעש חריג ובולט שלא היה קודם. זה יכול להעיד על בעיות רציניות ברכיבים פנימיים.
  2. ירידה פתאומית ודרסטית בכוח המנוע: הרכב מרגיש "מת", בקושי מגיב ללחיצה על הגז. זה סימן למשהו משמעותי שקורה.
  3. רעידות חמורות בכל מצבי הנהיגה (או בסרק בלבד, בצורה חריגה): אם הרכב "קופץ" או רועד בצורה לא מוכרת, זה יכול להעיד על בעיית הצתה חמורה, בעיית דלק קשה, או אפילו משהו מכני.
  4. עשן סמיך בצבע לא סטנדרטי מהאגזוז: עשן כחול (שריפת שמן), עשן לבן סמיך מאוד (נוזל קירור נשרף – סכנה לראש מנוע!), עשן שחור חזק (תערובת עשירה מדי, בזבוז דלק ובלאי קטליזטור).
  5. נורית לחץ שמן אדומה נדלקת: עצור את הרכב מיד במקום בטוח! לחץ שמן נמוך = הרס מנוע מהיר מאוד. אל תמשיכו לנסוע אפילו מטר.
  6. מד חום המנוע עולה לאזור האדום / נורית התחממות אדומה נדלקת: עצור את הרכב מיד במקום בטוח! התחממות יתר יכולה לגרום נזק קטסטרופלי למנוע (ראש מנוע, אטמים וכו'). אל תמשיכו לנסוע ואל תפתחו את מערכת הקירור כשהיא חמה!

במקרים של סימנים 5 ו-6, העצירה המיידית היא הדבר היחיד שיכול להציל את המנוע שלכם ממוות בטוח ויקר להחריד. במקרים האחרים, גשו לבדיקה במוסך בהקדם האפשרי.

כמה שאלות שמתרוצצות בראש בזמן שאנחנו מדברים על מנועים…

  • שאלה: שמעתי שה-1.2 PureTech אוכל שמן. זה נכון?

    תשובה: מנועים מודרניים, קטנים וממוגשים, אכן נוטים לצרוך כמות מסוימת של שמן בין טיפולים. זה לא בהכרח מעיד על תקלה, אבל צריכה מופרזת כן יכולה להצביע על בעיה (למשל, הצטברות פיח שגורמת לשסתומי שמן להיתקע, או בלאי בטבעות). חשוב לבדוק את מפלס השמן באופן קבוע (אחת לחודש!) ולמלא במידת הצורך עם השמן הנכון.
  • שאלה: האם כדאי לנקות פיח גם אם אין סימנים ברורים?

    תשובה: דעות חלוקות בנושא, וזה תלוי גם בסגנון הנהיגה והקילומטראז'. אם אתם נוסעים בעיקר נסיעות קצרות בעיר, הצטברות הפיח מהירה יותר. ניקוי מונע אחרי קילומטראז' מסוים (למשל, 80-100 אלף ק"מ) יכול להאריך את חיי המנוע ולשמור על ביצועים, אבל זה לא טיפול חובה לכולם. התייעצו עם מוסך שמכיר את המנועים האלה.
  • שאלה: נדלקה לי נורית מנוע צהובה, הרכב נוסע כרגיל. מסוכן לנסוע כך?

    תשובה: אם הנורית צהובה (ולא אדומה מהבהבת) והרכב נוסע כרגיל (אין ירידה בכוח, רעידות, רעשים חריגים), זה לרוב אומר שמדובר בתקלה שלא דורשת עצירה מיידית, אבל כן דורשת בדיקה בהקדם. אל תזניחו את זה. גשו למוסך בימים הקרובים לסריקה וזיהוי התקלה. נסיעה ממושכת עם נורית דולקת, גם אם אין סימנים נוספים, עלולה לגרום לנזק מצטבר (למשל לקטליזטור אם יש בעיית תערובת דלק).
  • שאלה: כל כמה זמן צריך להחליף שמן מנוע ב-3008?

    תשובה: לפי הוראות יצרן, לרוב מדובר על 15,000-20,000 ק"מ או שנה, המוקדם מביניהם. עם זאת, מוסכים רבים ואנשי מקצוע ממליצים בחום להחליף שמן בתדירות גבוהה יותר, במיוחד באקלים חם כמו ישראל ועם נסיעות קצרות מרובות בעיר. החלפה כל 10,000 ק"מ או שנה יכולה להאריך משמעותית את חיי המנוע, ובמיוחד את חיי חגורת הטיימינג ה"רטובה" ב-PureTech.
  • שאלה: האם כל מוסך יכול לטפל בתקלות מנוע ב-3008?

    תשובה: תקלות בסיסיות (החלפת פלאגים, פילטרים) כן. אבל תקלות מורכבות יותר, במיוחד כאלה הקשורות לחגורת הטיימינג ה"רטובה", הצטברות פיח, או חיישנים מורכבים, דורשות מוסך עם ידע וניסיון ספציפיים במנועי PSA (פיג'ו-סיטרואן). ודאו שלמוסך יש את כלי האבחון המתאימים (סורק תקלות שיודע לקרוא קודים של פיג'ו כמו שצריך) ואת הכלים המיוחדים לטיפולים כמו החלפת חגורת טיימינג.

השקעה חכמה: איך למנוע תקלות מנוע יקרות מראש?

כמו בבריאות שלנו, גם בבריאות הרכב: מניעה עדיפה פי אלף על ריפוי.

וכאן, מניעה שווה המון כסף שנשאר אצלכם בכיס.

1. טיפולים תקופתיים הם החברים הכי טובים שלכם (ואל תתקמצנו על שמן!)

זה באמת כלל הזהב.

עקבו אחרי לוח הזמנים של היצרן, ואפילו הקדימו טיפולים אם הרכב נוסע בתנאים קשים (עיר, חום, אבק).

הדבר הכי חשוב? השמן! ודאו, ודאו, ודאו שהמוסך משתמש בשמן מנוע שעומד במפרט המדויק שנדרש על ידי פיג'ו לדגם ולשנתון שלכם. במיוחד ב-PureTech! זה לא עניין שולי, זה קריטי לחיי המנוע וחגורת הטיימינג.

אל תתפתו להצעות זולות על שמנים "סטנדרטיים". ההבדל במחיר זעיר לעומת הנזק הפוטנציאלי.

2. הקשיבו לרכב: סימנים קטנים היום חוסכים צרות גדולות מחר

הרכב לא מקרטע סתם. רעש מוזר לא מופיע בלי סיבה.

אם אתם מבחינים בשינוי כלשהו בהתנהגות הרכב, בצלילים שהוא משמיע, בריחות, או בביצועים – גשו לבדוק.

זיהוי מוקדם של בעיה מאפשר לרוב תיקון פשוט וזול יחסית, לפני שהיא מסלימה וגוררת נזק גדול יותר.

3. בדקו נוזלים בעצמכם: זה קל, זה חשוב, וזה בידיים שלכם

למדו איך לבדוק את מפלס שמן המנוע ואת מפלס נוזל הקירור. זה לוקח פחות מחמש דקות.

עשו את זה לפחות פעם בחודש או לפני נסיעה ארוכה.

מפלס שמן נמוך מדי מסוכן. מפלס נוזל קירור נמוך מדי יכול לגרום להתחממות יתר הרסנית. להיות "על זה" יכול למנוע קטסטרופה.

שורה תחתונה: פיג'ו 3008 ואתם – סיפור הצלחה עם קצת תשומת לב

אז כן, למנועי הפיג'ו 3008 יש את נקודות התורפה שלהם, כמו לכל מכונה מודרנית ומורכבת.

חגורת טיימינג שרגישה לשמן לא מתאים, הצטברות פיח מעצבנת, וחיישנים עדינים – אלה חלק מהאתגרים.

אבל האמת היא שהאתגרים האלה ניתנים לניהול.

עם הידע הנכון (שעכשיו יש לכם!), תחזוקה מונעת קפדנית (במיוחד הקפדה על שמן איכותי ונכון ל-PureTech), ותגובה מהירה לסימנים שהרכב משדר לכם…

אתם יכולים ליהנות מהפיג'ו 3008 שלכם המון המון שנים. במינימום תקלות יקרות ובמקסימום שקט נפשי.

אל תחסכו על הדברים הלא נכונים (שמן איכותי, טיפולים בזמן). השקעה קטנה לאורך זמן חוסכת לכם הון עתק של תיקונים גדולים ומיותרים.

עכשיו, כשאתם מצוידים בידע הזה, אתם לא רק בעלי רכב. אתם שותפים מודעים ומנהלים חכמים של הבריאות המכנית שלו.

צאו לדרך! תיהנו מהנסיעה, תיהנו מהרכב המדהים הזה, וזכרו: הקשבה ותחזוקה הם המפתח לחיים ארוכים ומאושרים יחד.

סעו בכיף ובזהירות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *