אוקיי, בואו נודה באמת. אתם עומדים מול מדף שמני המנוע בחנות החלפים או במוסך, והעיניים שלכם מתחילות לרצד. 10w40, 5w30, 0w20, ואז פתאום… 15w40. מספרים, אותיות, בלאגן. רגע, את השמן הזה אני מכיר… או שלא? נשמע מוכר, כבד כזה, של פעם. אבל רגע, האם הוא מתאים לרכב שלי? האם הוא בכלל מתאים למשהו שזז על הכביש בישראל בשנת 2024?
אם שאלתם את עצמכם את השאלות האלה, או סתם סקרנים לגלות את האמת מאחורי אחד השמנים ה"קלאסיים" בעולם הרכב, הגעתם בדיוק למקום הנכון.
תתכוננו להבין אחת ולתמיד מי צריך את השמן הזה, מי בשום פנים ואופן לא, ולמה לעזאזל יש כל כך הרבה מספרים על הבקבוק.
אנחנו הולכים לצלול עמוק, אבל בקטע כיפי וקל לעיכול. אז תתרווחו, תשכחו מכל מה שחשבתם שאתם יודעים, ובואו נתחיל.
15W40: רגע, מה המספרים האלה בכלל אומרים לי בחיים?
בואו נשים את הקלפים על השולחן.
המספרים על בקבוק השמן נראים כמו איזה קוד סודי, נכון? 15W-40.
זה לא מקרי, וזה גם לא גיל השמן או מספר המזל של הרכב שלכם. יש מאחוריהם היגיון פשוט (יחסית).
המספר הראשון, זה שצמוד ל-W (קיצור של Winter, חורף, תאמינו או לא), מספר לנו כמה השמן "נוזלי" או "צמיג" כשהוא קר.
כשהמנוע כבוי וקפוא (טוב, לא ממש קפוא בישראל, אבל אתם מבינים את הרעיון), השמן צריך לזרום מהר כדי להגיע לכל פינה במנוע בשנייה שהוא מתניע.
מספר נמוך יותר ליד ה-W אומר שהוא זורם טוב יותר בקור.
אז מה זה אומר שמן 15W?
- שהוא די סמיך כשהוא קר, יחסית לשמנים מודרניים כמו 0W או 5W.
- הוא זורם פחות בקלות בהתנעה קרה לעומתם.
- זה היה אחלה לימים עברו, או למנועים מסוימים מאוד.
ועכשיו למספר השני, ה-40.
זה המספר החשוב שמייצג את הצמיגות של השמן כשהמנוע חם, כלומר, כשהוא עובד בטמפרטורת הפעולה הרגילה שלו (שמגיעה בקלות ל-100 מעלות צלזיוס ויותר).
ככל שהמספר הזה גבוה יותר, כך השמן שומר על "עובי" גדול יותר בחום גבוה.
שמן 40 אומר:
- שהוא יחסית סמיך בחום.
- הוא יוצר שכבת סיכה חזקה ועמידה יותר בטמפרטורות גבוהות, מה שיכול להיות מעולה לעומסים כבדים.
- אבל… הוא פחות מתאים למרווחים סופר צרים במנועים מודרניים.
אז 15W40 זה שמן שמתנהג כמו שמן 15W כשהוא קר (די סמיך) ומתנהג כמו שמן 40 כשהוא חם (די סמיך גם כן, יחסית לשמנים "דקים" יותר).
זה שילוב שפעם היה נפוץ בטירוף, בעיקר כי טכנולוגיית השמנים וטכנולוגיית המנועים היו שונות בתכלית.
הסיפור האמיתי: לאיזה מנועים 15W40 היה (או עדיין) ה-Match המושלם?
עכשיו מגיעים לבשר העיקרי.
למי השמן הזה באמת התאים?
התשובה הקצרה והמפתיעה (אולי?) היא: לא לרוב המכוניות הפרטיות שאתם רואים היום על הכביש.
ה-15W40 כיכב (ולפעמים עדיין מככב) בשני תחומים עיקריים, ועוד אחד קטן ונוסטלגי:
1. עולם ה-Heavy Duty: המנועים שלא מפחדים לעבוד קשה (וגם לא משמנים סמיכים)
תחשבו משאיות כבדות. אוטובוסים שחוצים מדינה. טרקטורים ענקיים בשדות. דחפורים, מנופים, גנרטורים תעשייתיים שמספקים חשמל לבית חולים או למפעל שלם. כלים שעובדים שעות על גבי שעות, סוחבים משאות כבדים, מתמודדים עם עליות תלולות, ומגיעים לטמפרטורות עבודה גבוהות מאוד תחת עומס מתמיד.
מנועים אלה, במיוחד אלה שתכננו אותם לפני עידן הננו-טכנולוגיה ודיוקי העשיריות של המיקרון, בנויים חזק, עם מרווחים קצת יותר "סלחניים" בין החלקים הנעים.
שמן 15W40, עם הצמיגות הגבוהה שלו בחום, מספק שכבת הגנה עבה ויציבה שמצליחה להתמודד עם הלחצים והעומסים האדירים במנועים האלה.
הוא מונע מגע מתכת-במתכת בתנאים קיצוניים ושומר על המנוע מפירוק מהיר.
- למה זה עבד שם? כי המנועים האלה תוכננו לזה. כי הם היו צריכים שמן שישרוד חום, עומס, וכמויות פיח עצומות (במיוחד מנועי דיזל כבדים). כי המשאבות שלהם ידעו להתמודד עם הצמיגות הזאת בקור (גם אם עם קצת יותר קושי ורעש בהתנעה). שמני 15W40 המיועדים ל-Heavy Duty מכילים חבילת תוספים אגרסיבית שנועדה לנקות ולפזר כמויות אדירות של פיח.
2. רכבי דיזל פרטיים (של פעם, נו): כשהדיזל עוד היה "פשוט" יותר
זוכרים את ימי הדיזלים הישנים? הפג'ו 405 דיזל, הרנו 19 דיזל, או אפילו הדיזלים הראשונים של פולקסווגן וסובארו בשנות ה-90?
אלה שהיו מרעישים, קצת מעשנים, אבל נוסעים על ריח של סולר?
חלק נכבד מהם, במיוחד אלה שיוצרו בשנות ה-80, ה-90 ותחילת ה-2000, המליצו ואף דרשו שמן 15W40.
למה? סיבות דומות לעולם ה-Heavy Duty:
- המנועים היו עם מרווחים גדולים יותר, פחות מדויקים מהיום.
- שמן 15W40 סיפק הגנה טובה למנועים האלה, במיוחד באקלים חם כמו שלנו.
- ושוב, הוא היה מסוגל להתמודד עם כמות הפיח הגדולה שמנועי דיזל ישנים יצרו. שמני 15W40 לדיזל הכילו תוספים מיוחדים לפזר פיח ולמנוע סתימות.
3. מנועי בנזין קלאסיים / ישנים מאוד: דור הסבים והסבתות של המנועים
אמנם פחות נפוץ בצמיגות הספציפית הזו (יותר נפוץ היה 20W50), אבל יש מנועי בנזין ישנים מאוד (באמת ישנים, משנות ה-70 וה-80 ואפילו לפני) שתוכננו סביב שמנים צמיגים יחסית.
לפעמים המפרט המקורי שלהם כלל 15W40 או שמנים קרובים.
אלה בדרך כלל לא מנועים מתוחכמים במיוחד, עם טכנולוגיה יחסית בסיסית.
הצמיגות הגבוהה עזרה לספק הגנה במרווחים הגדולים יותר שנוצרו גם מבלאי טבעי לאורך שנים רבות של עבודה.
אז למה המכונית החדשה (או אפילו בת עשר) שלכם לא תרצה לראות 15W40 בחיים שלה?
ופה מגיע הקאץ' הגדול. העולם זז קדימה. בטח שבעולם הרכב.
מנועים הפכו קטנים יותר, חזקים יותר, חסכוניים יותר, ומזהמים פחות בהרבה (יחסית, כן?).
כל זה קרה בזכות הנדסה מטורפת, חומרים חדשים, ודיוקים שלא היו קיימים פעם. מילימטרים הפכו למיקרונים.
מנועים מודרניים בנויים עם מרווחים זעירים בין החלקים הנעים.
המעברים שדרכם זורם השמן – דקים יותר, ארוכים יותר.
הם דורשים שמן שזורם בקלות ובמהירות מטורפת, במיוחד בהתנעה קרה, כדי להגיע לכל מקום בשנייה שהמנוע מתחיל לעבוד ולמנוע שחיקה הרסנית ברגעים הראשונים.
שמן 15W40, עם הצמיגות היחסית גבוהה שלו כשהוא קר, פשוט יתקשה לזרום מספיק מהר במנועים האלה.
הוא לא יגיע לכל הנקודות הקריטיות בזמן. הוא יגרום לבלאי מיותר, במיוחד ברכיבים עדינים כמו מרימי שסתומים הידראוליים (שנמצאים בהרבה מנועים מודרניים).
וזה רק ההתחלה.
עוד כמה סיבות טובות (מאוד!) למה לא לגעת ב-15W40 ברכב מודרני:
- מעברי שמן צרים זה עסק מסוכן: השמן הסמיך יתקשה לעבור בהם, מה שיכול לגרום לחוסר סיכה בנקודות קריטיות, עליית טמפרטורה מקומית, ונזק מצטבר.
- משאבות שמן עובדות שעות נוספות (ומתות מוקדם): המשאבות במנועים מודרניים מתוכננות לשאוב שמנים דלילים יותר. שימוש בשמן סמיך מדי יגרום להן לעבוד קשה מדי, לצרוך יותר אנרגיה (דלק!), להתחמם, ואפילו להתקלקל בטרם עת. תיקון משאבת שמן זה לא משהו שהכיס שלכם ישמח לפגוש.
- חיסכון בדלק? תשכחו מזה: שמנים דלילים יותר (כמו 0W20 או 5W30) מפחיתים משמעותית את החיכוך הפנימי במנוע, מה שתורם לחיסכון בדלק. שמן 15W40 פשוט בזבזני יותר מבחינת צריכת דלק, כי המנוע צריך להשקיע יותר אנרגיה כדי "לערבל" אותו.
- מערכות פליטה רגישות כמו תינוק: מנועים מודרניים מצוידים במערכות מתוחכמות להפחתת זיהום אוויר – ממירים קטליטיים ברכבי בנזין, ומסנני חלקיקי דיזל (DPF) ברכבי דיזל. שמני 15W40 מסורתיים מכילים רמות גבוהות יותר של תוספים על בסיס אבץ וזרחן (הנקראים ZDDP). תוספים אלה נהדרים להגנה נגד שחיקה במנועים ישנים, אבל הם רעילים למערכות סינון הפליטה המודרניות. שימוש בשמן כזה יהרוס את המערכות האלה במהירות ויעלה לכם הון תועפות (החלפת DPF זה בכיסים עמוקים מאוד). לכן שמנים מודרניים עומדים בתקני "Low-SAPS" (רמות נמוכות של סולפטים, אפר, זרחן וגופרית) שה-15W40 לא עומד בהם.
- אחריות יצרן? שלום ולא להתראות: ברכב יחסית חדש, שימוש בשמן שלא תואם את מפרט היצרן מבטל את אחריות הרכב באופן מיידי וללא עוררין. לא שזה רלוונטי לרכב משנת 95', אבל לכל רכב טיפה יותר חדש – זו סיבה מספיק טובה לברוח מהשמן הזה כאילו יש לו אבעבועות שחורות.
אז איך תדעו ב-100% מה השמן שהרכב שלכם צריך באמת? יש רק תשובה אחת.
כל הדיבורים על 15W40, 5W30, 0W20, מנועים ישנים, מנועים חדשים… כל זה מידע חשוב, עוזר להבין, אבל בסוף, יש רק מקום אחד שהוא הסמכות העליונה.
המקום הזה הוא ספר הרכב (Owner's Manual) שלכם. כן, כן. הפמפלט המשעמם הזה שיושב בתא הכפפות ומעלה אבק.
היצרן של הרכב שלכם, מי שתכנן ובנה אותו מאפס, הוא היחיד שיודע בדיוק איזה שמן מתאים למנוע הספציפי הזה, בתנאי העבודה הספציפיים שעבורם הרכב תוכנן (כולל אקלים!).
שם, בספר הקטן והמפויח הזה (שכדאי שתמצאו!), תמצאו את המפרט המדויק של השמן הנדרש.
לא רק הצמיגות (ה-15W40 הזה), אלא גם ובעיקר ה-תקן או המפרט (API, ACEA, תקנים של יצרנים ספציפיים כמו VW, BMW, Mercedes, Ford, GM, ועוד).
המפרט הזה הרבה פעמים חשוב יותר מהצמיגות עצמה! הוא מציין את חבילת התוספים שהשמן חייב להכיל (או לא להכיל) כדי להגן על המנוע, להיות תואם למערכות בקרת הפליטה, ולעמוד בדרישות הייחודיות של המנוע הספציפי שלכם.
השורה התחתונה והכי חשובה: תזרקו הצדה ניחושים, עצות מ"ההוא מהשכונה" (סליחה ההוא מהשכונה, אבל בענייני שמן מנוע מדויק – פחות), וגם חלק ממה שקראתם באינטרנט אם הוא לא מבוסס על מפרט יצרן רשמי.
תפתחו את הספר. תמצאו את הפרק על שמנים ונוזלים. ושם תקבלו את התשובה האולטימטיבית. נקודה.
מותר להשתמש ב-15W40 אם המנוע "אוכל" שמן? הכל מיתוסים ואגדות אורבניות?
יש כמה "טיפים" שעוברים מפה לאוזן (או מקבוצת פייסבוק אחת לשנייה, בקטע ציני קצת) לגבי שמן 15W40.
בואו ננפץ כמה מהם, כי לשמוע זה בחינם, אבל ליישם עולה הרבה.
מיתוס 1: "המנוע שלי ישן ושחוק, הוא אוכל קצת שמן. 15W40 סמיך יותר, אז הוא יעזור לו לאכול פחות שמן! איזה גאון אני!"
המציאות: נכון, שמן סמיך יותר *אולי* יצליח "להתאפק" קצת יותר ולעבור פחות דרך גומיות שסתומים או רינגים שחוקים. אבל זה פתרון זמני וחלקי במקרה הטוב, ובעיקר מטעה. זה כמו לשים פלסטר על פצע פתוח שמצריך תפרים עמוקים. זה לא פותר את הבעיה האמיתית של הבלאי שגורם לצריכת שמן מוגברת, וזה יכול לגרום לבעיות אחרות וחמורות יותר (כמו הזכרנו – זרימה פחות טובה, עומס על המשאבה, פגיעה במערכות פליטה אם הן קיימות, בלאי מוגבר בהתנעה קרה).
הפתרון הנכון לשחיקת מנוע וצריכת שמן הוא לא להחביא אותה עם שמן לא מתאים, אלא לטפל בשחיקה עצמה. כן, זה עולה יותר בטווח הקצר, אבל חוסך נזק רציני בהמשך.
מיתוס 2: "כל שמן מנוע זה אותו דבר, העיקר שיש נוזל שחור שם בפנים והוא מגיע לגובה הנכון במדיד."
המציאות: פשוט לא. בשום אופן לא. מי שאומר את זה כנראה נשאר איפשהו בשנות ה-70 של המאה הקודמת. שמן מנוע מודרני הוא תוצר הנדסי מדהים, היי-טק אמיתי, שמכיל שמן בסיס איכותי (סינתטי, חצי סינתטי או מינרלי) ותוספים מורכבים ויעודיים שנועדו לבצע משימות ספציפיות מעבר לסיכה גרידא: ניקוי פיח ומשקעים, פיזור פיח עדין, הגנה מפני שחיקה קיצונית בנקודות לחץ גבוהות, הגנה מפני קורוזיה, שמירה על צמיגות יציבה בטמפרטורות שונות (מדליל בקור וסמיך מספיק בחום), הפחתת קצף, ועוד ועוד.
שימוש בשמן לא מתאים למפרט היצרן זה כמו לשים דלק במקום נוזל קירור, או שמן זית במקום שמן ברקס. זה פשוט לא יעבוד טוב, זה לא יגן על המנוע כמו שצריך, וזה יכול לגרום נזק חמור ובלתי הפיך.
מיתוס 3: "בקיץ החם של ישראל, עדיף שמן 15W40 כי הוא יותר סמיך ועמיד בחום, גם אם היצרן המליץ על 5W30 או 10W40."
המציאות: מיתוס מסוכן. שמן מולטי-גרייד (כמו 5W30, 10W40, או 15W40) מתוכנן לשמור על צמיגות מתאימה גם בטמפרטורות סביבה משתנות (מקפיא באירופה ועד גיהינום בישראל) וגם בטמפרטורת עבודה קבועה (והגבוהה) של המנוע עצמו. אם היצרן המליץ על 5W30 לרכב שמיובא ונמכר בישראל, זה כי המנוע שלו תוכנן לעבוד עם הצמיגות הספציפית הזאת גם בשיא הקיץ הישראלי הלוהט. הצמיגות ה"חמה" (המספר השני) כבר לוקחת בחשבון את הטמפרטורה הגבוהה של המנוע. שמן 15W40 יהיה פשוט סמיך מדי עבורו גם בחום העבודה, ויגרום לבעיות שדיברנו עליהן.
שוב, חוזרים לספר הרכב! הוא יודע הכי טוב מה נכון לאקלים ולמנוע שלכם יחד.
עוד שאלות בוערות על שמן מנוע ותשובות קצרות וממוקדות (כי אין לנו כל היום, נכון?)
אספנו לכם כמה שאלות שעולות תמיד כשמדברים על שמנים, במיוחד בהקשר של 15W40:
- שאלה: אם בטעות שמתי קצת 15W40 ברכב מודרני שמצריך 5W30 או 0W20, מה קורה? יש לי פאניקה קלה.
- תשובה: אל תיכנסו לפניקה מיד, אבל גם אל תזלזלו. תלוי בכמות ששמתם ובעד כמה הרכב "מודרני". כמות קטנה (נגיד, פחות מליטר על מנוע שמכיל 5-6 ליטר) כנראה לא תהרוס את המנוע ברגע, אבל בהחלט עלולה לפגוע בביצועים, בחיסכון בדלק, ובעיקר במערכות הפליטה הרגישות (DPF/ממיר) לאורך זמן. ההמלצה הגורפת והחד משמעית היא: להחליף את כל השמן והפילטר בהקדם האפשרי לשמן הנכון על פי מפרט יצרן. אל תמתינו לטיפול הבא! זה הסיכון הכי זול שתיקחו.
- שאלה: האם 15W40 הוא תמיד שמן מינרלי?
- תשובה: לרוב כן, במיוחד אלה המיועדים ל-Heavy Duty ורכבים ישנים. הבסיס לרוב יהיה מינרלי. אבל יש גם שמנים חצי סינתטיים ואפילו סינתטיים מלאים בצמיגות הזו, לשימושים מאוד ספציפיים או כדי לעמוד בתקנים מודרניים יותר (שיכולים לכלול 15W40 כצמיגות אחת אפשרית). תמיד לבדוק את התיאור המלא של המוצר ואת התקנים שמודפסים על האריזה! שם טמונה האמת.
- שאלה: אפשר לערבב שמן 15W40 עם שמנים אחרים בצמיגות שונה או סוג אחר (נגיד, חצי סינתטי עם סינתטי מלא)?
- תשובה: עדיף להימנע מזה בכל מחיר כפעולה יזומה. ערבוב שמנים עם מפרטים, צמיגויות, ובעיקר חבילות תוספים שונות עלול לפגוע בחבילת התוספים של כל אחד מהם, להקטין את יעילות הסיכה, ואף ליצור משקעים ובוצה במנוע. במקרה חירום קיצוני של חוסר שמן קריטי באמצע הדרך, עדיף להוסיף כמות קטנה של שמן עם צמיגות דומה (כמו 10W40 אם אין ברירה) שעומד לפחות בחלק מהתקנים הנדרשים לרכב שלכם רק כדי להגיע למוסך הקרוב ולהחליף את הכל. אבל זה לא מומלץ לטווח ארוך בשום פנים ואופן.
- שאלה: אם הרכב שלי ישן (נגיד שנת 2000), האם בטוח להשתמש ב-15W40?
- תשובה: רק ורק אם ספר הרכב או מפרט היצרן הרשמי (שפורסם בזמנו על ידי היצרן לרכב הספציפי הזה) מציין במפורש צמיגות 15W40 ואת התקנים התואמים. שנת ייצור היא רק קריטריון אחד. סוג המנוע, הטכנולוגיה שלו, והמלצות היצרן הספציפיות הם הקובעים. הרבה רכבים משנת 2000 כבר תוכננו לעבוד עם שמנים פחות צמיגים כמו 10W40, 5W40, או אפילו 5W30, כדי לשפר חיסכון בדלק ולעמוד בתקני זיהום מחמירים יותר שהתחילו אז.
- שאלה: האם שמן 15W40 תמיד יותר זול משמנים מודרניים? והאם זו סיבה מספיק טובה להשתמש בו?
- תשובה: לרוב הוא יהיה זול יותר משמן סינתטי מלא בצמיגות מודרנית. שמנים מינרליים לרוב זולים יותר לייצור. אבל "זול" זה אף פעם לא קריטריון לבחירת שמן מנוע! השימוש בשמן לא מתאים למנוע עלול לגרום לנזקים שעלות תיקונם גבוהה פי עשרות ואף מאות מונים ממחיר השמן הנכון. משאבת שמן שנדפקה, טורבו שהלך, DPF שהתסתם – כל אלה עולים הון תועפות. אל תחסכו על הדבר שהכי חשוב לבריאות ואריכות ימים של המנוע שלכם. זה כמו לחסוך על האוכל שלכם.
בסוף, מה הסיפור האמיתי של שמן 15W40? לסכם את הכל בקלילות.
אז בואו נסגור את הפינה הזו כמו שצריך, בלי להשאיר לכם ספק.
שמן 15W40 הוא לא שמן מנוע "רע". הוא פשוט שמן עם ייעוד ספציפי מאוד.
הוא שמן מצוין… למה שהוא נועד. כלומר, בעיקר למנועי דיזל כבדים מאוד (משאיות, אוטובוסים, ציוד מכני הנדסי), ולחלק קטן מאוד וספציפי של רכבי דיזל ובנזין פרטיים ישנים מאוד, שכך צוין במפורש במפרט היצרן המקורי שלהם משנות ה-80 וה-90.
הוא לא מתאים, ברוב מוחלט של המקרים, לרכבים פרטיים מודרניים, גם לא כאלה בני 10-15 שנים. ואם יש לכם רכב היברידי או עם מערכת עצור-סע, אז בכלל תברחו ממנו כאילו הוא מפלצת עם 8 ראשים.
הסיבה פשוטה וחשובה: מנועים מודרניים בנויים בדיוקים הרבה יותר גבוהים, דורשים שמנים דלילים יותר לזרימה מהירה והגנה מיטבית (במיוחד בהתנעות קרות!), ויש להם מערכות פליטה סופר רגישות לתוספים המיושנים יותר שמצויים בשמני 15W40.
המסר הברור והחד משמעי שלנו אליכם, קוראי Carguru האלופים, כי אתם ראויים לדעת את האמת המלאה: לפני שאתם קונים שמן, פותחים מכסה מנוע, ושופכים פנימה משהו שנראה לכם מתאים או היה לכם פעם באוטו הקודם – תבדקו בספר הרכב שלכם!
שם נמצאת האמת הטהורה והמלאה, ללא בלבול, לגבי מה שהמנוע שלכם צריך כדי לעבוד כמו שצריך, להאריך ימים, ולשמור על הביצועים וצריכת הדלק שהיצרן הבטיח.
תשמרו על המנוע שלכם, הוא הלב של הרכב והחלק היקר ביותר בדרך כלל.
והלב הזה, כמו הלב שלכם, צריך את התזונה הנכונה בשביל להמשיך לפעום חזק ובריא לאורך שנים.
ובמקרה של מנועים, התזונה הזאת באה בצורת שמן מנוע ספציפי ומדויק, עם הצמיגות והתקנים הנכונים.
אז נכון שחשוב לחסוך, אבל יש דברים שפשוט לא מתפשרים עליהם. שמן מנוע הוא אחד מהם. תחסכו על הכל, רק לא על זה. באמת שזה ישתלם לכם בענק בטווח הארוך.
סעו בזהירות, ובשמן הנכון!