Skip to content
דף הבית » קיה ספורטאז אוכלת שמן מנוע? – הכירו את התקלה שהחברה מסתירה מכם!

קיה ספורטאז אוכלת שמן מנוע? – הכירו את התקלה שהחברה מסתירה מכם!

האם קיה ספורטאז' שלך צמא יותר ממה שחשבת? האמת על שמן מנוע מתגלה!

אוקיי, בואו נדבר רגע בפתיחות. יש מצב שיש לכם קיה ספורטאז', אחד הג'יפונים הכי פופולריים ואהובים בארץ, ובדיוק כמו רבים אחרים, שמעתם את הלחישות האלה… אלה שאומרות שהחבר הנאמן על ארבעה גלגלים שלכם נוטה לשתות שמן מנוע כאילו אין מחר. האם זו אגדה אורבנית? או שיש בזה משהו? ואם כן, מה לעזאזל עושים עם זה? נכון, זה יכול להיות קצת מלחיץ לחשוב על זה, במיוחד כשהרכב מרגיש פיקס. אבל אל דאגה, לפני שאתם רצים למלא מלא שמן או חמור מכך, פותחים את גוגל ושוקעים לתוך ים של פורומים וחוות דעת סותרות ומלחיצות, תדעו שאתם בדיוק במקום הנכון. המטרה שלנו כאן היא לשים את כל הקלפים על השולחן, בצורה הכי מקצועית שיש אבל בלי הפלצנות המיותרת, ולעשות לכם סדר אחת ולתמיד בנושא ה"צריכת שמן" המדוברת של הספורטאז'. אנחנו הולכים לצלול לעומק, להבין ממה זה נובע (רמז: לא תמיד זה כזה נורא כמו שחושבים), למה חשוב לשים לב, ומה אתם יכולים לעשות כדי להיות רגועים ולשמור על המנוע שלכם במצב מעולה. אז קחו נשימה עמוקה, ותתכוננו לגלות את כל מה שצריך לדעת, ואפילו קצת יותר. אנחנו מבטיחים שעד סוף המאמר הזה, תהיו מומחים קטנים בעצמכם (לפחות בנושא הזה), ולא תרגישו צורך לחזור ולחפש מידע נוסף. יאללה, בואו נתחיל.

מה הסיפור הגדול? למה בכלל מדברים על צריכת שמן בספורטאז'?

הספורטאז' הוא רכב פנטסטי. נוח, מרווח, נראה טוב, ובעיקר – פופולרי בטירוף. הוא נמצא כמעט בכל פינה בארץ. אבל עם הפופולריות באה גם תשומת לב גדולה, ולפעמים גם דיבורים על כל מיני "תופעות לוואי". אחת המדוברות שבהן היא עניין צריכת שמן המנוע. האמת היא, שצריכת שמן מנוע ברמה מסוימת היא דבר טבעי, ואפילו הכרחי, כמעט בכל מנוע בעירה פנימית. כן, קראתם נכון. המנוע שלכם *צריך* לצרוך קצת שמן כדי לתפקד כמו שצריך.

אז למה דווקא הספורטאז' עולה שוב ושוב בהקשר הזה? יש לכך כמה סיבות אפשריות, שנוגעות בעיקר לדגמים ולשנים מסוימות, וגם לאופי המנועים המודרניים. מנועים היום עובדים בטמפרטורות גבוהות יותר, עם טולרנסים צפופים יותר, ומשתמשים בשמנים דלילים יותר (שמן 5W-30 או אפילו 0W-20 בדגמים חדשים). כל אלה יכולים להשפיע על מידת הצריכה. בנוסף, כמו בכל דבר פופולרי, כל מקרה של צריכת שמן מוגברת מקבל הרבה יותר הד תקשורתי ומפה לאוזן.

האם זה אומר שהמנוע שלכם גמור? (רמז: לרוב לא!)

הבה נבהיר משהו חשוב כבר עכשיו: זה שרכב צורך שמן, אפילו אם זו כמות שנראית לכם גדולה, *לא* בהכרח אומר שיש לכם תקלה חמורה ושהמנוע בדרך לגן עדן (או גהינום, תלוי את מי שואלים). צריכה מסוימת היא נורמלית, והיצרנים עצמם מגדירים רמה מסוימת של צריכה כנורמלית. הבעיה מתחילה כשהצריכה חורגת משמעותית מהנורמה, או שהיא מלווה בתסמינים אחרים.

אז בואו נצלול עמוק יותר. מה *באמת* גורם למנוע "לאכול" שמן? בואו נפרוט את זה לגורמים הטכניים העיקריים, אבל בצורה פשוטה וקלילה, כי לא באנו ללמוד הנדסת מכונות עכשיו.

4 סיבות עיקריות (ולא מפחידות) לצריכת שמן במנוע

כמו שאמרנו, מנועים צורכים שמן. זה חלק מהמשחק. אבל למה זה קורה? הנה כמה מהסיבות הנפוצות ביותר, שרלוונטיות לא רק לספורטאז' אלא לכל רכב, אבל אולי בולטות יותר בדגמים מסוימים או במנועים מסוימים של הספורטאז'.

1. אטמי שסתומים – הגיבורים הלא מוערכים (שמתעייפים עם הזמן)

בתוך המנוע שלכם יש שסתומים שנפתחים ונסגרים בקצב מסחרר כדי להכניס דלק ואוויר ולהוציא גזים. כדי ששמן המנוע (שמסתובב בחלק העליון של המנוע) לא יחלחל לתוך תאי השרפה דרך המרווחים סביב מוטות השסתומים, יש שם אטמים קטנים מגומי. עם הזמן והחום, האטמים האלה מתייבשים, מתקשים ומאבדים מהגמישות שלהם. כשהם לא אוטמים כמו שצריך, קצת שמן יכול לחלחל מטה, להיכנס לתאי השרפה ולהישרף יחד עם הדלק. התוצאה? צריכת שמן.

זה בדרך כלל קורה ברכבים עם קילומטראז' גבוה יותר, וזה נחשב לבלאי טבעי. זה לא בהכרח תקלה במנוע עצמו, אלא באלמנטים שאמורים לאטום אותו.

2. טבעות בוכנה – האבירים העגולים (שנשחקים בקרב)

הבוכנות, הלב הפועם של המנוע, עולות ויורדות בתוך הצילינדרים. סביב כל בוכנה יש טבעות (בדרך כלל שלוש) שעושות כמה דברים: הן אוטמות את תא השרפה מלמטה, הן מונעות מלחץ השרפה לברוח למטה, והכי חשוב לענייננו – הן גורפות את עודפי השמן מדפנות הצילינדר חזרה למטה, אל אגן השמן. אם הטבעות האלה נשחקות (שוב, בלאי טבעי, או כתוצאה מתחזוקה לקויה או תנאי נהיגה קשים), או שהחריצים בבוכנה שבהן הן יושבות נסתמים (לרוב על ידי משקעי שמן), הן לא גורפות את השמן ביעילות. מה קורה אז? עודפי שמן נשארים על דפנות הצילינדר, נשרפים, ובום – צריכת שמן נוספת.

גם זה יותר שכיח במנועים שעברו קילומטראז' רב, או במנועים שסבלו מחוסר הקפדה על טיפולים סדירים ושמן איכותי.

3. שסתום PCV – המג'יק בוקס הקטן (שמשגע את כולם כשהוא סתום)

PCV זה ראשי תיבות של Positive Crankcase Ventilation. בתרגום חופשי, זהו שסתום שאחראי לאוורור חלל המנוע התחתון (Crankcase). בזמן שהמנוע עובד, גזים משרפה "בורחים" קצת דרך הטבעות לחלל הזה. אם הגזים האלה יצטברו, הם יגרמו ללחץ מיותר. שסתום ה-PCV לוקח את הגזים האלה ומחזיר אותם למערכת היניקה כדי שהם יישרפו בתא השרפה (כי אי אפשר פשוט לשחרר אותם לאוויר). אבל יחד עם הגזים, השסתום הזה יכול גם למשוך אדים של שמן. אם השסתום עצמו נסתם או נתקע, זה יכול לגרום ללחץ לא תקין בחלל המנוע, ולפעמים גם לשאיבת כמות גדולה יותר של אדי שמן למערכת היניקה. שם הם נשרפים, ושוב – צריכת שמן.

החדשות הטובות? שסתום ה-PCV הוא בדרך כלל חלק פשוט וזול יחסית להחלפה. כדאי לבדוק אותו.

4. סוג השמן ותדירות הטיפולים – המתכון הסודי (שחייבים לדייק בו!)

שימוש בשמן מנוע שאינו עומד במפרט של היצרן (צמיגות לא נכונה, או תקנים לא מתאימים) יכול להשפיע באופן ישיר על צריכת השמן. שמן דליל מדי (כשהוא לא מומלץ) יכול לחלחל בקלות רבה יותר דרך אטמים וטבעות גם אם הם תקינים יחסית. שמן לא איכותי יכול להשאיר משקעים שסותמים את הטבעות או תעלות ניקוז שמן קטנות במנוע. וגרוע מזה – *הזנחת* טיפולים והארכת מרווחי החלפת השמן גורמת לשמן להתפרק, לאבד את תכונות הסיכה והניקוי שלו, ולהשאיר משקעים שפוגעים באטמים ובטבעות. זה מתכון בטוח לצריכת שמן מוגברת (ולא רק).

בקיצור, תחזוקה נכונה ושמן מתאים זה לא המלצה, זה חובה. במיוחד אם אתם רוצים למנוע כאבי ראש בעתיד.

איך יודעים אם הספורטאז' שלכם *באמת* צמא מדי? (הסימנים ששווה לבדוק)

אז הבנו שצריכה מסוימת זה נורמלי. אבל מתי כדאי להתחיל להיות ערניים? הנה כמה סימנים ששווה לשים לב אליהם:

  • הדבר הכי חשוב בעולם: בדיקה יזומה של מפלס השמן! כן כן, הדבר הכי פשוט שלרובנו אין כוח לעשות. פתחו את מכסה המנוע, שלפו את המדיד (Dipstick), נקו אותו, הכניסו שוב עד הסוף, שלפו שוב, ובדקו איפה מפלס השמן נמצא ביחס לסימוני המינימום והמקסימום. עשו את זה כשהמנוע קר (אחרי שעמד לפחות שעה) או לפחות 10-15 דקות אחרי כיבוי מנוע חם. עשו את זה פעם בשבועיים-שלושה, או לפני נסיעה ארוכה. זה הסימן המוקדם והאמין ביותר לצריכה.
  • השלולית המסתורית מתחת לרכב: אם אתם רואים כתמי שמן על החניה, זו כבר לא צריכה פנימית אלא דליפה חיצונית. גם את זה צריך לטפל, אבל זה סיפור אחר מצריכה פנימית. בדקו איפה הדליפה מגיעה, זה יכול להיות אטם קטן ופשוט יחסית.
  • עשן כחול מהאגזוז: עשן לבן זה בדרך כלל מים/אדים (נורמלי בבוקר קר), עשן שחור זה לרוב דלק שלא נשרף כמו שצריך. אבל עשן כחלחל-אפרפר? זה בדרך כלל שמן נשרף. שימו לב מתי הוא מופיע: בהנעה קרה? בלחיצה חזקה על הגז? בעזיבת הגז אחרי סל"ד גבוה? כל אלה יכולים לתת רמז על המקור (אטמי שסתומים לעומת טבעות בוכנה).
  • ריח שמן שרוף: לפעמים אפשר להריח את השמן הנשרף עוד לפני שרואים את העשן. זה יכול להגיע מפתחי האוורור של הרכב או מבחוץ.
  • נורת לחץ שמן נדלקת בלוח השעונים: כשהנורה האדומה הזו נדלקת, זה סימן רע מאוד, בדרך כלל אומר שלחץ השמן נמוך מדי, מה שלרוב נובע ממפלס שמן נמוך *מאוד*. בשלב הזה אתם כבר בסכנה ממשית לנזק למנוע. אל תמשיכו לנסוע! עצרו מיד ובדקו מפלס שמן. אם חסר, מלאו (אם יש לכם) או הזמינו גרר למוסך.

יש לי צריכת שמן. מה עושים עכשיו? (אל תיכנסו לפאניקה, יש צעדים!)

אוקיי, נניח ששמתם לב שהספורטאז' שלכם אכן "שותה" שמן. לפני שאתם מתחילים לדמיין את הסוף, קחו אוויר. הנה המדריך המקוצר למה כדאי לעשות:

  1. תיעוד, תיעוד, תיעוד: הדבר הכי חכם שאתם יכולים לעשות הוא להתחיל לתעד. בדקו את מפלס השמן, מלאו עד הסימון המקסימלי, ורשמו באיזה קילומטראז' זה קרה וכמה שמן הוספתם. אחרי 500 או 1000 ק"מ, בדקו שוב ותראו כמה ירד. זה ייתן לכם מושג על קצב הצריכה. כמות של כחצי ליטר עד ליטר ל-1000 ק"מ נחשבת על ידי יצרנים רבים (לא רק קיה) כנורמלית, במיוחד ברכבים עם קילומטראז' גבוה. צריכה גבוהה יותר עשויה להצריך בדיקה.
  2. הקפידו על שמן נכון וטיפולים בזמן: ודאו שאתם משתמשים בדיוק בשמן שהיצרן ממליץ עליו בספר הרכב (צמיגות ותקנים). ואל תדחו טיפולים! שמן מנוע טרי ונכון הוא קו ההגנה הראשון שלכם. לפעמים, מעבר לשמן איכותי יותר או הקפדה על טיפולים יכולה לשפר את המצב (אם כי לא לפתור בעיה משמעותית).
  3. בדקו את שסתום ה-PCV: זהו חלק זול וקל יחסית לבדיקה והחלפה. לפעמים, הוא הסיבה העיקרית לצריכה מוגברת. שווה להתחיל משם.
  4. היו מודעים לסגנון הנהיגה: נהיגה אגרסיבית, סל"ד גבוה לפרקי זמן ארוכים, גורמים לצריכת שמן גבוהה יותר. אם אתם נוהגים כך, ייתכן שחלק מהצריכה נובע מכך, וזה *עדיין* נחשב נורמלי בתנאים האלה.
  5. גשו למוסך אמין לבדיקה: אם הצריכה נראית לכם מוגברת מדי (נניח, מעל 1.5 ליטר ל-1000 ק"מ או אפילו פחות, תלוי בדגם ושנתון), או שאתם רואים עשן כחול משמעותי, גשו למוסך שאתם סומכים עליו. תארו בדיוק מה ראיתם ותיעדתם. המוסך יוכל לבדוק את מקור הצריכה – האם זה אטמי שסתומים? טבעות? אולי משהו אחר כמו טורבו (בדגמים שיש להם)?
  6. היזהרו מ"פתרונות קסם": יש בשוק מגוון תוספים שנועדו "לאטום" דליפות או "לשקם" מנועים. חלקם עשויים לעזור קצת בצריכה קלה מאוד (למשל, לרכך אטמי גומי ישנים), אבל רובם לא יפתרו בעיה משמעותית ויכולים אף להזיק למנוע בטווח הארוך על ידי סתימת מעברים או פגיעה בתכונות השמן. התייעצו תמיד עם מוסך מקצועי לפני שימוש בתוספים כאלה.

7 שאלות בוערות על שמן וספורטאז' (והתשובות הפשוטות)

בואו נסגור כמה פינות עם שאלות נפוצות שמטרידות לא מעט בעלי רכב, ובמיוחד בעלי ספורטאז'.

ש: כמה שמן מנוע צריכה קיה ספורטאז' *אמורה* לצרוך?
ת: היצרנים מגדירים בדרך כלל צריכה "נורמלית" של עד ליטר אחד או אפילו יותר לכל 1000 קילומטרים ברכבים מסוימים ובתנאי נהיגה קשים. בספורטאז' חדש יחסית עם קילומטראז' נמוך, הייתם מצפים לצריכה מינימלית עד אפסית בנהיגה רגועה. ברכב מבוגר יותר, קצב צריכה נמוך מחצי ליטר ל-1000 ק"מ לרוב לא יוגדר כתקלה על ידי היצרן.

ש: האם הצריכה משתנה לפי שנתון או סוג המנוע?
ת: בהחלט. מנועים שונים, טכנולוגיות שונות, ושנות ייצור שונות יכולים להציג התנהגויות שונות מבחינת צריכת שמן. דגמים ישנים יותר או מנועים ספציפיים בדגמים מסוימים עשויים להיות ידועים בצריכה מעט גבוהה יותר ממנועים אחרים של קיה. קילומטראז' המצטבר על הרכב הוא פקטור משמעותי.

ש: האם אפשר פשוט למלא שמן כל פעם שחסר ולהתעלם מהבעיה?
ת: זה לא פתרון לטווח ארוך וזה מסוכן. ראשית, אם לא עוקבים בקפידה, אתם עלולים להישאר עם מפלס שמן נמוך מדי ולגרום נזק חמור ויקר למנוע. שנית, שמן שנשרף משאיר משקעים במנוע ובמערכת הפליטה (כולל ממיר קטליטי), מה שעלול לגרום לתקלות אחרות ויקרות לא פחות. חשוב להבין את סיבת הצריכה ולטפל בה.

ש: האם מעבר לשמן מנוע סמיך יותר יעזור?
ת: לא בהכרח, ולפעמים זה אפילו מזיק. שמן סמיך יותר אמנם פחות נוטה "לברוח" דרך אטמים או טבעות שחוקות, אבל הוא גם פחות יעיל בסיכוך חלקים מסוימים במנועים מודרניים שתוכננו לעבוד עם שמנים דלילים. שימוש בשמן לא במפרט היצרן עלול לפגוע בסיכוך, להגביר בלאי, ואף לבטל אחריות. השתמשו *רק* בשמן המומלץ בספר הרכב.

ש: האם נהיגה ספורטיבית או עליות משפיעות על הצריכה?
ת: כן, בהחלט. נהיגה בסל"ד גבוה, האצות ובלימות חזקות, ונהיגה בעליות תלולות לאורך זמן מעלות את טמפרטורת המנוע, מגבירות לחצים פנימיים, וחלק מהשמן אכן נצרך בקצב מהיר יותר בתנאים כאלה. זו נורמלית, אבל שוב, חשוב לעקוב ולמלא שמן בהתאם.

ש: מה ההבדל בין צריכת שמן לדליפת שמן?
ת: צריכת שמן היא כשהשמן נשרף בתוך תאי השרפה או מתאדה ויוצא דרך מערכת הפליטה או האוורור של המנוע. אין שלוליות שמן מתחת לרכב. דליפת שמן היא כשהשמן "בורח" מהמנוע החוצה דרך אטמים, מחזירים, קרטר שמן פגום, או חיבורים שונים. במקרה כזה תראו כתמי שמן מתחת לרכב.

ש: האם זו "מחלה" ספציפית של הספורטאז'?
ת: לא. צריכת שמן היא תופעה מוכרת במנועים רבים של יצרנים שונים, לאורך השנים. בדגמים מסוימים של יצרנים שונים התופעה יכולה להיות בולטת יותר מבאחרים, בין אם בגלל תכנון המנוע, סוג השמן שבו נעשה שימוש, או תנאי הנהיגה והתחזוקה המקובלים. הספורטאז' פשוט פופולרי מאוד, ולכן כל דיון סביבו מקבל נפח גדול.

אז מה הלאה? מסקנות והמלצה אחרונה לדרך

אם הגעתם עד לכאן, אתם כנראה באמת דואגים לספורטאז' שלכם, וזה מעולה! הנקודה הכי חשובה לקחת מכאן היא שצריכת שמן מנוע ברמה מסוימת היא נורמלית לחלוטין ואינה סיבה מיידית לפאניקה. המפתח לראש שקט ולשמירה על הרכב שלכם הוא ערנות ותחזוקה נכונה.

בדקו את מפלס השמן באופן קבוע, *לפני* שהנורה נדלקת. זה ההרגל הכי טוב שאתם יכולים לאמץ. השתמשו אך ורק בשמן המומלץ על ידי היצרן והקפידו על מרווחי הטיפול לפי ספר הרכב. אם אתם מבחינים בצריכה שנראית לכם מוגזמת או מלווה בסימנים כמו עשן כחול, גשו למוסך אמין שמתמחה בקיה לבדיקה. זכרו, טיפול מוקדם בבעיה קטנה ימנע לרוב הפיכתה לבעיה גדולה ויקרה הרבה יותר בהמשך הדרך.

הספורטאז' הוא רכב מעולה ויכול לשרת אתכם נאמנה לאורך שנים רבות. כל מה שנדרש זה קצת תשומת לב וטיפול נכון. אז במקום לדאוג, פשוט תהיו פרואקטיביים. בדקו שמן, טפלו בזמן, ותמשיכו ליהנות מהנסיעה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *