קיה נירו 2018: האם הכול נוצץ?
אז אתם בעניין של קיה נירו 2018, אה?
רכב שטח קטן, היברידי, חסכוני בדלק…
נשמע כמו חלום.
ולא סתם הוא הפך לאחד הלהיטים הכי גדולים על הכביש בישראל.
אבל כמו בכל זוגיות (וכן, רכב זה סוג של זוגיות), יש דברים שכיף לדעת עליהם מראש.
יש את הצד הנוצץ שרואים באולמות התצוגה או בתמונות.
ויש את הצד ה… ובכן, בואו נקרא לו "האנושי" יותר.
הצד שמתגלה אחרי כמה שנים על הכביש, אחרי שעוברים איתו את החוויות האמיתיות של הדרך.
בדיוק בשביל זה אנחנו כאן.
לא כדי להפחיד, חלילה.
אלא כדי לתת לכם את התמונה המלאה.
לצלול לעומק של הנירו 2018 הספציפית.
לשפוך אור על כמה נקודות שחשוב להכיר.
כדי שתהיו מוכנים.
כדי שתדעו למה לצפות.
כדי שתעשו בחירה מושכלת.
וכן, אולי גם כדי לחסוך לכם כמה שקלים וכאב ראש בהמשך.
מוכנים לצלול איתנו פנימה? יאללה.
למה דווקא הנירו 2018? סיפור הצלחה עם כוכביות קטנות
אוקיי, בואו נשים את זה על השולחן.
הנירו 2018 היא לא איזו נישה אזוטרית.
היא מכרה פה כמו לחמניות חמות.
אתם רואים אותה בכל פינה.
ובצדק.
היא הציעה חבילה מנצחת בזמנו: עיצוב קרוסאובר (אז עוד טרנד עולה בטירוף), טכנולוגיה היברידית (חיסכון בדלק, יופי של הטבת מס), מחיר יחסית אטרקטיבי.
וואו.
אבל כמו כל מכונה מורכבת, במיוחד כזו שמשלבת מנוע בנזין, מנוע חשמלי, סוללה גדולה, ומערכת הילוכים מתוחכמת…
יש לה את ה"סודות" שלה.
נקודות שכדאי להיות מודעים אליהן.
לא כדי להבהל, שוב.
אלא כדי להיות מומחים.
לדעת מה לבדוק לפני קנייה.
ומה לנטר במהלך הבעלות.
זה ההבדל בין בעל רכב שמבקר במוסך בהפתעה גמורה…
לבין בעל רכב שמגיע מוכן, יודע לשאול את השאלות הנכונות, ואולי אפילו חוסך כסף בדרך.
הסיפור הגדול: תיבת ההילוכים הכפולה (והאם יש סיבה לדאגה אמיתית?)
טוב, אי אפשר לדבר על הנירו 2018 בלי לגעת בנקודה הכי מדוברת שלה: תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים (DCT).
זה לא גיר אוטומטי קלאסי כמו של פעם.
זה גם לא גיר רציף (CVT) כמו בהרבה היברידיות אחרות שמרגיש כמו קטנוע.
זה משהו אחר לגמרי.
זה בעצם שני גירים ידניים שפועלים במקביל, כל אחד עם מצמד משלו.
גיר אחד להילוכים הזוגיים, גיר שני לאי-זוגיים.
הרעיון מאחורי זה? החלפות הילוכים סופר מהירות.
יעילות מירבית.
וחיסכון משמעותי בדלק.
ובתיאוריה, וברוב המקרים בנהיגה בכביש פתוח, זה עובד מעולה.
זה חד.
זה זריז.
אבל בפועל?
אצל לא מעט נהגים, במיוחד בסיטואציות שמאלצות את התיבה "לחשוב" מהר ולהחליף הילוכים בתדירות גבוהה.
כמו בנהיגה עירונית בפקקים זחילתיים.
בנהיגה איטית מאוד.
או בזינוק פתאומי בעליה תלולה.
התיבה הזו יכולה להרגיש קצת… לא החלטית.
קצת היסוסית.
אז מה הקטע עם ההיסוסים האלה, ולמה זה לא בהכרח אומר שהגיר גמור?
חשוב להבין: במקרים רבים, ההתנהגות הזו היא לא בהכרח תקלה במערכת.
זה אופי מובנה של סוג התיבה הזה, בשילוב עם הניהול המורכב של המערכת ההיברידית.
המחשב של הרכב צריך "להחליט" בו זמנית:
- האם להשתמש במנוע בנזין, חשמל, או שניהם?
- באיזה הילוך כדאי להיות עכשיו?
- איזה מצמד לשחרר ואיזה להצמיד כדי להגיע להילוך הרצוי בצורה הכי חלקה ויעילה?
כל התהליך הזה קורה בשברירי שנייה, אבל בסיטואציות מסוימות (נניח, זחילה בפקק ואז לחיצה קלה על הגז) הוא יכול ליצור רגע של "הנה-באתי-עוד-שנייה".
זה לא נעים תמיד, נכון.
זה דורש הסתגלות קלה בסגנון הנהיגה.
אבל ברוב המוחלט של המקרים, זה לא מצביע על תקלה קשה או שהגיר "הולך למות".
זה פשוט האופי שלו.
נקודה חשובה: כשלים בתיבות DCT קיימים בעולם, וקיה (ויונדאי) עבדו על שיפורים לאורך השנים.
דגמי 2018 כבר נהנים משיפורים מסוימים לעומת שנים קודמות.
ובכל זאת, חשוב להיות מודעים לאופי הזה.
מה לעשות אם אתם מרגישים שהגיר מתנהג מוזר מדי?
- בדיקת היסטוריית טיפולים: האם בוצעו טיפולים בזמן? האם שמן הגיר הוחלף לפי ההוראות (כן, לתיבת DCT יש שמן!)? טיפול נכון הוא קריטי לבריאותה.
- עדכוני תוכנה: היבואן משחרר מדי פעם עדכוני תוכנה למערכת ניהול המנוע והגיר. עדכונים אלה יכולים לשפר משמעותית את התנהגות התיבה ולהפוך אותה לחלקה יותר. ודאו שהם בוצעו.
- בדיקה מקצועית: אם ההתנהגות נראית חריגה לחלוטין (מכות חזקות, רעשים מוזרים, אי-החלפת הילוכים), זה כבר דורש בדיקה במוסך מורשה או מוסך שמתמחה בתיבות DCT. לפעמים הבעיה היא במצמדים עצמם שמתחילים להתעייף (אחרי קילומטרז' גבוה או נהיגה אגרסיבית), ולפעמים במערכת הניהול.
שורה תחתונה: לא להילחץ מכל היסוס קטן.
להיות מודעים לאופי התיבה.
ולודא שהיא טופלה כהלכה וקיבלה את כל עדכוני התוכנה הרלוונטיים.
עולם המולטימדיה והחשמל: לפעמים קסם, לפעמים… מה קרה כאן בדיוק?
ברוכים הבאים לעידן הדיגיטלי על גלגלים, גרסת 2018.
הנירו עמוסה במערכות אלקטרוניות ששולטות בהמון דברים.
ממסך המולטימדיה הגדול והמפתה, דרך בקרת האקלים הדיגיטלית, מערכות בטיחות אקטיביות (בחלק מרמות הגימור), ועד לניהול המורכב של כל המערכת ההיברידית עצמה.
רוב הזמן, זה עובד חלק ומשדר תחושת מודרניות.
אבל כמו כל מחשב או מערכת אלקטרונית…
לפעמים יש לה ימים פחות טובים.
מסך המולטימדיה: פריזים קטנים, ריסטארטים עצמאיים, ומצבי רוח
אחת הנקודות שיכולות לעלות בדיווחים מבעלי נירו 2018 היא התנהגות לא עקבית של מערכת המולטימדיה המובנית.
לפעמים ההדלקה הראשונית אחרי בוקר קר מרגישה איתית.
לפעמים חיבור ה-USB לאנדרואיד אוטו או אפל קאר-פליי דורש ניתוק וחיבור מחדש.
ולעיתים נדירות יותר, המערכת יכולה פשוט לקפוא לכמה שניות.
או לבצע ריסטארט עצמאי.
שוב, ברוב המקרים אלו לא תקלות קריטיות או יקרות.
לפעמים זה באג תוכנה קטן.
לפעמים זו רגישות לכבל USB לא איכותי.
בדיקה חשובה היא לוודא שגם מערכת המולטימדיה קיבלה את כל עדכוני התוכנה הרשמיים מהיבואן.
לפעמים עדכון פשוט פותר המון בעיות כאלה.
אם הבעיה מתמשכת וקשה, זה כבר מצריך בדיקה מעמיקה יותר של המערכת במוסך.
סוללת 12V: הגיבורה הנסתרת (שחייבת להיות בכושר!)
מעבר לסוללה ההיברידית הגדולה והמפורסמת (שנדבר עליה בהמשך בהרחבה), לנירו יש גם סוללת 12 וולט רגילה.
אותה סוללה "קטנה" כמו בכל רכב בנזין.
והיא סופר סופר חשובה.
היא אחראית על הפעלת כל מערכות החשמל הראשוניות של הרכב.
כולל את המחשבים שמנהלים ומפעילים את המערכת ההיברידית הגדולה!
כן, כן.
אם סוללת ה-12V חלשה או מתה, הרכב פשוט לא יניע (גם אם הסוללה ההיברידית מלאה לגמרי!).
היא לא מספקת מספיק כוח למחשבים כדי להתעורר.
כשהסוללה הזו מתחילה להתעייף (אחרי 3-5 שנים בממוצע, תלוי בשימוש, באקלים, ובאיכות הסוללה)…
אתם עלולים לחוות:
- בעיות הזנעה מוזרות ובלתי צפויות.
- הודעות שגיאה אקראיות בלוח השעונים שקשורות למערכות שונות.
- תחושה שהרכב "מת" לחלוטין ולא מגיב.
הבשורה הטובה: החלפה של סוללת 12V היא עניין יחסית פשוט ולא יקר (בטח בהשוואה לסוללה ההיברידית).
זו נקודת בדיקה חשובה מאוד ברכב משומש משנתון 2018.
שווה לבדוק מתי היא הוחלפה בפעם האחרונה, ואם אין תיעוד – אולי לשקול להחליף אותה מראש כרכב מתיישן כדי למנוע כאבי ראש עתידיים.
הסוללה ההיברידית הגדולה: האם היא פצצת זמן מתקתקת? (רמז: לרוב לא!)
בואו ניגע בפיל שבחדר.
זה אולי הפחד הכי גדול שמרחף מעל קונים פוטנציאליים של רכב היברידי משומש:
מה יקרה כשהסוללה ההיברידית הגדולה "תמות"?
שמעתי שזה עולה הון תועפות!
ובכן, בואו ניקח נשימה עמוקה ונירגע.
לסוללות ההיברידיות של קיה (ויונדאי) יש מוניטין טוב למדי של אמינות ואורך חיים.
הן מתוכננות לעמוד באלפי מחזורי טעינה ופריקה.
והכי חשוב, במיוחד כשמדובר ברכב משנת 2018:
הן מגיעות עם אחריות יצרן ארוכה במיוחד.
בדרך כלל מדובר על 7 שנים או 150,000 ק"מ (המוקדם מביניהם).
חשוב מאוד לוודא את תנאי האחריות הספציפית של הרכב שאתם בודקים (לפעמים היו מבצעים או שינויים קלים).
זה אומר שרובם המכריע של רכבי הנירו 2018 שנמכרו בישראל עדיין נמצאים עמוק בתוך תקופת האחריות על הסוללה.
גם אחרי שהאחריות הזו פגה, כשלים מוחלטים של הסוללה שמצריכים החלפה מלאה של כל היחידה הם יחסית נדירים.
זה קורה, כן.
אבל זה לא תופעה סדרתית כמו שפחדנים אוהבים לספר.
מה כן יכול לקרות עם סוללה היברידית שמתיישנת?
מה שיותר נפוץ עם הזמן והקילומטרז' זה ירידה הדרגתית ביעילות.
זה בלאי טבעי לחלוטין, כמו בכל סוללה נטענת (תחשבו על הסמארטפון שלכם אחרי שנתיים-שלוש).
המשמעות?
- הטווח שתוכלו לנסוע על חשמל בלבד יהיה קצת יותר קצר משהיה כשהרכב היה חדש.
- הסוללה אולי תתרוקן ותטען קצת יותר מהר.
- צריכת הדלק הממוצעת יכולה לעלות במעט (כי הרכב ישתמש יותר במנוע בנזין).
זה לא אומר שהסוללה "גמורה".
זה פשוט אומר שהיא לא ב-100% מהיכולת המקורית שלה.
במקרים מסוימים של תקלות ספציפיות במודול אחד או יותר בתוך מארז הסוללה הגדול, לפעמים ניתן להחליף רק את המודולים הפגומים ולא את כל מארז הסוללה.
זה תיקון מורכב שדורש מומחיות (ורצוי במוסך מורשה או מוסך היברידי מומחה), אבל הוא מוזיל משמעותית את עלות התיקון לעומת החלפה מלאה.
המלצה: בבדיקת רכב לפני קנייה, מומלץ לבצע בדיקה ממוחשבת של מערכת ההיברידית, כולל מצב הסוללה (State of Health – SOH). זה ייתן לכם מושג טוב על בריאותה היחסית.
דברים אחרים שמתבלים (כי, נו, זה רכב שנוסע)
מעבר לדברים ה"היברידיים" וה"אלקטרוניים", הנירו היא עדיין מכונה עם חלקים נעים שפשוט מתבלים עם הזמן והקילומטרז'.
אלו לא בהכרח "תקלות סדרתיות" אלא פריטי תחזוקה או בלאי נפוצים בכל רכב ישן יותר:
- בלמים: למרות שהבלימה הרגנרטיבית עוזרת לשמור על הבלמים, הם עדיין נשחקים ודורשים החלפה מדי פעם. שימו לב לרעשים (חריקות) או רעידות בדוושת הבלם.
- מתלים ובולמים: כבישי ישראל הם לא השטיח האדום. בולמי זעזועים, תותבים וחלקי מתלה אחרים מתעייפים. רכב עם מתלים עייפים ירגיש פחות נוח, עלול להשמיע רעשים בנסיעה על שיבושים, ולהיות פחות יציב. נסיעת מבחן על כבישים פחות חלקים תיתן תמונה טובה.
- רדיאטורים ומערכת קירור: לרכב היברידי יש שתי מערכות קירור נפרדות לרוב – אחת למנוע הבנזין ואחת למערכת ההיברידית (סוללה ואלקטרוניקה). חשוב לוודא ששתיהן תקינות ושנוזל הקירור הוחלף לפי ההוראות. התחממות יכולה לגרום לנזק משמעותי.
- גומיות ואטמים: גומיות על חלונות, דלתות, ואטמים שונים בתא המנוע נוטים להתייבש ולהתבלות עם הזמן והשמש, ועלולים לגרום לרעשי רוח או נזילות קטנות.
כל אלה דברים שבודקים בבדיקה לפני קנייה אצל שמאי או מכונאי רכב מומחה.
הגורם האנושי: או למה טיפולים בזמן הם לא המלצה יפה, הם קריטיים!
יש משפט עתיק בעולם הרכב, ואנחנו חוזרים עליו כי הוא פשוט נכון:
האמינות של רכב משומש תלויה במידה רבה במי שהיה הבעלים הקודם שלו.
ובצורה ספציפית יותר: כמה טוב הוא טיפל ברכב.
וזה נכון שבעתיים כשמדובר ברכב מורכב טכנולוגית כמו הנירו ההיברידית.
הקפדה על טיפולים תקופתיים לפי הוראות יצרן היא לא סתם "מטלה מעצבנת".
זו ההשקעה הכי טובה שאתם יכולים לעשות בבריאות לטווח ארוך של הרכב.
אבל לא סתם טיפולים.
טיפולים במוסך מורשה יבואן (לפחות כל עוד הרכב באחריות על מערכות מורכבות כמו היברידית וגיר).
או במוסך כללי שמתמחה באופן מוכח ברכבים היברידיים מדגם זה.
זה מבטיח:
- שימוש בחלפים מקוריים או איכותיים.
- שימוש בנוזלים מתאימים (סוג השמן, נוזל קירור למערכת ההיברידית – הם ספציפיים!).
- ביצוע כל עדכוני התוכנה הרלוונטיים למערכות הרכב (מנוע, גיר, היברידית, מולטימדיה).
- זיהוי מוקדם של בעיות פוטנציאליות לפני שהן הופכות ליקרות.
- שמירה על תנאי האחריות של היצרן (בעיקר על הסוללה!).
כשאתם בודקים קיה נירו 2018 לקראת קנייה, חובה לדרוש לראות את היסטוריית הטיפולים המלאה והמפורטת.
ספר טיפולים מלא, חשבוניות, תיעוד.
רכב שטופל בזמן, במקום הנכון, עם החלפים הנכונים – הסיכוי שלו להיות אמין ולהמשיך לשרת אתכם נאמנה גבוה לאין ערוך מרכב שהזניחו את הטיפולים שלו.
היסטוריית הטיפולים היא אולי האינדיקציה הטובה ביותר לבריאותו הכללית של הרכב.
שאלתם, ענינו: 7 שאלות שחייבים לשאול (ולקבל עליהן תשובה!) על הנירו 2018
בואו נסכם את כל הידע שצברנו בפורמט של שאלות ותשובות פופולריות. שאלות שאתם חייבים לשאול את עצמכם, את המוכר, ואולי גם את המוסך לפני הקנייה.
1. האם תיבת ההילוכים DCT בנירו 2018 בהכרח תתקלקל?
לא בהכרח. בעיות בתיבת ה-DCT קיימות, בעיקר בתחושת היסוס במהירויות נמוכות. כשלים מוחלטים פחות נפוצים ממה שחושבים, במיוחד בדגמים משופרים כמו 2018 שטופלו כראוי. חשוב לבדוק את התנהגותה בנסיעת מבחן ולוודא שהיא טופלה לפי הוראות יצרן וקיבלה עדכוני תוכנה.
2. כמה אמורה לעלות החלפת סוללה היברידית לנירו 2018?
החלפת סוללה מלאה היא הוצאה כספית משמעותית (עשרות אלפי שקלים). אבל! רוב רכבי 2018 עדיין תחת אחריות יצרן ארוכה על הסוללה (בדקו את תנאי האחריות הספציפית!). גם לאחר מכן, לעיתים ניתן להחליף רק מודולים פגומים בסוללה ולא את כולה, מה שמוזיל משמעותית. כשלים מוחלטים יחסית נדירים.
3. מהן הנקודות הכי קריטיות לבדוק בנירו 2018 משומשת לפני קנייה?
מעבר לבדיקות הרכב הסטנדרטיות (מנוע, גיר, שלדה), התמקדו ב: היסטוריית טיפולים מלאה ומסודרת (הכי חשוב!), התנהגות תיבת ההילוכים בנסיעת מבחן (בעיקר בפקקים, איטיות, עליות), תקינות מערכות החשמל והמולטימדיה, ומצב סוללת ה-12V (מתי הוחלפה?).
4. האם הנירו 2018 באמת חסכונית בדלק גם כרכב ישן?
כן, בהחלט. הטכנולוגיה ההיברידית שלה, גם אחרי כמה שנים, ממשיכה לספק צריכת דלק נמוכה משמעותית מרכבי בנזין מקבילים. צריכת הדלק בפועל תלויה מאוד בסגנון הנהיגה ובריאותה היחסית של הסוללה ההיברידית (SOH).
5. האם מערכות הבטיחות האקטיביות בנירו 2018 אמינות לאורך זמן?
מערכות אלו, הכוללות חיישנים ומצלמות, יכולות לפעמים לדווח על שגיאות שווא עקב לכלוך, גשם כבד או בעיות חשמל קטנות. כשלים קבועים או התנהגות חריגה דורשים בדיקה. חשוב לוודא שהן פועלות בנסיעת מבחן ושאין נוריות אזהרה דולקות בלוח השעונים.
6. האם כדאי לקנות נירו 2018 עם קילומטרז' גבוה?
קילומטרז' גבוה ברכב שטופל באדיקות ומציג היסטוריית טיפולים מלאה וטובה, עשוי להיות אופציה טובה יותר מרכב עם קילומטרז' נמוך שהוזנח. חשוב לבדוק את מצבם של רכיבים שמתבלים עם קילומטרז' כמו מתלים ובלמים, ולוודא בדיקה מקיפה של המנוע והגיר.
7. איפה הכי מומלץ לטפל בנירו 2018 לאחר פקיעת אחריות היצרן?
עבור טיפולים שוטפים ובלאי רגיל, ניתן למצוא מוסכים כלליים אמינים שמתמחים ברכבים היברידיים. עם זאת, לטיפולים מורכבים במערכת ההיברידית, בסוללה או בתיבת ההילוכים, מומלץ בחום לפנות למוסך מורשה יבואן או למוסך סופר מומחה עם ציוד וידע ספציפי לדגם, גם לאחר פקיעת האחריות, כדי להבטיח טיפול נכון ומקצועי.
אז הנה לכם.
צלילה קצרה (אבל עמוקה) לתוך העולם של קיה נירו 2018.
רכב מצוין בסך הכל.
חסכוני.
שימושי.
נותן תמורה טובה למחיר (בטח בשוק היד השנייה).
אבל, כמו כל רכב משומש (ובמיוחד כזה עם טכנולוגיה היברידית וגיר DCT שהיה יחסית חדשני בזמנו)…
יש לו את הנקודות שלו.
את הדברים הקטנים שכדאי להכיר.
להיות מודעים אליהם.
לבדוק אותם היטב.
לשאול את השאלות הנכונות.
ידע זה כוח.
ובמקרה של רכב, ידע יכול לחסוך לכם לא מעט כסף, זמן, ועוגמת נפש.
מקווים שהמאמר הזה נתן לכם את כל הכלים שאתם צריכים כדי לגשת לעניין בביטחון.
שתהיה לכם קנייה מוצלחת.
ונסיעה טובה ורגועה בבטיחות!