Skip to content
דף הבית » פיאט 500 תקלות נפוצות – התקלות שחייבים להכיר לפני שקונים רכב יד שנייה!

פיאט 500 תקלות נפוצות – התקלות שחייבים להכיר לפני שקונים רכב יד שנייה!

אנחנו מדברים על הפיאט 500. נו, המכונית הקטנה, המתוקה, זו שמעלה חיוך כמעט אצל כל מי שרואה אותה חולפת ברחוב.

היא סמל סטייל, הצהרת כוונות על גלגלים, ומיני כוכבת קולנוע בפני עצמה.

קל להתאהב בה. קל להצטלם איתה. קל לחנות אותה כמעט בכל מקום.

אבל כמו כל דבר טוב בחיים, ולפעמים קצת פחות טוב, גם לפיאט 500 יש… ובכן, בואו נקרא להם "אופי".

או אם תרצו, הרגלים קטנים שמצריכים היכרות.

אז לפני שאתם צוללים לעולם הקסום של ה-500 (או אם אתם כבר שם ומרגישים שמשהו קצת מרגיש לכם מוזר), שבו רגע.

כי הולך להיות מעניין, ואנחנו הולכים לעשות לכם סדר בראש.

ובעיקר, לחסוך לכם לא מעט כאבי ראש (וכסף, כמובן).

בלי דרמות, בלי סיפורים מפחידים. רק האמת על גלגלים קטנים.

הפתעות קטנות מהענק הקטן: מה הפיאט 500 מנסה לספר לנו?

כן, הפיאט 500 היא לא רק פנים יפות. יש לה גם אישיות מורכבת למדי.

ולפעמים, האישיות הזו מתבטאת בצלילים קטנים, נורות מהבהבות, או תחושות מוזרות תוך כדי נסיעה.

זו לא בהכרח בעיה אקוטית, לפחות לא תמיד.

לפעמים זה פשוט הדרך שלה להגיד: "היי, אני צריכה קצת תשומת לב".

ובגלל שאנחנו פה בשבילכם, ובשביל ה-500 האהובה שלכם, ריכזנו את כל מה שחשוב לדעת.

זה לא מדריך לתקלות מפחידות, אלא מדריך להיכרות מעמיקה עם הרגליים הקטנות של ה-500.

כי כשיודעים למה לצפות, הרבה יותר קל לטפל ולהמשיך ליהנות.

הלב הפועם… שדורש קצת תשומת לב

נתחיל מהמנוע. הפיאט 500 הגיעה עם כמה אופציות מנועים לאורך השנים, כשהנפוצים בישראל הם בדרך כלל ה-1.2 ליטר הוותיק והטוב, וה-TwinAir המפורסם (והשנוי במחלוקת לעיתים).

שני המנועים האלה, למרות שהם די אמינים בסך הכל לתחזוקה נכונה, כן נוטים להציג כמה "גינונים" שחשוב להיות מודעים אליהם.

בואו נדבר על ה-TwinAir קודם. המנוע הזה, עם שני הצילינדרים בלבד שלו והצליל הייחודי, הוא הברקה הנדסית במובנים מסוימים.

אבל הוא רגיש.

מאוד רגיש לשמן.

צריכת שמן היא לא נדירה במנועי TwinAir, ולכן בדיקת מפלס שמן תכופה (כן, כמו פעם!) היא חובה.

לא לבדוק? אתם עלולים למצוא את עצמכם עם נזק משמעותי ויקר.

עוד עניין ב-TwinAir זה ה"רעד" שלו בסל"ד נמוך. זה חלק מהעיצוב, לא תקלה. תתרגלו. או שתסעו קצת יותר בסל"ד גבוה.

מנוע ה-1.2 ליטר פחות דרמטי בעניין השמן, אבל גם הוא לא חסין מכלום.

שני המנועים עשויים לסבול מדי פעם מנורית "בדוק מנוע" (Check Engine) שנדלקת ללא סיבה ברורה.

לרוב זה קשור לחיישנים שקצת "התעייפו" או קיבלו מידע שגוי רגעי.

לא תמיד זה אומר שהמנוע הולך למות, אבל תמיד כדאי לבדוק. איגנור זה לא פתרון טוב בעולם הרכב.

רצועת התזמון (או שרשרת תזמון בחלק מהדגמים/שנים) היא עוד נקודה קריטית. הקפידו על החלפה בזמן לפי הוראות היצרן. קריעה שלה בזמן נסיעה מבטיחה לכם ביקור ארוך ויקר במוסך.

ודבר אחרון לעת עתה בנושא המנוע: מערכת הקירור. תמיד כדאי לוודא שאין נזילות קטנות ושהמאוורר נכנס לפעולה כשצריך. התחממות יתר זה מתכון לאסון.

שאלות ותשובות מהירות:

האם מנוע TwinAir פחות אמין ממנוע 1.2 ליטר?

הם שונים. ה-TwinAir רגיש יותר לתחזוקה, במיוחד בעניין השמן. אם מקפידים על טיפולים ובדיקות שמן, הוא יכול לשרת נאמנה. ה-1.2 נחשב לפשוט ועמיד יותר באופן כללי.

מה הסימן הכי נפוץ לבעיה במנוע פיאט 500?

נורית "בדוק מנוע" (Check Engine) היא הסימן הכי שכיח. היא יכולה להעיד על מגוון דברים, מחיישן תקול ועד בעיה רצינית יותר. לא להזניח.

האם צריכת שמן ב-TwinAir היא תמיד תקלה?

לא בהכרח. צריכה מסוימת היא מאפיין ידוע של המנוע הזה. הבעיה מתחילה כשהצריכה מופרזת, או כשלא בודקים ומפלס השמן יורד מתחת למינימום.

הרגליים של הילדה האיטלקייה: מה קורה למתלים ולשילדה?

הפיאט 500 היא מכונית קטנה וקלה, שכיף לנהוג בה בעיר. אבל הכבישים שלנו… ובכן, הם לא תמיד המשטח הכי ידידותי למתלים עדינים.

זה מוביל לנקודה כואבת (תרתי משמע): המתלים ורכיבי השילדה.

שתי נקודות תורפה נפוצות הן התושבות (בושיינגים) והמוטות המייצבים (ציריות, תפוחים).

הן נוטות להתבלות יחסית מהר בנסיעה עירונית על אספלט משובש.

התוצאה? רעשים.

דפיקות, חריקות, "קנאקים" שעולים מהחלק התחתון של הרכב, במיוחד כשעולים על מהמורות או פסי האטה.

זה לא סוף העולם, אבל זה מציק, ועם הזמן זה עלול להחמיר ולהשפיע על ההתנהגות של הרכב.

טיפול יחסית פשוט ויעיל זה החלפת הרכיבים הבלויים. לא יקר כמו מנוע, אבל עדיין עלול להצטבר.

עוד נקודה היא מערכת ההיגוי החשמלית. ברוב הזמן היא פועלת מצוין ומסייעת בחניה (מצב City הופך אותה קלילה במיוחד).

אבל מדי פעם, היא יכולה "להתעייף" או להציג תקלות.

לפעמים זה קשור למצבר חלש (פיאט 500 רגישה למתח נמוך), ולפעמים לרכיב כלשהו במערכת עצמה.

אם ההגה פתאום מרגיש כבד מאוד, זו בדרך כלל הבעיה. כדאי לגשת למוסך.

ושלא נשכח את הצמיגים. מכיוון שהיא קטנה וקלה, היא גם מרגישה כל חוסר איזון או לחץ אוויר לא תקין.

הקפידו לבדוק לחץ אוויר בקביעות ולאזן גלגלים בטיפולים. זה משפיע ישירות על נוחות הנסיעה וגם על אורך חיי רכיבי המתלה.

הפנים יפות, אבל מה קורה בפנים?

העיצוב הפנימי של הפיאט 500 הוא חלק משמעותי מהקסם שלה. הרטרו שיק הזה פשוט עובד.

אבל מתחת לכל הפלסטיקה הצבעונית והמתגים המעוצבים, יש מערכת חשמל שיכולה להיות לפעמים… קצת איטלקייה.

כן, רמזתי שהיא בעלת אופי.

נורות אזהרה בלוח המחוונים הן אורחים די תכופים.

כבר דיברנו על נורית המנוע, אבל יש עוד רבות וטובות.

מנורית כרית אוויר שנדלקת ללא סיבה (לפעמים זה חיבור רופף מתחת למושב), ועד נוריות של מערכות בלמים (ABS/ESP) שיכולות להופיע ולהיעלם.

שוב, לא תמיד זה סימן לבעיה רצינית, אבל תמיד מחייב בדיקה. לפעמים ניתוק מצבר לכמה דקות "מאפס" את המערכת ופותר את הבעיה זמנית.

מערכת השמע/מולטימדיה גם היא לא חסינה מתקלות.

לפעמים הבלוטות' מסרב להתחבר, לפעמים המסך קופא. בדרך כלל כיבוי והדלקה מחדש של הרכב פותר את זה. אם לא, אולי צריך עדכון תוכנה או בדיקה מעמיקה יותר.

מנגנוני חלונות חשמל הם עוד נקודה קטנה. לא תקלה גורפת, אבל יכולים להתקלקל כמו בכל רכב אחר, לפעמים בשל שימוש אינטנסיבי או כניסת לחות.

ומערכת מיזוג האוויר. היא עושה את העבודה, אבל כדאי לוודא שהיא מקררת/מחממת כמו שצריך ושאין רעשים מוזרים מהמפוח או מהמערכת כולה. מדי פעם ניקוי מזגן ובדיקת גז יעשו רק טוב.

שאלות ותשובות מהירות:

האם נורות אזהרה שנדלקות בפיאט 500 תמיד מעידות על תקלה יקרה?

לא תמיד. לפעמים זו בעיה קטנה בחיישן או חיבור רופף. אבל אי אפשר לדעת בלי בדיקה. אל תתעלמו מהן.

יש לי רעשים מהמתלים, האם זה מסוכן לנסוע?

רעשים מהמתלים מעידים על בלאי ברכיבים. זה לא תמיד מסוכן מיידית, אבל זה פוגע בנוחות ועלול להחמיר ולהוביל לבלאי מהיר יותר של רכיבים אחרים. כדאי לבדוק ולתקן בהקדם.

מערכת ההיגוי שלי לפעמים כבדה, מה עושים?

זה בדרך כלל קשור למערכת ההיגוי החשמלית. נתק מצבר לכמה דקות יכול לפתור זמנית, אבל מומלץ לגשת למוסך לבדיקה מעמיקה. לפעמים זה מצבר חלש או תקלה בחיישן ההיגוי.

התיבה שמחליפה הילוכים… לפעמים בדרכים משלה

עוד נקודה שתופסת כותרות לפעמים בפיאט 500 היא תיבת ההילוכים האוטומטית/רובוטית, ה-Dualogic.

זו לא תיבה אוטומטית קלאסית או CVT.

זו למעשה תיבה ידנית, עם מנגנון רובוטי שמפעיל את הקלאץ' ומחליף את ההילוכים במקומכם.

יש לה יתרונות (צריכת דלק דומה לידנית), אבל יש לה גם… ניואנסים.

היא לא תמיד הכי חלקה בהעברות הילוכים, במיוחד במהירויות נמוכות או בפקקים. זה חלק מהמאפיין שלה.

תקלות נפוצות יותר קשורות למנגנון הרובוטי: משאבה הידראולית, מצברים קטנים של לחץ, או האקטואטורים שמפעילים את הקלאץ' וההילוכים.

הסימנים לבעיה? קושי בהעברת הילוכים, רעשים מהאזור, או שהרכב פשוט לא מצליח להכניס הילוך בכלל.

טיפול במערכת הזו יכול להיות יקר, במיוחד אם צריך להחליף את המנגנון הרובוטי כולו או חלקים מרכזיים בו.

חשוב לוודא שבתיבות האלה בוצעו עדכוני תוכנה בזמן (אם היו רלוונטיים לדגם), ושמן התיבה (שהוא סוג שונה מהנוזל ההידראולי של הרובוט) הוחלף לפי הוראות יצרן.

התיבה הידנית, לעומת זאת, נחשבת בדרך כלל לעמידה יותר.

נקודת התורפה העיקרית בה היא הקלאץ' עצמו.

בגלל אופי הנסיעה העירונית של הרבה פיאט 500 והיותה רכב קטן עם מנועים קטנים, הקלאץ' עשוי להתבלות יחסית מהר אם מרבים לנסוע בפקקים או משתמשים בו בצורה לא נכונה (מחזיקים את הרכב בעלייה עם קלאץ').

קלאץ' גמור יתבטא בהחלקה בהילוכים גבוהים תחת עומס, קושי בהעברת הילוכים, או ריח שרוף.

החלפת קלאץ' היא טיפול סטנדרטי אבל לא זול.

שאלות ותשובות מהירות:

האם כדאי להימנע מפיאט 500 עם תיבת Dualogic?

לא בהכרח. היא לא מתאימה לכל אחד בגלל אופי הפעולה שלה. מבחינת אמינות, היא דורשת יותר תשומת לב ויש בה רכיבים שיכולים להתקלקל (המנגנון הרובוטי). אם היא מטופלת כראוי, היא יכולה לשרת היטב. חשוב לבדוק את פעולתה לפני קנייה.

איך אני יודע שהקלאץ' בתיבה הידנית שלי גמור?

סימנים נפוצים: סל"ד המנוע עולה אבל הרכב לא צובר מהירות ביחס ישר (החלקה), קושי בהעברת הילוכים, דוושת קלאץ' קשה או רכה מדי, ריח שרוף.

האם טיפולים למערכת Dualogic יקרים?

טיפול תקופתי רגיל דומה לתיבה ידנית, אבל אם יש תקלה ברכיבים הרובוטיים (משאבה, אקטואטור), התיקון יכול להיות יקר משמעותית מהחלפת קלאץ' בתיבה ידנית.

דברים קטנים נוספים שכדאי לשים לב אליהם

מעבר לנושאים הגדולים שסקרנו, יש כמה עניינים קטנים נוספים שבעלי פיאט 500 עשויים להיתקל בהם:

ידיות דלתות חיצוניות: לפעמים מנגנון הפתיחה שלהן יכול להיתקע או להישבר. זה קורה, וזה מעצבן, אבל התיקון בדרך כלל לא מורכב במיוחד.

מגבים ומערכת הניקוי: ודאו שהמגבים עובדים בצורה חלקה והמתזים מפזרים נוזל כמו שצריך. לפעמים המשאבה של נוזל הניקוי נסתמת או מתקלקלת.

נעילה מרכזית: לפעמים שלט הרכב או מנגנון הנעילה באחת הדלתות יכולים לעשות בעיות קטנות. לרוב זה עניין של סוללה בשלט או חיבור רופף.

חלודה: למרות שהרכבים המודרניים פחות סובלים מזה, תמיד כדאי להעיף מבט על קצוות הכנפיים התחתונות או אזורים שצוברים לכלוך, במיוחד ברכבים ותיקים יותר.

רעשי רוח: בגלל המבנה הקופסתי יחסית והדלתות הגדולות, בנסיעה מהירה יכולים להישמע רעשי רוח מהדלתות או מהחלונות. לפעמים החלפת גומיות איטום או כיוון דלתות יכולים לעזור.

שאלות ותשובות מהירות:

איך אפשר להפחית את הסיכוי לתקלות בפיאט 500?

הקפדה על טיפולים תקופתיים בזמן ובמוסך אמין שמכיר את הדגם, שימוש בחלפים איכותיים (לאו דווקא מקוריים מפיאט, אבל של יצרן איכותי), בדיקת מפלס שמן ונוזל קירור בקביעות, ותשומת לב לרעשים או שינויים בהתנהגות הרכב.

האם תקלות נפוצות שונות בין מודלים משנים שונות?

כן, בהחלט. למשל, דגמי TwinAir הראשונים היו רגישים יותר מנועים מאוחרים יותר שבהם בוצעו שיפורים. גם מערכות מולטימדיה השתנו לאורך השנים. כדאי לבדוק ספציפית על השנה והדגם שמעניינים אתכם.

האם תיקון תקלות בפיאט 500 יקר במיוחד?

תלוי בתקלה ובמוסך. תקלות פשוטות כמו רעשים מהמתלים או חיישן תקול לא אמורות להיות יקרות בצורה יוצאת דופן. תקלות במנוע או במנגנון הרובוטי של תיבת Dualogic יכולות להיות יקרות יותר, כמו בהרבה רכבים אחרים. חלפים זמינים יחסית, גם מקוריים וגם תחליפים.

אז מה למדנו על החמודה מטורינו?

הפיאט 500 היא מכונית מדהימה, שופעת סטייל וכיף נהיגה, במיוחד בסביבה העירונית שלשמה היא נוצרה.

היא לא מושלמת, ואף מכונית לא.

יש לה את ה"קווירקים" שלה, את ההרגלים הקטנים שחלקם אופייניים לדגם וחלקם פשוט תוצאה של בלאי טבעי כמו בכל רכב.

החדשות הטובות הן שרוב ה"תקלות הנפוצות" שלה, כפי שסקרנו, הן עניינים ידועים וניתנים לטיפול.

הדבר הכי חשוב הוא להיות מודעים.

לדעת למה לשים לב.

להקשיב לרכב שלכם.

ולהקפיד על טיפולים שוטפים ומונעים במוסך שאתם סומכים עליו.

אם תנהגו בה בכבוד, תטפלו בה בזמן, ותתייחסו ל"גינונים" שלה בחיוך (אולי קצת ציני, אבל חיוך), היא תגמול לכם בחוויית נסיעה ייחודית ומלאת סטייל שתגרום לכם לחייך בכל פעם שאתם עולים על ההגה.

תהנו מה-500 שלכם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *