Skip to content
דף הבית » סקירה מקצועית על דודג' ראם – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

סקירה מקצועית על דודג' ראם – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים לסקירה המעמיקה ביותר בישראל על אחד הרכבים האייקוניים והמרשימים ביותר שנוסעים על כבישי ארצנו – הראם, או כפי שרבים עדיין מכירים אותו בחיבה, ה"דודג' ראם".
כן כן, אותו ענק אמריקאי שגורם לכל מכונית משפחתית לידו להיראות כמו מכונית צעצוע.
רכב שהוא לא רק כלי עבודה מחוספס, אלא סמל סטטוס, הצהרה, ולעיתים קרובות – חיית מחמד עם תיבת הילוכים.
בסקירה הזו, שכתובה במיוחד עבור פורטל רכב ישראלי מוביל, נצלול לעומק העולם של הראם 1500 מהדור הנוכחי (המכונה גם דור DT).
נסביר למה הוא מעורר כל כך הרבה תשוקה (וגם קצת כעס בחניונים צפופים), ונענה על כל השאלות הבוערות לפני שאתם שוקלים להכניס אותו לחשבון הבנק (ולחניה).
האם כדאי לקנות ראם? מה היתרונות והחסרונות שלו? ואיך בכלל מסתדרים עם מפלצת כזו בכבישי ישראל?

הראם 1500 (באנגלית: Ram 1500), שמיוצר כיום על ידי חטיבת Ram Trucks של תאגיד Stellantis (שהיא למעשה גלגול של Chrysler/FCA), התפצל ממותג דודג' הרשמי בשנת 2010.
אבל בישראל, כמו באזורים רבים בעולם, השם "דודג' ראם" נדבק ונשאר בפולקלור המוטורי.
מדובר בטנדר בגודל מלא (Full-Size Pickup Truck), קטגוריה שנשלטת בארצות הברית על ידי שלושה שחקנים עיקריים: הראם, הפורד F-150, והשברולט סילברדו/GMC סיירה.
בישראל, המתחרה הישיר והמשמעותי ביותר לראם 1500 הוא ללא ספק הפורד F-150, שגם הוא נהנה מפופולריות לא מבוטלת בקטגוריית הטנדרים הגדולים והיקרים.
הראם ממוצב לרוב כבחירה יוקרתית יותר, או לפחות כזו שמציעה תא נוסעים איכותי ומאובזר יותר, לצד עיצוב חיצוני נועז וטכנולוגיה מתקדמת.
קהל היעד של הראם בישראל הוא מגוון.
מצד אחד, יש את אלו שזקוקים לו ככלי עבודה אמיתי – חקלאים, קבלנים, בעלי עסקים שזקוקים ליכולת גרירה ושינוע כבדה.
מצד שני, חלק ניכר מהקונים הם אנשים שבוחרים בו כרכב לייף-סטייל, בזכות הנוכחות המרשימה, תא הנוסעים המפואר (ברמות הגימור הגבוהות), והיכולת לטייל בשבילים לא סלולים ועם קרוואן מאחור בסופי שבוע.
בקיצור, הוא מתאים למי שלא מתבייש להיות גדול, ומוכן לשלם על זה.

בסקירה זו, נפרק את הראם 1500 לגורמים.
נתחיל במבט על העיצוב החיצוני שאי אפשר לפספס.
נמשיך לתא הנוסעים המפנק (אפילו יותר מהסלון של חלק מהקוראים).
נעבור ללב הפועם – יחידת ההנעה ותחושת הכוח הבלתי מתפשרת (ונדבר גם על צריכת דלק…).
נדון בחווית הנהיגה, התנהגות הכביש (כן, יש לו כזו), מערכות הבטיחות המתקדמות (שקצת מתקשות להתמודד עם הרגלי נהיגה ישראליים לפעמים), וכמובן – מחיר, רמות גימור והיבטים כלכליים נוספים שחשוב לדעת.
נסיים בסיכום, יתרונות וחסרונות, השוואה למתחרים ופסק דין מנומק שיעזור לכם להחליט האם הראם הוא באמת הרכב שאתם צריכים, או סתם פנטזיה גדולה מדי.

עיצוב חיצוני – נוכחות שאי אפשר להתעלם ממנה

הדבר הראשון והבולט ביותר בראם 1500 הוא ללא ספק הגודל שלו.
הוא פשוט ענק.
לא גדול, לא מרווח, אלא ענק.
וזה מתבטא גם בעיצוב החיצוני, שנועד להדגיש את הממדים ולשדר כוח ודומיננטיות.
הפילוסופיה העיצובית של הדור הנוכחי היא אבולוציה של הדורות הקודמים, ששמרה על קווים מוכרים אך שידרגה אותם באופן משמעותי.
התוצאה היא מראה מודרני ומלוטש יותר, אך עדיין מחוספס ונאמן למקור.

בחזית, הגריל העצום תופס את רוב תשומת הלב.
הוא מגיע במספר וריאציות תלוי ברמת הגימור, החל מכרום מבריק ועד שחור מט או צבע המרכב, אבל תמיד גדול ומרשים.
הפנסים הקדמיים, לרוב בטכנולוגיית LED, משתלבים באופן הרמוני בגריל ומוסיפים מראה מודרני ואגרסיבי.
קווי המתאר מהצד חושפים את הצללית המוכרת של טנדר קלאסי, עם קו מותניים גבוה ובתי גלגלים מנופחים שמשדרים יציבות וכוח.
חשוב לציין את מידותיו הפיזיות המרשימות, הן באורך והן ברוחב, מה שהופך אותו למלך הכביש הבלתי מעורער (ולא לווייתן בחניונים עירוניים).

מאחור, הפנסים האחוריים בולטים, ולעיתים קרובות כוללים תאורת LED מלאה בעיצוב מודרני.
דלת תא המטען (ארגז) גדולה וכבדה, ולעיתים מגיעה עם מערכות פתיחה וסגירה מיוחדות או אפילו דלת מחולקת (Multi-Function Tailgate) שמאפשרת גישה נוחה יותר או שימוש כספסל.
גם כאן, הכרום או הגימורים השונים משתנים לפי רמת הגימור, אבל הלוגו של RAM תמיד בולט בגאווה.
חישוקי הגלגלים מוצעים במגוון גדלים (לרוב 18 עד 22 אינץ') ועיצובים, שתורמים למראה הכללי ומשלימים את המראה המרשים.
בסך הכל, הנוכחות הכביש של הראם היא חזקה ובלתי מתפשרת. הוא לא רכב למי שרוצה להתמזג בנוף התנועה הישראלי.

עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח – סלון על גלגלים

אם העיצוב החיצוני של הראם 1500 משדר חוזק ועבודה קשה, הכניסה לתא הנוסעים חושפת סיפור אחר לגמרי, במיוחד ברמות הגימור הגבוהות הפופולריות בישראל.
האווירה הכללית היא של יוקרה אמריקאית, נוחות מפנקת ושפע של טכנולוגיה.
הקונספט העיצובי משלב אלמנטים קשוחים (כמו ידיות אחיזה גדולות) עם גימורים עשירים וחומרים איכותיים באופן מפתיע עבור טנדר.

איכות החומרים המורגשת היא נקודת החוזק המרכזית של הראם בהשוואה לחלק מהמתחרים.
ברמות גימור כמו לאראמי (Laramie) או לימיטד (Limited), תמצאו עור איכותי (לפעמים נאפה), עץ אמיתי או גימורים דמויי עץ יוקרתיים, ופלסטיק רך ונעים למגע בחלקים העליונים של הדשבורד והדלתות.
אפילו בחלקים התחתונים, איכות ההרכבה והגימור מרשימה למדי.
זה לא בהכרח הרמה של רכבי יוקרה אירופאיים, אבל זה בהחלט מרגיש כמו רכב יוקרה בסטנדרטים של טנדרים אמריקאיים.

הנדסת האנוש בדרך כלל טובה, למרות המסכים הגדולים שדורשים הסתגלות.
מיקום הפקדים העיקריים (כפתורי בקרת אקלים, אודיו) לרוב אינטואיטיבי.
תפעול מערכות הרכב, כולל דרך מסך המגע, נוח יחסית למרות שהמערכת עמוסה באפשרויות.
הראות החוצה טובה קדימה בזכות תנוחת הישיבה הגבוהה, אך האורך העצום של הרכב מקשה על התמרון במקומות צפופים, מה שמחייב הסתמכות על מצלמות וחיישנים.

נוחות ותמיכת המושבים, במיוחד הקדמיים, מצוינת ברוב רמות הגימור.
הם לרוב גדולים, רכים ותומכים, וברמות הגבוהות כוללים כיוונונים חשמליים, חימום, אוורור ואפילו פונקציית עיסוי.
גם המושבים האחוריים מרווחים ומציעים נוחות נסיעה טובה מאוד למבוגרים.
הראם 1500 מציע מרווח עצום לנוסעים בשתי שורות המושבים, במיוחד בדגמי קבינה כפולה (Crew Cab).
מרווח הרגליים מאחור הוא מהגדולים בקטגוריה, מה שהופך נסיעות ארוכות לנעימות במיוחד גם עבור נוסעים גבוהים.
מרווח הראש והכתפיים גם הוא שופע, ותא הנוסעים מרגיש אוורירי ופתוח.

נפח תא המטען – או הארגז – הוא כמובן עצום, אך שימושיותו תלויה בצרכים הספציפיים.
יש וריאציות שונות של אורך הארגז.
הוא שימושי מאד להובלת מטען גדול, אופנועים, טרקטורונים וכדומה.
סף ההטענה גבוה למדי, כצפוי מטנדר, מה שמקשה על הכנסת ציוד כבד ללא מאמץ.
צורת הארגז לרוב מרובעת ונוחה לעיגון מטען.
אפשרויות אחסון נוספות בתא הנוסעים שופעות, כולל קונסולה מרכזית ענקית, תאי אחסון בדלתות ותחת המושבים האחוריים (בחלק מהדגמים).
בחלק מרמות הגימור היוקרתיות, קיימות גם מערכות אחסון ייחודיות בדפנות הארגז הנקראות RamBox, שהן שימושיות לאחסון כלים קטנים, ציוד או אפילו משקאות מקוררים.

טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה – מסך קולנוע ומעל

הראם 1500 מהדור הנוכחי עשה קפיצת מדרגה משמעותית בכל הקשור לטכנולוגיה ואבזור, במיוחד ברמות הגימור הגבוהות שמגיעות לישראל.
הוא מצויד בשפע של מערכות שנועדו לשפר את חווית הנהיגה והנוחות.

גולת הכותרת הטכנולוגית היא ללא ספק מערכת המולטימדיה המרכזית.
ברמות הגימור הגבוהות, הראם מצויד במסך מגע עצום בגודל 12 אינץ' (יש גם מסך 8.4 אינץ' בדגמים פחות מאובזרים, אבל ה-12 אינץ' הוא הנפוץ בישראל).
המסך אנכי, כמו טאבלט גדול, ושולט ברוב פונקציות הרכב.
איכות התצוגה מעולה, הצבעים עשירים, והבהירות טובה גם באור שמש ישיר.
מהירות התגובה של המערכת טובה למדי, והיא לרוב פועלת בצורה חלקה.
מבנה התפריטים אינטואיטיבי יחסית, אך עשיר באפשרויות ולוקח זמן להתרגל לכל הפונקציות הזמינות.
המערכת פועלת על בסיס תוכנת Uconnect של Stellantis, הנחשבת לאחת הטובות בתעשייה מבחינת נוחות שימוש ופונקציונליות.
קישוריות סמארטפונים כוללת לרוב Apple CarPlay ו-Android Auto, ולרוב ניתן למצוא קישוריות אלחוטית ברמות הגימור המאובזרות, מה שמקל על השימוש ללא צורך בכבלים (למרות שתמיד כדאי שיהיה כבל לטעינה).
איכות העוזר הקולי סבירה, ויכולה לשמש לשליטה בפונקציות מסוימות.

לוח המחוונים הדיגיטלי הוא גם כן שדרוג משמעותי.
בחלק מרמות הגימור, במקום שעונים אנלוגיים, תמצאו מסך דיגיטלי מלא בגודל 7 אינץ' או אפילו 12 אינץ' שמציג מידע רב בצורה ברורה וניתנת להתאמה אישית.
ניתן לבחור אילו נתונים להציג (מהירות, סל"ד, נתוני נסיעה, מידע ממערכות עזר לנהג, ניווט ועוד) ואף לשנות את עיצוב התצוגה.

מערכת השמע הסטנדרטית טובה יחסית, אך רבים בוחרים בשדרוג למערכת יוקרתית יותר מבית Alpine או Harman Kardon, שמציעה איכות צליל מעולה ההולמת את תא הנוסעים המבודד יחסית והמפנק.
האבזור נוחות ברמות הגימור המשווקות בישראל עשיר במיוחד.
בקרת אקלים מפוצלת, מושבים עם חימום וקירור, גג פנורמי ענק (בחלק מהדגמים), הגה מחומם, כניסה והנעה ללא מפתח, שקעי USB מרובים (כולל USB-C), משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון, ומערכת HUD (Head-Up Display) שמקרינה מידע חשוב על השמשה הקדמית.
קיימות גם טכנולוגיות ייחודיות כמו מצלמות היקפיות, מערכת חניה אוטומטית, ומערכת מתלי אוויר אדפטיביים שמאפשרת לשנות את גובה הרכב לנוחות נסיעה משופרת או גישת שטח.

ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה – כוח אמריקאי טהור

אחד ההיבטים המרכזיים והמדוברים ביותר בראם 1500, במיוחד בישראל, הוא יחידת ההנעה שלו.
בעוד שבארצות הברית קיימות וריאציות נוספות (מנוע V6 בנזין ואפילו מנוע דיזל בעבר), הרוב המכריע של הראמים המיובאים לישראל מצוידים במנוע האיקוני והוותיק: 5.7 ליטר HEMI V8 בנזין.
זהו מנוע גדול, אטמוספרי, שמספק כוח ומומנט בשפע, עם צליל אגזוז גרוני וממכר שרבים אוהבים.

מנוע ה-5.7 ליטר HEMI מפיק בדרך כלל סביב 395 כוחות סוס ומומנט של כ-56 קג"מ.
הוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית (גיר אוטומטי) עם 8 הילוכים (ZF 8HP).
השילוב הזה מייצר ביצועים מרשימים עבור רכב כה גדול וכבד.
נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש עומד על כ-6-7 שניות, תלוי בסוג ההנעה (אחורית או כפולה) ומשקל הרכב.
זה מהיר מאד, ונותן תחושת כוח זמינה בכל עת, גם בתאוצות ביניים לעקיפה או שילוב בתנועה.

ועכשיו, בואו נדבר על הפיל שבחדר, או ליתר דיוק, המשאבה בתחנת הדלק: צריכת דלק.
נתוני יצרן לפי תקן WLTP יהיו לרוב בסביבות 8-9 ק"מ לליטר (או 11-12 ליטר ל-100 ק"מ) בתנאים אופטימליים.
אבל בואו נהיה ריאליים.
בנהיגה יומיומית בישראל, בתוואי משולב שכולל פקקים, עליות, ותאוצות מזדמנות (כי אי אפשר להתאפק עם מנוע כזה), צריכת הדלק הריאלית צפויה לנוע בין 5 ל-7 ק"מ לליטר.
כן, זה לא מעט.
זו עלות הכוח, הגודל וההנאה ממנוע V8 גדול.
החיפוש אחר "צריכת דלק" לרכב הזה הוא רלוונטי בהחלט, והתשובה היא פשוטה: הוא שותה דלק בכמויות.
בהשוואה לרכבים משפחתיים או אפילו ג'יפונים, צריכת הדלק של הראם גבוהה פי שתיים ואף שלוש.
זהו נתון שחשוב מאוד לקחת בחשבון בתקציב השוטף.
עם זאת, יש לזכור שרוכשי ראם בדרך כלל מודעים לעובדה זו ומקבלים אותה כחלק מהעסקה – הקורבן הנדרש עבור הביצועים והנוכחות.
תחושת הכוח של ה-HEMI היא ממכרת, והגיר האוטומטי 8 הילוכים פועל בצורה חלקה ויעילה יחסית, מחליף הילוכים במהירות ורכות, ומאפשר למנוע להיות באזור המומנט האופטימלי כמעט תמיד. אין כאן הילוכים כפולים או טכנולוגיות מורכבות מדי – פתרון מוכח ואמין יחסית.

טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי)

הראם 1500 המשווק באופן נרחב בישראל, כאמור, מצויד במנוע בנזין V8 קונבנציונלי.
לכן, סעיף הטעינה, הרלוונטי בדרך כלל לרכבים היברידיים נטענים (פלאג-אין) או חשמליים מלאים, אינו תקף לגבי הדגם הספציפי הזה בגרסאותיו הנפוצות בשוק הישראלי נכון לאפריל 2025.
אין סוללה לטעינה, אין קצב טעינת AC או DC, ואין עמדות טעינה ייעודיות לראם בנזין.
צריכת האנרגיה שלו מגיעה כולה מבנזין 95 או 98.

יש לציין כי בעולם, ובמיוחד בארצות הברית, חברת Ram Trucks מפתחת ומשווקת גם גרסאות חשמליות, כמו ה-Ram 1500 REV.
אך נכון לרגע זה, הדגם החשמלי אינו מיובא לישראל באופן סדיר ואינו נפוץ בשוק.
לכן, כל דיון על טעינה, טווח חשמלי או חישוב עלויות "צריכת אנרגיה" במונחים חשמליים אינו רלוונטי לראם 1500 בנזין V8 המוכר בישראל.
הוא רכב שמתדלקים, ומתדלקים הרבה.

חווית נהיגה והתנהגות כביש – נוחות מפתיעה

מי שלא נהג מעולם בטנדר אמריקאי בגודל מלא עשוי לצפות לחווית נהיגה קשוחה ולא נוחה.
אבל הראם 1500, במיוחד הדור הנוכחי ובמיוחד ברמות הגימור הגבוהות, מפתיע מאד לטובה בהיבט הזה.

נוחות הנסיעה היא אחת מנקודות החוזק העיקריות של הראם בהשוואה למתחרים רבים ואף לרכבי פנאי גדולים אחרים.
בניגוד לטנדרים קטנים יותר או דורות קודמים שהשתמשו במתלי עלים פשוטים מאחור, הראם מצויד במתלים אחוריים מסוג סליל (קפיצים), ובחלק מרמות הגימור אף במתלי אוויר אדפטיביים.
התוצאה היא נסיעה רכה ומרוככת, שמבודדת היטב את הנוסעים משיבושים בדרך, מהמורות וסדקים בכביש.
גם בכבישים עירוניים משובשים, או על שבילים לא סלולים, הראם שומר על קור רוח ומספק נסיעה נעימה.

רמת בידוד הרעשים בתא הנוסעים מרשימה ביותר.
ברמות הגימור היוקרתיות (עם זיגוג כפול בחלונות הקדמיים בחלק מהדגמים), תא הנוסעים שקט ומבודד היטב מרעשי מנוע (למעט בזמן תאוצה חזקה, אז נשמע צליל V8 עמוק ומענג), רעשי רוח ורעשי כביש.
זה הופך נסיעות ארוכות בכביש 6 או בדרכים בינעירוניות לחוויה רגועה ונעימה.

בכל הנוגע להתנהגות דינמית, חשוב לזכור שמדובר ברכב גדול וכבד.
תחושת ההיגוי קלה למדי בנהיגה עירונית, מה שמסייע בתמרון, אך היא חסרת משוב משמעותי ואינה מדויקת במיוחד בנהיגה ספורטיבית.
אחיזת הכביש טובה עבור רכב מסוגו, אך אל תצפו ליכולות של מכונית ספורט.
זוויות גלגול בפניות קיימות, כצפוי, אך הן מרוסנות יחסית בזכות המתלים המודרניים.
תחושת הבלמים טובה, והם מספקים עוצמת בלימה מספקת לעצור את המסה הגדולה, למרות שצריך להתרגל לדוושה רכה יחסית.
בגרסאות עם הנעה כפולה, ישנה אחיזה משופרת בתנאי דרך קשים.

יציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה למדי, והראם מרגיש נטוע ובטוח על הכביש המהיר, למרות רגישות מסוימת לרוחות צד בשל גודלו.
קלות התמרון בעיר היא החיסרון המרכזי בהיבט הזה.
מציאת חניה מתאימה לראם בישראל היא אתגר יומיומי.
הרדיוס סיבוב גדול, והמידות העצומות דורשות תכנון מראש וכניסות ויציאות זהירות במיוחד.
כפי שצוין בסעיף הביצועים, הגיר האוטומטי בעל 8 ההילוכים פועל באופן חלק ויעיל, ותורם רבות לחווית הנהיגה הנעימה והזורמת, ללא מכות או השהיות בהעברת הילוכים. היעדר גיר ידני (שאינו רלוונטי בקטגוריה זו) או תחושה של החלפת הילוכים "מוחשית" כמו במכוניות ספורט, תורם לנוחות הכללית ומאפשר נהיגה רגועה.

בטיחות ומערכות עזר לנהג – גדול לא תמיד אומר הכי בטוח

בכל הנוגע לבטיחות, הראם 1500 מצויד היטב מבחינת כריות אוויר (לרוב 6 או יותר, תלוי ברמת הגימור והקבינה) ומבנה שלדה קשיח.
עם זאת, חשוב לזכור שמבחני ריסוק רשמיים כמו Euro NCAP כמעט ואינם מתבצעים על רכבים בגודל וסוג זה, שאינם נמכרים באירופה בכמויות משמעותיות.
בארצות הברית, הראם 1500 קיבל לרוב ציונים טובים במבחני הריסוק של NHTSA ו-IIHS, עם דגשים על הגנה טובה על הנוסעים.
מבדקי בטיחות אלו מצביעים על כך שהמבנה הבסיסי של הרכב מספק הגנה טובה במקרה של תאונה.

הראם 1500 מציע מגוון רחב של מערכות ADAS (מערכות עזר לנהג) מתקדמות, לרוב כחלק מהאבזור הסטנדרטי ברמות הגימור הגבוהות המשווקות בישראל, או כאופציה בחלק מהרמות.
בין המערכות הבולטות ניתן למצוא: בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית עצור וסע, בלימת חירום אוטונומית (עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), התרעת סטייה מנתיב ותיקון אקטיבי, ניטור שטחים מתים והתרעת תנועה חוצה מאחור, סייען חניה מקביל וניצב, ומערכת מצלמות היקפיות 360 מעלות (חיונית במיוחד ברכב כזה).

התפקוד של המערכות הללו בעולם האמיתי הוא לרוב טוב, אך לא מושלם.
בקרת השיוט האדפטיבית פועלת בצורה חלקה יחסית ונוחה לשימוש בכבישים מהירים.
בלימת החירום האוטונומית יכולה להיות קצת אגרסיבית מדי לעיתים, במיוחד בתנועה עירונית צפופה, אך היא בהחלט תורמת לבטיחות.
התרעת סטייה מנתיב פועלת בצורה טובה, אך תיקון ההיגוי יכול להיות מורגש.
מערכת ניטור שטחים מתים חיונית ברכב כה גדול עם נקודות עיוורון גדולות.
מערכת המצלמות ההיקפית מעולה ומקלה משמעותית על תמרונים וחניה.
חשוב לזכור שמערכות אלו הן עזר בלבד ואינן תחליף לתשומת ליבו של הנהג.

מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל) – לא לבעלי לב חלש

אז כמה עולה התענוג הזה? ובכן, הראם 1500 הוא רכב יקר, ובישראל הוא הופך ליקר עוד יותר בגלל המיסוי הגבוה על רכבים גדולים עם מנועי בנזין עתירי נפח.
המחיר של ראם 1500 חדש בישראל משתנה מאד בהתאם לרמת הגימור, שנתון הייצור, ושער הדולר, אך הוא מתחיל לרוב באזור ה-350,000 ש"ח ויכול לטפס בקלות מעבר ל-500,000 ש"ח עבור רמות הגימור המאובזרות והיוקרתיות ביותר.
ה"מחירון" עבור רכבים משומשים תלוי כמובן בביקוש ובהיצע, ומושפע גם הוא ממצב השוק הכללי.

רמות הגימור העיקריות המשווקות בישראל הן לרוב הגרסאות המאובזרות יותר המיובאות דרך יבואנים רשמיים או מקבילים.
ניתן למצוא רמות גימור כמו Big Horn (הבסיסית יחסית), Laramie (היוקרתית והנפוצה), Rebel (עם אוריינטציית שטח קלה ומראה ספורטיבי יותר), ו-Limited (הכי יוקרתית ומאובזרת).
ההבדלים המרכזיים ביניהן נוגעים לאבזור פנימי (סוג העור, גודל מסך המולטימדיה, מערכת שמע, חימום/קירור מושבים), אבזור חיצוני (סוג הגריל, גודל ועיצוב חישוקים, מדרגות צד), ומערכות טכנולוגיות ובטיחות (מערכות ADAS מתקדמות).
יש גם וריאציות באורך הארגז וסוג הקבינה (קבינה כפולה היא הנפוצה ביותר בישראל).

תנאי האחריות בישראל משתנים בהתאם ליבואן.
לרוב, האחריות המלאה לרכב עומדת על 3 שנים או 100,000 ק"מ, המוקדם מביניהם.
חשוב לברר במעמד הרכישה את תנאי האחריות המדויקים לכל רכיב, כולל האחריות על יחידת ההנעה (מנוע וגיר) ורכיבים יקרים כמו מסכי המולטימדיה ומערכות המתלים המיוחדות.

עלויות התחזוקה הצפויות של הראם 1500 גבוהות יחסית לרכבים פופולריים אחרים בישראל.
טיפולים תקופתיים יקרים יותר, חלקי חילוף יקרים וזמינותם פחותה לעיתים, וצריכת הדלק הגבוהה היא כמובן הוצאה משמעותית וקבועה.
שווי השימוש (או ירידת ערך) של הראם יכול להיות מהיר יחסית בשנים הראשונות, אך הוא שומר על ביקוש בשוק המשומשים בשל קהל יעד ייעודי.
לגבי תקלות ובעיות נפוצות: כמו כל רכב, גם לראם 1500 עשויות להיות תקלות ספציפיות לדגם או לרכיבים מסוימים (למשל, בעיות אפשריות במערכת המולטימדיה או במתלי האוויר בדגמים מאובזרים).
עם זאת, יחידת המנוע והגיר (5.7 HEMI וגיר 8 הילוכים) נחשבות ליחסית אמינות ומוכחות לאורך שנים.
חשוב לבדוק חוות דעת גולשים בפורומים ייעודיים וקבוצות ברשת כדי לקבל תמונה רחבה יותר לגבי בעיות נפוצות ועלויות תיקון.

יתרונות – למה לבחור דווקא בראם?

  • נוכחות כביש והצהרה: פשוט אי אפשר להתעלם ממנו. הראם הוא ענק מרשים שמושך תשומת לב, והוא בהחלט עוזר למי שרוצה לבלוט על הכביש.
  • תא נוסעים יוקרתי ומרווח: במיוחד ברמות הגימור הגבוהות, תא הנוסעים מפנק, עשיר בחומרים איכותיים, ומציע מרווח עצום לנוסעים. זו כמעט מכונית סלון בתוך טנדר עבודה.
  • נוחות נסיעה מצוינת: המתלים המודרניים, במיוחד מתלי האוויר האופציונליים, מספקים נוחות נסיעה ברמה גבוהה שאינה אופיינית לטנדרים. הוא מגהץ את הכביש בצורה מרשימה.
  • ביצועים ויחידת הנעה: מנוע ה-5.7 ליטר HEMI V8 מספק כוח ומומנט בשפע, עם תאוצה מרשימה ותחושת כוח בלתי נגמרת. הגיר האוטומטי 8 הילוכים משלים את החבילה בצורה חלקה ויעילה.
  • יכולת גרירה ושינוע: כיאה לטנדר בגודל מלא, הראם 1500 מציע יכולת גרירה גבוהה ויכולת שינוע מטען מרשימה בארגז הגדול שלו. זהו כלי עבודה אמיתי למי שצריך אותו.
  • טכנולוגיה ואבזור עשיר: מסכי מולטימדיה גדולים ומתקדמים, לוח מחוונים דיגיטלי, ומערכות עזר לנהג רבות הופכים אותו לרכב מודרני ומאובזר מאד.

חסרונות – עם מה תצטרכו לחיות?

  • צריכת דלק גבוהה במיוחד: זהו ללא ספק החיסרון הבולט ביותר, במיוחד במחירי הדלק בישראל. מנוע ה-V8 צמא לבנזין, וצריכת הדלק בפועל תהיה גבוהה מאד.
  • גודל פיזי ותמרון: הראם ענק. זה אומר קושי משמעותי במציאת חניה, תמרון ברחובות צרים, וחניה בחניונים תת-קרקעיים. הוא דורש הסתגלות וזהירות מתמדת.
  • מחיר רכישה ותחזוקה: מחיר הרכישה גבוה מאד, והוא מתבטא גם בעלויות אחזקה שוטפות גבוהות יותר (טיפולים, חלקי חילוף, ביטוח).
  • פחות מתאים לנהיגה יומיומית עירונית: למרות נוחות הנסיעה, הגודל והצמא לדלק הופכים אותו לפחות אידיאלי כרכב יומיומי בתוך העיר, במיוחד בנסיעות קצרות.

הראם 1500 בהשוואה למתחרים – ענקים נאבקים

בשוק הישראלי, כשאנחנו מדברים על טנדרים בגודל מלא, המלך הבלתי מעורער בהשוואה ישירה לראם 1500 הוא הפורד F-150.
שני הרכבים מציעים גודל דומה, יכולות גרירה ושינוע מרשימות, ומנועי בנזין עוצמתיים (לרוב V8 בראם ו-V6 טווין-טורבו F-150).

ההבדלים העיקריים ביניהם באים לידי ביטוי בתא הנוסעים ובחווית הנהיגה.
באופן מסורתי, הראם נתפס ומעוצב עם דגש חזק יותר על איכות חומרים ויוקרה בתא הנוסעים, במיוחד ברמות הגימור הגבוהות.
מסך המולטימדיה האנכי בגודל 12 אינץ' בראם הוא ייחודי ומרשים.
גם נוחות הנסיעה בראם, בזכות מתלי הסליל או האוויר מאחור, נחשבת לרוב עדיפה ומרוככת יותר מזו של ה-F-150 (שמשתמש במתלי עלים קונבנציונליים).

מנגד, הפורד F-150 מציע לרוב מנועי EcoBoost V6 טווין-טורבו חזקים לא פחות, שמספקים ביצועים מרשימים ואף עשויים להיות מעט יעילים יותר בצריכת דלק בהשוואה ל-V8 האטמוספרי של הראם (אם כי עדיין צרכנים גדולים).
ה-F-150 ידוע גם ביכולות שטח טובות יותר בגרסאות מסוימות (כמו הראפטור, למרות שזו כבר חיה אחרת), ומציע לעיתים פתרונות פרקטיים חדשניים בארגז ובאזור העבודה.

בחירה בין השניים היא לרוב עניין של העדפה אישית.
מי שמחפש נוחות מרבית, תא נוסעים יוקרתי יותר, וצליל וורסטילי של V8, יטה כנראה לראם.
מי שמעדיף מנוע טורבו מודרני, פתרונות פרקטיים מתקדמים יותר, ויכולת שטח קלה עדיפה, עשוי לבחור ב-F-150.
רכבים אחרים כמו שברולט סילברדו פחות נפוצים בישראל בהשוואה לראם ו-F-150, ולא מהווים תחרות ישירה משמעותית באותה קטגוריה.

סיכום ומסקנות – האם כדאי לקנות את הראם 1500?

אחרי שצללנו לכל פינה בראם 1500, הגיע הזמן לשים את הדברים על השולחן.
הראם 1500 הוא רכב מרשים בכל קנה מידה, ובמיוחד בסטנדרטים הישראליים.
הוא מציע שילוב ייחודי של כוח V8 בלתי מתפשר, נוחות נסיעה מפתיעה ורמת אבזור ואיכות חומרים בתא הנוסעים שיכולה להתחרות ברכבי יוקרה.
הוא גדול, הוא חזק, והוא בהחלט מושך תשומת לב.

בהשוואה למתחרה העיקרי שלו, הפורד F-150, הראם לוקח את הבכורה לרוב בהיבטים של נוחות נסיעה (בזכות המתלים האחוריים) ותחושת יוקרה בתא הנוסעים.
ה-F-150 עשוי להציע מנועים מעט יעילים יותר ויותר פתרונות עבודה חכמים, אבל הראם מפצה על כך עם קסם אמריקאי של V8 גדול ומפנק.

אז האם כדאי לקנות ראם 1500?
התשובה היא: תלוי מאד מי אתם ומה הצרכים שלכם.
הראם 1500 מתאים במיוחד ל:
– מי שזקוק ליכולת גרירה כבדה או לשינוע מטען גדול באופן קבוע.
– מי שגר באזור כפרי או שיש לו צרכים שמצדיקים רכב עבודה אמיתי, אבל לא מוכן לוותר על נוחות ויוקרה.
– מי שמחפש רכב "לייף סטייל" עם נוכחות מרשימה, תא נוסעים מפנק, ומוכן לשלם את מחיר הגודל וצריכת הדלק.
– מי שמטייל הרבה עם קרוואן או ציוד כבד וצריך את העוצמה והיציבות של טנדר בגודל מלא.

הוא פחות מתאים ל:
– מי שגר ונוסע בעיקר בעיר הצפופה ומתמודד עם בעיות חניה יומיומיות.
– מי שמחפש רכב חסכוני בדלק.
– מי שתקציב הרכישה והאחזקה שלו מוגבל.

לסיכום, הראם 1500 הוא חוויה מוטורית בפני עצמה.
הוא לא רכב רציונלי לכולם, במיוחד בישראל.
אבל למי שהצרכים והכיס מאפשרים זאת, והוא מחפש טנדר גדול שמשלב יכולות עבודה עם נוחות ופינוק ברמה גבוהה, הראם 1500 הוא אופציה מצוינת וראויה להתייחסות.
רק אל תשכחו את הכרטיס של תחנת הדלק בכיס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *