ברוכים הבאים לסקירה המעמיקה שלנו בפורטל הרכב הישראלי על רכב הפנאי הקומפקטי שמגיע מהצד היותר… ובכן, אמריקאי של המפה.
היום אנו צוללים לקרביו (הנעימים, יש לקוות) של הג'יפ קומפאס, Jeep Compass באנגלית.
הוא מנסה לתת טאץ' של 'ג'יפאיות' בעולם אורבני בעיקרו.
הקומפאס מתמקם בקטגוריית ה-SUV הקומפקטי, אולי הצפופה והתחרותית ביותר בשוק הרכב הישראלי, וגם העולמי.
זוהי קטגוריה שמציעה שילוב של מרכב מוגבה, פרקטיות משפחתית לכאורה, ולרוב גם יכולות כביש וחיסכון בדלק (טוב, לפעמים) שמזכירות מכוניות פרטיות.
הקומפאס בדרכו מנסה לבלוט.
הוא לא רק עוד ג'יפון ממוצע, אלא מביא איתו מורשת שטח ועיצוב אייקוני.
זהו הדור השני של הקומפאס, שעבר עדכון משמעותי לפני מספר שנים.
הוא רלוונטי לשוק גם באפריל 2025.
עדכון זה הביא שיפורים ניכרים בתא הנוסעים, בטכנולוגיה, ואף ביחידות ההנעה.
הוא מתחרה ראש בראש במפלצות מכירות כמו יונדאי טוסון (Hyundai Tucson), קיה ספורטאז' (Kia Sportage), מזדה CX-5 (Mazda CX-5), ולעיתים גם בסובארו פורסטר (Subaru Forester) או אפילו בדגמי פנאי קומפקטיים ממותגים אירופאיים כמו סקודה קארוק (Skoda Karoq) או פולקסווגן טיגואן (Volkswagen Tiguan), תלוי ברמת הגימור ובמחיר.
המיצוב שלו הוא לרוב איפשהו באמצע הפרימיום, מנסה לשדר יוקרה וייחודיות אמריקאית.
קהל היעד שלו הוא זוגות צעירים או משפחות קטנות.
אלה שמחפשים רכב פנאי מעוצב.
אלה שרוצים לצאת קצת מהקופסה הקוריאנית או היפנית.
אלה שאולי חולמים על קצת שטח קל בסוף השבוע (או סתם לטפס מדרכות בקניון בקלות).
בסקירה הזו, נפרק את הג'יפ קומפאס לגורמים.
נעבור על כל היבט חשוב.
מהעיצוב החיצוני, דרך תא הנוסעים והטכנולוגיה, אל יחידת ההנעה והביצועים.
נדבר על צריכת דלק ועל חווית הנהיגה.
לא נשכח את הבטיחות והאבזור.
וכמובן, את המחיר בישראל ואת שאלת ה"האם כדאי לקנות".
נדון גם בחוות דעת גולשים אפשריות.
ונקווה לענות על כל השאלות שלכם לפני שאתם רצים לסוכנות.
עיצוב חיצוני: קלאסיקה מודרנית או סתם עוד ג'יפון?
הג'יפ קומפאס, או Jeep Compass אם תרצו להיות בינלאומיים, מנסה לשלב עולמות.
הוא לוקח השראה ברורה מהאח הגדול והאייקוני, ג'יפ גרנד צ'ירוקי.
זה ניכר במיוחד בפרופורציות הכלליות ובעיצוב החזית.
הרושם הראשוני הוא של רכב מוצק, יציב, עם נוכחות כביש לא רעה בכלל.
הוא לא מנסה להיראות עתידני או מהפכני מדי.
יש בו אלמנטים קלאסיים של ג'יפ.
פילוסופיית העיצוב היא כזו שמדברת למשפחות שרוצות משהו שנראה קצת יותר קשוח ומסוקס מג'יפון ממוצע.
אבל עדיין מתאים לחנייה בעיר.
נתחיל מהחזית.
גריל שבעת החריצים המפורסם של ג'יפ נמצא שם בגאון.
הוא אמנם מודרניזציה של המקור.
אבל הוא מיד מזהה את הרכב כג'יפ.
הפנסים הקדמיים צרים ומשתלבים היטב עם הגריל.
בדגמים המאובזרים יותר תמצאו תאורת LED מלאה.
זה מוסיף מראה יוקרתי ומודרני.
הפגוש הקדמי משלב פתחי אוורור ופנסי ערפל.
העיצוב נראה נקי למדי לאחר מתיחת הפנים האחרונה.
פרופיל הצד ממשיך את הקו היציב.
יש קו מותניים שעולה קלות לאחור.
קו הגג ישר יחסית עד שהוא פוגש עמוד C עבה.
עמוד C זה מחופה לרוב בפלסטיק שחור או בגימור כרום.
זה יוצר מראה של גג "צף" או מופרד מהמרכב.
זה טרנד עיצובי נפוץ.
בתי הגלגלים בולטים ובעלי קשת מרובעת במקצת.
זה תורם למראה הקשוח.
החלק האחורי נראה מסודר ונקי.
הפנסים האחוריים גדולים יחסית.
הם מחולקים לשניים, חלק על הכנף וחלק על דלת תא המטען.
הם לרוב מציעים תאורת LED מודרנית.
שם הדגם "COMPASS" כתוב באותיות גדולות על דלת תא המטען.
הפגוש האחורי כולל אלמנטים של פלסטיק שחור.
לפעמים גם דיפיוזר מדומה.
הוא משדר חוזק מסוים.
אין כאן ספוילרים גדולים ודרמטיים מדי.
הכל נראה מאופק יחסית.
חישוקי הגלגלים מוצעים במגוון גדלים ועיצובים.
הם מתחילים לרוב מ-17 או 18 אינץ' ברמות הגימור הבסיסיות.
ועולים ל-19 אינץ' ויותר ברמות הגבוהות.
עיצובי החישוקים מגוונים.
חלקם יותר שמרניים.
חלקם יותר ספורטיביים.
חלקם מציעים גימור דו-גווני.
הם משפיעים משמעותית על המראה הכללי של הרכב.
הג'יפ קומפאס הוא לא הרכב הכי גדול בקטגוריה שלו מבחינת מידות פיזיות.
אבל המבנה היציב שלו והגובה מהקרקע גורמים לו להיראות משמעותי.
הוא בהחלט בעל נוכחות כביש טובה.
לא משהו שיעלם בים הג'יפונים האחרים.
עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: קפיצת מדרגה אחרי מתיחת פנים
תא הנוסעים של הג'יפ קומפאס עבר שדרוג דרמטי במתיחת הפנים.
הוא שיפר משמעותית את הרושם הכללי.
אם בדור הראשון או בגרסאות מוקדמות יותר של הדור השני התחושה הייתה קצת פלסטיקית ומיושנת, הדגם הנוכחי מרגיש אחרת לגמרי.
האווירה הכללית עברה לכיוון מודרני וטכנולוגי יותר.
הקונספט העיצובי הוא נקי יחסית.
יש פחות כפתורים מבפעם קודמת.
יש יותר דגש על מסכי מגע.
איכות החומרים השתפרה באופן ניכר.
בחלקים העליונים של הדשבורד והדלתות תמצאו חומרים רכים ונעימים למגע.
זה לא תמיד היה המצב.
יש שימוש בגימורים דמויי עור או בד.
בדגמים המאובזרים יש גם תוספות של כרום או דמוי עץ/קרבון.
זה תלוי ברמת הגימור.
איכות ההרכבה נראית טובה למדי.
הפאנלים מרגישים מהודקים.
אין קרקושים מיותרים בנהיגה.
זה נותן תחושה של רכב איכותי יותר.
אפילו בהשוואה לכמה מהמתחרים היפניים והקוריאנים.
הנדסת האנוש טובה ברובה.
רוב הפקדים ממוקמים בצורה הגיונית וקלה לתפעול.
מסך המגע המרכזי ממוקם גבוה על הדשבורד.
זה מקל על הצפייה בו בזמן נהיגה.
פקדי בקרת האקלים נפרדים.
הם לא שולבו לתוך המסך.
זה יתרון משמעותי מבחינת נוחות ומהירות תפעול.
גם לאחר עדכון התוכנה והמסך, יש דברים שכיף לשלוט בהם בכפתורים פיזיים.
הראות החוצה סבירה.
עמוד A לא עבה מדי.
עמוד C האחורי אמנם עבה.
הוא קצת מגביל את הראות לאחור.
אבל לרוב הרכב מצויד בחיישני חנייה ומצלמת רוורס.
זה מקל על התמרון.
נוחות המושבים הקדמיים טובה.
הם תומכים מספיק בנסיעות ארוכות.
יש אפשרויות כיוון חשמליות ברמות הגימור הגבוהות.
מושבים אחוריים נוחים לשני נוסעים מבוגרים.
נוסע שלישי יצטרך להצטופף.
בעיקר בגלל תעלת ההינע המרכזית.
המרווח לרגליים ולראש מאחור סביר לקטגוריה.
הוא לא מהגדולים בקבוצה.
אבל בהחלט אפשרי.
אפשר לשבת מאחור בנחת בנסיעות קצרות ובינוניות.
נפח תא המטען עומד על כ-438 ליטר.
זה נתון ממוצע לקטגוריה.
הוא לא הכי גדול (מתחרים מסוימים מציעים 500+ ליטר).
אבל הוא שימושי למדי.
סף ההטענה סביר.
צורת תא המטען רבועה יחסית.
זה מקל על סידור המטען.
יש לרוב אפשרויות עיגון.
יש לפעמים פתרונות אחסון נוספים קטנים.
הוא בהחלט יספיק למשפחה קטנה.
עבור טיול בסוף שבוע או קניות גדולות.
טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: העולם החדש של ג'יפ
אחד התחומים שבהם הג'יפ קומפאס עשה קפיצת מדרגה אמיתית הוא הטכנולוגיה והאבזור.
מתיחת הפנים הביאה איתה מערכות עדכניות.
זה שיפר משמעותית את חווית השימוש היומיומית.
המערכת המרכזית היא מערכת המולטימדיה Uconnect של סטלנטיס (הקונצרן של ג'יפ).
בדגמים המעודכנים, היא מגיעה עם מסך מגע גדול.
לרוב בגודל 10.1 אינץ'.
המסך איכותי.
התצוגה חדה וצבעונית.
מהירות התגובה מצוינת.
היא מהירה וזורמת.
מבנה התפריטים הגיוני וקל לניווט.
מערכת ההפעלה Uconnect נחשבת לאחת המוצלחות בתעשייה.
היא ידידותית למשתמש.
העוזר הקולי מגיב טוב יחסית.
היא מציעה קישוריות סמארטפונים מלאה.
אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו.
החיבור יכול להיות חוטי.
ובחלק מרמות הגימור גם אלחוטי.
זה נוח מאוד.
לוח המחוונים גם הוא דיגיטלי בדגמים המאובזרים.
לרוב בגודל 10.25 אינץ'.
הוא מציע אפשרויות תצוגה רבות.
ניתן להתאים אותו אישית.
להציג נתוני נסיעה, ניווט, מערכות בטיחות ועוד.
התצוגה חדה וברורה.
זה מוסיף תחושה מודרנית לתא הנוסעים.
יש גם מערכת שמע איכותית.
בדגמים גבוהים יותר אפשר למצוא מערכת שמע של מותג פרימיום.
אבזור הנוחות המוצע בישראל תלוי כמובן ברמת גימור.
רמת גימור בסיסית תכלול לרוב בקרת אקלים מפוצלת.
מפתח חכם.
חיישני חנייה.
ומצלמת רוורס.
ברמות גימור גבוהות יותר ניתן למצוא:
חימום ואוורור למושבים קדמיים.
גלגל הגה מחומם.
גג פנורמי נפתח.
דלת תא מטען חשמלית.
כיוונון חשמלי למושבים.
ואף תצוגה עילית (HUD).
הקומפאס בהחלט יכול להיות מאובזר היטב.
הוא לא נופל ממתחרים רבים בתחום זה.
חלק מהטכנולוגיות ייחודיות לג'יפ או לקונצרן סטלנטיס.
ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: מנוע מוכר, אופציה חשמלית
שוק הרכב הישראלי מכיר מספר יחידות הנעה בג'יפ קומפאס.
העיקרית שבהן הייתה ותישאר כנראה מנוע הבנזין.
זהו מנוע טורבו בנפח 1.3 ליטר.
הוא מגיע בהספקים שונים.
גרסה נפוצה היא 150 כוחות סוס.
עם מומנט של כ-27.5 קג"מ.
המנוע הזה משודך לרוב לתיבת הילוכים כפולת מצמדים (גיר) עם 6 הילוכים.
יש לו גם אופציה להנעה כפולה בדגמים מסוימים.
אבל הנעה קדמית היא הנפוצה בישראל.
נתון תאוצה 0-100 קמ"ש עומד לרוב על כ-9-10 שניות.
זה נתון סביר לג'יפון משפחתי.
יש גם גרסת פלאג-אין הייבריד (PHEV).
היא נקראת 4xe.
היא משלבת את מנוע ה-1.3 ליטר טורבו בנזין עם מנוע חשמלי.
ההספק המשולב עומד על כ-190 או 240 כוחות סוס.
עם מומנט משולב משמעותי.
היא מציעה טווח נסיעה חשמלי בלבד.
ומשודכת לתיבת הילוכים אוטומטית עם הילוכים.
גרסת ה-PHEV מהירה יותר.
התאוצה 0-100 קמ"ש בגרסת ה-240 כ"ס היא סביב 7.5 שניות.
זה כבר מרגיש זריז.
יש לה הנעה כפולה חשמלית (ללא חיבור פיזי בין המנועים).
ועכשיו לנושא החם: צריכת דלק או צריכת אנרגיה.
מנוע ה-1.3 טורבו בנזין אינו המנוע הכי חסכוני בקטגוריה.
נתוני יצרן WLTP מדברים על כ-14-15 ק"מ לליטר בממוצע.
בפועל, בנהיגה ישראלית טיפוסית.
בפקקים ובעומסים.
צריכת הדלק הריאלית תהיה קרובה יותר ל-10-12 ק"מ לליטר.
זה לא רע.
אבל זה לא מצטיין בהשוואה למתחרים היברידיים או עם מנועי בנזין קטנים וחסכוניים יותר.
חיפוש נפוץ הוא "צריכת דלק".
חשוב להבין שגם לרכב חשמלי או היברידי יש צריכת אנרגיה.
רק שהיא נמדדת ביחידות אחרות.
קוט"ש ל-100 ק"מ לדוגמה.
והעלות שונה.
בגרסת הפלאג-אין הייבריד, צריכת האנרגיה משתנה דרמטית.
הכל תלוי במידת הטעינה.
אם מטעינים באופן קבוע.
ונעים מרחקים קצרים ביום.
ניתן להשיג צריכת דלק אפסית ברוב הנסיעות.
אבל אם לא מטעינים.
או נוסעים מרחקים ארוכים.
הצריכה תהיה פחות טובה ממנוע הבנזין הסטנדרטי.
בשל המשקל הנוסף של הסוללה והמנוע החשמלי.
נתון יצרן WLTP לטווח חשמלי מלא הוא סביב 50 ק"מ.
בפועל, בנהיגה אמיתית.
בישראל.
בקיץ עם מזגן.
הערכה ריאלית היא סביב 30-40 ק"מ.
צריכת האנרגיה החשמלית היא סביב 18-22 קוט"ש ל-100 ק"מ בנסיעה חשמלית.
תחושת הכוח בנהיגה היומיומית במנוע הבנזין מספקת.
המנוע מרגיש נמרץ מספיק לתנועה עירונית.
הוא מסוגל לתאוצות ביניים סבירות.
הגיר הכפול מצמדים מתפקד לרוב בצורה חלקה.
הוא לא תמיד מהיר ברמזורים כמו גירים מסוימים.
אבל לרוב עושה את עבודתו נאמנה.
אין לו הילוכים שהופכים את הרכב לחסר אונים.
בגרסת ה-PHEV, השילוב של המנוע החשמלי מספק זמינות כוח מיידית.
היא מרגישה חזקה ומהירה יותר.
בעיקר בתאוצות עירוניות.
טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי): עניין של הרגל
עבור מי ששוקל את גרסת הפלאג-אין הייבריד (4xe) של הג'יפ קומפאס, נושא הטעינה הופך מרכזי.
הרי הרעיון הוא לנצל את הטווח החשמלי המלא ככל הניתן.
כדי להפחית את צריכת הדלק ואת עלויות הנסיעה.
קצב טעינת AC המקסימלי בקומפאס 4xe עומד לרוב על 7.4 קילוואט.
זה קצב טעינה סביר למדי.
הוא מאפשר טעינה מלאה בבית מעמדת טעינה מתאימה (7.4 קילוואט) תוך כ-2.5 שעות.
אם מטעינים משקע ביתי רגיל (2.3 קילוואט).
הזמן כמובן מתארך משמעותית.
לכיוון 7-8 שעות.
טעינה ביתית היא המפתח לחיסכון אמיתי ברכב פלאג-אין.
לג'יפ קומפאס 4xe אין יכולת טעינת DC (טעינה מהירה בעמדות ציבוריות).
זה חיסרון מסוים בהשוואה לחלק מרכבי הפלאג-אין החדישים יותר.
או כמובן בהשוואה לרכבים חשמליים מלאים.
שמסוגלים לטעון בעשרות או מאות קילוואט בעמדות DC.
זה אומר שאם אתם בנסיעה ארוכה והסוללה מתרוקנת.
לא תוכלו "לתדלק" אותה במהירות בעמדת טעינה ציבורית מהירה.
תצטרכו להסתמך על טעינת AC איטית יותר.
או פשוט להמשיך בנסיעה על מנוע הבנזין.
זה חשוב לקחת בחשבון את הרגלי הנסיעה שלכם.
סוג המחבר לטעינה הוא לרוב Type 2 באירופה ובישראל.
ליצרן יש לרוב אפליקציה לניהול טעינה מרחוק.
לשליטה על זמני טעינה.
לצפייה בסטטוס הסוללה.
ולעיתים גם הפעלת בקרת אקלים מוקדמת.
זה נוח מאוד בחורף או בקיץ הישראלי.
לקרר או לחמם את הרכב כשהוא עדיין מחובר לחשמל.
לגבי חווית הטעינה הציבורית בישראל.
התשתית עדיין לא מפותחת כמו במדינות אירופה מסוימות.
ויש פחות עמדות AC ציבוריות זמינות בהשוואה לעמדות DC (השמורות כאמור לחשמליות מלאות).
זה מקשה על הטעינה מחוץ לבית או לעבודה.
ובעיקר הופך את הקומפאס 4xe לרכב שמתאים בעיקר למי שיש לו עמדת טעינה בבית.
ויכול לנצל את הטווח החשמלי בנסיעות היומיומיות הקצרות.
חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות עם נגיעה ג'יפאית
חווית הנהיגה בג'יפ קומפאס מנסה לשלב מספר מאפיינים.
מצד אחד, הוא ג'יפון מוגבה.
אבל מצד שני, הוא מכוון לנהיגת כביש ומשפחה.
נוחות הנסיעה היא נקודת חוזק מרכזית.
הקומפאס מכויל בצורה רכה יחסית.
הוא סופג היטב שיבושים בכבישים עירוניים.
גם כבישים משובשים או פסי האטה לא מטרידים אותו יתר על המידה.
בנסיעה בינעירונית, הוא שייט נעים ורגוע.
רמת בידוד הרעשים טובה.
רעשי מנוע נשמעים בעיקר בתאוצות חזקות.
רעשי רוח סבירים במהירויות גבוהות.
רעשי כביש חודרים במידה פחותה.
בעיקר עם צמיגים בחתך סביר.
זה תורם לתחושה יוקרתית ושקטה יותר בנסיעה.
התנהגות הכביש בטוחה וצפויה.
הקומפאס אינו רכב ספורטיבי.
הוא אינו נועד לנהיגה אגרסיבית בכבישים מפותלים.
תחושת ההיגוי קלה יחסית.
חסרת משוב.
הוא לא מדויק כמו מכוניות ספורטיביות.
אבל הוא בסדר גמור לנהיגה יומיומית רגילה.
זוויות הגלגול בפניות מורגשות.
אך לא דרמטיות.
אחיזת הכביש טובה כל עוד לא דוחקים אותו לקצה.
מערכת בקרת היציבות תתערב ותשמור על הרכב במסלול.
תחושת הבלמים טובה ולינארית.
קלה למינון.
בגרסת הפלאג-אין הייבריד, יש גם בלימה רגנרטיבית.
היא ממירה אנרגיית בלימה לחשמל.
ניתן לכוון את עוצמת הרגנרציה.
ללמוד להשתמש בה נכון יכול לשפר את צריכת האנרגיה.
היעדר הגיר ה"רגיל" והעברת הילוכים ברכבים אוטומטיים מודרניים (וגם בגרסאות ה-PHEV עם המנוע החשמלי) הופך את הנסיעה לחלקה יותר.
אין קפיצות או רעידות בהחלפת הילוכים.
בעיר, קלות התמרון טובה.
שדה הראיה סביר.
ההיגוי קל.
גודל הרכב מאפשר חנייה סבירה.
הוא לא קטן במיוחד.
אבל גם לא ענק.
בסך הכל, חווית הנהיגה מכוונת לנוחות.
להתניידות נעימה ורגועה.
היא לא מרגשת במיוחד.
אבל היא יעילה ומתאימה לקהל היעד.
בטיחות ומערכות עזר לנהג: ציון מרשים
הבטיחות היא תחום חשוב בכל רכב משפחתי.
הג'יפ קומפאס עומד היטב בדרישות.
הוא זכה לציון מרשים של 5 כוכבים במבחני בטיחות רשמיים של Euro NCAP.
זהו הציון המקסימלי האפשרי.
הוא מעיד על רמת בטיחות גבוהה בהגנה על נוסעים מבוגרים וילדים.
וכן על הגנה על הולכי רגל ומערכות עזר לנהג יעילות.
מבדקי בטיחות כמו אלה של Euro NCAP מספקים מידע אובייקטיבי.
מבחינה מבנית, הרכב בנוי על פלטפורמה מודרנית.
היא כוללת שימוש בפלדה בעלת חוזק גבוה.
זה תורם לקשיחות המבנית.
ולספיגת אנרגיה במקרה של תאונה.
יש מספר כריות אוויר סטנדרטי.
כולל כריות אוויר קדמיות, צד וכריות וילון.
הקומפאס מאובזר היטב במערכות ADAS (מערכות עזר לנהג מתקדמות).
רשימת המערכות משתנה בהתאם לרמת גימור.
אבל רוב המערכות החשובות זמינות.
כסטנדרט או כאופציה.
מערכות אלו כוללות לרוב:
בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים.
בקרת שיוט אדפטיבית (שומרת מרחק מהרכב שלפנים).
מערכת שמירת נתיב אקטיבית.
ניטור שטחים מתים.
התראת תנועה חוצה מאחור.
התראת עייפות נהג.
והחלפת אורות גבוהים אוטומטית.
תפקוד המערכות בעולם האמיתי טוב ברובו.
בקרת השיוט האדפטיבית עובדת בצורה חלקה יחסית.
היא לא אגרסיבית מדי בבלימה או בהאצה.
מערכת שמירת הנתיב פועלת בעדינות.
היא לא מתקנת בצורה גסה את ההיגוי.
מערכת בלימת החירום האוטונומית היא רשת ביטחון חשובה.
קל יחסית לתפעל את המערכות דרך פקדי ההגה או המסך.
הן בהחלט תורמות לתחושת הביטחון בזמן הנהיגה.
ומורידות חלק מהעומס מהנהג בנסיעות ארוכות.
מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): כמה זה עולה לנו?
אז כמה עולה הג'יפ קומפאס בישראל?
כמו כל רכב חדש (ובעיקר יבוא), המחיר משתנה בהתאם לשער החליפין, רמת הגימור, המיסוי, והמבצעים של היבואן.
נכון לאפריל 2025, טווח המחיר העדכני של ג'יפ קומפאס חדש בישראל מתחיל לרוב סביב 180,000-190,000 ש"ח.
המחיר יכול לטפס בקלות מעבר ל-220,000-230,000 ש"ח לרמות גימור גבוהות.
וגם לגרסת הפלאג-אין הייבריד, שזוכה להטבת מס ירוקה.
גרסת הפלאג-אין עשויה להתחיל ממחיר דומה או מעט גבוה יותר.
אך היא נותנת ערך אחר.
כדאי תמיד לבדוק את המחירון הרשמי העדכני אצל היבואן.
רמות הגימור העיקריות המשווקות בארץ מגוונות.
לרוב מתחילים עם רמת גימור Longitude.
ממשיכים עם Limited.
ומגיעים ל-S או Trailhawk (אם מיובאת).
ההבדלים המרכזיים ביניהן הם באבזור.
רמת הגימור Longitude היא בסיסית למדי מבחינת אבזור נוחות וטכנולוגיה.
Limited מוסיפה מסך מגע גדול יותר, לוח מחוונים דיגיטלי, גג פנורמי (לרוב), ורמת אבזור בטיחות גבוהה יותר.
רמת גימור S תכלול את כל האבזור האפשרי.
מושבי עור, כיוונון חשמלי מלא, מערכות בטיחות מתקדמות יותר, ועוד.
לרמת גימור Trailhawk יש יכולות שטח טובות יותר.
מערכת הנעה כפולה משודרגת.
אחריות היצרן המלאה בישראל היא לרוב ל-3 שנים או 100,000 ק"מ.
הסוללה בגרסת הפלאג-אין הייבריד זוכה לרוב לאחריות נפרדת וארוכה יותר.
סביב 8 שנים או 160,000 ק"מ.
זה חשוב לדעת.
עבור רכב משומש, האחריות נשארת בתוקף אם היא עדיין בתקופתה.
נושא תקלות ובעיות פוטנציאליות קיים בכל רכב.
אין דגם חף לחלוטין מבעיות.
חשוב לבדוק חוות דעת גולשים וסקרים אמינות.
כדי לקבל מושג על תקלות נפוצות בדגם הספציפי או ביחידת ההנעה שלו.
עלויות התחזוקה הצפויות הן סבירות לקטגוריה.
טיפולים תקופתיים במרכז שירות מורשה.
עשויים להיות יקרים יותר מרכב קוריאני או יפני פופולרי.
שווי השימוש – קצב ירידת הערך – הוא פקטור חשוב.
ג'יפ קומפאס נוטה לאבד ערך בקצב סביר.
אבל הוא לא שומר על ערכו כמו מלכי קטגוריית הג'יפונים.
כמו טויוטה ראב 4 (Toyota RAV4) לדוגמה.
בעיקר גרסאות הבנזין.
גרסת הפלאג-אין עשויה לשמור על ערכה טוב יותר.
בשל הטבת המס והביקוש לרכבים מחושמלים.
אבל זה משתנה בהתאם למצב השוק.
יתרונות: למה לבחור בג'יפ קומפאס?
-
עיצוב חיצוני ופנימי:
הקומפאס מציע עיצוב שונה ומזוהה.
הוא נראה קשוח ואלגנטי יותר מג'יפונים משפחתיים רבים.
תא הנוסעים לאחר מתיחת הפנים מרשים באיכות החומרים וההרכבה.
הוא מרגיש יוקרתי ונעים לשהייה. -
אבזור וטכנולוגיה:
רמות הגימור המאובזרות מספקות שפע של אבזור נוחות.
ומערכת מולטימדיה עדכנית ויעילה (Uconnect).
היא מהירה, ידידותית למשתמש ותומכת בקישוריות מלאה.
לוח המחוונים הדיגיטלי גם הוא יתרון. -
נוחות נסיעה:
הכיול הרך של המתלים מספק נוחות נסיעה טובה מאוד על סוגי כבישים שונים.
הוא סופג שיבושים ביעילות.
רמת בידוד הרעשים טובה ותורמת לנסיעה שקטה ונעימה. -
בטיחות אקטיבית ופסיבית:
ציון 5 כוכבים במבחני Euro NCAP.
ורשימה ארוכה של מערכות עזר לנהג אקטיביות.
הופכים את הקומפאס לרכב בטוח.
מערכות ה-ADAS מתפקדות היטב בפועל. -
אופציית פלאג-אין הייבריד:
גרסת ה-4xe מציעה פתרון מעניין לחיסכון בדלק.
במיוחד למי שנוסע מרחקים קצרים ביום ויכול לטעון בבית.
היא גם מספקת ביצועים זריזים יותר.
חסרונות: איפה הוא פחות מצטיין?
-
צריכת דלק בגרסת הבנזין:
מנוע ה-1.3 טורבו בנזין אינו חסכוני במיוחד בנסיעה רגילה.
הוא צורך יותר דלק ממתחרים היברידיים.
ואף מחלק מהמתחרים עם מנועי בנזין יעילים יותר. -
התנהגות כביש לא ספורטיבית:
הקומפאס מכוון לנוחות.
הוא פחות חד, מדויק או מהנה לנהיגה בכבישים מפותלים.
ההיגוי קל וחסר פידבק.
זוויות גלגול מורגשות. -
נפח תא מטען ומרווח מאחור:
נפח תא המטען ממוצע בלבד לקטגוריה.
הוא לא מהגדולים.
גם המרווח לנוסעים מאחור, בעיקר לנוסע המרכזי, מוגבל יחסית לחלק מהמתחרים. -
מחיר:
הקומפאס מתומחר גבוה יחסית.
במיוחד רמות הגימור המאובזרות.
הוא יקר יותר ממתחרים פופולריים כמו טוסון או ספורטאז' במחיר דומים או מעט פחות. -
ירידת ערך סבירה אך לא מצוינת:
שווי השימוש שלו סביר.
אבל הוא לא שומר על ערכו כמו רכבי פנאי יפניים מסוימים.
זה פקטור חשוב בשוק הישראלי של רכבים משומשים.
השוואה למתחרים: מול מי הוא עומד?
הג'יפ קומפאס מתמודד כאמור בקטגוריה הקשה ביותר בשוק.
מול מתחרים רבים ומגוונים.
בהשוואה ליונדאי טוסון או קיה ספורטאז', שהם אולי המתחרים הישירים ביותר בנפחי מכירות ומיצוב.
הקומפאס לרוב יקר יותר.
הוא מציע עיצוב חיצוני ופנימי שמנסה לשדר יותר יוקרה ואופי.
איכות החומרים בתא הנוסעים בדגמים המעודכנים יכולה להיות טובה יותר מזו שבטוסון או ספורטאז' ברמות גימור מקבילות.
אך מבחינת מרווח פנים ותא מטען, הקוריאנים לרוב מרווחים יותר.
הקומפאס נוח יותר מבחינת כיול מתלים בנסיעה עירונית משובשת.
בעוד שהקוריאנים מציעים התנהגות כביש מעט יותר דינמית.
מול מזדה CX-5, הקומפאס מציע טכנולוגיה פנימית עדכנית יותר (מערכת מולטימדיה).
המזדה לרוב נחשבת לנעימה יותר לנהיגה מבחינת תחושת הגה והתנהגות דינמית.
איכות החומרים בשניהם גבוהה יחסית לקטגוריה הלא-פרימיום.
צריכת הדלק של הקומפאס עם מנוע הבנזין יכולה להיות דומה לזו של ה-CX-5.
אבל הקומפאס מציע אופציית פלאג-אין שאינה קיימת במזדה.
מול סובארו פורסטר, הקומפאס מציע עיצוב עדכני ותא נוסעים מודרני יותר.
הפורסטר מצטיין ביכולות שטח קל אמיתיות ובהנדסת אנוש פשוטה ויעילה.
צריכת הדלק בפורסטר (מנוע אטמוספרי) עשויה להיות דומה.
האבזור והטכנולוגיה בקומפאס עדיפים לרוב.
ההשוואה בפועל צריכה להתבצע מול רמות גימור ספציפיות.
וגם מול מחיר – כמה עולה כל מתחרה ברמת גימור דומה.
סיכום ומסקנות (פסק דין): האם כדאי לקנות ג'יפ קומפאס?
אז הג'יפ קומפאס בגרסתו העדכנית הוא רכב פנאי קומפקטי שבהחלט עבר שינוי משמעותי לטובה.
הוא מציע שילוב של עיצוב חיצוני מוכר ואייקוני.
עם תא נוסעים שודרג ואיכותי.
הוא מאובזר היטב בטכנולוגיה ובמערכות בטיחות.
ונוחות הנסיעה שלו היא אחת מנקודות החוזק המרכזיות.
אופציית הפלאג-אין הייבריד היא פתרון מעניין למי שמתאים לו אורח החיים החשמלי למרחקים קצרים.
מבדקי הבטיחות המצוינים נותנים שקט נפשי.
עם זאת, יש לו גם חסרונות.
צריכת הדלק בגרסת הבנזין אינה אופטימלית.
המחיר שלו נוטה להיות גבוה יותר ממתחרים פופולריים מאוד.
והתנהגות הכביש מכוונת לנוחות על חשבון דינמיות.
נפח תא המטען והמרווח מאחור אינם הטובים בקטגוריה.
נושא תקלות נפוצות פחות מוכר כמו בדגמים וותיקים ופופולריים יותר.
אך חשוב לקרוא חוות דעת גולשים רלוונטיות.
בהשוואה למתחרים כמו טוסון או ספורטאז', הקומפאס הוא אופציה שמכוונת למי שמוכן לשלם קצת יותר.
עבור עיצוב, תחושת פרימיום בתא הנוסעים (לאחר העדכון), ונוחות נסיעה.
האם כדאי לקנות ג'יפ קומפאס?
כן, אם אתם מחפשים ג'יפון עם מראה ייחודי.
שלא נראה כמו כולם.
אם נוחות נסיעה חשובה לכם מאוד.
ואם אתם מעריכים תא נוסעים איכותי ומאובזר טכנולוגית.
הוא מתאים למי שמחפש רכב משפחתי נוח לנסיעות יומיומיות.
וגם למי שמעוניין באופציה היברידית נטענת.
פחות כדאי לקנות אותו אם צריכת דלק מינימלית היא בראש סדר העדיפויות שלכם (אלא אם כן בחרתם ב-PHEV ומטעינים).
אם אתם מחפשים את הרכב המרווח ביותר לקטגוריה.
או אם התקציב שלכם מוגבל למחיר הרכישה ההתחלתי של המתחרים הפופולריים.
הוא בהחלט אופציה ראויה לשקול.
ובפרט אם אתם נמשכים למותג ג'יפ ורוצים לחוות קצת מה-DNA שלו באריזה משפחתית וכבישית.
ההמלצה הסופית היא לבצע נסיעת מבחן.
להתרשם מהרכב באופן אישי.
ולהשוות את רמת הגימור והמחיר למתחרים הרלוונטיים לכם.
ולזכור תמיד לבדוק מה המחירון של הרכב ברמת הגימור שמעניינת אתכם.