ברוכים הבאים לסקירה המקיפה שלנו על רכב שהוא לא פחות מאשר הצהרת כוונות. הצהרה רועמת במיוחד, תרתי משמע.
גבירותיי ורבותיי, קבלו את ה-Jeep Grand Cherokee Trackhawk, הידוע יותר בפשטות כ"טראקהוק".
השם לבדו כבר מרמז על מה מדובר.
זה לא סתם ג'יפ גרנד צ'ירוקי.
זו החיה המטורפת ביותר שיצאה משערי ג'יפ, בוודאי בעידן המודרני, ואולי בכלל.
רכב שמשלב את היכולות (המוגבלות למדי בכביש) של SUV גדול עם הלב הפועם והאימתני של מנוע ה-Hellcat המפורסם מבית דודג'.
הטראקהוק (באנגלית: Jeep Grand Cherokee Trackhawk) הוצב על ידי ג'יפ בקצה העליון ביותר של היצע הגרנד צ'ירוקי בדור WK2.
הוא יועד להתחרות ישירות במפלצות ביצועים אירופאיות כמו ב.מ.וו X5 M, מרצדס-AMG GLE 63, ופורשה קאיין טורבו.
עם זאת, הוא עשה זאת בגישה אמריקאית טיפוסית – פחות עידון מוקפד, יותר כוח ברוטאלי וביצועים מזעזעים.
קהל היעד שלו היה ברור לחלוטין: חובבי ביצועים קיצוניים, אספני מכוניות על, ואנשים שמחפשים רכב שטח (לכאורה) שיכול להתחרות במכוניות ספורט ייעודיות ברמזורים ועל מסלול המרוצים.
ואגב מסלול מרוצים, השם "Trackhawk" לא ניתן סתם – הוא נועד לרמוז על יכולות מסלול, על אף שמדובר ברכב ששוקל מעל 2.4 טון.
בסקירה זו, נצלול לעומק החיה הזו.
נסקור את העיצוב החיצוני והפנימי, נצלול לקרביים הטכנולוגיים, נדבר כמובן על המנוע האגדי ועל *צריכת הדלק* (כי גם למפלצת כזו יש כזו, והיא עצומה).
נבחן את *חווית הנהיגה*, את נושא ה*בטיחות* (עד כמה שזה רלוונטי לרכב כזה), נתייחס ל*מחיר* ורמות ה*גימור* בישראל, ונסכם ב*יתרונות* וה*חסרונות* העיקריים.
בסופו של דבר, ננסה לענות על השאלה הגדולה: *האם כדאי לקנות* ג'יפ טראקהוק בשנת 2025? ולמי הוא בכלל מתאים?
נזכיר גם שחשוב להתייחס ל*חוות דעת גולשים* שונים, שכן רכב כה קיצוני מעורר תגובות חזקות ומגוונות.
II. עיצוב חיצוני: מראה של טורף מוכן לפעולה
הרושם הכללי והפילוסופיה העיצובית
העיצוב החיצוני של ג'יפ גרנד צ'ירוקי טראקהוק מבוסס על העיצוב המוכר והפופולרי של הגרנד צ'ירוקי בדור WK2, אך עם טאץ' אגרסיבי משמעותי.
הפילוסופיה כאן היא ברורה: קחו SUV יוקרתי למראה והפכו אותו לטורף אספלט.
המראה הכללי הוא שרירי, מאיים ומבדיל אותו באופן ברור מהגרסאות ה"רגילות" של הגרנד צ'ירוקי, כולל גרסת ה-SRT הספורטיבית יותר ממנו (שאותה הוא בעצם החליף בראש ההיצע).
זהו רכב שצועק "ביצועים" מכל זווית, מבלי לוותר לחלוטין על קווי העיצוב המוכרים של ג'יפ.
אלמנטים עיצוביים בולטים
בחזית, ההבדלים ניכרים מיד.
הגריל בעל שבעת החריצים המוכר של ג'יפ נשאר, אך הוא מוקף בפנסי LED קדמיים בעלי מראה חודרני.
מתחת לגריל, הפגוש עוצב מחדש לחלוטין וכולל כונסי אוויר עצומים שמטרתם להזרים אוויר למנוע העל-מגדש, למצננים ולבלמים.
על מכסה המנוע הופיעו פתחי אוורור כפולים ומרשימים.
אלמנטים אלה לא רק תורמים למראה הקרבי, אלא גם חיוניים לניהול החום האדיר שמייצר מנוע ה-V8 המוגדש.
מצד הצד, קווי המתאר של הגרנד צ'ירוקי נשמרים, אך הטראקהוק בולט בזכות קשתות גלגלים מורחבות ואגרסיביות יותר.
הן מאכלסות גלגלים גדולים במיוחד, ולעיתים קרובות יש אופציה לחישוקי גלגלים קלים ושחורים שמשלימים את המראה הכהה והמסוכן.
ספי הדלתות עוצבו מחדש וכוללים כנפונים קטנים.
ההנמכה הקלה של המרכב לעומת גרסאות גרנד צ'ירוקי אחרות מדגישה עוד יותר את ההתמקדות באספלט.
החלק האחורי לא מאכזב וממשיך את הקו האגרסיבי.
פנסים אחוריים כהים יותר, פגוש אחורי מסיבי עם דיפיוזר בולט, והדובדבן שבקצפת: שני פתחי מפלט עגולים וענקיים מכל צד (סה"כ ארבעה).
הם לא רק נראים מרשימים, הם גם אחראים על פסקול שמעטים הרכבים שיכולים להתחרות בו.
נוכחות כביש ומידות פיזיות
הטראקהוק הוא רכב גדול.
הוא חולק את המידות הפיזיות הבסיסיות עם הגרנד צ'ירוקי WK2.
אורכו כ-4.8 מטרים, רוחבו כ-1.94 מטרים, וגובהו כ-1.75 מטרים (עם הנמכה קלה לעומת דגמים אחרים).
עם זאת, בשל אלמנטי העיצוב האגרסיביים, הוא מרגיש ומאוד נראה גדול יותר, שרירי יותר ומאיים יותר על הכביש.
נוכחות הכביש שלו עצומה.
הוא מושך תשומת לב בכל מקום, ולא ניתן לטעות בו.
בהשוואה למתחרים אירופאיים באותה קטגוריית ביצועים, הוא נראה לרוב פחות מאופק ויותר "שרירי" בסגנון אמריקאי מובהק.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: ספורט פוגש SUV (מדגם ישן יחסית)
אווירה כללית וקונספט עיצובי
כניסה לתא הנוסעים של הטראקהוק חושפת את שורשיו בגרנד צ'ירוקי WK2, אך עם שדרוגים ותוספות ספורטיביות.
הקונספט העיצובי הבסיסי הוא שילוב של יוקרה שהייתה רלוונטית לפני מספר שנים עם הדגשים ביצועיסטיים.
האווירה היא בהחלט ספורטיבית יותר מגרנד צ'ירוקי רגיל, בזכות מושבים ייעודיים ואלמנטים עיצוביים ספציפיים.
עם זאת, בהשוואה למתחרים חדשים יותר מקטגוריות דומות, ניכר שהבסיס העיצובי והטכנולוגי מעט מיושן.
איכות חומרים והרכבה
איכות החומרים בטראקהוק טובה, עם שימוש נרחב בעור (כולל על הדשבורד והדלתות בחלק מרמות הגימור או האופציות), ועיטורי קרבון פייבר או אלומיניום מוברש.
מושבי העור המשודרגים נראים ומרגישים איכותיים.
עם זאת, עדיין ניתן למצוא בתא הנוסעים חלקים מפלסטיק קשיח יותר, במיוחד בחלקים התחתונים, המזכירים שמדובר בבסיס של רכב פנאי ולאו דווקא מכונית על ייעודית.
איכות ההרכבה לרוב טובה, אך לא ברמה המוקפדת של המותגים הגרמניים המובילים.
בסך הכל, התחושה היא איכותית מספיק עבור רכב שטח יוקרתי, אך לא בהכרח משקפת את תג המחיר הגבוה.
הנדסת אנוש ונוחות תפעול
הנדסת האנוש בטראקהוק די טובה, בהתחשב בכך שהיא מבוססת על פלטפורמה ותיקה יחסית.
מיקום הפקדים הוא הגיוני וקל למצוא אותם.
שליטה על מערכות רבות מתבצעת דרך מסך המגע המרכזי (עליו נרחיב בסעיף הבא), אך יש עדיין מספיק כפתורים פיזיים לפונקציות קריטיות כמו בקרת אקלים ושמע, מה שמקל על התפעול תוך כדי נהיגה.
הראות החוצה סבירה עבור רכב מסוגו, אך העמודים האחוריים עבים יחסית ויכולים להגביל מעט את הראות לאחור.
מצלמת הרוורס ומערכות החיישנים מסייעות בתמרוני חניה.
נוחות מושבים ומרווח
המושבים הקדמיים בטראקהוק הם מושבי ספורט ייעודיים.
הם עוטפים ותומכים היטב, במיוחד בפניות מהירות (אם כי זה לא בדיוק סביבת המחייה הטבעית של הרכב).
הם לרוב מגיעים עם כיוונון חשמלי נרחב, חימום ואוורור, מה שתורם לנוחות בנסיעות ארוכות.
המושב האחורי מציע מרווח נדיב למדי לשני נוסעים מבוגרים.
מרווח רגליים, ראש וכתפיים טובים בזכות בסיס הגלגלים הגדול והרוחב של הרכב.
נוסע שלישי במרכז הספסל האחורי ירגיש פחות נוח בשל תעלת הינע ועיצוב המושב.
נפח תא מטען ושימושיות
נפח תא המטען בטראקהוק עומד על כ-782 ליטרים.
זהו נפח גדול ושימושי למשפחה, ומאפשר נשיאת מטען רב.
סף ההטענה גבוה יחסית בשל גובה הרכב, אך הצורה של תא המטען רבועה ונוחה להטענת חפצים גדולים.
ישנן נקודות עיגון לעזרה באבטחת מטען.
קיפול המושבים האחוריים מגדיל את נפח ההטענה משמעותית, אם כי לא נוצר משטח טעינה שטוח לחלוטין.
בסך הכל, למרות המיקוד בביצועים, הטראקהוק שומר על פרקטיות טובה של SUV גדול.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: מודרני בזמנו, פחות היום
מערכת המולטימדיה המרכזית
הטראקהוק צויד במערכת המולטימדיה Uconnect של פיאט-קרייזלר (FCA) בדורותיה המאוחרים יותר.
בישראל, לרוב נפגוש אותה עם מסך מגע בגודל 8.4 אינץ'.
המערכת הזו, בזמנו, נחשבה לאחת הטובות בקטגוריה בזכות קלות התפעול והמבנה הלוגי של התפריטים.
איכות התצוגה סבירה, ומהירות התגובה למגע לרוב טובה.
המערכת תומכת בקישוריות סמארטפונים באמצעות Apple CarPlay ו-Android Auto, בדרך כלל בחיבור חוטי.
יש גם עוזר קולי פנימי, אך הוא פחות מתקדם ממערכות חדשות יותר.
עם זאת, בפרספקטיבה של 2025, מערכת Uconnect בדור הזה מרגישה מיושנת לעומת המערכות העצומות, המהירות והאינטואיטיביות המצויות ברכבים מודרניים.
לוח מחוונים דיגיטלי
בטראקהוק אין לוח מחוונים דיגיטלי מלא כמו ברכבים החדשים ביותר.
במקומו יש שילוב של שעונים אנלוגיים מסורתיים (מד מהירות וסל"ד, כמובן עם כיולים גבוהים במיוחד) ומסך דיגיטלי גדול יחסית במרכז הלוח (כ-7 אינץ').
מסך זה מציג מידע רב הניתן להתאמה אישית, כולל נתוני נהיגה, מצב מערכות הרכב, ניווט בסיסי, וכמובן, נתוני ביצועים ייעודיים לטראקהוק כמו מדי לחץ גדישה, טמפרטורות, ואפילו G-מטר.
זהו שילוב פונקציונלי, אך כאמור, לא מודרני כמו מסכים דיגיטליים מלאים וניתנים לעיצוב אישי.
מערכת שמע ואבזור נוחות
הטראקהוק לרוב צויד במערכת שמע איכותית כסטנדרט או כאופציה.
גרסאות רבות בישראל הגיעו עם מערכת שמע פרימיום של הרמן קרדון (Harman Kardon) עם מספר רב של רמקולים וסאב וופר, המספקת איכות שמע טובה מאוד.
רמת ה*גימור* העיקרית של הטראקהוק בישראל הייתה גבוהה ועשירה באבזור נוחות.
היא כללה לרוב בקרת אקלים מפוצלת, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, חימום למושבים האחוריים, חימום לגלגל ההגה, גג פנורמי גדול (לעיתים אופציונלי), כניסה והתנעה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית, ועוד.
טכנולוגיות ייחודיות
אחת הטכנולוגיות הייחודיות והמרכזיות בטראקהוק הן עמודי "Performance Pages" במערכת המולטימדיה.
עמודים אלו מאפשרים הצגה בזמן אמת של עשרות נתוני ביצועים, כולל הספק ומומנט נוכחיים, טמפרטורות של מכלולים קריטיים (שמן, מים, סופרצ'ארג'ר), זמני תאוצה, מרחק בלימה, ועוד.
עוד טכנולוגיה חשובה היא מערכת בקרת השיגור (Launch Control) המאפשרת יציאה מהמקום בתאוצה מקסימלית ללא איבוד אחיזה (תיאורטי).
יש גם אפשרות לבחור מצבי נהיגה שונים (אוטומטי, ספורט, מסלול, גרירה, ושלג) המשנים את כיול המנוע, ה*גיר* (תיבת ה*הילוכים*), מערכת ההנעה הכפולה, המתלים וההיגוי.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: מפלצת על גלגלים
יחידת הנעה: לב הדרקון
זהו לב ליבה של הסקירה, והסיבה העיקרית לקיומו של הטראקהוק.
מתחת למכסה המנוע המנופח נמצא מנוע ה-V8 האגדי בנפח 6.2 ליטר עם מגדש על (סופרצ'ארג'ר).
מנוע זה, הידוע בכינויו "Hellcat", הגיע מדגמי הביצועים של דודג', כמו הצ'אלנג'ר והצ'ארג'ר באותן שנים.
הוא מייצר נתונים מסמרי שיער:
הספק מרבי של 707 כוחות סוס (או 522 קילוואט).
ומעל הכל, מומנט אדיר של 875 ניוטון מטר (או 89 קג"מ) הזמין כבר מסל"ד נמוך יחסית, הודות למגדש העל.
הכוח הזה מועבר לכל ארבעת הגלגלים באמצעות תיבת *גיר* אוטומטית פלנטרית עם 8 *הילוכים*, מבית ZF הגרמנית (אחת התיבות האוטומטיות הטובות בעולם).
תיבת ה*הילוכים* הזו עברה כיול מיוחד לטפל במומנט העצום.
נתוני תאוצה וביצועים
המספרים מדברים בעד עצמם.
למרות משקל עצמי שחוצה בקלות את רף 2.4 הטונות, הטראקהוק מסוגל לזנק מ-0 ל-100 קמ"ש בזמן רשמי של 3.7 שניות.
זהו נתון ששם אותו בטריטוריה של מכוניות ספורט-על.
במציאות, עם מערכת בקרת השיגור הפעילה ותנאי כביש טובים, קל מאוד לשחזר את הנתון הזה.
התאוצות הביניים לא פחות מרשימות.
עקיפה במהירות גבוהה מתבצעת בקלות בלתי נתפסת, והרכב פשוט נורה קדימה בכל לחיצה על דוושת התאוצה.
הכוח זמין תמיד ובשפע, והתחושה היא של מנוע עם רזרבות כוח אינסופיות.
תיבת ה*הילוכים* לרוב מהירה ומגיבה היטב, ומסייעת בהעברת הכוח לקרקע.
צריכת דלק: הסיוט הגדול
אם הגעתם עד לכאן מבלי להבין שהטראקהוק הוא סיוט לכיס בפרק ה*צריכת דלק*, כנראה שדילגתם על סעיפים קודמים.
מנוע בנזין V8 מוגדש על בנפח 6.2 ליטר ברכב שטח גדול וכבד הוא מתכון לצריכה פסיכית.
נתוני היצרן לפי תקן WLTP הם לרוב אופטימיים מאוד עבור רכבים כאלה, אך הם עדיין נעים סביב ה-4-5 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת בתנאים אופטימליים.
בנהיגה ריאלית בישראל, במיוחד כזו שמנצלת ולו חלק קטן מהפוטנציאל של הרכב, *צריכת הדלק* תהיה גבוהה בהרבה.
צפו לנתונים שנעים סביב 3-4 ק"מ לליטר בנהיגה יומיומית, ובנהיגה אגרסיבית או בפקקים, הנתון יכול לרדת גם ל-2 ק"מ לליטר ואף פחות.
ישראלים רבים עדיין מחפשים את המונח "*צריכת דלק*" גם עבור רכבים חשמליים, אך כאן מדובר במנוע בנזין קלאסי.
העלות החודשית על דלק יכולה להגיע לאלפי שקלים בקלות, תלוי בקילומטרז' וסגנון הנהיגה.
זו ללא ספק אחת הפשרות הגדולות ביותר ברכב הזה, והיא דורשת תקציב דלק משמעותי ביותר.
VI. טעינה: לא רלוונטי
הג'יפ גרנד צ'ירוקי טראקהוק מצויד במנוע בנזין V8 קונבנציונלי לחלוטין.
הוא לא רכב היברידי, לא פלאג-אין, ובוודאי שלא רכב חשמלי טהור.
לכן, סעיף זה העוסק בחוויית הטעינה אינו רלוונטי עבורו כלל.
אין לו סוללה גדולה הדורשת טעינה משקע ביתי (AC) או עמדת טעינה מהירה (DC).
הדרך היחידה "להטעין" אותו היא למלא את מיכל הדלק שלו בתחנת דלק.
וזו פעולה שתבצעו בתדירות גבוהה להפליא, כפי שהוסבר בסעיף *צריכת הדלק*.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: ברוטאליות על אספלט
נוחות נסיעה ובידוד רעשים
בהתחשב בייעודו כרכב ביצועים קיצוני, הטראקהוק מפתיע לטובה מבחינת נוחות הנסיעה, לפחות יחסית.
מערכת המתלים האדפטיבית (Bilstein Adaptive Damping Suspension) מאפשרת התאמה של קשיחות הבולמים.
במצב האוטומטי או מצב "רחוב", הנוחות סבירה בהחלט לנסיעה יומיומית בעיר או בכביש בינעירוני סלול היטב.
שיבושים קטנים ומהמורות נבלעים יחסית טוב, אך שיבושים גדולים ורצף של פגמים בכביש יורגשו בתא הנוסעים.
במצב ספורט או מסלול, המתלים מתקשים משמעותית, והנסיעה הופכת לנוקשה וקופצנית.
רמת בידוד הרעשים טובה בסך הכל, למעט מקור רעש אחד שאי אפשר (ולא רוצים) לבודד: המנוע.
רעש המנוע והסופרצ'ארג'ר הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה, והוא דומיננטי בתא הנוסעים תחת עומס.
רעשי רוח וכביש קיימים במהירויות גבוהות, אך לרוב פחות בולטים מרעש המנוע.
התנהגות דינמית ותחושת היגוי
אל תצפו מהטראקהוק להתנהג כמו מכונית ספורט קלת משקל.
משקלו הרב ומרכז הכובד הגבוה יחסית (של רכב SUV) מורגשים.
עם זאת, ג'יפ עשתה עבודה מרשימה כדי לרסן את החיה.
מערכת ההנעה הכפולה, המתלים האדפטיביים והצמיגים הרחבים מעניקים אחיזת כביש מצוינת, במיוחד ביציאה מפניות תחת גז.
זוויות הגלגול בפניות נשלטות היטב במצבי הנהיגה הספורטיביים, אך הן עדיין מורגשות.
תחושת ההיגוי חשמלית ומספקת משקל סביר, אך חסרה מעט תקשורת עם הכביש לעומת רכבי ספורט אמיתיים.
הוא מדויק מספיק עבור רכב בגודל ובמשקל הזה, אך לא חד כתער.
הבלמים, מבית ברמבו עם קליפרים ענקיים, עושים עבודה פנומנלית בעצירת המסה העצומה הזו.
תחושת הבלמים חזקה ובטוחה, והם מסוגלים להתמודד עם עומסים כבדים, אם כי נהיגה אגרסיבית במיוחד במסלול יכולה להביא אותם לגבול היכולת.
היעדר *גיר* ידני והעברת ה*הילוכים* האוטומטית החלקה יחסית (במצב רגיל) הופכים את הנהיגה לנינוחה בעיר, אך במצב ספורט, תיבת ה*הילוכים* משנה ה*הילוכים* במהירות ובחדות רבה יותר.
תמרון בעיר ויציבות כיוונית
הטראקהוק הוא רכב גדול, וככזה, תמרון בעיר ובחניות צפופות דורש זהירות.
רדיוס הסיבוב אינו קטן, וחשוב להיעזר בחיישנים ובמצלמה האחורית.
עם זאת, ההיגוי קל יחסית במהירויות נמוכות, מה שמקל מעט על המשימה.
בכבישים מהירים, יציבותו הכיוונית של הרכב טובה מאוד.
הוא נוסע בקו ישר ובטוח גם במהירויות גבוהות, ותחושת הביטחון שהוא מעניק לנהג במהירות היא גבוהה.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: ציון טוב, אך מערכות מוקדמות יחסית
מבחני בטיחות וציון Euro NCAP
הג'יפ גרנד צ'ירוקי בדור WK2, שעליו מבוסס הטראקהוק, קיבל ציון טוב ב*מבחני בטיחות* רשמיים.
בארגון Euro NCAP, הוא קיבל ציון של 5 כוכבים, ששיקף את יכולותיו בזמן השקתו.
*מבדקי בטיחות* נוספים וניתוח מבנה הרכב הראו שהוא בנוי באופן המגן היטב על הנוסעים במקרה של תאונה, הודות לשלדה קשיחה ואזורי קריסה מתוכננים היטב.
לרכב מספר כריות אוויר (קדמיות, צד, וילון) המספקות הגנה במגוון תרחישי תאונה.
מערכות ADAS (מערכות עזר לנהג)
הטראקהוק, בגלל היותו רכב מהשנים 2018-2021 (פחות או יותר), צויד במערכות ADAS שהיו נחשבות מתקדמות יחסית בזמנו, אך פחות מקיפות ומשוכללות מהמקובל ברכבים חדשים יותר בשנת 2025.
רמת ה*גימור* הגבוהה בישראל לרוב כללה חבילת בטיחות אקטיבית.
מערכות נפוצות כללו:
בקרת שיוט אדפטיבית (Adaptive Cruise Control – ACC) עם יכולת זחילה בפקקים.
ניטור שטחים מתים (Blind Spot Monitoring).
התראה על תנועה חוצה מאחור (Rear Cross Path Detection).
התראה על התנגשות קדמית (Forward Collision Warning – FCW) עם בלימת חירום אוטונומית (Automatic Emergency Braking – AEB), לרוב עד מהירות מסוימת ולא תמיד מזהה הולכי רגל או רוכבי אופניים ברמה של מערכות חדשות.
התראה על סטייה מנתיב (Lane Departure Warning – LDW).
סיוע אקטיבי בהישארות בנתיב לרוב לא היה קיים או היה בסיסי ביותר.
חיישני חניה קדמיים ואחוריים ומצלמת רוורס היו סטנדרט.
תפקוד מערכות בעולם האמיתי
תפקוד מערכות ה-ADAS בטראקהוק לרוב תקין, אך הן עשויות להיות פחות מעודנות או "חלקות" לעומת מערכות מדורות מאוחרים יותר.
בקרת השיוט האדפטיבית יכולה לעיתים להיות מעט אגרסיבית בבלימה ובתאוצה.
התראות כמו FCW עשויות להיות רגישות יתר או להופיע מעט מאוחר.
חשוב להבין שמערכות אלו נועדו לסייע לנהג, לא להחליף אותו, ובמיוחד ברכב כה עוצמתי, תשומת לב מלאה של הנהג קריטית תמיד.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): תג מחיר שמשקף את הביצועים… והאקסקלוסיביות
כמה עולה? טווח מחיר ומחירון
הג'יפ גרנד צ'ירוקי טראקהוק לא היה רכב זול מעולם, בוודאי לא בישראל.
הוא שווק כאן במשך מספר שנים, ולרוב הגיע ברמת *גימור* אחת או שתיים עיקריות שהיו עשירות מאוד באבזור כסטנדרט.
כשיווק כרכב חדש, ה*מחיר* שלו נע באזור המיליון שקלים ויותר, תלוי בשנת המודל והאבזור הספציפי.
בשנת 2025, שוק הטראקהוק בישראל הוא שוק של רכבים משומשים.
השאלה "*כמה עולה* ג'יפ טראקהוק משומש?" תלויה במספר גורמים:
שנת ייצור.
קילומטרז'.
מצב מכאני וקוסמטי.
היסטוריית טיפולים ותאונות (חשובה במיוחד ברכב כזה).
מצב השוק הכללי לרכבי ביצועים קיצוניים.
ה*מחירון* (הרשמי או המשוער בשוק הפרטי) עבור טראקהוק משומש בישראל יכול לנוע בטווח רחב למדי, אך לרוב יהיה עדיין גבוה.
הוא יכול להתחיל ממאות אלפי שקלים בודדים (לרכבים עם קילומטרז' גבוה או היסטוריה פחות טובה) ולהגיע ל-500,000-700,000 שקלים ואף יותר, לרכבים שמורים במיוחד עם קילומטרז' נמוך.
זהו רכב שאיבד מערכו, כמו רוב הרכבים, אך הוא שומר על ערך מסוים בשל האקסקלוסיביות והביצועים הייחודיים שלו.
רמות גימור ואחריות
כאמור, הטראקהוק לרוב שווק בישראל ברמת *גימור* אחת עיקרית ועשירה מאוד.
ההבדלים היו לרוב באבזור אופציונלי כמו סוג הגג (רגיל או פנורמי), סוג מערכת השמע (סטנדרטית או הרמן קרדון), וסוג חישוקי הגלגלים.
ברכישת רכב חדש, לרוב ניתנה *אחריות* יצרן מלאה לתקופה של 3 שנים.
עבור רכב משומש בשנת 2025, ה*אחריות* המקורית כבר פגה.
ניתן לשקול רכישת *אחריות* מורחבת מצד ג' במידת האפשר, אך חשוב לבדוק את תנאיה היטב, במיוחד לאור מורכבות ויקרות התיקונים הפוטנציאליים.
עלויות תחזוקה ותקלות פוטנציאליות
עלויות התחזוקה של הטראקהוק גבוהות, וזו נקודה קריטית שיש להביא בחשבון לפני רכישה.
טיפולים תקופתיים יקרים יותר מרכב רגיל בשל השימוש בחומרים מתכלים איכותיים יותר (שמן מנוע ייעודי, פילטרים). בלמים וצמיגים נשחקים בקצב מהיר במיוחד, במיוחד בנהיגה אגרסיבית, והחלפתם יקרה.
ה*עלות* של צריכת הדלק כבר הוזכרה והיא משמעותית.
מבחינת *תקלות* ו*בעיות* פוטנציאליות, מנוע ה-Hellcat עצמו נחשב לאמין יחסית עבור מנוע ביצועים קיצוני, אך כמובן שהוא דורש תחזוקה קפדנית ושוטפת.
*תקלות* עלולות להופיע במערכות ההינע המורכבות, מערכת המתלים האדפטיבית, ומערכות החשמל והאלקטרוניקה.
חשוב לבדוק היסטוריית טיפולים מלאה ולבצע בדיקה מקיפה לפני רכישת רכב משומש.
עלויות *שווי השימוש* (ירידת ערך) כבר מומשו במידה רבה עבור רכבים בני כמה שנים, אך ירידת ערך נוספת בהחלט צפויה.
חשוב לזכור שכל *תקלה* ברכב כזה, במיוחד במכלולי הביצועים הייעודיים, יכולה להיות יקרה מאוד לתיקון, ולכן חשיבות ה*אחריות* (גם אם פגה) והיסטוריית הרכב מכרעת.
X. יתרונות: למה בכל זאת לרצות את המפלצת הזו?
- ביצועים עוצרי נשימה: אין דרך עדינה לומר זאת, ה-707 כוחות סוס ו-875 ניוטון מטר הופכים את הטראקהוק לאחד מה-SUVs המהירים והחזקים שיוצרו אי פעם. תאוצת 0-100 קמ"ש בפחות מ-4 שניות היא פשוט מטורפת עבור רכב בגודל הזה.
- פסקול מנוע אגדי: רעש מנוע ה-V8 המוגדש הוא חוויה בפני עצמה. צליל הנהמה העמוק בטורים נמוכים ושריקת הסופרצ'ארג'ר תחת עומס הם פינוק אמיתי לאוהבי מנועים.
- נוכחות כביש ואקסקלוסיביות: הטראקהוק הוא רכב שמסובב ראשים. המראה האגרסיבי, הסאונד, והעובדה שלא רואים אותו בכל פינה הופכים אותו לאקסקלוסיבי ומרשים.
- פרקטיות מפתיעה (יחסית): למרות הביצועים הקיצוניים, הוא שומר על פרקטיות של SUV גדול עם מרווח פנים ודי תא מטען נדיבים, מה שהופך אותו (תיאורטית) לניתן לשימוש יומיומי (בהנחה שאתם מסוגלים להתמודד עם עלויות התחזוקה).
- חבילה מקיפה: רמת ה*גימור* לרוב עשירה מאוד, והוא כולל מגוון רחב של אבזור נוחות ובטיחות (שהיה מתקדם לזמנו).
XI. חסרונות: כל העוצמה הזו מגיעה עם מחיר (כפול)
- צריכת דלק אסטרונומית: זה החיסרון הגדול ביותר. ה*צריכת דלק* היא פשוט מטורפת, ועלויות התדלוק יהיו עצומות. זה לא רכב לחסכנים או למי שמתקשה עם הוצאות דלק גבוהות.
- עלויות תחזוקה גבוהות: מעבר לדלק, כל אספקט בתחזוקת הטראקהוק יקר יותר מרכב רגיל. טיפולים, בלמים, צמיגים – הכל מתומחר בפרמיית ביצועים. *תקלות* פוטנציאליות גם הן יקרות מאוד לתיקון.
- טכנולוגיה ועיצוב פנים מיושנים: בהשוואה ל-SUVs ביצועים מודרניים מ-2025, תא הנוסעים והמערכות הטכנולוגיות (מולטימדיה, לוח מחוונים, מערכות ADAS) מרגישים מיושנים.
- נוחות נסיעה נוקשה (במצבי ספורט/מסלול): למרות המתלים האדפטיביים, במצבי הנהיגה האגרסיביים הרכב הופך לנוקשה מאוד ופחות נעים לנסיעה על כבישים משובשים.
- התנהגות דינמית פחות מעודנת: למרות שהוא מהיר להחריד בקו ישר ובעל אחיזה גבוהה, ההתנהגות הדינמית בפניות פחות חדה ומעודנת מזו של מתחרים אירופאיים מובילים, בשל המשקל הרב ומרכז הכובד הגבוה.
XII. בהשוואה למתחרים: שריר אמריקאי מול קלאס אירופאי
כאשר מציבים את הג'יפ גרנד צ'ירוקי טראקהוק *בהשוואה* למתחריו העיקריים בקטגוריית רכבי הפנאי הגדולים בעלי הביצועים הקיצוניים בשוק הישראלי, כמו ב.מ.וו X5 M או מרצדס-AMG GLE 63 (מהשנים המקבילות), הבדלי הגישה בולטים.
המתחרים הגרמניים מציעים לרוב חבילה מעודנת יותר.
הם משלבים ביצועים גבוהים מאוד עם תא נוסעים טכנולוגי ועשיר יותר, איכות חומרים והרכבה ללא פשרות, והתנהגות כביש שהיא לרוב חדה ומאוזנת יותר.
הם מהירים להחריד, אך עושים זאת תוך שמירה על רמה גבוהה של יוקרה ונוחות (יחסית לרכבי ביצועים).
הטראקהוק לעומת זאת, מגיע עם גישה שונה.
הוא מתמקד בברוטאליות הטהורה של המנוע.
707 כוחות הסוס שלו היוו יתרון הספק משמעותי על רוב המתחרים באותן שנים (לפחות בגרסאות הסטנדרטיות שלהם, לא כולל גרסאות S או Black Series למיניהן).
הוא פחות מעודן, תא הנוסעים שלו (על אף היותו עשיר) מרגיש מיושן יותר, והתנהגות הכביש שלו יותר מתמקדת באחיזה ויציאה מהמקום ופחות בחוויית נהיגה דינמית חדה בפניות.
הוא כמו פטיש כוחני מול סכין מנתחים חדה.
הוא זול יותר לרכישה ראשונית (גם כחדש וגם כמשומש) לעומת המתחרים האירופאיים שלו באותה רמת ביצועים קיצוניים, אך עלויות הריצה (דלק, תחזוקה, *תקלות*) עשויות להיות גבוהות יותר.
למעשה, היתרון הגדול של הטראקהוק *בהשוואה* אליהם הוא פשוט ה"וואו פקטור" הבלתי נתפס של הכוח, הסאונד והמראה האמריקאי הבולט.
XIII. סיכום ומסקנות: האם כדאי לקנות את הדבר הזה?
התרשמות כוללת ופסק הדין
הג'יפ גרנד צ'ירוקי טראקהוק הוא רכב קיצוני.
הוא לא רכב הגיוני, הוא לא חסכוני, והוא לא הכי מעודן שיש.
אבל הוא ללא ספק אחד מרכבי הפנאי המלהיבים והמרשימים ביותר שיוצרו בשנים האחרונות, בוודאי בפן של כוח טהור.
הוא לוקח את הקונספט של SUV גדול ומשפחתי והופך אותו למפלצת על גלגלים, המסוגלת להשאיר מאחור מכוניות ספורט רבות.
הוא מספק ביצועים אקזוטיים עם פרקטיות מפתיעה (שוב, יחסית), ועם נוכחות כביש בלתי ניתנת להתעלמות.
ה*יתרונות* שלו ברורים: כוח אדיר, סאונד פסיכי, ובלעדיות מסוימת.
ה*חסרונות* גם הם בולטים: *צריכת דלק* עצומה, עלויות תפעול ותחזוקה גבוהות, וטכנולוגיה שמרגישה קצת מאחור.
*בהשוואה* למתחרים אירופאיים יקרים יותר, הוא פחות מתוחכם ומעודן, אבל אולי דווקא זה מה שהופך אותו למיוחד ומושך לחלק מהאנשים.
האם כדאי לקנות? למי הוא מתאים?
אז, *האם כדאי לקנות* ג'יפ טראקהוק בשנת 2025?
התשובה היא: תלוי מי אתם.
הטראקהוק הוא רכב שמתאים לנישה מאוד ספציפית של קונים.
הוא מתאים לחובבי ביצועים קיצוניים שמוכנים לשלם את ה*מחיר* (ולא רק את מחיר הרכישה, אלא את עלויות התדלוק והתחזוקה השוטפות) עבור עוצמה טהורה, סאונד וריגוש.
הוא עשוי להתאים כאספנות עבור מי שמעריך את העידן של מנועי V8 מוגדשים לפני שהם נעלמים מהעולם.
הוא מתאים למי שמחפש רכב שמבדיל אותו מהשאר באופן דרמטי.
הוא בהחלט לא מתאים לרוב האנשים.
הוא לא מתאים למי שמחפש רכב חסכוני, אמין לחלוטין, או עם הטכנולוגיה הכי עדכנית שיש.
הוא לא פרקטי עבור נהיגה יומיומית בעיר עם פקקים אינסופיים, שם *צריכת הדלק* תהיה גבוהה במיוחד.
רכישת רכב משומש כזה דורשת בדיקה קפדנית ביותר של היסטוריית הטיפולים והתחזוקה, וחשוב להיות מודעים ל*תקלות* ול*בעיות* פוטנציאליות.
בדיקת *מחירון* ותקציב ריאלי לעלויות השוטפות קריטיים.
בסופו של דבר, הטראקהוק הוא חוויה. אם אתם מסוגלים ומוכנים לעמוד ב*עלות* הבעלות הגבוהה שלו, ואתם מחפשים את הריגוש המקסימלי במנוע בנזין עם תא משפחתי יחסית, הוא יכול להיות בחירה מרתקת ומתגמלת.
אם אתם מחפשים רכב הגיוני, חסכוני, או עם הטכנולוגיה הכי מתקדמת, כנראה שכדאי לחפש במקום אחר.
הוא פחות רכב שטח ויותר טיל אספלט עם יכולות שטח תיאורטיות מוגבלות מאוד.
אז, לסיכום סופי: הג'יפ טראקהוק אינו רכב לכל אחד, אבל עבור המעטים שהוא כן מתאים להם, הוא מספק מנה גדושה של אדרנלין, שריר אמריקאי גס, ופסקול בלתי נשכח.