הגעתה של ג'ילי ג'יאומטרי C לישראל בסוף 2021 הייתה לא פחות מרעידת אדמה קטנה בשוק הרכב המקומי.
פתאום, בלי יותר מדי אזהרות מוקדמות, נחת כאן קרוסאובר חשמלי סיני, עם מפרט מבטיח ותג מחיר שהצליח לבלבל לא מעט אנשים.
השאלה הגדולה ריחפה באוויר: האם מדובר בעוד ניסיון חולף, או בשחקן שעומד לשנות את כללי המשחק?
שנתיים וקצת קדימה, התשובה כבר ברורה.
ה-Geometry C, או בשמה המלא Geely Geometry C, הפכה לאחת המכוניות החשמליות הנמכרות ביותר בישראל.
היא לא רק פתחה את הדלת למותג ג'ילי (Geely), אחד מענקי הרכב הסיניים, אלא גם סללה את הדרך לשלל דגמים חשמליים נוספים מהמזרח.
היא התברגה היישר ללב קטגוריית הקרוסאוברים הקומפקטיים החשמליים, סגמנט רותח ותחרותי מאין כמוהו.
בסקירה המקיפה הזו, נצלול לעומק ונבחן את הג'ילי ג'יאומטרי C מכל זווית אפשרית.
נדבר על העיצוב החיצוני והפנימי, נפרט על הטכנולוגיה והאבזור, ננתח את הביצועים, את עניין הצריכת אנרגיה והטווח, נבחן את חווית הנהיגה והבטיחות, וכמובן, נדון בשאלת המחיר והתמורה.
נשווה אותה למתחרות העיקריות שלה כאן אצלנו, כמו ה-MG ZS EV וה-BYD ATTO 3, וננסה להבין מה הפך אותה לסיפור הצלחה כזה.
נבחן יתרונות וגם חסרונות, כי אין רכב מושלם.
נקשיב גם למה שיש לחוות דעת גולשים לומר, ונסכם בשאלה החשובה מכל: האם כדאי לקנות ג'ילי ג'יאומטרי C?
I. מבוא: הסינית שכבשה את ישראל
הג'ילי ג'יאומטרי C הגיעה לישראל בתזמון כמעט מושלם.
שוק הרכב החשמלי היה בצמיחה מואצת, הציבור הישראלי חיפש חלופות ירוקות וחסכוניות, והממשלה עודדה את המעבר עם הטבות מיסוי משמעותיות (שמאז, איך לומר, קצת התכווצו).
ג'ילי, תאגיד רכב סיני ענק שמחזיק גם במותגים מוכרים כמו וולוו ופולסטאר, זיהה את הפוטנציאל והחליט להמר על ישראל כאחד השווקים הראשונים מחוץ לסין עבור מותג המשנה החשמלי שלו, Geometry.
ההימור השתלם, ובגדול.
הג'יאומטרי C הציעה שילוב קוסם: עיצוב מודרני (גם אם לא פורץ דרך), תא נוסעים מאובזר ואיכותי יחסית, ביצועים זריזים, טווח נסיעה סביר בהחלט (במיוחד בגרסה הגדולה יותר), והכל במחיר שהיה נמוך משמעותית מהמתחרות האירופאיות והקוריאניות באותה תקופה.
היא לא הייתה מושלמת, רחוק מכך, אבל היא הציעה חבילה כוללת שקשה היה להתעלם ממנה.
המיצוב שלה היה ברור: קרוסאובר קומפקטי חשמלי שמכוון למיינסטרים.
לא רכב פרימיום יוקרתי, אבל גם לא מוצר בסיסי וזול. היא פנתה למשפחות צעירות, לנהגים שמחפשים רכב שני חסכוני, ואפילו לציי רכב שזיהו את הפוטנציאל החסכוני והטכנולוגי.
המתחרות הישירות שלה היו ונותרו בעיקר ה-MG ZS EV, שהייתה החלוצה הסינית בקטגוריה, וה-BYD ATTO 3 שהגיעה קצת אחריה והציבה רף חדש של עיצוב וטכנולוגיה.
הג'יאומטרי C הצליחה למקם את עצמה ביניהן, מציעה אולי פחות ייחודיות מה-BYD, אבל תחושת איכות וביצועים עדיפים על ה-MG (בדור הראשון שלה).
II. עיצוב חיצוני: קווים נקיים, הופעה סולידית
במבט ראשון, הג'ילי ג'יאומטרי C לא תגרום לכם לסובב את הראש ברחוב בהשתאות.
העיצוב שלה הוא מה שנקרא "בטוח". הוא מודרני, נקי, אפילו קצת אלגנטי, אבל גם מעט גנרי.
אין כאן ניסיונות נועזים לשבור מוסכמות או להמציא את הגלגל מחדש.
הפילוסופיה העיצובית היא כנראה לפנות לקהל רחב ככל האפשר, בלי להרתיע אף אחד.
בחזית, נמצא את המראה המוכר של רכב חשמלי: גריל קדמי אטום כמעט לחלוטין, עם דוגמה עדינה וסמל המותג במרכז.
הפנסים הראשיים צרים ומאורכים, משתלבים היטב בקווי המתאר של מכסה המנוע והפגוש.
פנסי הערפל ממוקמים נמוך יותר, בתוך מסגרות כהות שמוסיפות קצת עניין.
סה"כ, חזית נעימה לעין ולא מתאמצת מדי.
מהצד, הצללית היא קרוסאובר קלאסית.
לא גבוהה מדי, לא נמוכה מדי.
קו המותניים עולה בהדרגה לכיוון החלק האחורי, וקו הגג משתפל קלות לאחור, מה שמעניק תחושה דינמית מתונה.
בתי הגלגלים מחופים בפלסטיק שחור, כמקובל בז'אנר, וחישוקי הגלגלים מגיעים בשני גדלים עיקריים בישראל: "17 בגרסת הכניסה (Pure) ו-"18 בגרסה הבכירה (Pro). העיצובים שלהם აერודינמיים למדי, לטובת צריכת האנרגיה.
החלק האחורי ממשיך את הקו הסולידי.
האלמנט הבולט ביותר הוא פס תאורה LED אדום שנמתח לכל רוחב דלת תא המטען, ומחבר בין הפנסים האחוריים. זה טרנד עיצובי פופולרי מאוד בשנים האחרונות, והוא בהחלט מוסיף נופך מודרני.
השמשה האחורית קטנה יחסית ומשתפלת, ויש ספוילר קטן בקצה הגג.
הפגוש האחורי גדול וכולל גם הוא חיפוי פלסטיק שחור בתחתית.
בסופו של דבר, הג'יאומטרי C מציגה הופעה מאוזנת ופרופורציונלית.
היא לא הרכב הכי מרגש או הכי מיוחד שתראו על הכביש, אבל היא בהחלט נראית טוב ועומדת בסטנדרטים המקובלים בקטגוריה.
המידות שלה קומפקטיות (אורך של כ-4.43 מטר, רוחב של כ-1.83 מטר ובסיס גלגלים של 2.70 מטר), מה שהופך אותה למתאימה מאוד לסביבה האורבנית הצפופה בישראל.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: הפתעה נעימה עם כמה הערות
אם העיצוב החיצוני היה סולידי, תא הנוסעים של הג'יאומטרי C הוא כבר סיפור קצת אחר.
הוא מרגיש מודרני, טכנולוגי ואפילו קצת יוקרתי מכפי שהייתם מצפים מרכב בטווח המחיר הזה (בטח כשהושק לראשונה).
הקונספט העיצובי הוא מינימליסטי ונקי, עם דגש על שני מסכים דיגיטליים גדולים.
הדשבורד נשלט על ידי מסך מולטימדיה מרכזי ענק ("12.3) שממוקם במרכז ומכוון קלות כלפי הנהג.
מתחתיו יש פתחי מיזוג צרים וארוכים, וכמה פקדי מגע לשליטה מהירה על עוצמת השמע ופונקציות נוספות.
רוב הפקדים הפיזיים נעלמו, והשליטה ברוב מערכות הרכב מתבצעת דרך המסך – נגיע לזה בהמשך.
מול הנהג נמצא לוח מחוונים דיגיטלי קטן יחסית ("5), שמציג את הנתונים החיוניים בצורה ברורה אך בסיסית למדי.
ההגה עצמו נעים לאחיזה, עם תחתית קטומה קלות ופקדים לשליטה על מערכת השמע, בקרת השיוט והטלפון.
איכות החומרים היא אחת ההפתעות הנעימות בג'יאומטרי C.
החלק העליון של הדשבורד והדלתות עשוי מפלסטיק רך ונעים למגע, מה שמעניק תחושה איכותית.
יש גם שימוש בדיפונים דמויי עור או בד נעים באזורים מסוימים.
כמובן, ככל שיורדים למטה, הפלסטיקה הופכת קשיחה ופשוטה יותר, אבל בסך הכל, רמת החומרים וההרכבה מרגישה טובה מאוד, בהחלט צעד קדימה לעומת מה שהכרנו ממכוניות סיניות בעבר הלא רחוק.
זו לא רמת פרימיום אירופאית, אבל בהחלט תחרותית מאוד בקטגוריה ובהשוואה למחיר.
הנדסת האנוש, לעומת זאת, היא נקודה קצת יותר מורכבת.
מצד אחד, מיקום הפקדים המרכזיים, כמו בורר הגיר הסיבובי הנוח בקונסולה המרכזית, מוצלח.
הראות החוצה טובה לפנים ולצדדים, קצת פחות לאחור בגלל השמשה הקטנה.
מצד שני, הריכוז של כמעט כל הפונקציות במסך המגע המרכזי יכול להיות מתסכל לפעמים.
שינוי טמפרטורת המיזוג, עוצמת הרגנרציה או אפילו ביטול מערכת השמירה על הנתיב – כל אלה דורשים ניווט בתפריטים תוך כדי נהיגה, וזה לא תמיד נוח או בטיחותי.
גם לוח המחוונים הקטן מרגיש קצת כמו פשרה, ולא מציע את אפשרויות התצוגה העשירות שמוצאים אצל חלק מהמתחרים.
ומה לגבי המרווח? מלפנים, המצב מצוין.
המושבים נוחים למדי, אם כי קצת שטוחים וחסרי תמיכה צידית משמעותית בנסיעות ארוכות או דינמיות.
יש שפע של מקום לרגליים, לראש ולכתפיים.
מאחור, המצב סביר. מרווח הרגליים טוב בזכות בסיס הגלגלים הנדיב (2.70 מטר) והרצפה השטוחה (יתרון של פלטפורמה חשמלית).
גם מרווח הכתפיים מספק לשני מבוגרים או שלושה ילדים.
הבעיה העיקרית היא מרווח הראש, שבגלל קו הגג המשתפל ונוכחות הגג הפנורמי ברמת גימור הבכירה, עלול להיות גבולי לנוסעים גבוהים (מעל 1.80 מטר).
תא המטען הוא אחת מנקודות התורפה העיקריות של הג'יאומטרי C.
הנפח המוצהר עומד על כ-340 ליטר בלבד (משתנה מעט בין הגרסאות), שזה נתון די מאכזב לקרוסאובר קומפקטי.
לשם השוואה, ל-MG ZS EV יש כ-448 ליטר, ול-BYD ATTO 3 כ-440 ליטר.
גם המבנה שלו לא אידיאלי, עם סף הטענה גבוה וצורה לא הכי שימושית.
יש ווים לעיגון ורצפה כפולה לאחסון כבלי טעינה, אבל בסך הכל, הוא יספיק לשימוש יומיומי, אך עלול להיות מאתגר למשפחות שיוצאות לטיולים ארוכים עם הרבה ציוד.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: הרבה פיצ'רים, לא תמיד מושלם
הג'ילי ג'יאומטרי C מגיעה עמוסה בטכנולוגיה ואבזור, במיוחד בהתחשב במחיר הכניסה שלה.
זהו אחד הקלפים החזקים שלה מול המתחרות, והוא בהחלט תורם לתחושת התמורה הגבוהה.
גולת הכותרת היא כאמור מערכת המולטימדיה עם המסך המרכזי הגדול ("12.3).
איכות התצוגה טובה, עם צבעים חיים וחדות מספקת.
מהירות התגובה של המערכת סבירה, אם כי לא תמיד חלקה כמו במערכות המתקדמות ביותר.
מבנה התפריטים דורש קצת הסתגלות, ולא תמיד אינטואיטיבי למצוא את הפונקציה הרצויה.
נקודה חשובה לשוק הישראלי: המערכת המקורית לא תומכת בעברית מלאה, אם כי היבואן מציע פתרונות מסוימים (כמו התקנה מקומית של אפליקציות ניווט בעברית).
הקישוריות לסמארטפונים כוללת אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, אך לרוב החיבור הוא חוטי ולא אלחוטי, מה שקצת פחות נוח בעידן הנוכחי. העוזר הקולי המובנה פחות שימושי בישראל.
לוח המחוונים הדיגיטלי, כאמור, קטן יחסית ("5).
הוא מציג את המידע החיוני – מהירות, טווח נסיעה, מצב טעינה, נתוני צריכת אנרגיה והוראות ניווט בסיסיות.
התצוגה ברורה, אבל אפשרויות ההתאמה האישית מוגבלות מאוד.
זה מרגיש קצת בסיסי מדי לרכב שמנסה לשדר מודרניות טכנולוגית.
מערכת השמע הסטנדרטית מספקת איכות צליל סבירה ותו לא.
היא תספק את רוב המשתמשים לשימוש יומיומי, אבל אודיופילים כנראה לא יתלהבו.
בחו"ל קיימת אופציה למערכת שמע משודרגת של Bose, אך היא פחות נפוצה בישראל.
מבחינת אבזור נוחות, הג'יאומטרי C מציעה מפרט נדיב כבר מרמת גימור הבסיס (Pure).
היא כוללת בקרת אקלים (עם תפעול מהמסך, זוכרים?), כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני חניה אחוריים, מצלמת רוורס, בלם יד חשמלי עם אוטו-הולד וחישוקי "17.
רמת הגימור הבכירה (Pro), מלבד הסוללה הגדולה יותר, מוסיפה פינוקים חשובים:
גג שמש פנורמי ענק (אך קבוע, לא נפתח), מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון, חיישני חניה קדמיים, מצלמות 360 מעלות, תצוגה עילית (HUD) קטנה שמשתקפת על לוח פלסטיק שקוף, וחישוקי "18.
זהו מפרט עשיר מאוד לקטגוריה.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת אנרגיה: זריזות חשמלית מפתיעה
כאן הג'יאומטרי C באמת מצטיינת.
כל הגרסאות המשווקות בישראל מצוידות באותו מנוע חשמלי שמניע את הגלגלים הקדמיים.
המנוע הזה מספק הספק מכובד של 204 כוחות סוס ומומנט מיידי וגבוה של 31.6 קג"מ.
אלו נתונים מרשימים מאוד לרכב בקטגוריה ובמחיר הזה.
התוצאה היא ביצועים זריזים מאוד.
התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת כ-7.7 שניות (נתון יצרן), ומרגישה אפילו מהירה יותר בזכות המומנט המיידי של המנוע החשמלי.
גם תאוצות הביניים חזקות מאוד, ומאפשרות עקיפות בטוחות וזריזות בכביש המהיר.
הרכב פשוט מרגיש קליל ונמרץ בכל מצב.
כמובן, כמו בכל רכב חשמלי, אין כאן גיר או הילוכים, מה שתורם לתחושת התאוצה הרציפה והחלקה.
ההבדל העיקרי בין שתי רמות הגימור הוא בגודל הסוללה, וכתוצאה מכך, בטווח הנסיעה.
גרסת ה-Pure מצוידת בסוללת ליתיום-יון בקיבולת של 53 קוט"ש (ברוטו).
הטווח המוצהר לפי תקן WLTP המחמיר עומד על כ-350 קילומטרים.
גרסת ה-Pro מקבלת סוללה גדולה משמעותית, בקיבולת 70 קוט"ש (ברוטו), והטווח המוצהר שלה מטפס לכ-460 קילומטרים (WLTP).
אלו טווחים שימושיים מאוד, במיוחד בגרסת ה-Pro, שמספיקים לרוב הצרכים היומיומיים ואף לנסיעות בינעירוניות ארוכות יותר בישראל.
ומה לגבי צריכת אנרגיה בעולם האמיתי?
נתוני היצרן (WLTP) מדברים על כ-16.5 קוט"ש ל-100 ק"מ.
בפועל, הצריכה תלויה מאוד בסגנון הנהיגה, בתנאי הדרך (עירוני, בינעירוני, הררי), בשימוש במזגן ובטמפרטורה החיצונית.
בנהיגה רגועה ובעיקר עירונית, אפשר להתקרב לנתוני היצרן ואף לרדת מהם.
בנהיגה בינעירונית מהירה או בתנאים תובעניים יותר, הצריכה תעלה לאזור ה-18-20 קוט"ש ל-100 ק"מ ואף יותר.
בשורה התחתונה, אפשר לצפות לטווח ריאלי של כ-280-320 ק"מ בגרסת ה-Pure, וכ-380-420 ק"מ בגרסת ה-Pro, תלוי בתנאים.
חשוב לציין שהשאילתה "צריכת דלק" עדיין נפוצה מאוד בחיפושים גם עבור רכבים חשמליים, אך כמובן שהעלות לקילומטר בחשמל נמוכה משמעותית מעלות בנזין או סולר.
VI. טעינה: מהיר בבית, קצת פחות בעמדה ציבורית
חווית הטעינה היא חלק בלתי נפרד מהחיים עם רכב חשמלי, והג'יאומטרי C מציעה יכולות טעינה סבירות, אם כי לא פורצות דרך.
בטעינה ביתית או בעמדות AC ציבוריות (זרם חילופין), הרכב תומך בטעינה תלת-פאזית בהספק של עד 11 קילוואט.
זהו נתון טוב ומקובל, המאפשר טעינה מלאה של הסוללה הקטנה (0-100%) בתוך כ-5-6 שעות, ושל הסוללה הגדולה בתוך כ-7-8 שעות.
זה אומר שגם אם תחזרו הביתה עם סוללה כמעט ריקה, הרכב יהיה טעון במלואו ומוכן לנסיעה בבוקר למחרת.
סוג המחבר לטעינת AC הוא Type 2, הסטנדרט האירופאי והישראלי.
בטעינה מהירה בעמדות DC ציבוריות (זרם ישר), הנתונים קצת פחות מרשימים.
גרסת ה-Pure עם הסוללה הקטנה תומכת בטעינה מהירה בהספק מקסימלי של עד 75 קילוואט.
גרסת ה-Pro עם הסוללה הגדולה תומכת בהספק מעט גבוה יותר, עד 85 קילוואט (בחלק מהפרסומים נטען 100kW, אך הנתון הנפוץ הוא 85kW).
אלו נתונים סבירים, אבל נמוכים יותר מחלק מהמתחרות שמציעות קצבי טעינה של 100, 150 ואף יותר קילוואט.
בפועל, טעינה מהירה מ-20% ל-80% אמורה לארוך כ-30-40 דקות בתנאים אופטימליים בעמדה מתאימה. זה זמן סביר להפסקת קפה בדרך, אבל לא מהיר במיוחד.
סוג המחבר לטעינת DC הוא CCS2, גם הוא הסטנדרט המקובל בישראל ובאירופה.
היצרן מציע אפליקציה ייעודית לניהול הרכב והטעינה מרחוק, המאפשרת לבדוק את מצב הסוללה, לאתר את הרכב ולהפעיל את המיזוג מראש. הפונקציונליות שלה סבירה, אם כי לא תמיד הכי יציבה או מתקדמת.
חווית הטעינה הציבורית בישראל היא סיפור בפני עצמו, והיא לא תלויה ברכב הספציפי אלא בתשתית הלאומית.
זמינות העמדות, תקינותן ומחירי הטעינה הם גורמים משתנים שצריך לקחת בחשבון.
נכון לאפריל 2025, המצב משתפר בהדרגה, אך עדיין יש מקום לשיפור בהשוואה למדינות מתקדמות יותר באירופה.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות טובה, פחות ריגושים
איך מרגיש הג'יאומטרי C על הכביש? ובכן, התשובה תלויה מאוד בסוג הדרך ובציפיות שלכם.
הוא בהחלט לא רכב ספורטיבי, אבל הוא מציע חווית נסיעה נעימה ושקטה ברוב המצבים.
נוחות הנסיעה היא אחת מנקודות החוזק היחסיות שלו, במיוחד בתוך העיר.
המתלים מכוילים על הצד הרך יחסית, והם מצליחים לספוג היטב את רוב השיבושים והמהמורות של האספלט הישראלי הלא תמיד מושלם.
הנסיעה העירונית חלקה ושקטה מאוד, הודות להיעדר מנוע בעירה רועש ולבידוד רעשים יעיל במהירויות נמוכות.
מחוץ לעיר, בכבישים מהירים או מפותלים, התמונה קצת משתנה.
אותם מתלים רכים שתרמו לנוחות בעיר, גורמים לרכב להרגיש קצת פחות מרוסן במהירויות גבוהות.
על כביש גלי או בשינויי כיוון מהירים, מורגשת נטייה לרכינה ונדנוד קל של המרכב.
גם בידוד הרעשים פחות מרשים במהירויות גבוהות – רעשי רוח מכיוון קורות A והמראות, ורעשי כביש מכיוון בתי הגלגלים, הופכים לנוכחים יותר בתא הנוסעים. זה לא בלתי נסבל, אבל בהחלט מורגש.
ההתנהגות הדינמית של הג'יאומטרי C היא… בטוחה.
תחושת ההיגוי קלה מאוד, כמעט נטולת משוב מהכביש. זה מקל על התמרון בעיר, אבל פחות מספק בנהיגה נמרצת יותר.
אחיזת הכביש סבירה בהחלט, והרכב שומר על קו הפנייה בצורה צפויה ובטוחה, אבל אין כאן שום יומרה ספורטיבית.
זוויות הגלגול בפניות מורגשות, כאמור, בגלל המתלים הרכים.
תחושת הבלמים מעט ספוגית ולא תמיד לינארית, במיוחד במעבר בין הבלימה הרגנרטיבית (שמאטה את הרכב וממחזרת אנרגיה לסוללה) לבין הבלמים הפיזיים.
ניתן לבחור בין שלוש רמות של בלימה רגנרטיבית, אך השליטה בהן, איך לא, מתבצעת דרך מסך המגע, מה שפחות נוח.
היציבות הכיוונית בכביש המהיר טובה בסך הכל, והרכב מעניק תחושת ביטחון סבירה.
התמרון בעיר קל מאוד, הודות להיגוי הקל ולמידות הקומפקטיות.
ובסופו של דבר, הנסיעה עצמה, במיוחד ביום-יום, מאוד נעימה ושלווה, בעיקר בזכות השקט של המנוע החשמלי והיעדר הרעידות והטלטולים של גיר עם הילוכים.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: מפרט עשיר, אך ללא ציון Euro NCAP
נושא הבטיחות הוא קריטי עבור כל רוכש רכב, במיוחד כשמדובר ברכב משפחתי.
הג'ילי ג'יאומטרי C מגיעה עם מפרט מרשים של מערכות בטיחות אקטיביות כסטנדרט בכל רמות הגימור המשווקות בישראל, וזה בהחלט ראוי לציון.
עם זאת, ישנה נקודה חשובה שחובה לציין: נכון לאפריל 2025, הג'ילי ג'יאומטרי C לא נבחנה במבחני הריסוק של Euro NCAP, ארגון הבטיחות האירופאי המחמיר והמקובל.
היעדר ציון רשמי ממבחני בטיחות אלו מקשה על הערכה אובייקטיבית של רמת הבטיחות הפסיבית של הרכב (כלומר, עד כמה הוא מגן על הנוסעים בזמן תאונה).
אמנם היצרן מצהיר על עמידה בתקני בטיחות מחמירים וייתכן שישנם מבדקי בטיחות פנימיים או כאלו שנערכו בסין (C-NCAP), אך הסטנדרט המקובל והמוכר ביותר באירופה ובישראל חסר.
מה שכן קיים, ובשפע, הן מערכות העזר המתקדמות לנהג (ADAS).
המפרט הסטנדרטי כולל:
- בלימה אוטונומית בעת חירום (עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי)
- בקרת שיוט אדפטיבית (שומרת מרחק מהרכב לפנים)
- מערכת אקטיבית לשמירה על מרכז הנתיב
- ניטור שטחים מתים במראות הצד
- התרעה על תנועה חוצה מאחור
- זיהוי תמרורי מהירות והמלצה להתאמת המהירות בבקרת השיוט
- אורות גבוהים אוטומטיים
זהו מפרט מצוין, שעד לא מזמן היה נחלתם של רכבי פרימיום יקרים בהרבה.
וכיצד המערכות הללו מתפקדות בעולם האמיתי?
בסך הכל, התפקוד שלהן סביר. בקרת השיוט האדפטיבית ומערכת שמירת הנתיב עובדות בצורה חלקה יחסית ברוב המצבים, ומקלות על נהיגה ממושכת בכבישים מהירים.
עם זאת, לעיתים המערכות יכולות להיות מעט 'היסטריות' או רגישות מדי, במיוחד מערכת השמירה על הנתיב שנוטה לבצע תיקונים קטנים אך מורגשים בהגה, או מערכת הבלימה האוטונומית שעלולה להתריע או להתערב גם במצבים שאינם מסוכנים באמת.
השליטה וההתאמה האישית של המערכות מתבצעת, ניחשתם נכון, דרך מסך המגע.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): התמורה הגבוהה עדיין כאן?
אז כמה עולה התענוג החשמלי מבית ג'ילי?
כאשר הג'יאומטרי C הושקה בישראל, היא הציעה תג מחיר אטרקטיבי במיוחד שהתחיל סביב 135 אלף ש"ח.
מאז, כמו רוב הרכבים החשמליים, מחירה התייקר משמעותית בעקבות עליית המיסוי הירוק, שינויים בשערי החליפין והביקוש הגבוה.
נכון לאפריל 2025 (הערכה), טווח המחירים הרשמי לפי המחירון נע ככל הנראה בין 155,000 ש"ח לגרסת ה-Pure הבסיסית, ועד כ-175,000 ש"ח לגרסת ה-Pro המאובזרת עם הסוללה הגדולה.
אלו עדיין מחירים תחרותיים מאוד בקטגוריית הקרוסאוברים החשמליים, גם אם הפער מהמתחרות הצטמצם.
כאמור, בישראל משווקות שתי רמות גימור עיקריות:
- Geometry C Pure: גרסת הכניסה, עם סוללת 53 קוט"ש (טווח מוצהר 350 ק"מ), חישוקי "17, ואבזור סטנדרטי טוב הכולל את כל מערכות הבטיחות, מולטימדיה "12.3, לוח מחוונים דיגיטלי "5, בקרת אקלים, כניסה והנעה ללא מפתח ועוד.
- Geometry C Pro: הגרסה הבכירה, עם סוללת 70 קוט"ש (טווח מוצהר 460 ק"מ), חישוקי "18, ורשימת אבזור ארוכה יותר הכוללת גג פנורמי קבוע, מושב נהג חשמלי, חימום קדמי, טעינה אלחוטית, מצלמות 360, חיישני חניה קדמיים ותצוגה עילית (HUD).
ההפרש במחיר בין שתי הגרסאות מוצדק בהחלט בהתחשב בהבדל בטווח הנסיעה וברמת האבזור.
תנאי האחריות המוצעים על ידי היבואן (גיאו מוביליטי מקבוצת יוניון מוטורס) טובים מאוד:
אחריות מלאה ל-5 שנים או 150,000 ק"מ (המוקדם מביניהם), ואחריות נפרדת לסוללה ל-8 שנים או 150,000 ק"מ.
זוהי חבילת אחריות מקיפה המעניקה שקט נפשי לרוכשים.
עלויות התחזוקה השוטפות צפויות להיות נמוכות משמעותית מרכב בנזין מקביל, בזכות המבנה הפשוט יותר של המערכת החשמלית (פחות חלקים נעים, אין צורך בהחלפת שמנים וכו').
גם שווי השימוש למקבלים רכב מהעבודה נהנה מהטבה לרכב חשמלי, אם כי ההטבה הולכת ומצטמצמת עם השנים.
לגבי תקלות או בעיות נפוצות, בתחילת הדרך היו דיווחים ספורים על בעיות תוכנה קטנות במערכת המולטימדיה או קרקושים קלים מהפלסטיקה בתא הנוסעים. עם זאת, בסך הכל, הג'יאומטרי C נחשבת לרכב אמין למדי, ולא ידוע על תקלות מכניות משמעותיות או כרוניות. האחריות המקיפה מספקת הגנה טובה במקרה הצורך.
X. יתרונות: מה טוב בג'יאומטרי C?
לאחר שסקרנו את כל ההיבטים, אפשר לסכם את נקודות החוזק העיקריות של הג'ילי ג'יאומטרי C:
- תמורה למחיר: גם לאחר עליות המחירים, הג'יאומטרי C עדיין מציעה חבילה כוללת משתלמת מאוד, עם מפרט עשיר וביצועים טובים במחיר תחרותי לקטגוריה.
- ביצועים זריזים: מנוע ה-204 כ"ס מספק תאוצות חזקות ומיידיות, מה שהופך את הנהיגה למהנה ונמרצת, במיוחד בסביבה עירונית.
- טווח נסיעה שימושי (בגרסת Pro): גרסת ה-Pro עם סוללת ה-70 קוט"ש מציעה טווח ריאלי של כ-400 ק"מ, שמספיק לרוב המוחלט של הצרכים היומיומיים והבינעירוניים בישראל.
- אבזור עשיר: כבר מגרסת הבסיס מקבלים רשימה ארוכה של אבזור נוחות ובטיחות. גרסת ה-Pro מוסיפה פינוקים רבים שהופכים את החיים לנוחים יותר.
- תא נוסעים מודרני ואיכותי (יחסית): העיצוב הפנימי נקי ומודרני, ואיכות החומרים וההרכבה טובה ומרגישה איכותית יותר מהצפוי בטווח המחיר הזה.
- עלויות תפעול נמוכות: כמו כל רכב חשמלי, עלויות ה"דלק" (חשמל) והתחזוקה השוטפת נמוכות משמעותית מרכב בנזין.
XI. חסרונות: איפה הפשרות?
כמובן, אין רכב מושלם, ולג'יאומטרי C יש גם כמה חסרונות ופשרות שכדאי להכיר:
- תא מטען קטן: נפח של כ-340 ליטר הוא פשוט לא מספיק למשפחה ממוצעת שצריכה להעמיס עגלה, תיקים או ציוד לטיול.
- הנדסת אנוש לא אידיאלית: ריכוז רוב הפונקציות במסך המגע המרכזי דורש הסתגלות ויכול להיות לא נוח או בטיחותי לתפעול תוך כדי נהיגה. גם לוח המחוונים הקטן מרגיש בסיסי מדי.
- התנהגות כביש ונוחות נסיעה מחוץ לעיר: המתלים הרכים פוגעים בריסון המרכב בכבישים גליים או מפותלים, והיגוי קל וחסר תחושה. בידוד הרעשים במהירות גבוהה יכול היה להיות טוב יותר.
- היעדר ציון Euro NCAP: אי הוודאות לגבי רמת הבטיחות הפסיבית של הרכב עלולה להדאיג חלק מהרוכשים הפוטנציאליים.
- טעינה מהירה (DC) בינונית: קצב טעינה של 75-85 קילוואט הוא סביר, אך נמוך יותר מחלק מהמתחרות המודרניות שמציעות טעינה מהירה יותר.
XII. בהשוואה למתחרות: איפה היא עומדת?
כדי להבין טוב יותר את מקומה של הג'יאומטרי C בשוק, כדאי להשוות אותה לשתיים מהמתחרות הבולטות שלה בישראל: MG ZS EV ו-BYD ATTO 3.
מול MG ZS EV: ה-MG הייתה חלוצת החשמליות הסיניות בישראל, והיא מציעה תא מטען גדול יותר ושימושי יותר מהג'ילי. הדור השני שלה (שהגיע לאחר הג'ילי) מציע גם עיצוב חיצוני ופנימי מעודכנים וטווח נסיעה דומה. עם זאת, הג'יאומטרי C מרגישה איכותית ומודרנית יותר בתא הנוסעים, מציעה ביצועים זריזים יותר (204 כ"ס לעומת 156/177 כ"ס ב-MG, תלוי בגרסה), ואולי נוחות נסיעה מעט עדיפה בתנאים מסוימים. מבחינת מחיר, הן לרוב די קרובות, מה שהופך את ההחלטה ביניהן לעניין של סדרי עדיפויות אישיים.
מול BYD ATTO 3: ה-ATTO 3 נחשבת לאחת החשמליות המוצלחות בקטגוריה. היא מבוססת על פלטפורמה ייעודית ומתקדמת (e-Platform 3.0), מציעה עיצוב פנים ייחודי ונועז (לטוב ולרע), תא מטען גדול יותר מהג'ילי, טעינה מהירה יותר (בגרסאות מסוימות), וטווח נסיעה דומה או מעט עדיף. היא גם מרגישה מרווחת יותר מאחור. מנגד, ה-ATTO 3 לרוב יקרה יותר מהג'יאומטרי C, והביצועים שלה מעט פחות נמרצים (למרות הספק דומה, התאוצה ל-100 קמ"ש איטית יותר במעט). העיצוב הפנימי של הג'ילי שמרני וקונבנציונלי יותר, מה שעשוי לקלוע לטעם של קהל רחב יותר. הג'ילי מהווה סוג של 'שביל זהב' מאוזן בין ה-MG הבסיסית יותר ל-BYD המתקדמת (והיקרה) יותר.
XIII. סיכום ומסקנות: פסק דין לג'יאומטרי C
הג'ילי ג'יאומטרי C היא ללא ספק אחת המכוניות החשובות שהגיעו לישראל בשנים האחרונות. היא הוכיחה שאפשר לייצר רכב חשמלי סיני שהוא לא רק זול, אלא גם איכותי, מאובזר, זריז ועם טווח נסיעה שימושי. ההצלחה המסחרית שלה היא ההוכחה הטובה ביותר לכך שהיא קלעה לצרכים ולרצונות של קהל ישראלי רחב.
היא לא חפה מחסרונות, כמובן. תא המטען הקטן הוא מגבלה משמעותית למשפחות, הנדסת האנוש דורשת הסתגלות, היעדר ציון Euro NCAP מעורר שאלות, והתנהגות הכביש לא תרגש חובבי נהיגה. אבל אל מול החסרונות הללו ניצבים יתרונות ברורים: ביצועים מצוינים, אבזור עשיר, טווח נסיעה טוב (בגרסת ה-Pro), תא נוסעים נעים ועלויות תפעול נמוכות. בהשוואה למתחרות, היא מציעה חבילה מאוזנת מאוד, במיוחד בתחום התמורה למחיר.
אז האם כדאי לקנות ג'ילי ג'יאומטרי C?
התשובה היא כן, אבל עם הסתייגות קלה. היא בחירה מצוינת עבור מי שמחפש את הקרוסאובר החשמלי הראשון שלו, עבור משפחות קטנות שלא זקוקות לתא מטען ענק, כרכב שני חסכוני, או פשוט למי שמחפש מקסימום תמורה לכסף בקטגוריה. היא מציעה חווית נסיעה שקטה, זריזה ומאובזרת.
היא פחות תתאים למי שזקוק למרחב הטענה גדול במיוחד, למי שמעדיף הנדסת אנוש קלאסית עם כפתורים פיזיים, למי שנוסע הרבה בכבישים מפותלים ומחפש ריגושים, או למי שנושא הבטיחות המוכחת (Euro NCAP) נמצא בראש סדר העדיפויות שלו.
בסופו של דבר, הג'יאומטרי C היא קנייה חכמה ומשתלמת עבור הקהל הנכון, והיא בהחלט ראויה למקומה בצמרת המכירות של הרכבים החשמליים בישראל.