ברוכים הבאים לסקירה שתנסה לפצח את סוד הקסם האיטלקי על גלגלים, או לפחות על גלגלי 20 אינץ' אופציונליים. אנחנו מדברים כמובן על אלפא רומיאו סטלביו (Alfa Romeo Stelvio), רכב הפנאי-פרימיום הראשון של המותג ממילאנו, שנושא על כתפיו הצרות (יחסית ל-SUV) מורשת של 115 שנות דרמה, תשוקה, ופה ושם, גם כמה חשבונות מוסך מפתיעים.
הסטלביו נכנס לשוק הרכב הישראלי לפני מספר שנים, היישר לתוך זירת גלדיאטורים צפופה של רכבי פנאי גרמניים מלוטשים. הוא בא להציע אלטרנטיבה למי שמרגיש קצת משועמם מהיעילות הקרירה של ב.מ.וו X3, אודי Q5 או מרצדס GLC. הסטלביו הוא לא סתם עוד קופסה על גלגלים; הוא הבטחה לחוויה אחרת, כזו שמדברת אל הלב ואל בלוטות האדרנלין, עוד לפני שדיברנו על נתונים טכניים.
אז מי קהל היעד של הפסטה המוטורית הזו? בעיקר חובבי נהיגה שלא מוכנים לוותר על חדוות הכביש גם כשהם צריכים להסיע את הילדים לחוג ג'ודו, וחשוב להם שהרכב שלהם ייראה כאילו עוצב על ידי מישהו ששותה אספרסו כפול לפני שהוא נוגע בעפרון. בסקירה הזו נצלול לעומק, נפרק את הסטלביו לגורמים, נבדוק מה הוא מציע מעבר לעיצוב המסחרר, נדבר על מחיר, צריכת דלק, בטיחות, אבזור, וכמובן, ננסה לענות על השאלה הנצחית: האם כדאי לקנות אלפא רומיאו בשנת 2025? בואו נצא לדרך, או כמו שאומרים באיטלקית: Andiamo!
I. מבוא: להבין את התופעה ששמה סטלביו
אלפא רומיאו סטלביו, או בשמו המלא באנגלית Alfa Romeo Stelvio, קרוי על שם מעבר ההרים המפורסם והמפותל באיטליה, Pass o dello Stelvio. השם הזה הוא לא מקרי; הוא רומז, ואפילו צועק, על הייעוד של הרכב הזה – להיות SUV שלא שוכח איך לרקוד על כבישים מפותלים. כניסתו לשוק סימנה צעד חשוב עבור אלפא רומיאו, כניסה לקטגוריית רכבי הפנאי-פרימיום הלוהטת, סגמנט שבו הכסף הגדול נמצא, ושהוא חיוני להישרדותו של כל יצרן רכב בעידן המודרני.
הסטלביו מבוסס על פלטפורמת "ג'ורג'יו" המהוללת, אותה פלטפורמה המשמשת גם את הג'וליה, מכונית הסדאן הספורטיבית של אלפא. זה אומר הנעה אחורית כבסיס (או כפולה Q4 ברוב הדגמים), חלוקת משקל כמעט מושלמת של 50:50, ושימוש נרחב באלומיניום וחומרים קלים. כל אלו הם מרכיבים שבדרך כלל מוצאים במכוניות ספורט, לא ברכב פנאי שאמור להכיל גם עגלת תינוק וגם שקיות מהסופר.
מתחרים בשוק הישראלי
בישראל, הסטלביו מתמודד ראש בראש מול השלישייה הגרמנית הדומיננטית: ב.מ.וו X3, אודי Q5 ומרצדס GLC. כל אחד מהם מציע חבילה מרשימה של איכות, טכנולוגיה ויוקרה. ה-X3 פונה גם הוא לנהג, ה-Q5 מצטיין באיכות תא נוסעים ועידון, וה-GLC שם דגש על נוחות ופאר. בנוסף, ישנם מתחרים כמו וולוו XC60 הבטיחותי והמעוצב, יגואר F-Pace עם הסטייל הבריטי, ולקסוס NX ההיברידי והאמין. בהשוואה אליהם, הסטלביו מנסה לבלוט עם עיצוב דרמטי יותר, התנהגות כביש ספורטיבית ללא פשרות, ותחושת ייחוד שקשה למצוא אצל המתחרים היותר "מיינסטרימיים".
המיצוב שלו ברור: הוא לא מנסה להיות הכי שימושי, הכי מרווח או הכי טכנולוגי. הוא רוצה להיות הכי מרגש. זו אמירה נועזת בשוק תחרותי כל כך, ובסקירה זו נבחן אם הוא מצליח לגבות אותה. נתייחס גם לחוות דעת גולשים, שלעיתים משקפות את הפער בין ההבטחה האיטלקית למציאות היומיומית.
II. עיצוב חיצוני: כשהאיטלקים מחליטים לפסל SUV
אי אפשר לדבר על אלפא רומיאו בלי להתחיל בעיצוב, ובמקרה של הסטלביו, יש הרבה על מה לדבר. נתחיל מהפילוסופיה: זה לא עוד SUV קופסתי וגמלוני. האיטלקים לקחו את הפרופורציות הבסיסיות של רכב פנאי – הגובה, המרכב המוגבה – ופיסלו אותן מחדש עם קווים זורמים, שריריים וחושניים. התוצאה היא רכב שנראה דינמי גם כשהוא עומד ברמזור אדום בפקק של איילון.
חזית עם נוכחות
החלק הקדמי הוא אלפא קלאסי. גריל ה-"Scudetto" המשולש והמפורסם תופס את מרכז הבמה, כמעט מתגרה, ודורש מלוחית הרישוי לזוז הצדה בעלבון (מאפיין עיצובי איטלקי טיפוסי). הפנסים הראשיים, שעודכנו במתיחת הפנים האחרונה (סביב 2023) לטכנולוגיית LED מטריקס מלאה עם חתימת תאורה חדשה, משוכים לאחור ומעניקים לרכב מבט נחוש וממוקד. הפגוש הקדמי אגרסיבי, עם כונסי אוויר גדולים (שחלקם אולי לא לגמרי פונקציונליים, אבל היי, זה נראה טוב!).
פרופיל וצללית דינמית
מהצד, הסטלביו נראה יותר כמו מכונית האצ'בק מוגבהת מאשר SUV מסורתי. קו הגג משתפל לאחור בעדינות, קו המותניים עולה, והחלונות הצדדיים צרים יחסית, מה שמעניק לו צללית ספורטיבית. בתי הגלגלים תפוחים ומכילים חישוקים נאים, שלרוב מגיעים בקטרים נדיבים (18 עד 21 אינץ', תלוי ברמת הגימור), כולל עיצובי "חוגה" או "פרח" קלאסיים של אלפא. קווי המתאר חלקים, כמעט ללא קמטים מיותרים, והכל משדר תנועה.
אחוריים מעוצבים
גם החלק האחורי לא הוזנח. הפנסים האחוריים, גם הם LED מעודכנים, צרים ואופקיים, ומדגישים את רוחב הרכב. השמשה האחורית משופעת בזווית חדה, וספוילר גג נאה משלים את המראה הספורטיבי. הפגוש האחורי כולל דיפיוזר (או משהו שנראה כמו דיפיוזר) ושני פתחי מפלט אמיתיים ועגולים (לפחות בגרסאות הבנזין), מה שמוסיף לאווירה הדינמית. דלת תא המטען חשמלית כמובן, אבל העיצוב שלה, יחד עם הפנסים, יוצר מראה מהודק ושרירי.
בסך הכל, הסטלביו הוא אחד מרכבי ה-SUV הנאים ביותר בסביבה, אם לא הנאה שבהם. הוא מצליח לשלב את השימושיות המתבקשת מהקטגוריה עם סטייל איטלקי מובהק ונוכחות כביש מרשימה, מבלי להיראות מוגזם או צעקני מדי. הוא בהחלט רכב שמסובב ראשים.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: קוקפיט לנהג, עם מקום למשפחה (בערך)
הכניסה לתא הנוסעים של הסטלביו ממשיכה את האווירה הספורטיבית מבחוץ, אבל עם כמה הסתייגויות. הקונספט העיצובי ברור: הכל מכוון כלפי הנהג. ההגה הספורטיבי, עטוי העור, עם כפתור ההתנעה עליו (כמו בפרארי, לא פחות!), הוא פשוט תענוג לאחיזה. מאחוריו נמצאים שני מנופי העברת הילוכים ענקיים וקרירים למגע, עשויים מאלומיניום אמיתי, שמרגישים כאילו נלקחו היישר ממכונית מירוץ. לוח המחוונים (בדגמים המעודכנים) הוא דיגיטלי ("Cannocchiale" – משקפת באיטלקית), ומציע מספר תצוגות, כולל אחת בהשראת דגמי אלפא קלאסיים.
איכות חומרים והרכבה: איטליה זה כאן
כאן הדעות נוטות להיות חלוקות יותר. בחלקים העליונים של הדשבורד והדלתות נמצא חומרים רכים ונעימים למגע, ודיפוני עץ או אלומיניום (תלוי ברמת הגימור) מוסיפים לאווירה היוקרתית. עם זאת, ככל שיורדים נמוך יותר, פוגשים פלסטיקה קשיחה ופשוטה יותר ממה שמקובל אצל המתחרים הגרמנים הישירים. איכות ההרכבה טובה בדרך כלל, אך לא תמיד מגיעה לרמת הדיוק המילימטרי של אודי או ב.מ.וו. במתיחת הפנים האחרונה נעשה מאמץ לשפר את איכות החומרים והתחושה הכללית, למשל עם קונסולה מרכזית בעיצוב חדש ותחושה מוצקה יותר, אך עדיין, מי שמחפש שלמות גרמנית, עשוי למצוא כאן פה ושם פשרות קטנות.
הנדסת אנוש: שילוב של ישן וחדש
הנדסת האנוש היא נקודה חזקה יחסית. בניגוד לטרנד מסכי הענק ששולטים בכל פונקציה, אלפא שמרו על פקדים פיזיים נפרדים ונוחים לתפעול עבור בקרת האקלים, וגם חוגה מרכזית לשליטה במערכת המולטימדיה (בנוסף למסך המגע). זה מקל מאוד על התפעול בזמן נהיגה. מיקום הפקדים הגיוני ברובו, ותנוחת הנהיגה מצוינת, נמוכה וספורטיבית יחסית ל-SUV. הראות החוצה טובה לפנים ולצדדים, אך מעט מוגבלת לאחור בגלל עיצוב השמשה והקורות.
נוחות ומרווח: לא הכי מרווח בסביבה
המושבים הקדמיים (במיוחד מושבי הספורט ברמות הגימור הגבוהות) נראים נהדר ומציעים תמיכה צידית מעולה, אך עשויים להיות מעט נוקשים עבור חלק מהאנשים בנסיעות ארוכות. מאחור, המצב קצת פחות מזהיר. המרווח לרגליים סביר, אך לא מהנדיבים בקטגוריה. מרווח הראש מספק לרוב האנשים, אך נוסעים גבוהים מאוד עלולים להרגיש את קו הגג המשתפל. מרווח הכתפיים טוב לשני נוסעים, אך נוסע שלישי במרכז יסבול ממושב פחות נוח ומנהרת הינע גבוהה יחסית (תוצאה של פלטפורמת ההנעה האחורית/כפולה). זה לא רכב צפוף, אבל מתחרים כמו ה-Q5 או ה-XC60 מציעים תחושת מרחב עדיפה מאחור.
תא מטען: שימושי, אבל לא עצום
נפח תא המטען עומד על 525 ליטרים, נתון מכובד שנמצא בממוצע לקטגוריה. הוא בהחלט שימושי לצרכים יומיומיים ולנסיעות משפחתיות. סף ההטענה נוח יחסית, והצורה רבועה ופרקטית. ישנן נקודות עיגון, תאורה ושקע 12V. קיפול המושבים האחוריים (ביחס 40/20/40) יוצר משטח הטענה כמעט שטוח ומגדיל את הנפח משמעותית. עם זאת, אין פתרונות אחסון מתוחכמים במיוחד מתחת לרצפה, והנפח הכולל קטן מזה של חלק מהמתחרים. מספיק בהחלט לרוב האנשים, אבל לא מוביל בקטגוריה.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: מדביקים את הפער
במשך שנים, הטכנולוגיה ותא הנוסעים הדיגיטלי היו נקודת תורפה מסוימת באלפא רומיאו סטלביו, במיוחד בהשוואה למתחרים הגרמניים שהציגו מסכים גדולים ומערכות מתוחכמות יותר. מתיחות הפנים שעבר הדגם שיפרו את המצב באופן משמעותי, גם אם הוא עדיין לא תמיד בחזית הטכנולוגית.
מערכת המולטימדיה: מסך מגע וחוגה
מערכת המולטימדיה המרכזית מבוססת על מסך מגע בגודל 8.8 אינץ', שמשולב בצורה אינטגרלית בדשבורד (ולא נראה כמו טאבלט ש"הודבק" עליו, כמו אצל חלק מהמתחרים). איכות התצוגה טובה, והמערכת, שעודכנה לאורך השנים, מציעה כעת מהירות תגובה משופרת ומבנה תפריטים הגיוני יותר מבעבר. עדיין, היא לא תמיד מהירה או אינטואיטיבית כמו המערכות המתקדמות ביותר של ב.מ.וו (iDrive) או מרצדס (MBUX). היתרון, כאמור, הוא שניתן לתפעל אותה גם באמצעות חוגה פיזית נוחה בין המושבים. קישוריות לסמארטפונים באמצעות Apple CarPlay ו-Android Auto קיימת, לרוב בחיבור חוטי, אם כי ייתכן שבדגמים המאוחרים ביותר יש גם אופציה אלחוטית.
לוח מחוונים דיגיטלי "Cannocchiale"
אחד השדרוגים המשמעותיים במתיחת הפנים האחרונה הוא לוח המחוונים הדיגיטלי המלא בגודל 12.3 אינץ'. הוא מחליף את השילוב הקודם של שעונים אנלוגיים ומסך קטן ביניהם. הלוח החדש מציע תצוגה חדה וברורה, וניתן להתאמה אישית עם שלוש תצוגות עיקריות: מודרנית, מינימליסטית, ותצוגת "Heritage" מקסימה שמחקה את המראה של לוחות מחוונים מאלפות קלאסיות משנות ה-60 וה-70. זהו בהחלט שדרוג מבורך שמוסיף לתחושה המודרנית בתא הנוסעים.
מערכת שמע ואבזור נוחות
מערכת השמע הסטנדרטית סבירה, אך לא מרשימה במיוחד. כדאי לשקול שדרוג למערכת האופציונלית מבית Harman Kardon (אם מוצעת ברמת הגימור הרלוונטית בישראל), שמספקת חווית סאונד עשירה ואיכותית בהרבה. מבחינת אבזור נוחות, הסטלביו מגיע מאובזר למדי כבר מרמות הגימור הבסיסיות בישראל, עם פריטים כמו בקרת אקלים מפוצלת (עם פתחים מאחור), מושבים קדמיים עם כוונון חשמלי (לפחות לנהג), ריפודי עור (או שילוב עור ובד), כניסה והנעה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית, חיישני חניה היקפיים ומצלמת רוורס. ברמות הגימור הגבוהות יותר (כמו Veloce) ניתן למצוא גם מושבי ספורט מחוממים ומאווררים, גלגל הגה מחומם, גג שמש פנורמי, משטח טעינה אלחוטי ועוד. אין כאן טכנולוגיות פורצות דרך שלא תמצאו במקומות אחרים, אבל החבילה הכוללת בהחלט מספקת לרכב פרימיום.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק: הלב הפועם של אלפא
כאן הסטלביו באמת מתחיל לזרוח. בניגוד לרכבי פנאי רבים שמרגישים קצת… ובכן, כמו רכבי פנאי, הסטלביו מרגיש חי ודינמי, הרבה בזכות יחידות ההנעה שלו והכיול הספורטיבי.
מנוע 2.0 ליטר טורבו: הבחירה הנפוצה בישראל
יחידת ההנעה העיקרית והרלוונטית ביותר לשוק הישראלי היא מנוע ה-2.0 ליטר טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, המפיק בגרסתו הנפוצה 280 כוחות סוס ומומנט בריא של 40.8 קג"מ. הנתונים האלה לא מספרים את כל הסיפור. המנוע הזה מרגיש נמרץ מאוד, עם תגובת דוושה טובה וזמינות כוח מצוינת כבר מסל"ד נמוך. הוא מטפס בסל"ד בשמחה ומפיק צליל נעים וגרגרני, גם אם לא דרמטי כמו במנועי שישה צילינדר.
הביצועים בהתאם: תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש אורכת 5.7 שניות בלבד – נתון שמציב את הסטלביו בצד המהיר מאוד של הקטגוריה, ומביך לא מעט מכוניות ספורט ייעודיות. גם תאוצות הביניים חזקות ומרשימות, ומאפשרות עקיפות בטוחות ומהירות בכביש המהיר.
תיבת הילוכים והנעה: שילוב מנצח
הכוח עובר לכל ארבעת הגלגלים (מערכת Q4 כסטנדרט בגרסה זו בישראל) דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית מעולה מבית ZF עם 8 יחסי העברה. הגיר הזה הוא פשוט תכשיט: הוא מהיר, חלק, מגיב נהדר לפקודות (במיוחד במצב 'Dynamic' של בורר מצבי הנהיגה DNA), ויודע להוריד הילוכים בדיוק בזמן הנכון כשרוצים לנהוג דינמית. מנופי האלומיניום הענקיים שמאחורי ההגה מוסיפים לחוויה ומאפשרים שליטה ידנית מהנה במיוחד. מערכת ההנעה הכפולה Q4 היא מוטה-אחורית בבסיסה, ושולחת כוח לגלגלים הקדמיים רק כשהיא מזהה אובדן אחיזה, מה שתורם לתחושה הדינמית והזריזה של הרכב.
צריכת דלק: המחיר של הביצועים
כצפוי ממנוע חזק יחסית ברכב פנאי לא קטן, צריכת דלק היא לא הצד החזק ביותר של הסטלביו 2.0 ליטר. נתוני היצרן הרשמיים לפי תקן WLTP מדברים על צריכה משולבת שסובבת סביב ה-11-12 ק"מ לליטר. בעולם האמיתי, בנהיגה יומיומית משולבת (עירונית ובינעירונית), צפו לצריכה ריאלית של כ-8-9 ק"מ לליטר בממוצע. בנהיגה רגועה מאוד בכביש המהיר אפשר אולי להתקרב ל-11-12 ק"מ לליטר, אבל אם תנצלו את הביצועים המלהיבים (ולמה לא, בעצם?), הצריכה תרד בקלות לאזור ה-6-7 ק"מ לליטר ואף פחות. בהקשר הישראלי, עם מחירי הדלק הגבוהים, זהו נתון שיש לקחת בחשבון. חשוב לציין, כרגע אין גרסאות היברידיות, פלאג-אין או חשמליות לסטלביו שמשווקות באופן נרחב, כך שאופציית ה"צריכת אנרגיה" החסכונית יותר אינה זמינה כאן.
(סעיף VI על טעינה הושמט כיוון שאינו רלוונטי לדגם הסטלביו הנוכחי)
VI. חווית נהיגה והתנהגות כביש: הסיבה האמיתית לקנות אלפא
אם יש תחום אחד שבו האלפא רומיאו סטלביו לא רק מתחרה אלא גם מוביל בקטגוריה שלו, הרי שזו חווית הנהיגה. מהרגע הראשון שמתחילים לנסוע, ברור שמדובר ברכב שתוכנן על ידי אנשים שאוהבים לנהוג, עבור אנשים שאוהבים לנהוג.
היגוי, שלדה ואחיזה: ריקוד איטלקי
נתחיל מההיגוי: הוא פשוט פנומנלי. מהיר כברק (רק 2.2 סיבובים מנעילה לנעילה), חד, מדויק ומעניק משוב מצוין מהגלגלים הקדמיים. הוא דורש הסתגלות קלה בגלל המהירות שלו, אבל ברגע שמתרגלים, הוא הופך את הרכב לתזזיתי ומהנה בצורה יוצאת דופן, במיוחד בכבישים מפותלים. השלדה המאוזנת להפליא (זוכרים את חלוקת המשקל 50:50?) מרגישה קשיחה ונטועה, ומערכת המתלים (עצמות עצה כפולות מלפנים ורב-חיבורי מאחור) שולטת היטב בתנועות המרכב. זוויות הגלגול בפניות מינימליות יחסית ל-SUV, ואחיזת הכביש שמספקת מערכת ההנעה הכפולה Q4 גבוהה מאוד, ומאפשרת לצאת מפניות חדות תחת כוח בביטחון רב. זה רכב שמרגיש קטן וקל ממה שהוא באמת.
נוחות נסיעה ובידוד רעשים: פשרה ספורטיבית
הצד השני של המטבע הספורטיבי הוא נוחות הנסיעה. הסטלביו בהחלט לא רכב לא נוח, אבל הוא נוטה לצד המוצק של הסקאלה. בנסיעה עירונית על שיבושים חדים או פסי האטה, הוא עשוי להרגיש מעט קופצני, במיוחד עם חישוקים גדולים וצמיגים נמוכי חתך. ככל שהמהירות עולה, הנוחות משתפרת משמעותית, והוא מרגיש יציב ונינוח בכביש המהיר. בידוד הרעשים טוב בסך הכל – רעשי רוח מבודדים היטב, ורעשי הכביש סבירים, אם כי אולי לא שקטים כמו אצל חלק מהמתחרים היותר "רגועים". רעש המנוע נוכח אבל נעים, במיוחד תחת תאוצה.
תחושת בלמים ויציבות
תחושת הבלמים טובה מאוד. מערכת הבלימה המשולבת (IBS – Integrated Brake System) של אלפא היא אלקטרו-מכאנית, ומספקת תגובה מיידית ונשיכה חזקה, אך דורשת מעט הסתגלות כי מהלך הדוושה קצר יחסית. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מעולה, והרכב מרגיש בטוח ונטוע גם במהירויות שפחות מקובלות בכבישי ישראל. קלות התמרון בעיר טובה בזכות ההיגוי המהיר ורדיוס סיבוב סביר, אם כי הממדים הפיזיים הם עדיין של SUV בינוני.
היעדר הצורך להתעסק עם הילוכים ידניים (כמו ברוב המוחלט של הרכבים המודרניים) מאפשר להתרכז בחוויית הנהיגה הדינמית, והגיר האוטומטי המצוין משתלב באופן הרמוני באופי הספורטיבי של הרכב.
VII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: ציון גבוה וחבילה מקיפה
אלפא רומיאו לקחו את נושא הבטיחות ברצינות רבה עם פלטפורמת ג'ורג'יו, והסטלביו קצר שבחים בתחום זה. זהו היבט חשוב, במיוחד ברכב שמיועד לשמש גם כרכב משפחתי.
מבחני בטיחות וחוזק מבני
הסטלביו נבחן על ידי ארגון הבטיחות האירופאי Euro NCAP כבר בשנת 2017 וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים גבוהים במיוחד בהגנה על מבוגרים (97%!). גם בהגנה על ילדים ובמערכות עזר לנהג הוא קיבל ציונים טובים. מבחני בטיחות אלו, יחד עם השימוש הנרחב בפלדה עתירת חוזק ואלומיניום במבנה המרכב, מעידים על רמת בטיחות פסיבית גבוהה. מבדקי בטיחות נוספים ופנימיים של היצרן תורמים גם הם לחוסן הכללי של הרכב.
מערכות עזר אקטיביות (ADAS)
לאורך השנים, ובעיקר במתיחת הפנים האחרונה, הסטלביו צויד בחבילה מקיפה של מערכות עזר מתקדמות לנהג (ADAS). החבילה הסטנדרטית בישראל כוללת בדרך כלל:
- בלימה אוטונומית בחירום (עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי).
- בקרת שיוט אדפטיבית (שומרת מרחק מהרכב לפנים).
- התרעה ותיקון סטייה מנתיב.
- ניטור שטחים מתים במראות הצד.
- התרעה על תנועה חוצה מאחור.
- זיהוי תמרורים.
- עמעום אורות אוטומטי (אור גבוה).
ברמות הגימור הגבוהות יותר, או בחבילות אופציונליות, ניתן למצוא גם מערכת שמירה אקטיבית על מרכז הנתיב, המאפשרת נהיגה חצי-אוטונומית ברמה 2 (בעיקר בכבישים מהירים), ומערכת התרעה על עייפות הנהג. תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי הוא בדרך כלל טוב וחלק, אם כי לעיתים ההתרעות הקוליות יכולות להיות מעט דרמטיות מדי (בכל זאת, איטליה…). המערכות אינן אגרסיביות מדי בפעולתן, והן קלות יחסית לתפעול ולהתאמה אישית דרך תפריטי הרכב.
VIII. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): תענוג לא זול
אז הגענו לשאלת השאלות: כמה עולה התענוג האיטלקי הזה? כצפוי מרכב פנאי פרימיום עם יומרות ספורטיביות, האלפא רומיאו סטלביו אינו זול. המחיר שלו ממקם אותו בלב הקטגוריה התחרותית, והוא דורש הוצאה כספית נכבדת.
מחירון ורמות גימור בישראל
נכון לאפריל 2025, טווח המחירים של אלפא רומיאו סטלביו חדש בישראל (עם מנוע 2.0 ליטר 280 כ"ס והנעה כפולה Q4) מתחיל באזור ה-380,000-400,000 ש"ח עבור רמת גימור הכניסה (שעשויה להיקרא "ספרינט" או שם דומה), ומטפס עד לאזור ה-450,000-480,000 ש"ח ואף יותר עבור רמות הגימור הגבוהות יותר כמו "Ti" או "Veloce". המחירון הרשמי משתנה כמובן בהתאם למבצעים, שינויי מיסוי ועדכוני היבואן.
ההבדלים העיקריים בין רמות הגימור נוגעים בעיקר לאבזור ולעיצוב. רמות הגימור הגבוהות יותר יציעו בדרך כלל חישוקים גדולים יותר, חבילות עיצוב חיצוניות ופנימיות ספורטיביות יותר (פגושים שונים, קליפרים צבעוניים, גימורי קרבון או אלומיניום מוברש), מושבי ספורט בריפוד עור משודרג, מערכת שמע משופרת, גג פנורמי, ומערכות בטיחות מתקדמות נוספות. חשוב לבדוק היטב את המפרט המדויק של כל רמת גימור המוצעת בישראל בעת הרכישה.
אחריות ועלויות תחזוקה
האחריות המוצעת על הסטלביו בישראל היא בדרך כלל 3 שנים או 100,000 ק"מ (המוקדם מביניהם), בדומה למקובל אצל יצרני פרימיום אחרים. עלויות התחזוקה השוטפת (טיפולים) צפויות להיות גבוהות מהממוצע לרכב עממי, אך דומות למקובל בקטגוריית הפרימיום. הביטוחים גם הם יהיו יקרים יחסית.
נושא האמינות הוא תמיד רגיש כשמדובר באלפא רומיאו. המותג סבל בעבר ממוניטין של בעיות ותקלות תכופות. בשנים האחרונות, ובמיוחד עם דגמי הג'וליה והסטלביו המבוססים על פלטפורמת ג'ורג'יו, נראה שיש שיפור משמעותי באמינות, כפי שעולה גם מסקרי אמינות בינלאומיים. עם זאת, עדיין ייתכנו תקלות אלקטרוניות קטנות פה ושם, ועלות התיקונים לאחר תקופת האחריות עלולה להיות גבוהה. שווי השימוש החודשי לעובדים המחזיקים ברכב מהעבודה יהיה גבוה, בהתאם למחיר הרכב.
IX. יתרונות: למה כן?
לסיכום הנקודות החזקות של האלפא רומיאו סטלביו:
- עיצוב עוצר נשימה: אחד מרכבי ה-SUV הנאים ביותר בשוק, עם סטייל איטלקי מובהק ונוכחות כביש מרשימה. הוא פשוט נראה נהדר מכל זווית.
- חווית נהיגה ספורטיבית: זהו ה-SUV של הנהג. היגוי חד, שלדה מאוזנת, התנהגות כביש דינמית ומהנה בצורה יוצאת דופן. הוא מרגיש יותר כמו מכונית ספורט מוגבהת.
- ביצועים חזקים: מנוע ה-2.0 ליטר 280 כ"ס מספק תאוצות מרשימות ותחושת כוח מצוינת, בשילוב עם תיבת הילוכים אוטומטית מעולה.
- אופי וייחודיות: הסטלביו מציע משהו שונה ומרגש בקטגוריה שנשלטת על ידי דגמים יעילים אך לעיתים קצת משעממים. יש לו נשמה איטלקית.
- תא נוסעים מוכוון נהג: עם הגה מצוין, מנופי הילוכים מאלומיניום ותנוחת נהיגה נמוכה יחסית, הקוקפיט מרגיש מיוחד ומזמין לנהיגה.
X. חסרונות: למה לא?
וכמובן, אי אפשר בלי כמה פשרות וחסרונות:
- נוחות נסיעה על שיבושים: הכיול הספורטיבי גובה מחיר בנוחות הנסיעה, שעשויה להיות נוקשה מדי עבור חלק מהאנשים, במיוחד בתוך העיר ועם חישוקים גדולים.
- מרווח מאחור ותא מטען: למרות שהוא לא צפוף, הסטלביו פחות מרווח ושימושי מאחור ובתא המטען בהשוואה לכמה מהמתחרים הישירים שלו.
- איכות חומרים לא אחידה: בעוד חלקים מסוימים בתא הנוסעים מרגישים איכותיים, אחרים (בעיקר נמוך יותר) משתמשים בפלסטיקה פשוטה יותר מהמקובל בסטנדרט הגרמני.
- מולטימדיה וטכנולוגיה: למרות השיפורים, מערכת המולטימדיה עדיין לא תמיד אינטואיטיבית או מתקדמת כמו אצל המתחרים המובילים.
- צריכת דלק ומוניטין אמינות: צריכת הדלק גבוהה יחסית, ומוניטין האמינות ההיסטורי של אלפא (גם אם פחות מוצדק כיום) עדיין עשוי להרתיע חלק מהקונים הפוטנציאליים.
XI. בהשוואה למתחרים: איפה הסטלביו עומד?
כאמור, הסטלביו מתחרה בקטגוריה צפופה ועמוסת כישרונות. בהשוואה למתחרים המרכזיים בשוק הישראלי, מעניין לראות היכן הוא מתבלט והיכן הוא מתקשה. הב.מ.וו X3 מציע גם הוא חווית נהיגה דינמית ומהנה, יחד עם תא נוסעים איכותי וטכנולוגיה מתקדמת מאוד (מערכת iDrive). ה-X3 אולי קצת פחות "טהור" בנהיגה מהסטלביו, אבל מציע חבילה כוללת מאוזנת יותר ומוניטין אמינות מוצק יותר. האודי Q5 הוא אמן האיזון – הוא נוח מאוד, שקט, בנוי למופת עם תא נוסעים מהאיכותיים ביותר, ומציע טכנולוגיה קלה לתפעול. הוא פחות מרגש לנהיגה מהסטלביו או ה-X3, אבל מהווה בחירה הגיונית וסולידית. המרצדס GLC שם דגש על נוחות נסיעה מעולה, פאר ועיצוב פנים מרשים (במיוחד בדור החדש עם מסך ה-MBUX הענק). הוא מרגיש יוקרתי מאוד, אבל גם הוא פחות פונה לנהג הספורטיבי בהשוואה לאלפא. מתחרים נוספים כמו וולוו XC60 מציעים עיצוב סקנדינבי ייחודי, בטיחות ללא פשרות ונוחות גבוהה, בעוד יגואר F-Pace מציע גם הוא סטייל ודינמיות, אך אולי עם תא נוסעים פחות מרשים. בסופו של דבר, הבחירה בין הסטלביו למתחריו תלויה בסדר העדיפויות של הלקוח. מי שמעמיד את העיצוב וחווית הנהיגה בראש הרשימה, ימצא בסטלביו הצעה קוסמת במיוחד. מי שחשובים לו יותר מרווח פנימי, נוחות נסיעה רכה או הטכנולוגיה העדכנית ביותר, עשוי למצוא חלופות מתאימות יותר אצל המתחרים.
XII. סיכום ומסקנות: פסק הדין על האיטלקי החם
האלפא רומיאו סטלביו הוא רכב שמצליח לעשות משהו נדיר בעולם הרכב של היום: לעורר רגש. הוא לא עוד SUV גנרי שמנסה לרצות את כולם. יש לו אופי, יש לו סטייל, והוא מתגמל את הנהג בחוויה דינמית ומערבת שקשה למצוא במכוניות מסוגו. העיצוב החיצוני שלו מרהיב, הביצועים חזקים, והתנהגות הכביש שלו היא פשוט ברמה אחרת.
עם זאת, הוא לא חף מחסרונות. הנוחות על כבישים משובשים היא פשרה, המרווח מאחור אינו מהטובים בקטגוריה, איכות החומרים בחלקים מסוימים יכלה להיות טובה יותר, וצריכת הדלק אינה נמוכה. אלו פשרות שצריך להיות מודעים אליהן ומוכנים לחיות איתן. הוא דורש מהבעלים שלו לאהוב אותו לא רק בגלל היתרונות שלו, אלא גם קצת למרות החסרונות.
אז, האם כדאי לקנות אלפא רומיאו סטלביו?
התשובה היא: תלוי מאוד מי אתם ומה אתם מחפשים ברכב. אם אתם מחפשים את ה-SUV הפרקטי, היעיל והמאוזן ביותר, כנראה שהסטלביו הוא לא הבחירה האופטימלית עבורכם. מתחרים כמו אודי Q5 או וולוו XC60 יתאימו לכם יותר. אם אתם רוצים את הטכנולוגיה הכי מתקדמת ואת תא הנוסעים הכי מפואר, מרצדס GLC או ב.מ.וו X3 (בדורות החדשים) עשויים לקרוץ לכם יותר.
אבל… אם אתם מאלה שהלב שלהם פועם קצת יותר מהר כשהם רואים עיצוב איטלקי מפתה, אם אתם מאמינים שגם נסיעה לסופר יכולה להיות חוויה מהנה, ואם אתם מוכנים לסלוח על כמה חסרונות קטנים בתמורה לרכב עם נשמה אמיתית – אז כן, הסטלביו בהחלט עשוי להיות הרכב בשבילכם. הוא מציע שילוב נדיר של שימושיות SUV עם תשוקה של מכונית ספורט. הוא רכב שקונים קצת עם הלב, ופחות עם הראש. ולפעמים, זו בדיוק הדרך הנכונה לבחור מכונית.
פסק דין סופי: מומלץ בחום לחובבי הנהיגה והעיצוב, שמחפשים אלטרנטיבה מרגשת לתוצרת הגרמנית השקולה, ומוכנים לקבל את החבילה האיטלקית על יתרונותיה וחסרונותיה.