Skip to content
דף הבית » נורת ABS דולקת לסירוגין – 5 סיבות שאסור לכם להתעלם מהן

נורת ABS דולקת לסירוגין – 5 סיבות שאסור לכם להתעלם מהן

האור המרצד הזה: למה הוא מציק לכם עכשיו ומה עושים בנידון?

אוקיי, בואו נודה באמת.

אין דבר יותר מעצבן או מלחיץ מאור אזהרה שנדלק על הדשבורד ברכב שלכם.

זה כמו שמישהו לוחש לכם "היי, משהו לא עובד כמו שצריך כאן", בדיוק כשהכל נראה בסדר גמור.

ואם כבר אורות מציקים, יש אחד מסוים שאוהב לשחק איתנו משחקים של "הנה אני, עכשיו אני לא".

כן, אני מדבר על נורת ה-ABS שבוחרת להבהב לסירוגין, כאילו היא לא סגורה על עצמה.

זה לא רק מטרד ויזואלי, זה יכול להיות סימן למשהו שדורש תשומת לב, לפעמים דחוף.

המטרה שלנו כאן היא להבין בדיוק מה האור הקטן הזה מנסה להגיד לכם, למה הוא מהבהב דווקא עכשיו, ואיך לגשת לעניין בלי להתחיל להזיע קר או לרוקן את חשבון הבנק מיד.

בואו נצלול פנימה ונשים סוף למסתורין המרצד הזה.

מוכנים? יאללה.

אז מה זה לעזאזל ABS? הסבר קצר (ובלי כאבי ראש)

לפני שנתחיל לדבר על האור המעצבן, חשוב להבין מה הוא בכלל מייצג.

ABS זה ראשי תיבות של Anti-lock Braking System.

בתרגום חופשי לעברית פשוטה: מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה.

תחשבו על זה כעל עוזר אישי לבלימה שלכם, בעיקר במצבי חירום או על משטחים חלקים (רטוב, חול, וכו').

המטרה העיקרית שלה היא למנוע מהגלגלים להינעל לחלוטין כשאתם בולמים חזק.

למה זה חשוב?

כשגלגל ננעל, הוא פשוט מחליק.

אין לכם שליטה על ההיגוי בכלל.

הרכב ממשיך ישר לאן שה momentum שלו לוקח אותו, בלי קשר לאיך שאתם מסובבים את ההגה.

מערכת ה-ABS עובדת כמו סטפר מטורף: היא "בולמת ושחררת, בולמת ושחררת" את הבלמים בקצב מהיר מאוד (עשרות פעמים בשנייה!).

היא עושה את זה עבור כל גלגל בנפרד.

ככה הגלגלים ממשיכים להסתובב (גם אם לאט מאוד), ואתם שומרים על יכולת היגוי.

וזה יכול להיות ההבדל בין סטייה קלה לצד לבין תאונה מצערת.

המערכת הזו היא למעשה רשת מתוחכמת של חיישנים (בדרך כלל ליד כל גלגל), יחידת בקרה אלקטרונית (המוח), ויחידה הידראולית (ששולטת בלחץ הבלמים לכל גלגל).

עכשיו, כשיש בעיה באחד הרכיבים האלה, או שהמערכת מקבלת מידע שגוי, היא "מודיעה" לכם.

איך? עם הנורה ההיא על הדשבורד.

האור מהבהב ולא רק דולק קבוע? זו הדרמה האמיתית.

אוקיי, נורה שדולקת קבוע זה עניין אחד.

בדרך כלל זה אומר שהמערכת זיהתה תקלה ברורה ורציפה ופשוט השביתה את עצמה (או חלקים ממנה).

אבל נורה שנדלקת, נכבית, שוב נדלקת, אולי רק כשאתם פונים, אולי רק כשאתם בולמים, אולי רק כשיורד גשם?

זו כבר דרמה אחרת לגמרי.

תקלה לסירוגין (intermittent fault) במערכת ה-ABS מצביעה לרוב על בעיה שהיא לא קבועה.

זה יכול להיות:

  • מגע רופף שמתחבר ומתנתק בתנודות או רעידות.
  • חיישן שמלכלך ונותן קריאה פעם טובה ופעם לא.
  • בעיה חשמלית עדינה שמופיעה רק בתנאים מסוימים (חום, קור, לחות).
  • יחידת בקרה (מודול ABS) שמתחילה לזייף מדי פעם.

הבעיות לסירוגין הן לעיתים קשות יותר לאבחון כי כשהרכב במוסך, הכל "עובד כרגיל", ואז הטכנאי מגרד את הראש.

אבל בואו לא ניכנס לדכדוך, יש כמה אשמים מרכזיים ששווה לבדוק.

7 הסיבות הנפוצות ביותר למסיבת הריצוד על הדשבורד שלכם

בואו נפרק את זה לגורמים האפשריים.

זה המקום שבו רוב הסיכויים שהבעיה שלכם נמצאת.

1. החיישנים הקטנים והעסוקים ליד הגלגלים

זה האשם מספר אחת ברוב המקרים של נורת ABS דולקת (קבוע או לסירוגין).

חיישני ה-ABS (נקראים גם חיישני מהירות גלגל) יושבים ליד כל גלגל.

הם מודדים כמה מהר הגלגל מסתובב.

הם עושים את זה על ידי קריאת סימנים (בדרך כלל מגנטיים או אופטיים) מטבעת מיוחדת (רינג ABS או טבעת מגנטית) שמחוברת לציר הגלגל או למיסב.

עכשיו, מה יכול להשתבש?

  • לכלוך ופסולת: אבק בלמים, בוץ, שלג, או אפילו גרגיר קטן של חצץ יכולים להצטבר על החיישן או על הטבעת ופשוט לשבש את הקריאה. כשהלכלוך זז או נופל, הכל חוזר לעבוד לרגע, ואז האור נכבה. ואז שוב מתלכלך… אתם קולטים את הרעיון.
  • נזק פיזי: מכה קטנה מאבן, ענף, או אפילו מדרכה קטנה יכולה לפגוע בחיישן העדין או בטבעת. נזק חלקי יכול לגרום לקריאה לא עקבית.
  • מגע רופף: החיישן מחובר לרתמת חיווט עם מחבר. עם הזמן, בגלל רעידות ותנאי דרך, המחבר הזה יכול להשתחרר מעט. מגע רופף הוא קלאסי לבעיות לסירוגין – פעם יש מגע, פעם אין.
  • חיישן גמור: לפעמים החיישן פשוט הגיע לסוף חייו או שיש בו תקלה פנימית שמתבטאת רק בתנאים מסוימים (חום קיצוני, למשל).

זה הכיוון הראשון שכל מכונאי יבדוק, ובצדק.

2. רתמת החיווט: המסלול החשמלי לצרות

החיישנים הקטנים האלה צריכים להעביר את המידע למוח של המערכת (מודול ה-ABS).

הם עושים את זה דרך חוטים.

החוטים האלה עוברים ליד הגלגלים, מתחת לרכב, במקומות שבהם הם חשופים לפגיעה.

  • חוט קרוע או משופשף: תחשבו על חוט שמתחכך במשהו חד או מתכת לאורך זמן. הבידוד נשחק, החוט הפנימי נחשף ואולי נקרע חלקית. מגע חשמלי חלקי יגרום לבעיה לסירוגין.
  • קורוזיה: מים ומלח (במיוחד בחורף או ליד הים) או אפילו סתם לחות יכולים לגרום לקורוזיה במחברים או לאורך החוט עצמו. קורוזיה מגדילה את ההתנגדות החשמלית ומשבשת את האות.
  • נזקי מכרסמים: כן, זה נשמע כמו סרט אימה, אבל עכברים או חולדות אוהבים לפעמים לכרסם חוטי חשמל ברכב. נזק חלקי שנגרם מכרסום יכול להתבטא גם הוא כתקלה לסירוגין.

בדיקת חיווט דורשת קצת יותר סבלנות ועין חדה, לפעמים צריך לעקוב אחרי החוטים ולבדוק אותם לכל אורכם.

3. מודול ה-ABS: המוח שעושה שרירים (ולפעמים גם שובת)

מודול ה-ABS הוא למעשה מחשב קטן.

הוא מקבל מידע מכל החיישנים, מעבד אותו, ומחליט מתי, איך וכמה "לדרוך על הבלמים" בשבילכם.

זה רכיב מורכב ויקר יחסית.

תקלות במודול עצמו, במעגלים האלקטרוניים שלו או ברכיבים הפנימיים שלו, יכולות לגרום להתנהגות מוזרה של המערכת, כולל נורה מהבהבת.

לפעמים זו בעיה של ספק כוח למודול (מתח לא יציב), תקלת תוכנה, או פשוט רכיב פנימי שהתקלקל חלקית.

אבחון בעיה במודול לרוב דורש ציוד דיאגנוסטיקה מתקדם וידע מקצועי.

לשמחתנו, זו לא תמיד הסיבה הראשונה לנורה מהבהבת, אבל זו בהחלט אפשרות.

4. מיסבי גלגל שהתעייפו (כן, זה קשור!)

מהירות הגלגל נמדדת ביחס למיסב הגלגל.

אם מיסב הגלגל בלוי ויש בו "חופש" (משחק), המיקום של הטבעת המגנטית/חיישן ביחס אחד לשני יכול להיות לא יציב.

החיישן "רואה" את הטבעת פעם קרוב יותר, פעם רחוק יותר, וזה יכול לשבש את הקריאה.

תוצאה? המערכת מקבלת מידע לא עקבי, ובום – הנורה מתחילה לרצד.

מיסב גלגל בלוי לרוב מתבטא גם ברעש שונה מהגלגל (סוג של המהום או שחיקה).

5. בעיות אספקת מתח: חשמל לא יציב עושה כאב ראש

מערכת ה-ABS, כמו כל מערכת אלקטרונית ברכב, צריכה מתח חשמלי יציב כדי לעבוד.

  • מצבר חלש: מצבר שמתחיל לגמגם יכול לגרום לנפילות מתח קצרות בזמן ההנעה או כשהרכב עמוס חשמלית (אורות, מזגן, מגבים…). נפילת מתח כזו יכולה לבלבל את מודול ה-ABS או החיישנים ולגרום לנורה להבהב.
  • אלטרנטור: האלטרנטור מייצר חשמל בזמן שהמנוע עובד. אם הוא לא מייצר מספיק מתח, או שהמתח שהוא מייצר לא יציב, זה יכול להשפיע על מערכות אלקטרוניות רגישות כמו ה-ABS.
  • פתיל (פיוז) או ממסר (ריליי): למערכת ה-ABS יש פתילים וממסרים משלה. לפעמים הפתיל לא שרוף לחלוטין אלא רק רופף, או שהממסר תקול ומתחבר ומתנתק לסירוגין. זו בדיקה קלה יחסית שאפשר לבצע (בזהירות, ובלי לנסות להחליף פתיל בחוט!).

בעיות חשמל הן לפעמים קצת טריקיות לאיתור, אבל בדיקה של מתח המערכת והפיוזים הרלוונטיים היא חלק מהתהליך.

6. נוזל בלמים נמוך מדי? פחות סביר אבל עדיין אפשרות

נורת ABS בדרך כלל לא קשורה ישירות לנוזל בלמים נמוך.

לזה יש נורה נפרדת (בדרך כלל אדומה, לפעמים אות קריאה בתוך עיגול).

אבל! המערכות האלה קשורות.

מערכת ה-ABS משתמשת בלחץ הידראולי ממערכת הבלמים הראשית.

במקרים נדירים, אם נוזל הבלמים ממש נמוך, זה יכול להשפיע על תפקוד היחידה ההידראולית של ה-ABS ולגרום לתקלה, שלפעמים יכולה להתבטא גם כתקלה לסירוגין.

זו בדיקה קלה מאוד לבצע: פתחו את מכסה המנוע, מצאו את מיכל נוזל הבלמים, וודאו שהמפלס בין קווי ה-MIN וה-MAX.

7. תקלת תוכנה או ריסט קטן למערכת

במכוניות מודרניות, הכל נשלט על ידי מחשבים.

לפעמים, בדיוק כמו במחשב בבית או בטלפון שלכם, יכול להיות סתם גליץ' קטן בתוכנה.

לפעמים, ניתוק המצבר לכמה דקות (בזהירות ורק אחרי שמוודאים שיש לכם את קוד הרדיו ואין בעיות מיוחדות ברכב שלכם עם ניתוק מצבר), יכול "לאתחל" את מערכות הרכב ואולי לפתור בעיה זמנית.

אבל זה לא פתרון קסם, ובטח לא לטווח ארוך אם הבעיה שורשית יותר.

מודולים מסוימים דורשים עדכון תוכנה תקופתי, וגם זה יכול להיות קשור.

רגע, לפני שאתם מתקשרים למוסך בלחץ: צעדים ראשונים של סקרנות עצמית (בזהירות!)

אז ראיתם את האור המרצד הזה.

לפני שאתם קופצים למסקנות הכי גרועות, הנה כמה דברים שאתם יכולים לבדוק לבד (אם אתם מרגישים נוח עם זה):

  • בדקו נוזל בלמים: פשוט, קל, ולא מזיק. וודאו שהמפלס תקין.
  • הביטו סביב הגלגלים הקדמיים והאחוריים: האם אתם רואים חוטים משתלשלים? משהו שנראה קרוע או מנותק? הצטברות לכלוך קיצונית על החיישן או סביבו (לפעמים אפשר לראות את החיישן יושב מאחורי נאבת הגלגל)? זה דורש קצת להתכופף ולפעמים פנס.
  • בדקו פיוזים רלוונטיים: בעזרת ספר הרכב, מצאו את מיקום תיבת הפיוזים (בדרך כלל אחת מתחת למכסה המנוע ואחת בתא הנוסעים). אתרו את הפיוזים שקשורים למערכת ה-ABS (הם אמורים להיות מתוארים בספר). בדקו אם הם שרופים (החוט הקטן בפנים קרוע). אם אתם לא בטוחים, אל תתעסקו עם זה.
  • הקשיבו לרעשים מהגלגלים: בזמן נסיעה, האם אתם שומעים רעשים חריגים (המהום, שחיקה) שיכולים להצביע על מיסב גלגל בלוי?

חשוב: לא מומלץ לנתק מחברים חשמליים של ה-ABS או לנסות לנקות חיישנים ללא ידע מתאים. אתם עלולים לגרום יותר נזק מתועלת.

לחיות עם אור ABS מהבהב? לא רעיון מבריק בכלל. הנה למה.

אני יודע, זה מציק.

אולי לפעמים האור נכבה ואתם מתפתים להתעלם.

אבל נורת ABS דולקת, אפילו לסירוגין, אומרת שמערכת הבטיחות החשובה הזו לא פועלת כמו שצריך.

  • איבוד יכולת ABS: במקרה של בלימת חירום, מערכת ה-ABS פשוט לא תעבוד. הגלגלים עלולים להינעל, ואתם עלולים לאבד שליטה על הרכב. זה מסוכן, במיוחד על כבישים רטובים או חלקלקים.
  • מערכות קשורות שמושבתות: בחלק גדול מהרכבים המודרניים, מערכות כמו בקרת משיכה (Traction Control) ובקרת יציבות (Electronic Stability Control – ESP או ESC) מסתמכות על חיישני מהירות הגלגל של ה-ABS. אם חיישן תקול, לא רק ה-ABS מושבת, אלא גם המערכות הללו. נסיעה עם מערכות אלה מושבתות מפחיתה משמעותית את רמת הבטיחות של הרכב, במיוחד בפניות או תמרוני חירום.
  • החמרה של הבעיה: מה שמתחיל כבעיה קטנה לסירוגין (לכלוך על חיישן, מגע רופף) יכול להפוך לתקלה קבועה ויקרה יותר אם מתעלמים ממנה.
  • לא לעבור טסט: רכב עם נורת ABS דולקת (קבוע או לסירוגין בזמן הנסיעה לבדיקה) לרוב לא יעבור את מבחן הרישוי השנתי (טסט).

בקיצור, אל תזלזלו באור הקטן הזה. הוא שם כדי להגן עליכם.

כמה יעלה התענוג לסדר את הבלגן הזה? הערכות גסות

זו השאלה שכולם רוצים לדעת את התשובה עליה.

העלות יכולה להשתנות דרמטית, תלוי בסיבה לתקלה וברכב הספציפי.

  • ניקוי חיישן: אם זו רק הצטברות לכלוך, זה עשוי לעלות כמה מאות שקלים במוסך (עבודה בלבד) או להיות חינם אם אתם עושים את זה לבד ויודעים איך.
  • החלפת חיישן ABS: עלות חיישן משתנה לפי סוג הרכב (מכמה עשרות שקלים לחיישן חלופי פשוט ועד מאות או אלפים לחיישן מקורי או מורכב). הוסיפו לזה עלות עבודה של מכונאי (בדרך כלל שעה-שעתיים עבודה).
  • תיקון חיווט: תלוי בחומרת הנזק ובנגישות. יכול לנוע בין כמה מאות שקלים לתיקון פשוט ועד מעל אלף שקלים לתיקון מורכב יותר.
  • החלפת מיסב גלגל: עלות המיסב עצמו (מאות עד אלפי שקלים) בתוספת עבודה (לפעמים עבודה לא פשוטה).
  • טיפול במודול ABS: כאן העניינים יכולים להיות יקרים. מודול ABS חדש יכול לעלות אלפי שקלים, ולפעמים עשרות אלפי שקלים ברכבים יקרים או מסוימים. יש חברות שמתמחות בשיקום מודולים (תיקון), וזה לרוב זול יותר מהחלפה (כמה אלפי שקלים, תלוי בתקלה הספציפית ובמודול). אבחון ותיקון מודול דורשים ידע וציוד מיוחד.

הכי חשוב זה לקבל אבחון מדויק לפני שקופצים למסקנות ולעלויות.

מוסך טוב יאבחן את הבעיה הספציפית (לרוב בעזרת סורק תקלות שמדבר עם מחשב הרכב) וייתן הצעת מחיר מסודרת.

שאלות שאתם אולי מתביישים לשאול (אבל חייבים לקבל עליהן תשובה)

בואו נתמודד עם כמה שאלות נפוצות בקשר לאור הזה:

?ש: האם זה בטוח לנהוג עם נורת ABS מהבהבת

ת: לא מומלץ בכלל. במקרה של בלימת חירום, המערכת לא תעבוד, ואתם עלולים לאבד שליטה. בנוסף, מערכות בטיחות נוספות כמו בקרת משיכה ויציבות לרוב מושבתות כשה-ABS לא עובד. סעו בזהירות יתרה והקפידו לשמור מרחק גדול יותר, והגיעו למוסך בהקדם האפשרי.

?ש: כמה זמן יש לי לתקן את זה

ת: אין "זמן רשמי". ככל שתקדימו, כך ייטב. גם כדי למנוע החמרה של התקלה ובעיקר בגלל נושא הבטיחות. אל תדחו את זה ל"אחרי החגים" אם אפשר להימנע.

?ש: האם אני יכול לתקן את זה לבד

ת: אם הבעיה היא פיוז שרוף או מפלס נוזל בלמים נמוך (וזה פחות נפוץ במקרה של ריצוד), אולי כן. אם זו הצטברות לכלוך קלה על חיישן נגיש, אולי אפשר לנקות (בזהירות!). אבל לרוב, האבחון והתיקון דורשים ידע, כלים מיוחדים (כמו סורק תקלות שיכול לקרוא קודי ABS) וניסיון. עדיף ברוב המקרים להשאיר את זה למקצוענים.

?ש: האם זה יכול להיות קשור למזג אוויר

ת: בהחלט! קורוזיה שמוחמרת מלחות וגשם, שלג או בוץ שמצטברים על החיישנים, ואפילו שינויי טמפרטורה קיצוניים שיכולים להשפיע על מעגלים אלקטרוניים או רתמות חיווט – כל אלה יכולים לגרום לתקלות לסירוגין.

?ש: האם כל מוסך יכול לטפל בבעיית ABS

ת: רוב המוסכים המודרניים מצוידים בסורקי תקלות שיכולים לקרוא קודי ABS. עם זאת, אבחון נכון, במיוחד בתקלות לסירוגין, דורש ניסיון. וודאו שהמוסך שאתם פונים אליו מתמחה בחשמל רכב או מערכות בלימה מתקדמות.

?ש: האם ניתוק המצבר יכול לעזור

ת: לפעמים, ניתוק המצבר (לכ-10-15 דקות) יכול לאפס את מחשבי הרכב ולפתור גליץ' תוכנה זמני. אבל אם הבעיה פיזית (חיישן מלוכלך/פגום, חוט קרוע), היא תחזור מיד או אחרי זמן קצר. ודאו שאתם יודעים איך לנתק מצבר בבטחה ברכב שלכם ושיש לכם את קוד הרדיו אם נדרש.

איך למנוע מהפנס הקטן הזה להציק לכם שוב ושוב?

מניעה תמיד עדיפה על טיפול.

אין דרך למנוע לחלוטין תקלות, אבל אפשר להפחית את הסיכון.

  • תחזוקה שוטפת: הקפדה על טיפולים בזמן במוסך אמין מבטיחה שבדיקות בסיסיות (כמו מפלס נוזלים ובדיקה ויזואלית כללית) מבוצעות.
  • שטיפה סדירה (עם דגש על אזורי הגלגלים): שמירה על ניקיון סביב הגלגלים מפחיתה את הצטברות אבק הבלמים ובוץ על החיישנים והטבעות.
  • נהיגה עדינה יחסית: הימנעות ממכות חזקות לגלגלים (בורות, מדרכות) מפחיתה את הסיכון לנזק פיזי לחיישנים או לחוטים.
  • בדיקה ויזואלית מזדמנת: אם אתם כבר מתכופפים ליד הרכב (למשל, כדי לנפח אוויר), תנו מבט מהיר על אזור הגלגל וחפשו חוטים משתלשלים או מנותקים.

אז מה עושים מחר בבוקר? סיכום והמלצות אחרונות

האור המרצד הזה של ה-ABS הוא לא סוף העולם, אבל הוא בהחלט סימן שדורש התייחסות.

הוא מצביע לרוב על בעיה לסירוגין, שרבות מהן קשורות לחיישנים או לחיווט ליד הגלגלים.

גם אם האור נכבה מעצמו, אל תתייחסו לזה כאל "זה עבר".

זה רק אומר שהתקלה כרגע לא פעילה, אבל היא כנראה תחזור.

הצעד החכם ביותר הוא לגשת בהקדם האפשרי למוסך אמין.

ספרו להם בדיוק מתי האור נדלק (בלימה? פנייה? נסיעה על כביש משובש? כשיורד גשם?).

המידע הזה חשוב מאוד לאבחון.

אל תתעלמו מזה – בטיחותכם ובטיחות הנוסעים שלכם היא הדבר החשוב ביותר.

עם קצת תשומת לב ואבחון נכון, תוכלו להחזיר את מערכת ה-ABS שלכם לפעולה מלאה, ולהיפטר מהבהוב המרגיז הזה אחת ולתמיד.

סעו בזהירות, ושיהיה לכם יום נהדר!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *