Skip to content
דף הבית » מה ההבדל בין שמן מנוע 5w30 לבין 0w20 – ההבדל שיחסוך לכם כסף

מה ההבדל בין שמן מנוע 5w30 לבין 0w20 – ההבדל שיחסוך לכם כסף

היי, בואו נדבר רגע על משהו שנשמע משעמם רצח.
שמן מנוע.
כן, אני יודע.
אבל רגע לפני שאתם מפהקים ועוברים הלאה, בואו אגלה לכם סוד קטן.
הנוזל השחור הזה, שרוב האנשים פשוט מכניסים למכונית שלהם כי "צריך", הוא בעצם הגיבור האלמוני של חיי הרכב שלכם.
הוא הסיבה שהמנוע לא אוכל את עצמו מבפנים.
הוא זה שיכול לחסוך לכם דלק ברמה שלא דמיינתם.
והוא לגמרי יכול להאריך את חיי הרכב האהוב שלכם.
ואם נהיה כנים, גם להשאיר עוד כמה שקלים בכיס.
אבל העולם הזה, עולם שמני המנוע, מלא בספרות מסתוריות כמו 5W30 ו-0W20.
נשמע כמו קוד סודי של סוכנים חשאיים?
קצת.
אבל אל דאגה.
בשביל זה אני כאן.
אני אקח אתכם יד ביד למסע קצר בעולם הזה.
מסע שיגרום לכם להסתכל על בקבוק שמן אחרת לגמרי בפעם הבאה.
ויותר חשוב – לוודא שאתם עושים את הבחירה הכי חכמה שיש לרכב שלכם.
מוכנים?
בואו נצלול פנימה.

שמן מנוע: הסודות הקטנים שיעשו לכם הבדל גדול בכיס ועל הכביש

מה זה בכלל "צמיגות" של שמן מנוע? (ולמה המספרים האלה מעצבנים?)

אז בואו נתחיל מהבסיס.
מה לעזאזל אומרים המספרים המוזרים האלה שרואים על כל בקבוק שמן?
5W30, 0W20, 10W40… זה לא סתם קישוט.
הם מתארים את מה שנקרא "צמיגות" השמן.
תחשבו על זה כמו על סמיכות.
מים דלילים, דבש סמיך.
שמן מנוע נמצא איפשהו באמצע, אבל הצמיגות שלו משתנה דרמטית בהתאם לטמפרטורה.
וזה קריטי.

המספרים שאתם חייבים להכיר: W והמספר השני

השיטה המקובלת למדידת צמיגות שמן מנוע נקראת SAE (איגוד מהנדסי הרכב).
והיא מורכבת משני חלקים:

  • המספר שלפני ה-W: זה קשור ל"צמיגות קרה".
    ה-W אגב, זה Winter (חורף).
    זה לא אומר שהשמן מיועד רק לחורף, אלא זה מדד ליכולת שלו לזרום בטמפרטורות נמוכות.
    ככל שהמספר הזה נמוך יותר (כמו 0 ב-0W20 לעומת 5 ב-5W30), השמן יהיה דליל יותר וייזרום מהר יותר כשהמנוע קר.
    למה זה חשוב? נגיע לזה, אבל זה לגמרי קשור לאריכות ימים של המנוע.
  • המספר שאחרי ה-W: זה קשור לצמיגות השמן בטמפרטורת עבודה רגילה של המנוע (בדרך כלל מודדים ב-100 מעלות צלזיוס).
    ככל שהמספר הזה גבוה יותר, השמן סמיך יותר כשהוא חם.
    30 ב-5W30 ו-20 ב-0W20 אומרים שהשמן ה-30 סמיך יותר בטמפרטורות גבוהות מהשמן ה-20.
    וכן, גם לזה יש השפעה דרמטית על המנוע.

אז בקצרה:
המספר הראשון – כמה דליל הוא כשקר.
המספר השני – כמה סמיך הוא כשהוא חם.
פשוט, לא?
(טוב, אולי לא לגמרי פשוט, אבל זה הבסיס).

הכירו את השחקנים הראשיים: 5W30 הותיק מול 0W20 החדש

במשך שנים רבות, 5W30 היה מלך הכביש (טוב, לפחות בקרב שמני המנוע).
הוא סיפק איזון טוב בין זרימה קרה להגנה בטמפרטורות גבוהות.
הוא התאים לרוב המנועים שהיו בשוק.
היה אמין.
ידידותי.
במילים אחרות, הבחור הטוב והמוכר.

5W30: הסוס העבודה האמין (והאם הוא עדיין רלוונטי?)

שמן 5W30 נחשב לשמן רב-עונתי מצוין.
הוא זורם די טוב בקור (המספר 5W אומר שהוא עדיף בהרבה מ-10W או 20W בטמפרטורות מתחת לאפס), ומספק שכבת הגנה טובה בטמפרטורת עבודה רגילה (המספר 30).
רוב המכוניות שיוצרו בעשור-שניים האחרונים יכלו להשתמש בו בכיף, אם זו הייתה המלצת היצרן.

  • יתרונות 5W30:
    • זמינות גבוהה בשוק.
    • מחיר נוח יחסית (תלוי כמובן בסוג – מינרלי, סינטטי למחצה, סינטטי מלא).
    • מתאים למגוון רחב של מנועים ישנים וחדשים יותר.
    • הגנה טובה בטמפרטורות הפעלה רגילות.
  • חסרונות 5W30 (ביחס ל-0W20):
    • זרימה פחות טובה בקור קיצוני (פחות רלוונטי לישראל, אבל עדיין משפיע על הסטרטר הראשון בבוקר קריר).
    • פחות תורם לחיסכון בדלק בהשוואה לשמנים דלילים יותר.

0W20: הדליל, היעיל, והאם הוא באמת "רק מים"?

וכאן נכנס שחקן חדש יחסית, שמן 0W20.
כבר רואים את ההבדל במספרים, נכון?
0W במקום 5W, ו-20 במקום 30.
זה אומר שהוא דליל יותר בקור (0W) וגם דליל יותר בטמפרטורת עבודה (20).
ובהקשר של שמן מנוע, "דליל" זה לא מילה רעה, אם זה מה שהמנוע שלכם צריך!

השמנים האלה הפכו פופולריים במיוחד בשנים האחרונות עם הופעתם של מנועים מודרניים יותר, קטנים יותר, עם מגדשי טורבו ומערכות הזרקה ישירה.
המנועים האלה מתוכננים לעבוד עם שמנים דלילים יותר.
למה?
כי דלילות שווה פחות התנגדות לתנועה בתוך המנוע, וזה שווה חיסכון בדלק ופליטה מופחתת של מזהמים.

  • יתרונות 0W20:
    • הגנה מעולה בסטרטר קר: זה אולי היתרון הכי גדול שלו. בגלל שהוא דליל מאוד בקור (0W!), הוא מגיע מהר יותר לכל חלקי המנוע בשניות הראשונות הקריטיות אחרי ההנעה. זה מפחית דרמטית את הבלאי ברגעים שהכי נוטים לגרום לו.
    • חיסכון משמעותי בדלק: בגלל שהוא דליל יותר גם בטמפרטורת עבודה (20), יש פחות חיכוך פנימי במנוע. זה משמעותי! זה מתורגם לחיסכון של כמה אחוזים בצריכת הדלק, שזה לא מעט בטווח הארוך.
    • מתוכנן למנועים מודרניים: המנועים החדשים מתוכננים עם מרווחים פנימיים צפופים יותר ומערכות שימון שמסתמכות על שמן דליל שיכול לזרום במהירות ולהגיע לכל פינה.
    • ביצועים משופרים: פחות חיכוך יכול להתבטא גם בביצועים טובים יותר (אם כי זה הבדל עדין).
  • חסרונות 0W20:
    • לא מתאים לכל מנוע: בשום פנים ואופן אסור לשים אותו במנוע שמתוכנן לשמן סמיך יותר. הוא פשוט לא יספק את שכבת ההגנה הנדרשת בטמפרטורות גבוהות במנוע כזה.
    • יכול להיות יקר יותר: בדרך כלל שמני 0W20 הם סינטטיים מלאים, מה שיכול להעלות את המחיר.

שאלות שכולם שואלים (ואף אחד לא עונה כמו שצריך)

שאלה: אפשר לערבב שמן 5W30 עם 0W20?

תשובה: באופן כללי? לא מומלץ בכלל. ערבוב שמנים בצמיגויות שונות יכול לפגוע בתכונות הייחודיות של כל שמן ולשנות את הצמיגות הסופית באופן לא צפוי. זה כמו לערבב יין משובח עם קולה – טכנית אפשר, אבל למה שתעשו את זה לעצמכם (ולמנוע)? תמיד עדיף להשתמש בסוג שמן אחיד.

שאלה: אם 0W20 חוסך בדלק, למה לא לשים אותו בכל אוטו?

תשובה: כי זה מתכון לאסון. מנועים ישנים יותר מתוכננים לעבוד עם שמן סמיך יותר. יש להם מרווחים גדולים יותר בין החלקים הנעים, ושמן דליל כמו 0W20 לא יספק את הריפוד ההידראולי וההגנה הנדרשת בטמפרטורות גבוהות. זה יכול לגרום לבלאי מוגבר, צריכת שמן מטורפת (כי הוא פשוט "יברח" מהמרווחים הגדולים) ואפילו נזק למנוע. המלצת היצרן היא קודש!


העימות הגדול: איפה הם באמת שונים?

אז מעבר למספרים, איפה ההבדל מתבטא בפועל?
זה לא רק עניין של סמיכות פשוטה.
זה משפיע על הכל.
מהרגע שאתם מניעים בבוקר, ועד הנסיעה המהירה באיילון.

1. ביצועים בסטרטר קר: מי מגיע ראשון לקו הזינוק?

תחשבו רגע. המנוע קר לגמרי.
כל השמן שירד לאגן השמן למטה.
כשאתם מניעים, המשאבה צריכה לשאוב את השמן הזה ולהזרים אותו במהירות לכל הנקודות הקריטיות במנוע (גל זיזים, גל ארכובה, טורבו וכו').
בשניות הראשונות האלה, עד שהשמן מגיע, החלקים הנעים עובדים כמעט ללא שימון.
זה רגע החרדה הכי גדול של המנוע.
ככל שהשמן דליל יותר בקור (המספר הראשון נמוך יותר), כך הוא זורם מהר יותר ומגיע לכל מקום מהר יותר.
0W20 פשוט מנצח את 5W30 בגדול בקטגוריה הזו.
הוא מצמצם משמעותית את משך הזמן שהמנוע עובד ללא שימון אידיאלי בסטרטר, ובכך מקטין את הבלאי הכי משמעותי שקורה למנוע לאורך חייו.
בארץ, אולי לא מגיעים לטמפרטורות קפואות באמת, אבל גם בבוקר קריר יחסית (נגיד 10-15 מעלות) ההבדל בזרימת השמן עדיין מורגש.

2. הגנה בטמפרטורת עבודה: האם הדלילות מסוכנת?

כשהמנוע חם ומגיע לטמפרטורת עבודה, השמן מתחמם מאוד.
המספר השני נכנס לפעולה.
כאן, 5W30 סמיך יותר מ-0W20 (30 לעומת 20).
האם זה אומר שהוא מגן טוב יותר?
לא בהכרח!
שמנים מודרניים כמו 0W20 מתוכננים במיוחד כדי לספק הגנה מספקת גם בצמיגות הנמוכה יותר בטמפרטורות גבוהות.
זה מושג בזכות תוספים מיוחדים וחבילת שיפור צמיגות סופר מתקדמת בבסיס השמן הסינטטי.
במנוע שמתוכנן ל-0W20, השמן הדליל הזה יוצר שכבת שימון דקה אך יעילה, מאפשר למשאבת השמן לעבוד בקלות רבה יותר, ומגיע במהירות לכל המקומות הצפופים.
במנוע שמיועד ל-5W30, הצמיגות הגבוהה יותר (30) נחוצה כדי למלא את המרווחים הגדולים יותר ולספק את הריפוד ההידראולי הנדרש.
אז דלילות היא מסוכנת רק אם המנוע לא תוכנן לזה.

3. חיסכון בדלק: האם זה באמת משפיע על הכיס?

חד משמעית כן!
שמן דליל יותר זורם בקלות רבה יותר בתוך המנוע.
יש פחות התנגדות לתנועת הבוכנות, גל הארכובה ושאר החלקים הנעים.
פחות התנגדות = פחות אנרגיה מבוזבזת על חיכוך.
והאנרגיה הזו מגיעה מהדלק.
המעבר מ-5W30 ל-0W20, במנועים שמיועדים לכך, יכול להביא לחיסכון של אחוזים בודדים בצריכת הדלק.
אולי זה נשמע מעט, אבל בחישוב שנתי, עם מחירי הדלק הנוכחיים, זה מצטבר לסכום לא מבוטל בכלל.
זה לא רק ירוק יותר (פחות דלק = פחות פליטות), זה גם ירוק יותר בכיס.

4. התאמה למנוע: למה אי אפשר להחליף סתם ככה?

זו הנקודה אולי הכי חשובה.
יצרני רכב משקיעים מיליארדים בפיתוח מנועים ושמנים שיתאימו להם בצורה מושלמת.
הם מתכננים את המרווחים הפנימיים, את עוצמת משאבת השמן, את קוטר המעברים בשמן ואת מערכות ההזרקה בהתאם לצמיגות השמן המומלצת.
מנוע שמתוכנן ל-0W20 בנוי עם מרווחים צפופים יותר, ומשאבת שמן עדינה יותר שמיועדת לדחוף שמן דליל במהירות. לשים שם 5W30 סמיך יותר זה כמו לנסות לדחוף דבש דרך קשית דקה – זה יעבוד, אבל לאט ובקושי, והמנוע לא יקבל את השימון המהיר והיעיל שהוא צריך.
ולהיפך, מנוע ישן שמתוכנן ל-5W30 או אפילו יותר סמיך, עם מרווחים גדולים, יאבד לחץ שמן ויסבול מבלאי מוגבר אם תשימו בו 0W20 דליל מדי. השמן פשוט "יברח" מהמרווחים.


שאלה: המכונאי שלי אמר שמנועים ישנים צריכים שמן סמיך יותר. זה נכון?

תשובה: זה מיתוס נפוץ, אבל הוא לא מדויק אוטומטית. מנועים *שתוכננו* במקור לשמן סמיך יותר (כמו 10W40 או 20W50) בהחלט צריכים להמשיך להשתמש בצמיגות הזו או המקבילה המומלצת כיום. אבל מנוע מודרני יותר בן 10-15 שנים שתוכנן ל-5W30, סביר להניח שלא "פתאום" צריך שמן סמיך יותר אלא אם יש בו בלאי חריג. במקרה של בלאי, שמן מעט סמיך יותר *יכול* לפעמים לעזור במרווחים שהתרחבו, אבל זה פתרון זמני ועדיף להתייעץ עם מומחה. העיקרון הוא תמיד לדבוק בהמלצת היצרן כנקודת מוצא ראשונה.

שאלה: האם שמן 0W20 "מתפרק" מהר יותר כי הוא דליל?

תשובה: ממש לא. הצמיגות לא קשורה ישירות לאיכות השמן או ליכולת שלו לשמור על תכונותיו לאורך זמן. שמני 0W20 הם בדרך כלל שמנים סינטטיים מלאים באיכות גבוהה מאוד, המכילים חבילות תוספים מתקדמות שנועדו לשמור על הצמיגות וההגנה גם בתנאי עבודה קשים. היכולת של שמן לשמור על תכונותיו (עמידות בפני חמצון, שמירה על צמיגות, פיזור משקעים) תלויה באיכות הבסיס (סינטטי עדיף) ובחבילת התוספים, לא רק בצמיגות ההתחלתית.


החוק החשוב מכל: מדוע ספר הרכב הוא התורה שלכם?

אחרי כל ההסברים האלה על צמיגות, יתרונות וחסרונות, נגיע לכלל הזהב.
הכלל היחיד שאתם באמת חייבים לזכור.
והוא אפילו כתוב במקום כלשהו שכמעט אף אחד לא קורא.
בספר הרכב!

אל תהיו גיבורים: המלצת היצרן היא הכרחית

ספר הרכב שלכם מציין במפורש איזה סוג שמן מנוע (צמיגות, תקן API/ACEA, והמלצות ספציפיות של היצרן) מתאים לרכב שלכם.
זו ההמלצה שאתם חייבים לעקוב אחריה.
היצרן תכנן את המנוע הספציפי שלכם לעבוד בצורה אופטימלית ובטוחה עם השמן הזה.
סטייה מהמלצת היצרן עלולה לפגוע בביצועי המנוע.
להגביר בלאי.
לפגוע ביעילות הדלק.
ולבטל את האחריות אם משהו ישתבש בגלל זה.

זה לא משחק.
זה כמו לתת לילד אלרגי בוטנים רק כי "זה נראה בסדר".
לא עושים את זה.

מעבר לצמיגות: תקנים ואישורים ששווה להכיר (אבל לא להיכנס להיסטריה)

על בקבוקי השמן תראו עוד כל מיני אותיות ומספרים.
API SN PLUS, ACEA A5/B5, Dexos1 Gen 2, וכו'.
אלה תקני איכות וביצועים שונים, שמוודאים שהשמן עומד בדרישות מחמירות מעבר לצמיגות הבסיסית.
הם מתייחסים ליכולת השמן לנקות את המנוע, להגן מפני חלודה, להתמודד עם טמפרטורות קיצוניות, ועוד.
גם כאן, ההמלצה היא פשוט לעקוב אחרי ספר הרכב.
אם ספר הרכב דורש תקן מסוים, ודאו שהשמן שאתם קונים עומד בתקן הזה.
בדרך כלל, שמנים סינטטיים מלאים איכותיים מבית טוב עומדים בתקנים העדכניים והמחמירים ביותר.


שאלה: האם אפשר לשדרג משמן "רגיל" (מינרלי/חצי סינטטי) לשמן סינטטי מלא?

תשובה: בדרך כלל כן, בהנחה שהשמן הסינטטי עומד בצמיגות ובתקנים המומלצים לרכב שלכם. למעשה, זה כמעט תמיד מומלץ! לשמנים סינטטיים יש יתרונות מובהקים: הם עמידים יותר בחום, זורמים טוב יותר בקור, מנקים את המנוע טוב יותר ושומרים על תכונותיהם לאורך זמן רב יותר. אם הרכב שלכם תוכנן לשמן מינרלי/חצי סינטטי והמלצת היצרן מאפשרת שימוש בסינטטי באותה צמיגות ועם אותם תקנים – זה שדרוג מצוין שיכול רק להועיל.

שאלה: כל כמה זמן צריך להחליף שמן? זה קשור לצמיגות?

תשובה: תדירות החלפת השמן נקבעת בעיקר על ידי המלצת יצרן הרכב (לפי קילומטראז' או זמן, המוקדם מביניהם) וסוג השמן. שמן סינטטי מלא בדרך כלל מאפשר מרווחי טיפול ארוכים יותר בהשוואה לשמן מינרלי. הצמיגות עצמה פחות משפיעה על תדירות ההחלפה, אלא יותר על ביצועי השמן והגנה שהוא מספק. תמיד תעקבו אחרי הוראות יצרן הרכב או המוסך המורשה.


בשורה התחתונה: בחרו נכון, סעו רחוק ובשמחה

אז מה לקחנו מכל זה?
ששמן מנוע זה לא סתם "שמן".
זה נוזל הייטק שמותאם ספציפית למנוע שלכם.
ההבדל בין 5W30 ל-0W20 הוא מהותי.
הוא משפיע על בלאי המנוע, על צריכת הדלק, ואפילו על הביצועים.

שמן 0W20 הוא העתיד (וכבר ההווה של הרבה מכוניות חדשות).
הוא מעולה לחיסכון בדלק והגנה בסטרטר קר.
אבל הוא טוב רק למנועים שתוכננו עבורו.
שמן 5W30 הוא אופציה מצוינת ובטוחה לרכבים ישנים יותר (וגם חלק מהחדשים) שזו המלצת היצרן שלהם.

הכלל החשוב ביותר?
לבדוק בספר הרכב שלכם מה היצרן ממליץ.
זו ההמלצה המחייבת והנכונה ביותר עבור הרכב שלכם.
אל תתפתו לחסוך כמה שקלים על שמן לא מתאים.
זה יכול לעלות לכם ביוקר בהמשך הדרך.

תזכרו:

  • המספר הראשון (עם ה-W) אומר כמה הוא דליל בקור.
    0W דליל יותר מ-5W.
  • המספר השני אומר כמה הוא סמיך בחום עבודה.
    20 דליל יותר מ-30.
  • מנועים חדשים רבים דורשים 0W20.
    זה לא סתם המלצה.
  • חיסכון בדלק והגנה בסטרטר קר – לרוב לטובת 0W20 (במנועים המתאימים!).
  • תמיד לעקוב אחרי המלצת היצרן בספר הרכב.
    ותקני האיכות (API, ACEA) חשובים לא פחות מהצמיגות.

אז בפעם הבאה שאתם מגיעים למוסך או לחנות חלפים, אתם כבר לא תהיו סתם עוד לקוח.
אתם תהיו לקוחות שמבינים.
שיודעים מה טוב לרכב שלהם.
שיודעים לשאול את השאלות הנכונות.
ושמוודאים שהרכב שלהם מקבל בדיוק את מה שהוא צריך כדי לשרת אתכם נאמנה, ביעילות, ובמינימום בעיות.
סעו בזהירות, ותבחרו שמן בחכמה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *