תגידו, כמה פעמים מצאתם את עצמכם מסתכלים על מכונית ספורט אדומה בוהקת, צליל מנוע שעוצר את הנשימה, ושאלתם את עצמכם – וואו, כמה כאלה בכלל יש בארץ הקטנה שלנו? כמה סוסי פרא איטלקיים דוהרים כאן על הכבישים, כשהם מותירים אחריהם רק שובל של אבק (יוקרתי, כמובן) וחלומות? השאלה הזו מרתקת לא רק את חובבי הרכב המושבעים, אלא כמעט כל מי שנתקל באחד הפלאים המוטוריים הללו. זה כמו לחפש אוצר – יודעים שהוא קיים, אבל לא בטוחים בדיוק איפה וכמה ממנו יש. ובואו נודה על האמת, יש משהו מסתורי ומגרה בלדעת כמה מכוניות אייקוניות ונדירות כמו פרארי מסתובבות ממש לידנו. אז אם אי פעם תהיתם, אם הייתם סקרנים לגלות את המספרים האמיתיים מאחורי האגדה האדומה בישראל, הגעתם למקום הנכון. אנחנו הולכים לצלול עמוק לתוך העולם המרתק הזה, לגלות איפה המידע מסתתר, וכמה בדיוק – בקירוב כמובן, כי בעולם הזה שום דבר לא מדויק לחלוטין – מהמכוניות המופלאות הללו חי איתנו כאן בארץ. התכוננו למסע קצר אל ליבת התשובה, כזה שישאיר לכם טעם של עוד… ורצון עז לראות פרארי בפעם הבאה.
כמה סוסי פרא אדומים באמת דוהרים על כבישי ישראל? המספרים נחשפים!
המספרים של פרארי בישראל הם קצת כמו אגדה אורבנית.
כולם שמעו שיש.
אף אחד לא בדיוק יודע כמה.
וזה הגיוני לגמרי, כי בניגוד למכוניות עממיות שמיוצרות במאות אלפי יחידות, פרארי היא עולם אחר לגמרי.
עולם של אקסקלוסיביות, ייצור מוגבל, ובעיקר – המון המון כסף.
אז איך בכלל מגיעים למספרים האלה?
זה לא מסוג הדברים שתמצאו בחיפוש גוגל קצרצר כמו "מתי הפועל באר שבע משחקת?".
הנתונים הכי מדויקים (או הכי פחות לא מדויקים) נמצאים אצל הגופים הרשמיים.
במשרד התחבורה, למשל, שמנהל רישום של כל כלי הרכב שנעים על הכביש.
וגם אצל היבואן הרשמי, שמקבל את המכוניות ישירות ממראנלו.
איפה מסתתרות התשובות האמיתיות?
כדי להבין כמה פרארי יש בישראל, צריך לחפש בכמה מקומות.
המקור המרכזי הוא כמובן מאגר הרישוי של משרד התחבורה.
כל רכב שמיובא לארץ, חדש או משומש, עובר רישום.
אבל הנתונים האלה לא תמיד נגישים בקלות לציבור הרחב.
צריך גישה למערכות או לבקש מידע רשמי, מה שיכול לקחת זמן.
מקור נוסף הוא היבואן הרשמי.
נכון להיום, זה ברנד ונטצ'רס (מקבוצת סמלת).
הם אלה שמייבאים את הפרארי החדשות לישראל.
הם יודעים בדיוק כמה מכוניות חדשות הגיעו לישראל בשנים האחרונות.
אבל גם להם אין בהכרח מידע מלא על מכוניות קלאסיות שיובאו ביבוא אישי לפני שנים רבות, או מכוניות שעברו ידיים בתוך ישראל.
יש גם אספנים פרטיים ויבואנים קטנים יותר.
לפעמים מכוניות נדירות במיוחד מגיעות לארץ ביבוא אישי, שלא דרך היבואן הרשמי.
זה מוסיף עוד שכבה של מורכבות למספרים.
ולא נשכח את השוק המשומש.
מכוניות מחליפות ידיים, חלקן נמכרות בתוך הארץ, חלקן אולי יוצאות לחו"ל (נדיר, אבל קורה).
כל אלה הופכים את המשימה של הצבעה על מספר מדויק ל… מאתגרת.
המספרים החשופים: כמה אנחנו מדברים?
אז אחרי כל ההקדמה הזו, כמה באמת יש?
על פי הערכות המבוססות על נתוני רישוי ויבוא בשנים האחרונות, המספר הכולל של מכוניות פרארי רשומות בישראל נמצא אי שם באזור ה-200-250 מכוניות.
זה כולל את כל הדגמים, החל מדגמים קלאסיים יותר משנות ה-70 וה-80, ועד לדגמים החדישים ביותר שנוסעים היום על הכביש.
זה אולי נשמע כמו מספר קטן.
ולמען האמת, ביחס למדינות גדולות ועשירות יותר, זה אכן מספר צנוע.
אבל בואו ניקח בחשבון את גודלה של מדינת ישראל ואת עלותה של מכונית פרארי (רמז: המון!).
בהקשר הזה, קרוב ל-200 פרארי על הכביש זה מספר לא מבוטל בכלל.
זה אומר שיש קהילה מסוימת, יש שוק, ויש בהחלט סיכוי סביר לראות אחת מדי פעם.
פירוק הנתונים המרתקים – מה מסתתר מאחורי המספר הכללי?
כשהערכה מדברת על 200+ מכוניות, חשוב להבין שזה מיקס של דברים שונים:
- דגמים מודרניים: רוב המכוניות הן מה-15-20 שנים האחרונות. דגמים כמו ה-458, 488, F8 Tributo, רומא, פורטופינו, וגם המכוניות עם מנועי ה-V12 כמו ה-812 סופרפאסט או ה-GTC4Lusso. אלה המכוניות שאתם הכי סביר שתראו על הכביש היום.
- דגמים קלאסיים/ותיקים: יש בישראל גם אוסף מרשים למדי של פרארי קלאסיות. מ-Dino 246, דרך דגמי 308/328, Testarossa, 512TR, F355, ועד דגמים נדירים יותר ואפילו F40 או F50 (כן כן, יש גם כאלה!). חלקן בידי אספנים רציניים, חלקן פחות נוסעות ויוצאות בעיקר לאירועים מיוחדים.
- מכוניות חדשות: כל שנה מגיעות לישראל יחידות בודדות ועד עשרות יחידות חדשות, תלוי בדגמים המוצעים ובביקוש. זה מספר קטן, אבל קבוע למדי, שמחליף או מוסיף למצבת הרכבים הקיימת.
המספר הזה גם דינמי.
מכוניות נמכרות, מיובאות, לפעמים גם עוזבות את הארץ.
אבל הערכה גסה סביב 200-250 היא נקודת פתיחה טובה לדיון.
מי בכלל קונה סוסי פרא כאלה בארץ?
השאלה הזו פשוטה, התשובה קצת פחות.
בגדול, מי שקונה פרארי בישראל אלה אנשים שיכולים להרשות לעצמם. וזה לא עניין של מה בכך.
אנחנו מדברים על אנשי עסקים מצליחים, יזמים, אנשים עם הון משמעותי.
חלקם קונים את המכונית כסמל סטטוס.
חלקם קונים אותה מאהבה אמיתית למכונאות, לנהיגה, ולאגדה ששמה פרארי.
ויש גם את האספנים.
אלה לאו דווקא קונים את הדגם הכי חדש, אלא מחפשים מכוניות עם היסטוריה, נדירות, כאלה שהערך שלהן רק עולה עם הזמן.
הם מטפלים בהן במסירות, שומרים עליהן כעל בבת עין, ולפעמים חושפים אותן לציבור באירועי רכב מיוחדים.
הפרופיל של הבעלים הוא מגוון למדי, אבל המכנה המשותף הוא כמובן היכולת הכלכלית הגבוהה.
מעבר למספרים: קהילת פרארי בישראל
המספרים מספרים חלק מהסיפור, אבל לא את כולו.
יש בישראל קהילה פעילה (יחסית לגודלה) של בעלי פרארי וחובבי המותג.
היבואן הרשמי מארגן אירועים שונים, כמו מפגשי נהיגה, השקות דגמים חדשים, ואירועי תרבות מוטורית.
יש גם קבוצות פרטיות, לא רשמיות בהכרח, של בעלי פרארי שיוצאים לטיולים משותפים או נפגשים חברתית.
זה מרתק לראות אוסף של עשרות פרארי מכל מיני דגמים וצבעים חונות יחד במקום אחד.
הצלילים של המנועים האלה כשהם מותנעים יחד – פשוט חוויה!
הקהילה הזו אמנם קטנה, אבל מאוד מגובשת ומחוברת לתשוקה המשותפת למותג האדום.
אז למה לא רואים אותן בכל פינה?
אם יש קרוב ל-200 כאלה, למה מרגיש שלראות פרארי זה אירוע כמעט היסטורי?
טוב, יש לזה כמה סיבות די ברורות:
- זה לא רכב ליום יום: רוב בעלי הפרארי לא משתמשים בה לנסיעות לסופר או לעבודה (אלא אם כן העבודה היא לשמח אנשים עם רכבי חלומות). אלה מכוניות שיוצאות בסופי שבוע, לאירועים מיוחדים, או סתם כשיש חשק ל"איטלקייה" על הכביש הפתוח.
- צפיפות התנועה: כבישי ישראל פקוקים לעייפה. לנהוג במכונית ספורט קיצונית בפקק תל אביבי זה לא החלום המוטורי של אף אחד. זה פשוט לא כיף, ובטח לא מממש את הפוטנציאל של המכונית.
- תחזוקה: פרארי דורשת טיפול יקר ומורכב. זה לא מוסך השכונה. זה דורש מוסכים מורשים עם ידע וכלים ספציפיים, וזה עולה בהתאם. זה עוד פקטור שמגביל את השימוש בהן כרכב יומיומי.
- עלות הרכישה: כאמור, זה עסק יקר מאוד. המיסוי בישראל על מכוניות יוקרה גבוה להחריד, מה שמקפיץ את המחיר של פרארי חדשה לרמות אסטרונומיות.
כל אלה יחד הופכים את פרארי לרכב ששמור לאירועים מיוחדים, ולא למכונית שתראו כל בוקר בדרך למשרד.
העתיד האדום: לאן מכוונים בישראל?
עולם הרכב משתנה בקצב מסחרר, ופרארי לא נשארת מאחור.
היא כבר השיקה דגמים היברידיים כמו ה-SF90 סטרדלה.
והעתיד? הוא כנראה יהיה חשמלי, לפחות בחלקו.
האם נראה פרארי חשמליות בישראל?
סביר להניח שכן, אם כי זה ייקח זמן.
המותג מחויב לשמר את ה-DNA הספורטיבי והרגשי שלו, גם עם מנועים שקטים יותר (יחסית!).
היבואן הרשמי ממשיך לייבא את הדגמים החדשים, ומספר הפרארי בישראל צפוי להמשיך ולגדול בקצב מתון.
אז אם חלמתם לראות פרארי, או אפילו להיות בעלים של אחת – עולם הפרארי בישראל חי ונושם, ומתפתח כל הזמן.
7 שאלות בוערות על פרארי בישראל – ענינו לכם על הכל!
בואו נתמודד עם כמה מהשאלות הנפוצות ביותר שאתם בטח שואלים את עצמכם עכשיו:
- כמה עולה פרארי חדשה בישראל?
או יא ראבנן. זה לא סכום שזורקים ככה בבטלה. דגם כניסה כמו הפורטופינו או הרומא מתחיל באזור ה-2.5-3 מיליון שקלים. דגמים חזקים יותר, כמו ה-F8 או ה-812, יכולים לטפס בקלות מעל 3.5-4 מיליון שקלים, ואפילו יותר, תלוי באבזור האישי שבחרתם. תזכרו, המיסוי כאן הוא חלק משמעותי מהמחיר.
- מהי הפרארי הכי "זולה" שאפשר למצוא בישראל בשוק המשומש?
המילה "זולה" בהקשר של פרארי היא תמיד יחסית. אפשר למצוא דגמים ותיקים יותר משנות ה-90 או תחילת ה-2000 (כמו F355, 360 מודנה, 430) שמתחילים באזור ה-500-700 אלף שקל, ולפעמים גם קצת פחות לדגמים עם קילומטראז' גבוה או היסטוריה פחות מזהירה. אבל שוב, "זול" זה עניין יחסי, ותחזוקה עדיין תעלה כמו פלטינה מותכת.
- היכן ניתן לראות פרארי בישראל?
הסיכוי הכי טוב לראות פרארי הוא באזור המרכז, במיוחד בתל אביב וסביבתה. לפעמים רואים אותן על כבישים מהירים בסופי שבוע (כביש 6, כביש 1, כביש 2). כמובן, התערוכות ואירועי רכב מיוחדים שמארגן היבואן או מועדוני רכב הם הזדמנות מצוינת לראות כמה יחד.
- האם יש יבואן רשמי לפרארי בישראל?
כן, בהחלט. נכון להיום, היבואן הרשמי של פרארי בישראל הוא חברת ברנד ונטצ'רס, שהיא חלק מקבוצת סמלת (יבואנית אלפא רומיאו, פיאט, סובארו ועוד).
- האם קיימות פרארי קלאסיות נדירות בישראל?
כן, יש בישראל כמה אספנים רציניים עם אוספים מרשימים הכוללים דגמים קלאסיים נדירים מאוד, כולל כאלה שנחשבים לאייקונים עולמיים כמו F40 או F50, ולפני שנים רבות דובר גם על Enzo אחת לפחות. האוספים האלה הם בדרך כלל פרטיים ולא נגישים לציבור הרחב, אבל מדי פעם יחידות בודדות מופיעות באירועים מיוחדים.
- כמה עולה טיפול לפרארי?
שוב, לא זול. טיפול שגרתי בפרארי יכול לנוע בין כמה אלפי שקלים לעשרות אלפי שקלים, תלוי בסוג הטיפול, הדגם, והאם יש צורך בהחלפת חלקים יקרים. חלקים ותיקונים מיוחדים יכולים להגיע לסכומים עצומים.
- האם אפשר לייבא פרארי לישראל ביבוא אישי?
כן, בישראל מותר לייבא רכב ביבוא אישי, בכפוף למגבלות ותקנות מסוימות (כמו גיל הרכב, תקני בטיחות וזיהום אוויר). זה תהליך מורכב ויקר שכולל בירוקרטיה, עמידה בתקנים, מיסוי גבוה במיוחד, ועלויות שינוע וטיפול. רבים מעדיפים לעשות זאת דרך יבואנים מקצועיים שמתמחים בתחום הזה.
אז הנה לכם המספרים, הסיפורים, והתשובות מאחורי השאלה המרכזית: כמה פרארי באמת יש במדינת ישראל?
זה לא מידע שיושב זרוק בויקיפדיה, וזה חלק מהקסם.
זה דורש קצת חפירה, קצת הבנה של שוק הרכב הישראלי, וקצת חיבור לאנשים הנכונים.
המספר הוא אולי לא ענק כמו בגרמניה או ארה"ב, אבל בהקשר המקומי, הוא בהחלט משמעותי.
הוא מייצג קהילה, תשוקה, יכולת כלכלית, ובעיקר – הרבה מאוד חלומות מוטוריים על גלגלים אדומים.
בפעם הבאה שתראו פרארי דוהרת על הכביש, תזכרו שהיא אחת מתוך משפחה קטנה, אקסקלוסיבית ומרתקת שחיה ונושמת כאן לידנו.
אולי תרגישו קצת יותר מחוברים לאגדה האיטלקית הזו.
ועכשיו אתם יודעים קצת יותר טוב כמה בדיוק.
אבל היי, לראות אחת אמיתית על הכביש זה עדיין הסיפור הכי טוב.
אז תשארו עם עיניים פקוחות!