Skip to content
דף הבית » טבלת לחץ אוויר בצמיגים סוזוקי – כך תחסכו דלק ותיסעו בטוח!

טבלת לחץ אוויר בצמיגים סוזוקי – כך תחסכו דלק ותיסעו בטוח!

הקסם שקורה כשמנפחים נכון את הצמיגים בסוזוקי

אוקיי, בואו נדבר תכלס. הצמיגים שלכם. אלה הדבר היחיד שמחבר את הפחית הנוצצת (או הפחות נוצצת) שלכם לכביש. נקודת המגע הזעירה הזו קובעת הכל: אם תגיעו הביתה בשלום, אם הארנק שלכם יתרוקן בתחנת הדלק מהר מדי, ואפילו אם הנסיעה תהיה חלקה ונעימה או שתקפצו כמו קנגורו על אספלט שבור. נשמע דרמטי? אולי קצת. אבל בואו, זה על גלגלים, זה חשוב. אז איך מוודאים שנקודת המגע הזו עובדת בדיוק כמו שצריך, במיוחד כשמדובר בסוזוקי שלכם? התשובה הקצרה: לחץ אוויר נכון. התשובה הארוכה, שתחסוך לכם המון כאב ראש, כסף, ורגעים מבהילים בכביש, נמצאת ממש כאן, ואחרי שתסיימו לקרוא, תרגישו שקיבלתם שדרוג חינם לכיס ולראש. מוכנים לגלות את הסוד הקטן והעוצמתי הזה? קדימה.

למה בכלל להתעסק עם לחץ אוויר? לא מספיק שהם עגולים ושחורים?

שאלה טובה, שאלה מתבקשת. ובכן, זה כמו לשאול אם מספיק שלנשום אוויר, לא צריך גם אוכל ומים? הצמיגים הם איבר חיוני ברכב, ולחץ האוויר הוא כמו הדם שזורם בעורקים שלהם. כשהלחץ נכון, הכל עובד כמו שצריך. כשהוא לא… ובכן, אז מתחילות הצרות.

הבלון הנכון עושה את כל ההבדל: בטיחות ונוחות

תחשבו על זה. צמיג עם לחץ נמוך מדי הוא כמו ספוג רך. הוא מתעוות, שטח המגע שלו עם הכביש גדל בצורה לא אחידה, ואחיזת הכביש נפגעת משמעותית. זה קריטי בבלימה, בפניות חדות, ואפילו סתם בנהיגה רגילה בכביש רטוב.

* בלימה פחות יעילה
* סכנה להחלקות בפניות
* יציבות פחותה של הרכב
* סיכון גבוה יותר לפיצוץ צמיג (כן, זה קורה!)

מצד שני, צמיג עם לחץ גבוה מדי הוא כמו אבן קשה. הוא קופצני, בולמי הזעזועים לא עובדים כמו שצריך, ושטח המגע עם הכביש קטן ומרכזי מדי. זה פוגע בנוחות הנסיעה והופך אותה למטלטלת, וגם כאן, פוגע באחיזת הכביש, במיוחד על משטחים לא ישרים. אז כן, זה ממש ממש משנה. לבטיחות שלכם ושל מי שסביבכם.

הכיס לא יתאייד: דלק ובלאי צמיגים

שני דברים שכל נהג שפוי רוצה לחסוך בהם. צמיגים עם לחץ אוויר לא נכון, ובמיוחד נמוך מדי, גורמים לרכב להתאמץ יותר. השטח מגע הגדול יותר יוצר התנגדות גלגול גבוהה יותר.

מה זה אומר בחיים האמיתיים?

  1. צריכת דלק מוגברת: הרכב "עובד" קשה יותר להתגלגל, ולכן שורף יותר דלק. הכסף שלכם פשוט מתאייד באוויר (או בצמיג המנופח לא נכון).
  2. בלאי מוגבר ולא אחיד של הצמיגים: לחץ נמוך מדי שוחק את השוליים החיצוניים של הצמיג. לחץ גבוה מדי שוחק את מרכז הצמיג. בשני המקרים, הצמיגים שלכם יסיימו את חייהם הרבה לפני הזמן, ותצטרכו להחליף אותם בתדירות גבוהה יותר. עוד כסף שיורד לטמיון.

אז לשמור על לחץ אוויר נכון זה לא רק עניין של בטיחות ונוחות. זה גם עניין כלכלי מובהק. חיסכון בדלק ובצמיגים מתורגם ישר לארנק שלכם.

איפה לעזאזל המספרים האלה? המדריך למציאת טבלת לחץ האוויר בסוזוקי שלכם

יופי, השתכנענו שלחץ אוויר זה חשוב. עכשיו השאלה המתבקשת: איזה לחץ בדיוק צריך לשים? אל תמציאו מספרים! כל יצרן רכב, כולל סוזוקי, משקיע משאבים רבים בקביעת לחץ האוויר האופטימלי לכל דגם, תחת תנאי עומס שונים. המספרים האלה לא נזרקים באוויר, הם תוצאה של הנדסה ובדיקות קפדניות. והם תמיד זמינים לכם בתוך הרכב.

איפה לחפש? הנה המקומות הכי נפוצים:

  • בתוך דלת הנהג: המקום הקלאסי. תפתחו את דלת הנהג, תסתכלו על הקורה המרכזית (B-pillar). ברוב דגמי סוזוקי תמצאו שם מדבקה עם טבלה.
  • בתוך דלת הנוסע הקדמי: לפעמים המדבקה נמצאת שם במקום. שווה לבדוק אם לא מצאתם בצד הנהג.
  • בתא הכפפות: פחות שכיח, אבל לפעמים המדבקה נמצאת על הדופן הפנימית של תא הכפפות.
  • במדריך הרכב: המקום הבטוח ביותר. אם לא מצאתם מדבקה ברכב, או אם היא בלואי בליה, פתחו את ספר הרכב (הספר הכתום/כחול/אדום שקיבלתם בקניית הרכב), חפשו בתוכן העניינים או באינדקס "צמיגים" או "לחץ אוויר". שם תמצאו את הטבלה המלאה עם כל ההסברים.

מצאתם את הטבלה? מעולה! עכשיו בואו נבין מה היא אומרת.

לפענח את הקוד הסודי: מה אומרת הטבלה?

הטבלה בדרך כלל פשוטה למדי, אבל חשוב לשים לב לפרטים. היא תציין בדרך כלל שני דברים עיקריים:

1. מידת הצמיג: יכול להיות שיש לכם כמה אופציות של מידות צמיגים שמאושרות לרכב שלכם (למשל, 175/65R15 או 185/55R16). ודאו שאתם מסתכלים על השורה המתאימה למידת הצמיגים שמותקנת אצלכם בפועל.

2. לחץ אוויר לפי עומס: בדרך כלל יהיו שתי המלצות ללחץ אוויר:

  • עומס רגיל (Normal Load): זה הלחץ המומלץ כאשר אתם נוסעים לבדכם או עם נוסע אחד-שניים, ללא מטען כבד.
  • עומס מלא (Full Load / Max Load): זה הלחץ המומלץ כאשר הרכב מלא בנוסעים (כל המקומות תפוסים) או שיש מטען כבד בתא המטען, או שגם וגם. במצב כזה, הרכב כבד יותר ולחץ האוויר צריך להיות גבוה יותר כדי לתמוך במשקל הנוסף ולמנוע שחיקה ובלאי יתר.

הלחצים יצוינו בדרך כלל בשתי יחידות מידה: PSI (פאונד לאינץ' מרובע) ו-Bar. בתחנות דלק ומוסכים בארץ בדרך כלל משתמשים ב-PSI, אז שימו לב למספרים האלה. המספרים לצמיגים הקדמיים והאחוריים יכולים להיות שונים, אז הקפידו לבדוק עבור כל צמיג בנפרד.

טיפ קטן: אם הטבלה מציינת לחץ ספייר (צמיג חלופי), הוא בדרך כלל גבוה משמעותית (למשל, 60 PSI). זה כדי שהוא יהיה מוכן לשימוש בכל רגע, גם אם הוא עמד הרבה זמן והתרוקן מעט, וגם כי הוא לרוב צמיג קטן וזמני שמצריך לחץ גבוה.

סוזוקי סוויפט, ויטארה, SX4 ועוד: האם לכל סוזוקי יש לחץ אוויר שונה?

בהחלט. כמו שלכל אחד מאיתנו יש משקל שונה (תודה לאל!), כך גם לכל דגם של סוזוקי, ואפילו וריאציות בתוך אותו דגם (מנוע שונה, רמת גימור שונה, מידות צמיגים שונות), יש משקל ופיזור משקל שונה. לכן, הלחץ האופטימלי שונה.

סוזוקי סוויפט: עיר, כביש, והלחץ הנכון

הסוויפט היא בדרך כלל מכונית קלה יחסית, המיועדת בעיקר לנסיעות עירוניות ובינעירוניות. הלחצים בדרך כלל יהיו מתונים יחסית. אבל גם בסוויפט, אם אתם יוצאים לטיול משפחתי עם כל הציוד, חשוב להעלות את הלחץ לזה המומלץ לעומס מלא. לא תאמינו כמה זה משפיע על יציבות הרכב במהירויות גבוהות.

ויטארה ו-SX4: כשהשטח מתקרב (או שלא)

דגמים כמו ויטארה ו-SX4, גם אם הם בעיקר רואים אספלט, בנויים גם ליכולות שטח קלות ולנסיעות עמוסות יותר. לכן, טבלת הלחצים שלהם עשויה להיראות שונה מזו של הסוויפט. יכול להיות שהלחצים יהיו מעט גבוהים יותר באופן כללי, ויהיה הבדל משמעותי בין עומס רגיל לעומס מלא. אם אתם באמת יורדים לשטח (ועם סוזוקי? כל הכבוד!), יש כללים אחרים לגמרי ללחץ אוויר בשטח, אבל זה כבר נושא למאמר אחר (ומאוד מעניין!).

השורה התחתונה: גם אם נראה לכם ש"בסדר, זה סוזוקי, זה בטח אותו דבר", תמיד, אבל תמיד תבדקו את המדבקה או את ספר הרכב הספציפיים לדגם שלכם.

מתי לבדוק ואיך לעשות את זה כמו מקצוענים (בלי להיות אחד כזה)?

מצאתם את המספרים, הבנתם את הטבלה. עכשיו החלק החשוב באמת: הבדיקה והניפוח עצמו.

מתי בפעם האחרונה בדקתם? תזמון זה הכל

המלצה גורפת: בדקו לחץ אוויר לפחות פעם בחודש. כן, כל חודש. זה לוקח כמה דקות בודדות. למה? כי אוויר בורח, טמפרטורות משתנות, והצמיגים מאבדים לחץ בהדרגה.

אבל זה לא רק פעם בחודש. כדאי לבדוק גם:

  • לפני נסיעה ארוכה.
  • לפני נסיעה עם עומס כבד.
  • אחרי שינוי דרסטי במזג האוויר (חום קיצוני או קור קיצוני משפיעים על הלחץ).
  • אם הרגשתם שההתנהגות של הרכב השתנתה (מושך לצד, מרגיש קופצני).

קר או חם? עקרונות בסיסיים לבדיקה מדויקת

זה קטע חשוב. לחץ האוויר בצמיג עולה כשהצמיג מתחמם (מחיכוך עם הכביש ומטמפרטורת הסביבה). לכן, הבדיקה צריכה להתבצע כשהצמיגים "קרים".

מה זה צמיג קר? זה אומר שהרכב לא נסע לפחות 3 שעות, או נסע מרחק קצר מאוד (פחות מקילומטר-שניים) במהירות נמוכה. אם נסעתם לתחנת הדלק מרחק משמעותי, או שהצמיגים חונים בשמש קופחת שעות ארוכות, חכו קצת עד שהם יתקררו.

בדיקה בצמיג חם תיתן לכם קריאה גבוהה יותר מהלחץ האמיתי, ואז תרוקנו אוויר בטעות ותגיעו ללחץ נמוך מדי כשהצמיג יתקרר. אז חכו בסבלנות, הצמיגים יחכו גם.

הכלים הפשוטים שישמרו עליכם

מה צריך לבדיקה וניפוח?

  • מד לחץ אוויר: אפשר לקנות מד לחץ קטן, דיגיטלי או אנלוגי, בכמה עשרות שקלים. שווה כל שקל כדי לא להיות תלויים במד של תחנת הדלק (שלפעמים לא הכי מדויק בלשון המעטה).
  • משאבת אוויר: לרוב תשתמשו במשאבה בתחנת דלק או במוסך. יש גם משאבות ניידות קטנות שמתחברות למצית ברכב, שימושיות למקרי חירום או למי שרוצה לשלוט בכל רגע.

איך בודקים ומנפחים? פשוט מאוד:

1. הסירו את הפקקון משסתום האוויר של הצמיג.

2. הצמידו את מד הלחץ לשסתום בחוזקה. הוא יראה לכם את הלחץ הקיים.

3. אם הלחץ נמוך מהמומלץ (לפי הטבלה ולפי עומס הרכב שלכם), חברו את צינור האוויר מהמשאבה לשסתום וניפחו בהדרגה. בדקו שוב עם המד שלכם.

4. אם הלחץ גבוה מדי, השתמשו בפין הקטן שנמצא בדרך כלל בגב מד הלחץ (או בלשונית קטנה בראש צינור הניפוח בתחנות דלק) כדי לשחרר אוויר בהדרגה עד שמגיעים ללחץ הרצוי.

5. סגרו בחזרה את הפקקון של השסתום. אל תוותרו עליו! הוא מגן על השסתום מלכלוך ורטיבות שיכולים לפגוע בו ולגרום לבריחת אוויר.

6. חזרו על הפעולה לכל ארבעת הצמיגים (ואל תשכחו את הספייר אם יש לכם אחד כזה ולא קיט תיקון).

טעויות קלאסיות שאתם חייבים להפסיק לעשות (בשביל הסוזוקי ובשביל הכיס שלכם)

ראינו כבר הכל. אנשים שמנפחים "לפי העין" (אל תנסו את זה בבית!), שמנפחים לפי לחץ מקסימלי שכתוב על דופן הצמיג (טעות קריטית!!!), או שמנפחים פעם בשנה באקראי.

ניפוח לפי המקסימום שכתוב על הצמיג? תחשבו מסלול מירוצים…

אחת הטעויות הכי נפוצות ומסוכנות. על דופן הצמיג כתוב "MAX. PRESS." ומספר ב-PSI. זה לא הלחץ המומלץ לנסיעה רגילה! זה הלחץ המקסימלי שהצמיג יכול להכיל בבטחה בתנאי בדיקה מסוימים (לרוב, כדי שיוכל לשאת את עומס המשקל המקסימלי המותר עליו, בתנאים קרים). ניפוח ללחץ המקסימלי שכתוב על הצמיג יגרום לנהיגה לא נוחה, אחיזה גרועה, ובלאי מוגבר של מרכז הצמיג. הלחץ שאתם צריכים נמצא על מדבקת הרכב או בספר הרכב, וזהו.

נייטרוגן? באמת? מיתוסים מול מציאות

יש הייפ גדול סביב ניפוח צמיגים בחנקן (נייטרוגן). הרעיון הוא שמכיוון שמולקולת החנקן גדולה יותר ממולקולות האוויר הרגיל (שרובו חנקן, אגב, בערך 78%), היא בורחת מהצמיג לאט יותר, ושחנקן פחות רגיש לשינויי טמפרטורה.

האמת? בשביל נהג יום-יום ממוצע שנוסע בסוזוקי שלו לעבודה ולקניות, אין לזה כמעט שום משמעות פרקטית. ההבדל בשינויי לחץ או בקצב בריחת האוויר הוא זניח לעומת ההקפדה על בדיקה וניפוח סדירים עם אוויר רגיל. בתחנות מירוץ או במטוסים זה רלוונטי, אבל בסוזוקי ג'ימני? פחות. אז אל תרגישו שאתם חייבים את זה. אוויר רגיל לגמרי מספיק, כל עוד אתם בודקים ומנפחים בזמן.

שאלות נפוצות (ולא כאלה שפחדתם לשאול)

הנה כמה דברים ששואלים אותנו הרבה, והגיע הזמן לשים את הדברים על השולחן:

מה קורה אם אני מערבב אוויר רגיל וחנקן?

שום דבר נורא. מכיוון שאוויר הוא ברובו חנקן בכל מקרה, הוספת אוויר רגיל לצמיג שמנופח בחנקן פשוט תוריד מעט את ריכוז החנקן. עדיף שיהיה לחץ נכון עם אוויר רגיל מאשר לחץ לא נכון עם חנקן "טהור".

כמה אוויר להוסיף אם הצמיג נראה קצת רך?

אל תסתמכו על מראה! זה לא מדויק בעליל. השתמשו במד לחץ. צמיג יכול להיראות "קצת רך" כשהוא כבר איבד 10-15 PSI, וזה המון!

האם לחץ האוויר בגלגלים הקדמיים והאחוריים תמיד זהה בסוזוקי?

לא בהכרח. בדקו תמיד את הטבלה הספציפית לרכב שלכם. לפעמים, במיוחד ברכבים קטנים או עם מבנה מסוים, הלחץ המומלץ קדימה ואחורה שונה.

צמיג חלופי (ספייר) – צריך לנפח גם אותו?

בהחלט! אין טעם להחזיק צמיג חלופי אם הוא ריק מאוויר ברגע האמת. לרוב הלחץ המומלץ לו גבוה משמעותית מצמיגי הנסיעה הרגילים (60 PSI ומעלה), כדי להבטיח שהוא יהיה מוכן לשימוש גם אם איבד קצת אוויר עם הזמן. בדקו את הטבלה או את ספר הרכב.

אפשר לנפח צמיגים כשהם חמים?

עקרונית עדיף כשהם קרים לקריאה מדויקת. אם אין ברירה ואתם חייבים לנפח כשהצמיגים חמים, הוסיפו כ-3-4 PSI יותר מהלחץ המומלץ בטבלה (שמתייחס לצמיגים קרים). ואז, בבדיקה הבאה כשהם קרים, תקנו את הלחץ לערך המדויק.

מה זה TPMS ואיך זה עוזר לי?

TPMS (Tire Pressure Monitoring System) היא מערכת חיישנים ברכב שמוניטורת את לחץ האוויר בזמן אמת ומתריעה בפניכם בלוח המחוונים אם הלחץ יורד משמעותית בצמיג כלשהו. זה פיצ'ר בטיחותי מעולה שיש ברכבים חדשים, כולל דגמי סוזוקי רבים. הוא לא מחליף את הבדיקה הידנית הסדירה, אבל הוא בהחלט מספק שכבת הגנה נוספת ומתריע על ירידת לחץ פתאומית (למשל מפאנצ'ר איטי). כשהנורית נדלקת, גשו מיד לתחנת דלק או מוסך לבדוק ולנפח.

האם לחץ האוויר משתנה עם שינוי עונות השנה?

כן! טמפרטורת האוויר משפיעה על הלחץ. כשהטמפרטורה יורדת (בחורף), הלחץ בצמיגים יורד. כשהיא עולה (בקיץ), הלחץ עולה. לכן חשוב לבדוק לחץ אוויר בתדירות גבוהה יותר במעברי עונות.


אז הנה לכם. כל מה שצריך לדעת על לחץ אוויר בצמיגי הסוזוקי שלכם, ואפילו קצת יותר. הבדיקה והניפוח לוקחים כמה דקות בודדות, עולים כמה שקלים (אם בכלל), ויכולים לחסוך לכם המון כסף, בלאי מיותר של הצמיגים, ואפילו, חס וחלילה, תאונה. סוזוקי היא מכונית אמינה וכיפית, וטיפול נכון בצמיגים רק יעצים את החוויה. אז בפעם הבאה שאתם בתחנת דלק, או סתם יש לכם כמה דקות פנויות, זכרו את הטיפים האלה, מצאו את המדבקה, ודאו שהצמיגים שלכם מנופחים ללחץ הנכון. הרכב שלכם, הכיס שלכם, והבטיחות שלכם – כולם יודו לכם. נסיעה טובה ובטוחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *