Skip to content
דף הבית » דודג' ג'רני תקלות נפוצות – גלה מה היצרן לא מספר לך

דודג' ג'רני תקלות נפוצות – גלה מה היצרן לא מספר לך

ברוכים הבאים, חובבי הרכב, למסע המרתק אל נבכי אחד הרכבים המדוברים ביותר על הכביש: הדודג' ג'רני!
אם אתם בעלים גאים, או שוקלים להיות כאלה, כנראה ששמעתם פה ושם כמה סיפורים.
אבל בואו נודה באמת,
רוב המידע שם בחוץ…
ובכן, הוא קצת רדוד, לא?
אתם רוצים את הבשר.
את הליבה.
את הטיפים שרק למומחים האמיתיים יש.
וזה בדיוק מה שהכנו לכם כאן.
התכוננו לצלול לעומק,
להבין כל תקתוק, כל רעידה, כל נורית אזהרה שיכולה להופיע,
לא מתוך פחד, אלא מתוך ידע.
כי כשתסיימו לקרוא את המאמר הזה,
לא רק שתבינו את הג'רני שלכם כמו את כף ידכם,
אלא גם תצחקו על כל מי שינסה למכור לכם סיפורים.
אנחנו הולכים להפוך אתכם למומחים האמיתיים,
אלה שלא צריכים לחפש בגוגל שוב ושוב.
האם אתם מוכנים?
כי אנחנו לגמרי כן.

המסע מתחיל: הכירו את הדודג' ג'רני – לא מה שחשבתם!

הדודג' ג'רני.
אחד מרכבי הקרוסאובר הפופולריים ביותר שהסתובבו אצלנו,
במיוחד בשנים שבהן הייתם צריכים מקום לשבעה נוסעים בלי לשבור בנק.
הוא הציע מראה אמריקאי טיפוסי, קשוח ומרשים, עם נוחות מפנקת יחסית למחירו.
בקיצור, חבילה די אטרקטיבית על הנייר.
אבל כמו בכל מערכת יחסים,
גם לדודג' ג'רני יש את ה"פינות" שלו.
את אותם רגעים שבהם הוא מראה לכם את הצד הפחות מוכר שלו.
האם זה אומר שהוא רכב גרוע?
ממש לא!
זה אומר שהוא רכב עם אופי.
ואתם, כבעלים, צריכים להכיר את האופי הזה לעומק.
כדי לא רק ליהנות ממנו,
אלא גם לדעת איך להתמודד עם רגעי "המשבר" הקטנים.
בואו נצלול פנימה,
בלי פילטרים.

1. הלב הפועם (ולפעמים מתלבט): על תיבת ההילוכים האגדית

נתחיל עם אחד הנושאים ה"חמים" ביותר בעולם הג'רני:
תיבת ההילוכים.
לרוב הג'רנים בישראל, מדובר בתיבת ה-62TE האוטומטית.
והיא, איך נאמר בעדינות,
יצור חי ונושם משלה.
היא לא סתם מעבירה הילוכים;
היא "חושבת" עליהם.
לפעמים קצת יותר מדי.
אתם יכולים לחוות העברות הילוכים שמרגישות קצת…
הססניות.
או תגובה איטית מהצפוי כשלחצתם על הגז.
לפעמים זה מרגיש כמו דפיקה קלה,
במיוחד בהעברה בין הילוך ראשון לשני, או בשילוב רוורס.
אל תדאגו, אתם לא לבד.
זו אחת ה"תכונות" המובהקות של הג'רני.
במקרים רבים,
זה יכול להיות קשור לבלאי טבעי,
או לפשוט חוסר הקפדה על החלפת שמן גיר בזמן ובאיכות המתאימה.
כן,
שמן גיר הוא כמו הדם של תיבת ההילוכים שלכם.
הזנחה כאן היא מתכון בטוח לכאבי ראש גדולים.

  • הססנות בהעברת הילוכים: במיוחד בטווח מהירויות נמוך.
  • "דפיקות" קלות: במעבר בין הילוכים, בעיקר מנוחה לראשון או רוורס.
  • תגובה איטית: כשלחצתם על הגז ומרגיש שהרכב "חושב" לפני שהוא קופץ קדימה.

שאלות ותשובות קצרות:

שאלה: האם כל "דפיקה" בגיר מעידה על תקלה חמורה?

תשובה: לא בהכרח. דפיקות קלות, בעיקר כשקר, יכולות להיות חלק מאופי התיבה. חשוב לשים לב אם זה מחמיר, קורה בתדירות גבוהה, או מלווה בנורות אזהרה.

שאלה: כל כמה זמן כדאי להחליף שמן גיר בג'רני?

תשובה: היצרן ממליץ על החלפה כל כ-100,000 ק"מ בתנאי נהיגה רגילים. אבל אם אתם נוהגים בתנאים קשים (פקקים, חום, גרירה), כדאי לשקול קיצור ל-60,000-80,000 ק"מ. הקפדה על שמן מקורי או תואם תקן מדויק היא קריטית.

כוח המשיכה של הקודש: על המנועים של הג'רני

הג'רני הגיע עם כמה אפשרויות מנועיות,
אבל בישראל,
השחקנים העיקריים היו מנוע ה-2.4 ליטר (בדרך כלל בדגמים הראשונים)
ומנוע ה-3.6 ליטר פנטסטאר (שהפך להיות הסוס המנצח).
לכל אחד מהם יש את ה"קסמים" שלו,
ואת ה"אתגרים" הקטנים.

2. ה-3.6 ליטר פנטסטאר: שרירים, עם כמה תלתלים

מנוע הפנטסטאר הוא מנוע מצוין באופן כללי.
הוא חזק, אמין יחסית, ומספק ביצועים טובים.
אבל גם לו,
כמו לכל מנוע עם קילומטראז' גבוה או הזנחה קלה,
יש כמה נקודות רגישות.
אתם מכירים את הרעש הזה,
מין "תיק-תוק" עדין כשאתם מתניעים בבוקר, או כשהמנוע חם?
זה יכול להעיד על בלאי באחד ממעללי השסתומים (רוקרים) או המרימים (טאפטים).
זו לא בהכרח קטסטרופה,
אבל זה סימן שצריך לבדוק.
עוד נקודה היא בתי פילטר שמן.
כן, כן,
אותו חלק קטן ופלסטיקי שיכול להחליט יום אחד לדלוף,
לפעמים בכמויות די מרשימות.
זו לא תקלה יקרה במיוחד לתיקון,
אבל היא בהחלט מעצבנת,
ומלכלכת את המנוע והחניה.
חשוב להיות ערניים לכתמי שמן מתחת לרכב.

  • רעשי "תיק-תוק": בעיקר בהתנעה קרה או כשהמנוע חם.
  • דליפות שמן: מבית פילטר השמן הפלסטיקי.
  • משאבת מים/תרמוסטט: לפעמים נוטים להתקלקל ולהוביל להתחממות (נדיר יותר מהשאר).

3. 2.4 ליטר: אולי קצת עייף, אבל לרוב נאמן

מנוע ה-2.4 ליטר הוא בדרך כלל חמור עבודה נאמן.
הוא פחות נפוץ בדגמים המאוחרים יותר של הג'רני,
אבל אם יש לכם אחד כזה,
הוא בדרך כלל פחות בעייתי מנקודת מבט של תקלות ספציפיות נפוצות.
הוא פשוט פחות חזק,
ולא ממהר לשום מקום.
אבל אם אתם לא רודפי אדרנלין,
הוא יעשה את העבודה נאמנה,
בלי יותר מדי הפתעות.
רק שימו לב לצריכת שמן –
כמו רוב המנועים הגדולים יותר,
אכפת לו שיהיה לו מספיק שמן בפנים.

שאלות ותשובות קצרות:

שאלה: האם רעש ה"תיק-תוק" מהפנטסטאר תמיד דורש תיקון מיידי?

תשובה: לא תמיד מיידי, אבל בהחלט דורש בדיקה. הזנחה יכולה להוביל לבלאי מואץ של חלקים אחרים במערכת ההנעה. מומלץ לאבחן בהקדם.

ההפתעות הקטנות: מחשבים, חשמל ומה שביניהם

בעידן המודרני,
הרכב שלכם הוא הרבה יותר ממכונה מכאנית.
הוא מחשב על גלגלים,
עם עשרות אם לא מאות חיישנים ובקרים.
והג'רני,
ובכן,
הוא לא יוצא דופן.

4. ה-TIPM המסתורי: תיבת הפתעות חשמלית?

ה-TIPM (Totally Integrated Power Module)
הוא למעשה "מוח" החשמל המרכזי של הרכב.
הוא אחראי על כל כך הרבה דברים,
שכשמשהו משתבש בו,
הרשימה יכולה להיות ארוכה ומגוונת באופן משעשע.
דמיינו את זה:
הפנסים נדלקים ונכבים מעצמם.
הווישרים מתחילים לעבוד בשיא המהירות ביום שמשי.
משאבת הדלק לא מקבלת חשמל.
הרכב מסרב להתניע.
כל אלה, ועוד,
יכולים להיות סימנים לבעיה ב-TIPM.
זה חלק יקר יחסית להחלפה,
אבל החדשות הטובות הן,
שבמקרים רבים,
ניתן לתקן אותו או לשפץ אותו.
לא כדאי למהר להחליף לפני אבחון יסודי.
הוא קצת כמו הקוסם מארץ עוץ –
מנהל את הכל מאחורי הקלעים,
וכשמשהו משתבש,
הוא יוצר דרמה קטנה.

  • בעיות התנעה: הרכב לא מניע ללא סיבה נראית לעין.
  • תקלות חשמל אקראיות: פנסים, ווישרים, חלונות חשמל שמתנהגים מוזר.
  • בעיות דלק: משאבת דלק שלא עובדת (למרות שהיא תקינה).

5. חיישנים קטנים, בעיות גדולות?

כמו בכל רכב מודרני,
הג'רני עמוס בחיישנים.
חיישן גל ארכובה,
חיישן גל זיזים,
חיישן לחץ שמן,
וחיישני חמצן.
כשאחד מהם מחליט "לפרוש",
הוא יכול לשגר לכם נורות אזהרה בלוח המחוונים.
לפעמים זה רק חיישן עייף,
ולפעמים זה יכול להעיד על משהו עמוק יותר.
הכלל החשוב כאן הוא:
אל תתעלמו מנורות אזהרה!
גם אם הרכב נוסע "בסדר",
נורית אזהרה היא כמו לחישה קטנה של הרכב שאומר לכם:
"היי, יש פה משהו שדורש תשומת לב".
רוב החיישנים הללו לא יקרים מדי להחלפה,
ובדרך כלל קל לאבחן אותם באמצעות סורק תקלות ייעודי.

שאלות ותשובות קצרות:

שאלה: האם תמיד צריך להחליף TIPM כשמופיעות תקלות חשמל?

תשובה: לא! במקרים רבים ניתן לתקן או לשפץ אותו בעלות נמוכה בהרבה מהחלפה. חשוב למצוא חשמלאי רכב מומחה לג'רני שיודע לאבחן ולטפל בזה.

תלויה באוויר: על מתלים, בלמים ונוחות הנסיעה

הג'רני הוא רכב גדול יחסית,
והמתלים שלו סופגים הרבה.
הרבה חורים בכביש,
הרבה מהמורות,
ולפעמים גם עומס של שבעה נוסעים וציוד.

6. המתלים: החברים הסמויים שלכם בבורות

בלאי במוטות המייצבים (מוטות ציון),
בתושבות המנוע או הגיר,
ובגומיות של המתלים הקדמיים (במיוחד תושבות בולם ובושינגים של זרועות שליטה)
הוא דבר די נפוץ בג'רני,
במיוחד אחרי כמה שנים טובות על הכביש.
אתם תרגישו את זה בדרך כלל כרעשים מוזרים.
מין "קנאקים" או "חריקות" כשאתם עוברים מעל מהמורות,
או בתנועות הגה מהירות.
לפעמים זה מרגיש שהרכב "צף" יותר מדי בכביש גלי.
זה לא רק עניין של רעש מעצבן;
מערכת מתלים תקינה היא קריטית לבטיחות ולנוחות הנסיעה.
רוב החלקים הללו לא יקרים להחלפה,
ותיקון בזמן ישמור על רכיבים יקרים יותר.

  • רעשי "קנאק" או "דפיקה": בעיקר מעל מהמורות או בסיבובים.
  • תחושת "ריחוף": הגה פחות מדויק או תחושת חוסר יציבות.
  • בלאי צמיגים לא אחיד: סימן לבעיה בגיאומטריית המתלים.

7. מערכת הבלמים: עוצרים אבל בסטייל

הג'רני הוא רכב כבד.
וכידוע,
כשמשהו כבד צריך לעצור,
הוא מפעיל המון לחץ על מערכת הבלמים.
לכן,
אל תתפלאו אם תגלו שאתם מחליפים רפידות וצלחות בלם בתדירות קצת גבוהה יותר מאשר ברכבים קטנים וקלים יותר.
חשוב להקפיד על שימוש ברכיבים איכותיים (רפידות וצלחות)
ולא לנסות "לחסוך" כאן.
בלמים זה לא המקום להתפשר עליו.
לפעמים, אתם עלולים לחוות רעידות בהגה או בדוושת הבלם בעת בלימה.
זה בדרך כלל סימן לצלחות בלם מעוותות.
פשוט תחליפו אותן (ואת הרפידות כמובן).

שאלות ותשובות קצרות:

שאלה: האם אפשר "לשפץ" את מתלי הג'רני או שחייבים להחליף?

תשובה: ברוב המקרים מדובר בהחלפת חלקים בודדים כמו מוטות מייצבים, גומיות או בולמים. שיפוץ מתלים שלם פחות נפוץ, אבל כן חשוב להחליף את החלקים התקולים כדי למנוע נזק נוסף.

קטנות אבל חשובות: הפיצ'פקעס שמקשטים את חיינו

יש כמה תקלות קטנות יותר,
אבל עדיין מעצבנות,
שיכולות להופיע בג'רני.
אלו ה"פרטים הקטנים" שגורמים לכם לגרד בראש.

8. מערכת המיזוג: כשאתם רוצים קור אבל מקבלים חום

מערכת המיזוג בג'רני בדרך כלל אמינה,
אבל גם היא יכולה להראות סימני עייפות.
המפוח האחורי,
שאחראי על המיזוג בשורות המושבים האחוריות,
יכול להחליט שהוא עובד רק לפעמים,
או להפסיק לעבוד לגמרי.
גם מנגנוני כיוון זרימת האוויר (בלנד דורס)
יכולים להיתקע,
ולגרום לכם לקבל אוויר חם דווקא בצד אחד,
וקר בצד אחר.
אלו תקלות שבעיקר פוגעות בנוחות,
אבל בהחלט שוות תיקון,
במיוחד בימים החמים של הקיץ הישראלי.

9. ידיות הדלתות: לפעמים הן פשוט משתעממות

תקלה קוסמטית-פונקציונלית,
אבל מעצבנת במיוחד,
היא בלאי בידיות הדלתות החיצוניות.
לפעמים הן פשוט נשברות,
או שהמנגנון הפנימי שלהן מתקלקל.
זה לא סוף העולם,
והחלפה היא בדרך כלל עניין פשוט יחסית,
אבל זה אחד הדברים האלה שגורמים לכם לחשוב:
"נו באמת, דודג'?"
קחו את זה בחשבון,
ואל תנסו למשוך אותן בכוח יתר.

שאלות ותשובות קצרות:

שאלה: מה לעשות כשאחת מידיות הדלת החיצוניות נשברת?

תשובה: מומלץ להחליף אותה בהקדם. אפשר למצוא ידיות חלופיות, מקוריות או תחליפיות, ולגשת למוסך או למנעולן רכב שיטפל בהחלפה.

אז מה עושים עם כל המידע הזה? 3 כללי זהב לחיים עם הג'רני!

אחרי כל הסקירה המעמיקה הזו,
אתם בטח מרגישים שאתם מכירים את הג'רני שלכם יותר מאי פעם.
וזו בדיוק המטרה!
הנה כמה כללי אצבע שיעזרו לכם לחיות בשלום ובשמחה עם הרכב שלכם:

  • הקשיבו לרכב שלכם: כל רעש חדש, כל תחושה מוזרה, כל נורית אזהרה – אל תתעלמו. הרכב מנסה לדבר איתכם. הקשיבו לו.
  • טיפולים בזמן (ואפילו לפני): במיוחד עם שמן גיר איכותי, ובדיקות תקופתיות. מניעה עדיפה על ריפוי, ותחסוך לכם הרבה כסף ועוגמת נפש.
  • מצאו מוסך שאתם סומכים עליו: מוסך שמכיר דודג' ג'רני, שיודע לאבחן נכון, ושלא "ינפח" לכם את הצעת המחיר על שטויות. זו השקעה ששווה כל שקל.

שאלות ותשובות קצרות:

שאלה: האם הג'רני הוא רכב "בעייתי" בסך הכל?

תשובה: הג'רני הוא רכב עם מאפיינים ותקלות נפוצות, כמו כל רכב. היכרות עם התקלות האלו וטיפול מונע ונכון הופכים אותו לרכב אמין ונוח למשפחה. הוא לא יותר "בעייתי" מרכבים אחרים אם מטפלים בו נכון.

שאלה: האם כדאי לקנות ג'רני משומש?

תשובה: בהחלט! הוא מציע תמורה מעולה למחיר, במיוחד אם מצאתם אחד שטופל היטב. בדיקה יסודית במוסך מומחה לפני הקנייה היא קריטית כדי להימנע מהפתעות.

שאלה: איפה אפשר למצוא חלקי חילוף איכותיים לג'רני?

תשובה: מוסכים מורשים של קרייזלר/דודג', חנויות חלפים מתמחות באמריקאיות, וגם יבואני חלפים פרטיים. תמיד מומלץ להשוות מחירים ולוודא שהחלפים תואמים תקן.

מילה לסיום: הג'רני שלכם – הזדמנות להפוך למומחים!

אז הנה זה,
המדריך המלא שלכם לדודג' ג'רני.
אחרי שקראתם את כל זה,
אתם כבר לא סתם בעלי רכב;
אתם מביני עניין,
מומחים קטנים בתחומכם,
ואתם יודעים בדיוק למה לצפות,
וכיצד לפעול.
הג'רני, על כל תכונותיו המיוחדות,
הוא עדיין רכב משפחתי מצוין,
המציע הרבה מקום, נוחות יחסית, ומראה בולט.
עם קצת ידע, קצת תשומת לב,
והבנה עמוקה יותר של האופי המיוחד שלו,
תוכלו ליהנות ממנו לאורך שנים ארוכות ומהנות.
סעו בזהירות,
ותמיד עם חיוך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *