Skip to content
דף הבית » איך יודעים אם מצלמת רמזור צילמה אותי – הסימנים שכולם מפספסים

איך יודעים אם מצלמת רמזור צילמה אותי – הסימנים שכולם מפספסים

כולנו היינו שם. הרגע הזה. הלב פועם. עברתם רמזור, אולי באיחור של שבריר שנייה, ואז – פלאש! אור בוהק, קצר ונחוש, שוטף את תא הנוסעים לרגע קצרצר. האם זה היה בשבילכם? האם מצלמת הרמזור, העין הפקוחה של החוק, תיעדה את רגע ה"אני בסך הכל מיהרתי" שלכם? אנחנו מבינים את התחושה היטב. המתח. חוסר הוודאות. הציפייה המעיקה למכתב בדואר, או אולי דווקא ההקלה המתוקה כשהוא לא מגיע. הגיע הזמן לשים סוף למסתורין הזה אחת ולתמיד. במאמר הזה, נצלול לעומק הסוגיה הבוערת ביותר בכבישי ישראל, ונגלה לכם את כל הסודות, הטיפים והשיטות שיעזרו לכם לדעת בוודאות אם הפלאש ההוא היה אישי. תתכוננו ללמוד את השפה הסודית של מצלמות הרמזור, ולהיות חופשיים מהחרדה המיותרת שכל נסיעה בעיר מביאה איתה. אבחנו כל פרט, פענחו כל רמז, ותנו לנו להפוך אתכם למשקיפי תנועה מומחים.

הבזק באפלה: 5 עובדות על איך מצלמת רמזור בכלל רואה אתכם

נתחיל מהבסיס. לפני שנספר לכם איך לדעת אם צולמתם, בואו נבין איך המצלמות הללו בכלל עובדות. הרי הן לא סתם יושבות שם ומצלמות לכיף. יש מאחוריהן טכנולוגיה חכמה (ולא מעט הומור שחור של מהנדסים, אנחנו בטוחים). הן שם כדי להבטיח את שלומנו, וגם, ובכן, כדי לוודא שכולם משחקים לפי הכללים. ואם לא – ובכן, יש לזה תג מחיר. יאללה, בואו נצלול פנימה.

הקסם הסמוי: מה מפעיל את העדשה?

בניגוד למה שרבים חושבים, מצלמת רמזור לא פועלת כל הזמן. היא לא מצלמת כל רכב שעובר. היא מחכה ל"טריגר" שלה, לרגע המכונן שבו היא מזהה הפרה. בדרך כלל, מדובר במערכת של לולאות השראה או חיישנים אלקטרומגנטיים שמוטמנים מתחת לפני הכביש, ממש לפני קו העצירה. כשהרמזור אדום, המערכת הזו "דרוכה". ברגע שגלגלי הרכב חוצים את קו העצירה (ואז את קו הצומת) בזמן שהרמזור אדום, המערכת מזהה זאת ו… בום! הפלאש נדלק, והתמונה נלקחת.

אז כן, זה לא תמיד קשור למהירות שלכם, אלא יותר לתיאום מושלם בין מיקום הרכב שלכם לצבע האור ברמזור. מעין ריקוד מורכב עם הכביש והחוק.

הפלאש: האם הוא תמיד נראה לעין?

המיתוס הנפוץ ביותר הוא שאם לא ראיתם פלאש, לא צולמתם. ובכן, ברוב המקרים זה נכון. מצלמות רמזור רבות משתמשות בפלאש נראה לעין, במיוחד בלילה או בתנאי תאורה לקויים, כדי להבטיח תמונה איכותית וברורה של לוחית הרישוי שלכם (וגם שלכם, אם אתם מחייכים). אבל חשוב לזכור: ישנם סוגי מצלמות מתקדמים יותר שמשתמשים גם בפלאש אינפרה-אדום, שאינו נראה לעין אנושית, אך בהחלט נראה לעדשת המצלמה. המטרה היא זהה – תמונה ברורה – אבל החוויה שונה. לכן, אם לא ראיתם פלאש, זה עדיין לא אומר בוודאות מוחלטת שלא צולמתם. אבל בואו לא נהיה פסימיים – ברוב המקרים, אם חטפתם פלאש, הרגשתם אותו. זה כמו קריצה קטנה מהמצלמה.

  • לרוב המכריע, פלאש נראה אומר "כן, נהגתם על אדום".
  • פלאש אינפרה-אדום קיים, אך פחות נפוץ במצלמות מהדור הישן יותר.
  • הפלאש מבטיח איכות תמונה – בלי אור טוב, אין ראיות.

איך לדעת בוודאות? 3 סימנים שלא משאירים מקום לספק אחרי האירוע

אוקיי, אז הפלאש היכה בכם (או שלא). הלב עדיין דופק בחוזקה. אתם נושמים עמוק, ממשיכים בנסיעה ומנסים לשחזר כל שנייה. האם זה באמת קרה? אל דאגה. יש כמה סימנים מובהקים, חבריים למדי, שיעזרו לכם לפענח את התעלומה הזו בלי צורך בכישורי בלשות מיוחדים.

הסימן הראשון והמרכזי: מכתב אהבה בדואר (או סליחה, דו"ח)

נתחיל עם הברור מאליו: הדרך הוודאית ביותר לדעת אם צולמתם היא כאשר אתם מקבלים דו"ח תנועה בדואר. כן, אנחנו יודעים, זה לא הסימן המועדף עלינו. אבל תכל'ס, זה הסימן הכי חד משמעי שיש. הדו"ח מגיע בדרך כלל עם תמונות ברורות של רכבכם, לוחית הרישוי ואפילו הנהג (תלוי בסוג המצלמה וברזולוציה), וכן את תאריך ושעת האירוע, וצבע הרמזור באותו רגע דרמטי. זה ה"הוכחה הניצחת" שחיפשתם, ולרוב, אין מה להתווכח עם עובדות מצולמות.

תהליך שליחת הדו"ח לוקח זמן. אל תצפו לקבל אותו ביום למחרת. המצלמות מצלמות, הנתונים עוברים לבדיקה, עין אנושית (או בינה מלאכותית, מי יודע?) מאמתת את הפרטים, ורק אז הדו"ח מודפס ונשלח אליכם. זה יכול לקחת בין מספר שבועות לחודשיים, לפעמים גם יותר, תלוי בעומסים ובמערכות. אז אם עבר חודש וחצי ואין כלום? יש מצב שחייכתי למצלמה, והיא דווקא אהבה את החיוך שלי.

הסימן השני: בדיקה מקוונת? לא תמיד פשוט, אבל אפשרי

בישראל, בניגוד למדינות אחרות, אין פורטל אחיד ונגיש שמאפשר לכם לבדוק בזמן אמת אם יש לכם דו"ח ממצלמת רמזור תלוי ועומד. המערכות הן מעט יותר בירוקרטיות. עם זאת, אם קיבלתם כבר דו"ח בעבר או אתם מעוניינים לבדוק סטטוס דו"חות באופן כללי, ניתן לעשות זאת דרך אתר האינטרנט של משטרת ישראל או מוקדי השירות השונים. עם זאת, רוב האנשים יגלו על קיומו של דו"ח רק כאשר הוא מגיע אליהם הביתה. אז אל תבנו על זה שתוכלו להיכנס לאינטרנט ולנשום לרווחה באופן מיידי. זה לא סרט ריגול.

הסימן השלישי: שלווה עמוקה (אחרי תקופת הציפייה)

זה אולי הסימן הכי חיובי ומרגיע מכולם. אם עברו למעלה משלושה חודשים מאז ה"אירוע" ברמזור, ולא קיבלתם שום דו"ח בדואר – אתם יכולים לנשום לרווחה עמוקה במיוחד. רוב מוחלט של הדו"חות ממצלמות רמזור נשלחים במסגרת הזמן הזו. אם עבר יותר משלושה חודשים, הסיכוי שתקבלו דו"ח פוחת דרמטית. למה? כי יש הגבלת זמן חוקית לשליחת דו"חות תנועה, למרות שלעיתים רחוקות ישנם עיכובים בלתי צפויים. אבל ברוב המקרים, זו תקופת המתנה ריאלית. אז קחו נשימה עמוקה, תנו חיוך קטן לעצמכם, והמשיכו לנסוע בזהירות. כנראה שהייתם חמודים מדי, והמצלמה החליטה הפעם לוותר לכם.

ועכשיו, לקצת פיקנטריה וכיף… שאלות שכל נהג שואל את עצמו.


7 שאלות בוערות: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול את המצלמה

בואו נודה באמת, יש המון מיתוסים ודיסאינפורמציה בנוגע למצלמות רמזור. הגיע הזמן לשים סוף לחלק מהם, ולתת לכם את התשובות הכי מדויקות, מנקודת מבט של מי שמבין איך הדברים עובדים מאחורי הקלעים.

  1. האם מצלמת הרמזור מזהה גם מהירות?

    בטח! מצלמות רמזור רבות, בעיקר החדשות יותר, הן בעצם מערכת משולבת שיכולה לאכוף גם עבירות מהירות בנוסף לחציית צומת באדום. הן יודעות לחשב את המהירות שלכם באמצעות סדרת חיישנים על הכביש. אז אם אתם ממהרים לדייט לוהט, קחו בחשבון שהיא רואה לא רק את הרמזור, אלא גם את הסל"ד.

  2. מה קורה אם אני נכנס לצומת באור ירוק, אבל לא מספיק לצאת לפני שהוא מתחלף לאדום?

    זו שאלה נהדרת וחשובה! אם נכנסתם לצומת כשהרמזור היה ירוק, אבל נתקעתם בתוכו בגלל עומס תנועה (כלומר, לא יכולתם להשלים את המעבר כי הצומת היה פקוק), המצלמה בדרך כלל לא תצלם אתכם על נסיעה באדום. היא מתוכננת לצלם רק כניסה לצומת באור אדום. עם זאת, שימו לב שחסימת צומת בפני עצמה היא עבירה! אז נכון שלא תקבלו דו"ח על רמזור, אבל אתם עדיין עלולים להיקנס על חסימת תנועה. עדיף תמיד לא להיכנס לצומת אם אין לכם מקום לצאת ממנו.

  3. האם יש זמן "גרייס" קצרצר אחרי שהרמזור מתחלף לאדום?

    ממש כך! ברוב העולם, ובפרט בישראל, מצלמות הרמזור אינן מצלמות בשנייה הראשונה שהרמזור מתחלף לאדום. ישנו "חלון גרייס" של שברירי שנייה (לרוב פחות משנייה, נאמר בין 0.5 ל-0.9 שניות, תלוי בהגדרות הצומת והרשות) שבו המצלמה עדיין לא פעילה. זה נועד למנוע קנסות על "שוליים" של טעות אנוש קטנה או מערכת. אז כן, יש לכם רגע קטן לנשום – אבל אל תבנו על זה! זו לא הזמנה לנהוג בפזיזות.

  4. האם המצלמה מצלמת גם את הכיוון הנגדי?

    לא, בדרך כלל לא. מצלמות רמזור ממוקמות ומוגדרות לצלם כיוון ספציפי אחד, או לכל היותר שניים (לדוגמה, נסיעה ישר ופנייה שמאלה), בהתאם לזוויות ההצבה ולחיישנים המוצבים בכביש. הן לא "עין כל יכולה" שמצלמת את כל הצומת מכל כיוון אפשרי. לכל מצלמה יש את המשימה שלה.

  5. מה לגבי אופנועים וקטנועים? האם החיישנים מזהים אותם?

    בהחלט! החיישנים המוצבים בכביש מספיק רגישים כדי לזהות רכבים קטנים יותר כמו אופנועים וקטנועים. הגיאומטריה של החיישנים מאפשרת זיהוי של גוף מתכתי מעליהם. אז אל תחשבו שאתם "קלים מדי" בשביל המערכת. היא חכמה מספיק.

  6. האם אפשר "להתווכח" עם דו"ח מצלמה?

    כן, בהחלט. כמו כל דו"ח תנועה, גם דו"ח ממצלמת רמזור ניתן להתווכח עליו. יש אפשרויות שונות, כמו בקשה להישפט, המרה באזהרה (במקרים מסוימים ולעומדים בקריטריונים), או הגשת בקשה לביטול הדו"ח. אבל חשוב לזכור, דו"חות מצלמה נחשבים "חזקים" מאוד מבחינה ראייתית, כיוון שיש תמונות חותכות. אם אתם חושבים שיש לכם עילה מוצדקת (למשל, תקלה ברמזור, רכב חרום לפניכם), כדאי להתייעץ עם גורם מקצועי. אבל ברוב המקרים, כשיש תמונה, אין הרבה מקום לדמיון.

  7. האם המצלמות עובדות גם בלילה? ומה לגבי גשם כבד?

    בוודאי. המצלמות מצוידות בפלאש (גלוי או אינפרה-אדום) שמאפשר להן לתפקד באופן מלא גם בתנאי תאורה לקויים, כולל לילה חשוך. גשם כבד יכול אולי לפגוע מעט באיכות התמונה בשל אדי מים על העדשה או על לוחית הרישוי, אבל המערכת עצמה ממשיכה לפעול כרגיל. הן בנויות לעמוד בתנאי מזג האוויר המקומיים. אז גם בסופת גשם, הן לא לוקחות חופש.


טיפים של מקצוענים: איך להימנע מהמפגש הבא (ולא, זה לא לנסוע לאט יותר)

אז הבנו איך המצלמות עובדות ואיך לדעת אם צולמתם. עכשיו, בואו נדבר על החלק הכי חשוב: איך להימנע מהסיטואציה הזו מלכתחילה. וכן, אנחנו יודעים, הדרך הכי ברורה היא פשוט לנהוג לפי החוקים. אבל בואו נודה באמת, לפעמים זה פשוט עניין של מודעות, תכנון מוקדם וקצת הבנה פסיכולוגית של הדרך.

הבנת הצומת: המפתח לשלווה

נהגים רבים מגיעים לצמתים כשהם מרוכזים רק ברמזור עצמו. אבל האמת היא, שיש הרבה יותר מזה. נסו להסתכל על הצומת כעל יצירה ארכיטקטונית מורכבת: איפה ממוקמים החיישנים? האם יש לולאות השראה? בדרך כלל, תראו סימונים על הכביש, או אפילו שינויים קלים באספלט. הבנת ה"טריטוריה" של המצלמה יכולה לעזור לכם להבין מתי אתם באמת ב"שטח אדום" ומתי אתם עדיין בטוחים.

  • שימו לב לקווי העצירה: הם לא שם לקישוט. חצייתם כשהרמזור אדום היא עבירה בפני עצמה, וטריגר למצלמה.
  • הביטו רחוק קדימה: אל תחכו לרגע האחרון כדי לראות את הרמזור. נסו לצפות את מצבו ולהתאים את מהירותכם בהתאם. זה לא רק לטובת הכיס שלכם, אלא גם לטובת הבטיחות של כולם.

פיתוח "חוש שישי" לרמזורים

אחד הדברים שהופכים נהגים למנוסים יותר הוא היכולת לפתח אינטואיציה לגבי מתי הרמזור עומד להתחלף. שימו לב לדפוסי התנועה בצומת, לתנועת הולכי הרגל, ואפילו לזמני ההמתנה של הרמזורים בכיוונים אחרים. לעיתים קרובות, אם רמזור אחד ירוק המון זמן, סביר להניח שהוא עומד להתחלף. זה לא מדע מדויק, אבל זו דרך מצוינת להיות צעד אחד קדימה. וכמובן, ללא לחץ מיותר, ללא תחושת "אני חייב להספיק".

והכי חשוב? נהגו בשמחה. הכביש יכול להיות מקום מהנה, מרגיע ומלא בחוויות חיוביות. התרכזו בנסיעה, תיהנו מהדרך, ואל תתנו למתח סביב מצלמות הרמזור להעיב על הכיף. בסופו של דבר, הן שם בשבילנו, כדי להפוך את הדרך לבטוחה יותר. ואם חלילה צולמתם – ובכן, זה מחיר קטן על נסיעה בטוחה יותר לכולנו. תראו את זה כהשקעה.


מחשבות אחרונות על כפתורי המצלמה הסודיים שלכם

הגענו לסוף המסע המרתק שלנו אל מעמקי מצלמות הרמזור. עכשיו אתם חמושים בידע שיאפשר לכם לפענח את סודות הפלאש, לזהות את הסימנים המרכזיים אחרי האירוע, ואפילו להימנע מהמפגש הבא עם עדשת המצלמה. זכרו, הנהיגה היא לא רק אמצעי להגיע ממקום למקום, זו חוויה שצריכה להיות בטוחה, נעימה וגם, אם אפשר, קצת פחות מלחיצה. אל תתנו לפלאש רגעי להרוס לכם את היום, או את השבוע, או את החודש. עכשיו כשאתם יודעים את האמת, אתם יכולים לנהוג עם ראש שקט יותר, חיוך רחב יותר, וארנק שיישאר קצת יותר מלא. סעו בזהירות, סעו בחכמה, ובעיקר – סעו בכיף! הכבישים מחכים לכם, ועם הידע הזה, אתם מוכנים לכבוש אותם בסטייל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *