אז חשקה נפשכם במכונית חשמלית, אבל אתם לא מוכנים לוותר על סמל הסטטוס הכחול-לבן על ההגה? ב.מ.וו שמעה אתכם.
הכירו את ב.מ.וו i4 (באנגלית: BMW i4), תשובתה של היצרנית הבווארית הוותיקה והמוערכת לעידן החשמלי, לפחות בסגמנט הסדאן-קופה היוקרתי. זו לא סתם עוד חשמלית; זו ב.מ.וו. עם כל מה שמשתמע מכך – הנדסה גרמנית, איכות בלתי מתפשרת, וכמובן, הבטחה להנאה מנהיגה.
אבל האם ה-i4 היא באמת ב.מ.וו קלאסית רק עם שקע טעינה במקום פתח תדלוק, או שמא מדובר בפשרה כלשהי? האם היא מצליחה לשלב את ערכי הליבה של המותג עם הדרישות החדשות של העולם החשמלי? והכי חשוב – האם היא שווה את המחיר הגבוה (ספוילר: כן, היא לא זולה) בשוק הישראלי התחרותי?
בסקירה המקיפה הזו נצלול לעומק ונבחן את ה-BMW i4 מכל זווית אפשרית. נדבר על העיצוב, תא הנוסעים, הטכנולוגיה, הביצועים המסחררים (במיוחד בגרסת ה-M), צריכת האנרגיה (כי זה לא בדיוק 'צריכת דלק', למרות שרבים עדיין מחפשים את המונח הזה גם בהקשר חשמלי), חווית הנהיגה, הבטיחות, וכמובן, נשווה אותה למתחרותיה העיקריות כאן בישראל. בואו נתחיל.
I. מבוא: חשמל עם סמל כחול-לבן
ב.מ.וו i4 אינה רכב חשמלי שנולד מדף חלק. היא מבוססת במידה רבה על ב.מ.וו סדרה 4 גראן קופה המוכרת והמוצלחת, מה שאומר שהיא ירשה את קווי המתאר הספורטיביים והאלגנטיים של אחותה אוכלת הבנזין. עבור ב.מ.וו, ה-i4 היא צעד חשוב באסטרטגיה החשמלית שלה, כשהיא ממוצבת כאלטרנטיבה חשמלית ישירה לדגמי סדרה 3 ו-4 המסורתיים, אך גם כמתחרה חזקה בשוק רכבי הסדאן החשמליים הפרימיום.
בישראל, ה-i4 נכנסת לזירה רווית מתחרות חזקות. הבולטת מכולן היא כמובן טסלה מודל 3, מלכת המכירות הבלתי מעורערת בקטגוריה, שמציעה טכנולוגיה מתקדמת ותמחור אגרסיבי. מתחרה נוספת היא פולסטאר 2, המציעה עיצוב סקנדינבי ייחודי ואיכות גבוהה. גם יונדאי איוניק 6, עם עיצובה האווירודינמי המרשים והיעילות הגבוהה, מהווה איום. מול אלו, ה-i4 מנסה לבדל את עצמה באמצעות המוניטין של ב.מ.וו, איכות החומרים וההרכבה הגבוהה, והבטחה לחווית נהיגה דינמית ומהנה יותר – "The Ultimate Electric Driving Machine?", אם תרצו.
קהל היעד העיקרי של ה-i4 הוא ברור: לקוחות ב.מ.וו נאמנים שרוצים לעבור לחשמל מבלי לוותר על התחושות והאיכויות המוכרות, או לקוחות חדשים שמחפשים רכב סדאן חשמלי פרימיום עם דגש על ביצועים ואיכות, ומוכנים לשלם על כך. זהו רכב שפונה לאנשים שמכונית היא עבורם יותר מכלי תחבורה פשוט – היא גם הצהרה.
בסקירה זו נבחן את העיצוב החיצוני והפנימי, את הטכנולוגיה והאבזור, את הביצועים ויחידות ההנעה השונות (בעיקר ה-eDrive40 וה-M50 הרלוונטיות לישראל), את חווית הטעינה, את התנהגות הכביש ונוחות הנסיעה, את סוגיות הבטיחות, וכמובן – את המחיר ורמות הגימור בשוק המקומי. נשקלל את היתרונות והחסרונות, נציג חוות דעת גולשים וננסה לענות על השאלה הבוערת: האם כדאי לקנות?
II. עיצוב חיצוני: גראן קופה מחשמלת
במבט ראשון, קל לזהות את ה-BMW i4 כבת למשפחה הבווארית. היא לא מנסה לצעוק "אני חשמלית!" באמצעות עיצוב אוונגרדי או שונה מדי. במקום זאת, היא לוקחת את העיצוב המוצלח של סדרה 4 גראן קופה ומוסיפה לו נגיעות חשמליות עדינות. הפילוסופיה העיצובית היא אבולוציה, לא רבולוציה.
בחזית, האלמנט הבולט ביותר הוא כמובן גריל הכליות האנכי והגדול, שאמנם מעורר מחלוקת מסוימת, אך הפך לסימן היכר מודרני של המותג. ב-i4, הגריל הזה אטום ברובו (כי אין צורך בקירור מנוע באותה מידה) ומשמש כ"פאנל חכם" המאכלס חיישנים ומצלמות עבור מערכות הבטיחות. הפנסים הקדמיים חדים ואגרסיביים, בדרך כלל בטכנולוגיית LED או לייזר מתקדמת כאופציה, ומשלימים מראה דינמי ונחוש.
מהצד, צללית הגראן קופה (ארבע דלתות עם קו גג משתפל לאחור בסגנון קופה) היא ללא ספק גולת הכותרת. היא מעניקה לרכב מראה אלגנטי וספורטיבי בו זמנית. קו המותניים גבוה, קו הגג נמוך וזורם, ובתי הגלגלים יכולים להכיל חישוקים גדולים ומרשימים (בדרך כלל 18 או 19 אינץ' כסטנדרט בישראל, עם אופציה לגדולים יותר) שמוסיפים לנוכחות. ידיות הדלתות השקועות תורמות למראה הנקי ולאווירודינמיות.
החלק האחורי שומר על המראה הרחב והנמוך, עם פנסים אחוריים צרים ומעוצבים בטכנולוגיית LED, פגוש דינמי (שבגרסת ה-M50 מקבל עיצוב אגרסיבי יותר ודיפיוזר בולט), ודלת תא מטען גדולה שנפתחת יחד עם השמשה (סגנון ליפטבק) ומקלה על ההטענה. ה"חוסר" הבולט ביותר לעומת סדרה 4 רגילה הוא כמובן היעדרם של צינורות מפלט, ובמקומם יש לעיתים עיטורים כחולים עדינים המרמזים על ההנעה החשמלית.
מבחינת מידות, ה-i4 דומה מאוד לסדרה 4 גראן קופה. היא ארוכה, רחבה ונמוכה יחסית, מה שתורם לנוכחות הכביש הדינמית שלה. היא בהחלט נראית ומרגישה כמו מכונית פרימיום ספורטיבית.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: קוקפיט דיגיטלי ויוקרתי
אם העיצוב החיצוני הוא אבולוציה, תא הנוסעים של ה-i4 מרגיש כמו קפיצת מדרגה משמעותית יותר לעבר העתיד הדיגיטלי, תוך שמירה על איכות החומרים וההרכבה המצוינת שאנו מצפים לה מב.מ.וו. האווירה הכללית היא שילוב של יוקרה מאופקת, טכנולוגיה מתקדמת וספורטיביות.
האלמנט הדומיננטי ביותר הוא ללא ספק ה-BMW Curved Display – מסך קעור ועצום המשלב את לוח המחוונים הדיגיטלי (12.3 אינץ') ואת מסך המולטימדיה המרכזי (14.9 אינץ') ליחידה אחת זורמת ומרשימה. זה נראה מודרני מאוד ומנקה את הדשבורד מכפתורים פיזיים רבים, אם כי חלק מהתפעול עשוי לדרוש הסתגלות קלה.
איכות החומרים היא מהטובות בקטגוריה. הפלסטיקה בחלקים העליונים רכה ונעימה למגע, דיפוני הדלתות איכותיים, והמושבים (בדרך כלל בשילוב עור או דמוי עור איכותי, תלוי ברמת הגימור) מרגישים יוקרתיים ותומכים. איכות ההרכבה הדוקה ומוצקה, ללא קרקושים או רעשים מיותרים. ניכר שב.מ.וו לא חסכה כאן.
הנדסת האנוש טובה ברובה. למרות המעבר למסכים גדולים, עדיין נותרו כמה פקדים פיזיים חשובים, כמו חוגת ה-iDrive המוכרת לשליטה במולטימדיה (שמאפשרת תפעול נוח גם תוך כדי נהיגה), וכפתורים לשליטה מהירה בבקרת האקלים ובמצבי הנהיגה. הראות החוצה סבירה, אם כי קורות A עבות יחסית והשמשה האחורית הקטנה והמשתפלת מגבילות מעט את הראות לאחור (מצלמות וחיישנים מפצים על כך).
המושבים הקדמיים מצוינים. הם מציעים טווח כוונון רחב, תמיכה צידית טובה (במיוחד במושבי הספורט האופציונליים או הסטנדרטיים ב-M50) ונוחות גבוהה גם בנסיעות ארוכות. מאחור, הסיפור קצת פחות מזהיר. המרווח לרגליים סביר, אך מרווח הראש עלול להיות גבולי לנוסעים גבוהים בגלל קו הגג המשתפל. בנוסף, מכיוון שה-i4 מבוססת על פלטפורמה שנועדה גם למנועי בעירה פנימית, ישנה תעלת הינע די גבוהה ברצפה, מה שמקשה על ישיבה נוחה של נוסע שלישי במרכז. בהשוואה למתחרות כמו טסלה מודל 3, המרווח מאחור פחות נדיב.
תא המטען, לעומת זאת, הוא נקודת חוזק מפתיעה. בזכות דלת הליפטבק הגדולה, הגישה נוחה מאוד. הנפח הרשמי עומד על 470 ליטרים, נתון מכובד למדי, והוא שימושי מאוד בזכות צורתו הרבועה יחסית וסף ההטענה הנמוך. קיפול המושבים האחוריים מגדיל את הנפח לכדי 1,290 ליטרים, מה שמאפשר הובלת חפצים ארוכים. יש גם פתרונות עיגון ואחסון שימושיים.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: iDrive במיטבו
ה-BMW i4 עמוסה בטכנולוגיה מתקדמת, כראוי לרכב פרימיום מודרני, ובמיוחד לרכב חשמלי ששואף להיות בחזית. מערכת ההפעלה iDrive (בדרך כלל גרסה 8 או עדכנית יותר בזמן הקריאה) היא הלב הפועם של החוויה הדיגיטלית בתא הנוסעים.
מערכת המולטימדיה, המוצגת על מסך המגע הקעור בגודל 14.9 אינץ', מרשימה מאוד. איכות התצוגה חדה וברורה, מהירות התגובה מצוינת, והגרפיקה מודרנית ומלוטשת. מבנה התפריטים מורכב יחסית, ויש עקומת למידה מסוימת, אך לאחר הסתגלות קצרה, השימוש הופך לאינטואיטיבי למדי, במיוחד בעזרת חוגת ה-iDrive והקיצורים. המערכת תומכת כמובן בקישוריות סמארטפונים מלאה – Apple CarPlay ו-Android Auto, בדרך כלל בחיבור אלחוטי נוח. העוזר הקולי של ב.מ.וו ("Hey BMW") מתקדם למדי ומאפשר שליטה קולית על מגוון פונקציות ברכב.
לוח המחוונים הדיגיטלי, בגודל 12.3 אינץ', משלים את החוויה. הוא מציע מגוון רחב של אפשרויות תצוגה והתאמה אישית, ומאפשר לנהג לבחור את המידע החשוב לו ביותר – מנתוני נסיעה וטווח, דרך מפת ניווט ועד הוראות ממערכות העזר לנהג. הגרפיקה משתנה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר.
מערכת השמע הסטנדרטית טובה למדי, אך חובבי אודיו יעדיפו לשדרג למערכת האופציונלית מבית Harman Kardon, המציעה צליל עשיר, חזק ומדויק יותר. זוהי תוספת מומלצת למי שמבלה זמן רב ברכב.
מבחינת אבזור נוחות, ה-i4 מגיעה מאובזרת היטב כבר ברמת הגימור הבסיסית בישראל. בדרך כלל תמצאו בקרת אקלים מפוצלת (לרוב ל-3 אזורים), מושבים קדמיים חשמליים (עם זיכרון לנהג), ריפודים איכותיים, תאורת אווירה מתקדמת, כניסה והנעה ללא מפתח, ודלת תא מטען חשמלית. רמות גימור גבוהות יותר או חבילות אופציונליות יכולות להוסיף גג שמש פנורמי (אם כי לא תמיד גדול במיוחד), חימום ואוורור למושבים, תצוגה עילית (HUD) צבעונית ואיכותית, ועוד.
טכנולוגיה ייחודית שראויה לציון היא מערכת ה-BMW IconicSounds Electric, שפותחה בשיתוף המלחין הנס צימר. מערכת זו מייצרת צלילים סינתטיים המשתנים בהתאם למצב הנהיגה ולמידת הלחיצה על דוושת התאוצה, כדי להוסיף ריגוש וחוויה שמיעתית להיעדר רעש המנוע המסורתי. זה אולי גימיק, אבל הוא עשוי היטב ומוסיף מימד נוסף לחוויה.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: כוח חשמלי עם אופי
כאן ה-BMW i4 באמת זורחת, ומצדיקה במידה רבה את הסמל הכחול-לבן שבחזיתה. היא מוצעת בישראל בשתי גרסאות עיקריות, שתיהן מספקות ביצועים מרשימים, אך עם אופי שונה.
BMW i4 eDrive40: זוהי גרסת הכניסה (אם אפשר לקרוא לה כך), המצוידת במנוע חשמלי יחיד המניע את הגלגלים האחוריים – תצורה קלאסית של ב.מ.וו. המנוע מספק 340 כוחות סוס ומומנט בריא של 43.8 קג"מ הזמין באופן מיידי. התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש אורכת 5.7 שניות זריזות למדי. זו גרסה שמספקת חוויה מהנה ודינמית, עם תחושת דחיפה חזקה ותגובות מיידיות. היא מרגישה קלילה וזריזה יותר מגרסת ה-M הכבדה יותר.
BMW i4 M50: זוהי הגרסה הראשונה של חטיבת M הספורטיבית על בסיס רכב חשמלי סדרתי, והיא לא מאכזבת. היא מצוידת בשני מנועים חשמליים (אחד לכל סרן), המספקים הנעה כפולה והספק משולב מרשים של 544 כוחות סוס ומומנט אדיר של 81 קג"מ במצב Boost. התאוצה כאן היא כבר מעולם אחר: 0 ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות בלבד! זה מהיר יותר מב.מ.וו M3 קומפטישן. הביצועים כאן פשוט מסחררים, עם דחיפה אלימה לגב בכל לחיצה על הדוושה, ואחיזת כביש פנומנלית בזכות ההנעה הכפולה.
שתי הגרסאות מצוידות בסוללה בקיבולת נטו של כ-81 קוט"ש. מבחינת צריכת אנרגיה, נתוני היצרן (WLTP) מדברים על טווח של עד 590 ק"מ ל-eDrive40 ועד 520 ק"מ ל-M50. כרגיל, הטווח בעולם האמיתי, במיוחד בתנאי הנהיגה הישראליים (מזגנים פועלים, נהיגה דינמית), יהיה נמוך יותר. הערכה ריאלית ומנומקת תהיה סביב 450-500 ק"מ ל-eDrive40 ו-400-450 ק"מ ל-M50 בנהיגה ממוצעת. אלו עדיין טווחים שימושיים מאוד ומספקים לרוב הצרכים היומיומיים והבינעירוניים בישראל. צריכת האנרגיה הממוצעת תנוע סביב 16-20 קוט"ש ל-100 ק"מ, תלוי בסגנון הנהיגה ובתנאי הדרך. כמובן ש"צריכת דלק" היא מונח לא רלוונטי כאן, אך עלות "תדלוק" בחשמל ביתי נמוכה משמעותית מעלות תדלוק בנזין לרכב מקביל, גם אם מחירי החשמל עולים.
תחושת הכוח בנהיגה יומיומית מצוינת בשתי הגרסאות. התאוצות מיידיות וחלקות, עקיפות מתבצעות ללא מאמץ, והשקט בתא הנוסעים (למעט צלילי ה-IconicSounds אם הופעלו) תורם לחוויה נינוחה ויוקרתית. היעדר גיר והילוכים הופך את העברת הכוח לרציפה ונעימה במיוחד.
VI. טעינה: סטנדרטית ויעילה
חווית הטעינה היא חלק בלתי נפרד מבעלות על רכב חשמלי, וב.מ.וו i4 מציעה יכולות טעינה סטנדרטיות ויעילות לקטגוריה.
לטעינה ביתית או ציבורית איטית (AC), ה-i4 מצוידת במטען פנימי המאפשר קצב טעינה מקסימלי של 11 קילוואט. באמצעות עמדת טעינה ביתית תלת-פאזית מתאימה (Wallbox), ניתן לטעון את הסוללה הגדולה (כ-81 קוט"ש נטו) מ-0 ל-100% תוך כ-8.5 שעות. זה אומר שטעינה מלאה במהלך הלילה היא אפשרית ונוחה מאוד.
לטעינה מהירה בדרכים (DC), ה-i4 תומכת בקצב טעינה מקסימלי מרשים של עד 205 קילוואט. בעמדת טעינה אולטרה-מהירה התומכת בקצב כזה, ניתן להוסיף טווח משמעותי בזמן קצר יחסית. ב.מ.וו מציינת כי טעינה מ-10% ל-80% אורכת כ-31 דקות בתנאים אופטימליים. זהו נתון תחרותי מאוד שמאפשר עצירות טעינה קצרות יחסית בנסיעות ארוכות.
סוג המחבר הוא התקן האירופאי המקובל: Type 2 לטעינת AC ו-CCS Combo 2 לטעינת DC, מה שמבטיח תאימות לרוב עמדות הטעינה הציבוריות בישראל ובאירופה.
ב.מ.וו מציעה גם אפליקציית My BMW המאפשרת ניהול מרחוק של תהליך הטעינה, בדיקת מצב הסוללה, איתור עמדות טעינה ותכנון מסלול הכולל עצירות טעינה. האפליקציה בדרך כלל נוחה וידידותית למשתמש.
חווית הטעינה הציבורית בישראל עדיין מתפתחת, וזמינות עמדות מהירות מאוד (מעל 150 קילוואט) אינה נרחבת כמו במדינות מסוימות באירופה. עם זאת, הרשת הולכת ומתרחבת, והיכולת של ה-i4 לקבל קצב טעינה גבוה מבטיחה ניצול מיטבי של התשתית הקיימת והעתידית.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: DNA של ב.מ.וו
זוהי אולי הנקודה החשובה ביותר עבור חובבי המותג, והחדשות הטובות הן שה-BMW i4 מצליחה לשמר חלק ניכר מה-DNA הדינמי המפורסם של ב.מ.וו, גם ללא מנוע בעירה פנימית רועם.
נוחות הנסיעה טובה בדרך כלל, במיוחד בגרסת ה-eDrive40 עם מתלים סטנדרטיים (או מתלי אוויר אופציונליים מאחור). היא מצליחה לספוג את רוב שיבושי הכביש הישראליים בצורה נעימה ומרסנת. גרסת ה-M50, המגיעה כסטנדרט עם מתלים אדפטיביים ספורטיביים יותר וחישוקים גדולים, עשויה להרגיש קשיחה יותר, במיוחד על כבישים משובשים בעיר, אך עדיין מציעה רמת נוחות סבירה בהתחשב באופי הספורטיבי.
בידוד הרעשים מצוין. רעשי מנוע כמובן אינם קיימים (למעט הצלילים הסינתטיים האופציונליים), ורעשי רוח מבודדים היטב גם במהירויות גבוהות. רעשי כביש (בעיקר מהצמיגים הרחבים) עשויים להיות נוכחים יותר מאשר בדגמי בנזין שקטים במיוחד, אך בסך הכל תא הנוסעים שקט ורגוע מאוד.
ההתנהגות הדינמית היא גולת הכותרת. ההיגוי (בעל תגבור משתנה) מדויק, בעל משקל טוב (אם כי מעט פחות מתקשר מההגאים ההידראוליים של פעם) ומאפשר להפנות את הרכב בביטחון ובדייקנות. אחיזת הכביש גבוהה מאוד, במיוחד ב-M50 עם ההנעה הכפולה והצמיגים הספורטיביים. מרכז הכובד הנמוך (בזכות מיקום הסוללה ברצפה) תורם לתחושת יציבות מצוינת ומפחית את זוויות הגלגול בפניות הדוקות. גם גרסת ה-eDrive40 עם ההנעה האחורית מציעה חוויה מהנה ומתגמלת לחובבי נהיגה, עם נטייה להיגוי יתר קל תחת כוח ביציאה מפניות (ניתן לנטרול חלקי או מלא של בקרת היציבות).
תחושת הבלמים טובה בדרך כלל, אם כי כמו ברכבים חשמליים רבים, המעבר בין הבלימה הרגנרטיבית (שממירה אנרגיה חזרה לסוללה בעת האטה) לבלמים הפיזיים עשוי לדרוש הסתגלות קלה. ניתן לבחור בין מספר רמות של בלימה רגנרטיבית, כולל מצב "B" (Brake) המאפשר נהיגה כמעט עם דוושה אחת (One-Pedal Driving) בתנועה עירונית. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מצוינת, והרכב מרגיש נטוע ובטוח.
קלות התמרון בעיר סבירה, אך לא מצטיינת. רדיוס הסיבוב טוב יחסית, אך המידות הנדיבות והראות המוגבלת לאחור מחייבות שימוש במצלמות ובחיישנים בחניות צפופות. ההיעדר המוחלט של גיר או הילוכים והתגובה המיידית של המנוע החשמלי הופכים את הנהיגה בעיר לחלקה ונטולת מאמץ.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: הגנה מקיפה
בטיחות היא כמובן שיקול מרכזי ברכישת רכב חדש, וב.מ.וו i4 לא מאכזבת בתחום זה. היא מצוידת במבנה מרכב קשיח ובמגוון מערכות בטיחות פסיביות ואקטיביות מתקדמות.
במבחני הבטיחות של Euro NCAP (חשוב לבדוק את הציון לשנת הדגם הספציפית), ה-i4 זכתה בציון פושר יחסית של 4 כוכבים בשנת 2022. הסיבה העיקרית לא הייתה כשל מבני, אלא תפקוד פחות ממושלם של חלק ממערכות העזר לנהג במצבים מסוימים, במיוחד בהגנה על משתמשי דרך פגיעים. חשוב לציין שרמת ההגנה על נוסעים מבוגרים וילדים עדיין הייתה גבוהה. מבדקי בטיחות נוספים ומאפיינים מבניים, כמו כלוב בטיחות מחוזק והגנה ייעודית לסוללה, תורמים לרמת הבטיחות הכוללת.
חבילת מערכות העזר לנהג (ADAS) הסטנדרטית בישראל מקיפה למדי וכוללת בדרך כלל:
- בלימה אוטונומית בחירום (כולל זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי).
- בקרת שיוט אדפטיבית (עם פונקציית עצור-סע).
- שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה.
- התרעה על רכב בשטח מת (עם תיקון היגוי אקטיבי).
- התרעה על תנועה חוצה מאחור (עם בלימה אוטונומית).
- זיהוי תמרורים.
- מצלמות וחיישני חניה היקפיים.
ברמות הגימור הגבוהות או בחבילות אופציונליות, ניתן למצוא מערכות מתקדמות עוד יותר, כמו סייען נהיגה בפקקים, מערכת חניה אוטומטית מלאה, ומצלמות 360 מעלות עם תצוגת תלת-ממד. תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי הוא בדרך כלל חלק ומדויק, אם כי לעיתים מערכת השמירה על הנתיב יכולה להיות מעט אגרסיבית. הממשק לשליטה במערכות דרך מסך המולטימדיה ברור וקל לתפעול.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): תענוג לא זול
כאן אנחנו מגיעים לשאלת מיליון הדולר, או יותר נכון, מאות אלפי השקלים. כמה עולה התענוג הבווארי החשמלי הזה בישראל? התשובה הקצרה: לא מעט. ב.מ.וו i4 ממוצבת כרכב פרימיום, והמחיר שלה משקף זאת.
נכון לאפריל 2025 (יש לבדוק מחירים עדכניים מול היבואן), המחירון של ב.מ.וו i4 בישראל מתחיל באזור ה-400,000 ש"ח עבור גרסת ה-eDrive40 ברמת הגימור הבסיסית. מחירה של גרסת ה-M50 החזקה והמאובזרת יותר כבר מטפס לאזור ה-600,000 ש"ח ואף יותר, תלוי באבזור האופציונלי.
רמות הגימור העיקריות בישראל:
- i4 eDrive40: בדרך כלל מוצעת ברמת גימור אחת או שתיים, כאשר כבר הבסיסית כוללת אבזור עשיר למדי כמו מסך קעור, בקרת אקלים 3 אזורים, מושבים קדמיים חשמליים, ריפודי Sensatec (דמוי עור איכותי), חבילת בטיחות מקיפה, חישוקי 18 אינץ' ועוד. רמת גימור גבוהה יותר עשויה להוסיף ריפודי עור, מערכת שמע משודרגת, חבילות עיצוב חיצוניות, וחישוקים גדולים יותר.
- i4 M50: מגיעה כסטנדרט עם אבזור עשיר יותר, הכולל את מערכת ההנעה הכפולה, מתלים אדפטיביים M, מערכת בלימה משודרגת M Sport, חבילת עיצוב חיצונית ופנימית M, מושבי ספורט, הגה M, חישוקי 19 אינץ' ועוד. האופציות כאן כוללות בעיקר שדרוגים קוסמטיים או טכנולוגיים נוספים כמו פנסי לייזר או חבילות סיוע מתקדמות יותר.
תנאי האחריות המקובלים בישראל לרכבי ב.מ.וו הם בדרך כלל 3 שנות אחריות מלאה ללא הגבלת ק"מ. עבור הסוללה, ניתנת אחריות ארוכה יותר, לרוב 8 שנים או 160,000 ק"מ (המוקדם מביניהם), המבטיחה קיבולת מינימלית מסוימת (למשל 70%).
עלויות התחזוקה השוטפת של רכב חשמלי נמוכות משמעותית מאלו של רכב בנזין מקביל, בזכות היעדר הצורך בטיפולים הכוללים החלפת שמנים, מסננים ומצתים. גם עלות האנרגיה (חשמל) נמוכה מעלות הדלק. עם זאת, יש לקחת בחשבון את עלות הביטוח הגבוהה יחסית לרכבי יוקרה חשמליים ואת שווי השימוש הגבוה למחזיקי רכב מהעבודה. לגבי תקלות או בעיות פוטנציאליות, ה-i4 מבוססת על פלטפורמה מוכרת וטכנולוגיה חשמלית שב.מ.וו צברה בה ניסיון. למרות שכל רכב חדש עלול לסבול מ"מחלות ילדות", המוניטין של ב.מ.וו מבטיח אמינות טובה יחסית, והאחריות המקיפה מעניקה שקט נפשי בשנים הראשונות.
X. יתרונות: למה כן?
לסיכום נקודות החוזק של ה-BMW i4:
- ביצועים: תאוצות מיידיות וחזקות, במיוחד בגרסת ה-M50 המסחררת. גם ה-eDrive40 זריזה ומהנה מאוד.
- התנהגות כביש: חווית נהיגה דינמית, מהנה ומדויקת, עם אחיזה גבוהה ושמירה על ה-DNA של ב.מ.וו.
- איכות תא נוסעים: חומרים מעולים, הרכבה מוצקה, ותחושת פרימיום בלתי מתפשרת.
- טכנולוגיה מתקדמת: מערכת iDrive 8 עם המסך הקעור מרשימה ויעילה, אבזור עשיר ומערכות בטיחות מקיפות.
- עיצוב (סובייקטיבי): מראה הגראן קופה אלגנטי וספורטיבי, עם נוכחות בולטת על הכביש.
- טווח נסיעה שימושי: טווח ריאלי טוב (מעל 400 ק"מ ברוב התנאים) ויכולות טעינה מהירה תחרותיות.
- שימושיות: תא מטען גדול ונגיש בזכות דלת הליפטבק.
XI. חסרונות: איפה הפשרות?
כמו בכל רכב, גם ל-i4 יש כמה חסרונות או פשרות שכדאי להכיר:
- מחיר: גבוה משמעותית ממתחרות פופולריות כמו טסלה מודל 3, מה שהופך אותה לפחות נגישה.
- מרווח מאחור: מוגבל יחסית לנוסעים גבוהים בגלל קו הגג, ותעלת הינע מפריעה לנוסע במרכז. פחות מרווחת ממתחרות שנבנו על פלטפורמה ייעודית לחשמל.
- פלטפורמה לא ייעודית: למרות הביצוע המצוין, העובדה שהיא מבוססת על פלטפורמת בעירה פנימית גורמת לכמה פשרות מבניות (כמו תעלת ההינע) בהשוואה למכוניות חשמליות טהורות.
- נוחות נסיעה (M50): עלולה להיות קשיחה מדי עבור חלק מהנהגים, במיוחד על כבישים ישראליים משובשים.
- ציון בטיחות Euro NCAP: ציון 4 כוכבים, למרות שאינו נמוך, מעט מאכזב לרכב פרימיום מודרני (בעיקר בגלל תפקוד מערכות ADAS).
XII. בהשוואה למתחרות הישירות בישראל
אי אפשר לדבר על ה-BMW i4 בלי להשוות אותה ישירות למתחרות הבולטות בשוק הישראלי. המתחרה המתבקשת ביותר היא טסלה מודל 3. המודל 3, במיוחד בגרסת ה-Long Range או Performance, מציעה ביצועים דומים או אף טובים יותר (ב-Performance), טווח נסיעה מצוין, וגישה לרשת הטעינה הייעודית והנוחה של טסלה. היא גם נהנית מתדמית טכנולוגית מתקדמת ומחיר נמוך משמעותית מה-i4. מצד שני, ה-i4 מציעה איכות חומרים והרכבה עדיפה בפער ניכר, תא נוסעים יוקרתי ומעוצב יותר (לטעם רבים), וחווית נהיגה דינמית ומעורבת יותר, בסגנון ב.מ.וו קלאסי. הבחירה בין השתיים תלויה בסדר העדיפויות: תמורה טכנולוגית ורשת טעינה (טסלה) או איכות, יוקרה וחווית נהיגה (ב.מ.וו).
מתחרה נוספת היא פולסטאר 2. היא חולקת עם ה-i4 את תצורת הגראן קופה (ליפטבק 5 דלתות) ומציעה עיצוב סקנדינבי מינימליסטי וייחודי, איכות חומרים טובה מאוד, ומערכת מולטימדיה מבוססת גוגל שהיא אינטואיטיבית ומוצלחת. גם היא מציעה גרסאות הנעה אחורית וכפולה עם ביצועים טובים. בהשוואה ל-i4, הפולסטאר 2 עשויה להרגיש מעט פחות דינמית וחדה לנהיגה, והמרווח מאחור גם הוא לא מצטיין. היא מציעה אלטרנטיבה מעניינת למי שמחפש משהו קצת שונה ופחות נפוץ מהטסלה או הב.מ.וו.
יונדאי איוניק 6 היא מתחרה נוספת שיש לקחת בחשבון, בעיקר בזכות העיצוב האווירודינמי הייחודי שלה, היעילות האנרגטית המצוינת (וטווח נסיעה ארוך), ויכולות טעינה מהירות מאוד (800V). היא מציעה תא נוסעים מרווח יותר מאחור בזכות הפלטפורמה הייעודית. עם זאת, היא אינה מציעה את אותה רמת יוקרה, איכות חומרים או חווית נהיגה דינמית כמו ה-i4, ופונה לקהל מעט שונה.
בשורה התחתונה, בהשוואה למתחרות, ה-i4 מצליחה לבדל את עצמה כשילוב של ביצועים ספורטיביים, יוקרה גרמנית קלאסית וטכנולוגיה חשמלית מתקדמת, גם אם היא לא הכי מרווחת או הכי משתלמת מבחינת מחיר.
XIII. סיכום ומסקנות: האם כדאי לקנות את ה-BMW i4?
ה-BMW i4 היא מכונית חשמלית מרשימה וחשובה מאוד עבור ב.מ.וו. היא מצליחה להוכיח שניתן לשמר את ערכי הליבה של המותג – הנאה מנהיגה, איכות בלתי מתפשרת, ויוקרה – גם בעידן החשמלי. היא מציעה ביצועים מסחררים (במיוחד ב-M50), התנהגות כביש מהנה ומתגמלת, תא נוסעים איכותי וטכנולוגי, וטווח נסיעה שימושי.
עם זאת, היא אינה חפה מחסרונות. המחיר הגבוה מרחיק אותה מקהל רחב, המרווח במושב האחורי מוגבל בהשוואה לחלק מהמתחרות המבוססות על פלטפורמות ייעודיות, והנוחות בגרסת ה-M50 עלולה להיות קשיחה מדי עבור חלק. ציון הבטיחות הפושר יחסית ב-Euro NCAP הוא גם נקודה למחשבה.
אז, האם כדאי לקנות? התשובה תלויה מאוד בצרכים ובתקציב שלכם. אם אתם חובבי ב.מ.וו מושבעים שרוצים לעבור לחשמל מבלי להתפשר על חווית הנהיגה והאיכות המוכרת, ה-i4 היא כנראה הבחירה הטבעית עבורכם. היא מציעה את כל מה שאתם אוהבים בב.מ.וו, רק עם שקע טעינה. היא מתאימה גם למי שמחפש רכב סדאן חשמלי פרימיום עם דגש חזק על ביצועים ודינמיות, ומוכן לשלם את הפרמיה הנדרשת על הסמל, האיכות וחווית הנהיגה.
לעומת זאת, אם אתם מחפשים את התמורה הטובה ביותר לכסף, את המרווח המקסימלי למשפחה, או את הטכנולוגיה הכי חדשנית בממשק מינימליסטי, כנראה שתמצאו אופציות טובות יותר במחיר נמוך יותר אצל המתחרות, כמו טסלה מודל 3. ה-i4 פחות מתאימה למי ששיקולי פרקטיות טהורה או מחיר עומדים בראש סדר העדיפויות שלו.
בשורה התחתונה: ב.מ.וו i4 היא מכונית חשמלית מצוינת שמצליחה לשלב בהצלחה בין העולם הישן והטוב של ב.מ.וו לבין העתיד החשמלי. היא לא מושלמת, והיא בהחלט לא זולה, אבל היא מציעה חבילה ייחודית של ביצועים, יוקרה והנאה מנהיגה שקשה למצוא אצל המתחרות. אם אתם יכולים להרשות זאת לעצמכם ומחפשים בדיוק את השילוב הזה – בהחלט כדאי לשקול אותה ברצינות. היא חשמלית עם נשמה של ב.מ.וו.